Fördomsprofilen Ryttare plus häst.

Blandrastik

Trådstartare
Mea Culpa! Jag är tydligen full med fördomar som jag själv knappt tänkt på. Igår red jag i ridhuset och in kommer en tjej som jag inte sett förr.
Hon hade ett litet brunt sto av lite grövre modell. Reflexflärpar på stigbyglarna, på huvudet den billigaste "Classic-hjälmen" från Hööks, på hjälmen en pann-lampa. Hon red i oskodda ridbyxor och den tjocka täckjackan var på hela passet. På fötterna ett par Graninge. Till min förvåning red hon i en Equipe-sadel och det för övrigt enkla tränset var försett med ett "Golden Wing-bett". Min hjärna hann för mig och jag tänkte: "Hon lär inte öva på skolor".
Det gjorde hon inte heller. Men jag var jäkligt snabb att ge henne en fördomprofil.
Jag har döpt henne till Lena. Här är min fördomsprofil på Lena:
  • Lena är en återfallsryttare, plus 45 i ålder.
  • Lena tjänar en bit över genomsnittet, har därför sin häst uppstallad på stall med tämligen hög standard. Och blandar sin hästutrustning med billigaste tänkbara med riktigt dyra grejer.
  • Lena har läst massor på nätet om hästar och ridning.
  • Lena har inga tävlingambitioner utan har köpt ett tolvårigt sto som är grundutbildat, hon har i mina ögon betalat för mycket pengar för sin häst.
  • Lena rider mest ut, för hennes häst tycker "det är så tråkigt i ridhuset".
Har jag rätt fördomsprofil på Lena? Nu har vi ju knappast facit och det slog mig sjäv, jamen hur ser jag ut då när jag rider?
Så här:
  • Jag är 100% bling-fri
  • Jag rider i Dyon-träns och Passiersadel och Cavalloridstövlar.
  • Reflexer har jag bara ute när det är mörkt.
  • Jag rider i täckväst av okänt märke och alla mina ridkläder är mörkblå, gråa eller svarta. Inte heller de av känt märke.
  • Har alltid håret uppsatt i en kort svans.
  • Alla schabrak är blå, grön-blå, svarta eller grå
  • Jag rider utan benskydd
  • Jag rider med ett 130:- bett av enklaste modell
  • Jag rider aldrig med hjälptyglar
  • Min häst är typ 170 standard halvblod av ädlare modell
Så, hur lyder din fördomsprofil på mig? Hur ser du ut när du rider, så gör vi en fördomsprofil på dig. :)
 
Mea Culpa! Jag är tydligen full med fördomar som jag själv knappt tänkt på. Igår red jag i ridhuset och in kommer en tjej som jag inte sett förr.
Hon hade ett litet brunt sto av lite grövre modell. Reflexflärpar på stigbyglarna, på huvudet den billigaste "Classic-hjälmen" från Hööks, på hjälmen en pann-lampa. Hon red i oskodda ridbyxor och den tjocka täckjackan var på hela passet. På fötterna ett par Graninge. Till min förvåning red hon i en Equipe-sadel och det för övrigt enkla tränset var försett med ett "Golden Wing-bett". Min hjärna hann för mig och jag tänkte: "Hon lär inte öva på skolor".
Det gjorde hon inte heller. Men jag var jäkligt snabb att ge henne en fördomprofil.
Jag har döpt henne till Lena. Här är min fördomsprofil på Lena:
  • Lena är en återfallsryttare, plus 45 i ålder.
  • Lena tjänar en bit över genomsnittet, har därför sin häst uppstallad på stall med tämligen hög standard. Och blandar sin hästutrustning med billigaste tänkbara med riktigt dyra grejer.
  • Lena har läst massor på nätet om hästar och ridning.
  • Lena har inga tävlingambitioner utan har köpt ett tolvårigt sto som är grundutbildat, hon har i mina ögon betalat för mycket pengar för sin häst.
  • Lena rider mest ut, för hennes häst tycker "det är så tråkigt i ridhuset".
Har jag rätt fördomsprofil på Lena? Nu har vi ju knappast facit och det slog mig sjäv, jamen hur ser jag ut då när jag rider?
Så här:
  • Jag är 100% bling-fri
  • Jag rider i Dyon-träns och Passiersadel och Cavalloridstövlar.
  • Reflexer har jag bara ute när det är mörkt.
  • Jag rider i täckväst av okänt märke och alla mina ridkläder är mörkblå, gråa eller svarta. Inte heller de av känt märke.
  • Har alltid håret uppsatt i en kort svans.
  • Alla schabrak är blå, grön-blå, svarta eller grå
  • Jag rider utan benskydd
  • Jag rider med ett 130:- bett av enklaste modell
  • Jag rider aldrig med hjälptyglar
  • Min häst är typ 170 standard halvblod av ädlare modell
Så, hur lyder din fördomsprofil på mig? Hur ser du ut när du rider, så gör vi en fördomsprofil på dig. :)

Du är:
- Marie, 39 år.
- Akademiker med helt okej lön, jobbar som handläggare av något slag.
- Tränar dressyr för lokal C-tränare 1 gång i veckan.
- Tävlar dressyr på LB-LA nivå lokalt ca. 10 ggr/säsong.
- Varierar dressyren med 1 grupp-hopplektion i månaden på 70-90 cm nivå.
 
Du är:
- Marie, 39 år.
- Akademiker med helt okej lön, jobbar som handläggare av något slag.
- Tränar dressyr för lokal C-tränare 1 gång i veckan.
- Tävlar dressyr på LB-LA nivå lokalt ca. 10 ggr/säsong.
- Varierar dressyren med 1 grupp-hopplektion i månaden på 70-90 cm nivå.
Haha! Mycket var rätt.
Är akademiker, tränar för C-tränare en gång, rider på LA-MSV nivå. Tävlar ca 10ggr/säsong.
Tränar hoppning på gräsrotsnivå en gång i veckan (klockrent!)

Du då?
 
@Blandrastik
Jag då :D:
- (Allmänt sett) barnsligt förtjust i färgerna blå och turkost.
- Har alldeles för många träns, av mellanprisklass (dyrare Hööks, Jacson, Treadson osv.) av klassiska snitt. Helst pullar- eller remontnosgrimma och brunt läder.
- Bett av modell tredelat med rörliga ringar.
- Kantflätade ganska "grova" tyglar.
- Svart Kieffer Donau sadel årsmodell 1994.
- Vit repsadelgjord från Stübben.
- Schabrak av mellanprisklass (typ Hansbo, Horsemans Choice, Jacson osv.) Helst blåa eller turkosa.
- Benskydd vid uteritt. Dessa är då blåa eller turkosa och av enkelt snitt.
- Använder aldrig hjälptyglar annat än en vanlig martingal. Den åker bara på vid ytterst enstaka tillfällen.
- Hästen är en halvblodsvalack "av den gamla typen". 162 cm skimmel som allt som allra oftast tas för att vara ponny tills vederbörande står 5 cm ifrån. :cool:

- Bor i min reflex-vinterjacka vintertid, men använder i övrigt inte reflexer om inte utomhus och det är mörkt.
- Har en Samshield Shadowmatte hjälm.
- Håret alltid uppsatt i en knut i nacken.
- Vintertid har jag min reflexjacka som sagt. Annars jacka eller väst i marinblått med vit klubblogga.
- Sommartid eller varmare dagar på höst/vår; blå eller turkos pikétröja med lång eller kort ärm. Eventuellt även med klubblogga på.
- Beiga ridbyxor.
- Ridstrumpor som matchar tröjan för dagen. Alltså allt som oftast blåa eller turkosa.
- Bruna jordphursskor. Använder sällan ridstövlar och inte chaps.
 
Jag är inte bättre än att jag har en och annan fördom när jag ser ett ekipage första gången. Men jag måste verkligen se ekipaget och inte bara bedöma ur text. Behöver främst se ryttarens position och hästens skick. @Blandrastik, du kan vara allt från en stadig MsvA-ryttare till nån som aldrig ens kommit ut och startat LC, men som är flitigt påläst om "rätt" märken och har en sober stil.

Själv ser jag nog inte mycket ut för världen när jag dyker upp i ridhuset med mina ponnier som är luddiga här och var, med eller utan skydd, klassiska träns med mässingklinkers, Amerigosadel, massa fårskinn, förbygel på den ena. Ibland matchar jag, ibland inte, sällan särskilt välputsad och under vintern rider jag i vattentäta stövlar som inte är ridstövlar. Men jag orkar inte riktigt med andras fördomar om mig, vet att jag kan min skit när jag sitter där på ponnisarna ändå :p.
 
@Blandrastik
Jag då :D:
- (Allmänt sett) barnsligt förtjust i färgerna blå och turkost.
- Har alldeles för många träns, av mellanprisklass (dyrare Hööks, Jacson, Treadson osv.) av klassiska snitt. Helst pullar- eller remontnosgrimma och brunt läder.
- Bett av modell tredelat med rörliga ringar.
- Kantflätade ganska "grova" tyglar.
- Svart Kieffer Donau sadel årsmodell 1994.
- Vit repsadelgjord från Stübben.
- Schabrak av mellanprisklass (typ Hansbo, Horsemans Choice, Jacson osv.) Helst blåa eller turkosa.
- Benskydd vid uteritt. Dessa är då blåa eller turkosa och av enkelt snitt.
- Använder aldrig hjälptyglar annat än en vanlig martingal. Den åker bara på vid ytterst enstaka tillfällen.
- Hästen är en halvblodsvalack "av den gamla typen". 162 cm skimmel som allt som allra oftast tas för att vara ponny tills vederbörande står 5 cm ifrån. :cool:

- Bor i min reflex-vinterjacka vintertid, men använder i övrigt inte reflexer om inte utomhus och det är mörkt.
- Har en Samshield Shadowmatte hjälm.
- Håret alltid uppsatt i en knut i nacken.
- Vintertid har jag min reflexjacka som sagt. Annars jacka eller väst i marinblått med vit klubblogga.
- Sommartid eller varmare dagar på höst/vår; blå eller turkos pikétröja med lång eller kort ärm. Eventuellt även med klubblogga på.
- Beiga ridbyxor.
- Ridstrumpor som matchar tröjan för dagen. Alltså allt som oftast blåa eller turkosa.
- Bruna jordphursskor. Använder sällan ridstövlar och inte chaps.
Då ska vi se, du jobbar inom vården oregelbundna tider.
Tjänar genomsnittligt (eller de inom vården tjänar ju skit, men ändå)
Lägger för mycket pengar på ditt hästintresse, men lika gärna på dig som på hästen.
Du tränar hoppning för tränare var annan vecka och då åker du med trailer till ridhus, för du står utan ridhus i vanliga fall. Du gillar fart och fläkt framfört stel ordning och reda.
Ridhjälmen är en present. :)
 
Jag är inte bättre än att jag har en och annan fördom när jag ser ett ekipage första gången. Men jag måste verkligen se ekipaget och inte bara bedöma ur text. Behöver främst se ryttarens position och hästens skick. @Blandrastik, du kan vara allt från en stadig MsvA-ryttare till nån som aldrig ens kommit ut och startat LC, men som är flitigt påläst om "rätt" märken och har en sober stil.

Själv ser jag nog inte mycket ut för världen när jag dyker upp i ridhuset med mina ponnier som är luddiga här och var, med eller utan skydd, klassiska träns med mässingklinkers, Amerigosadel, massa fårskinn, förbygel på den ena. Ibland matchar jag, ibland inte, sällan särskilt välputsad och under vintern rider jag i vattentäta stövlar som inte är ridstövlar. Men jag orkar inte riktigt med andras fördomar om mig, vet att jag kan min skit när jag sitter där på ponnisarna ändå :p.
Fast det här är ju en ren bekännelse att jag har fördomar. Planen var inte att ta så allvarligt på det.
 
Sådant där är svårt ju...

Funktionalitet är ett seriositettecken för mig, att sadeln passar, bettet inte är för långt, inte en massa extrasnören. Omges av tävlingsrytteskogsmullar som hankar runt på MSV, och ute i skogen ser alla likadana ut - med jeans eller termobyxor, lerig täckjacka, och den billiga hjälmen för att inte skita ned den dyra. ;)

Hästraser har jag fördomar om dock. En knubbig ponny får mig att tänka skogsmulle, en slank fullblodskorsning på 175 får mig att tänka tävlingsryttare, en stadig ridhäst av gott&blandat får mig att tänka ridskolekuse som blivit privathäst.
 
Då ska vi se, du jobbar inom vården oregelbundna tider.
Tjänar genomsnittligt (eller de inom vården tjänar ju skit, men ändå)
Lägger för mycket pengar på ditt hästintresse, men lika gärna på dig som på hästen.
Du tränar hoppning för tränare var annan vecka och då åker du med trailer till ridhus, för du står utan ridhus i vanliga fall. Du gillar fart och fläkt framfört stel ordning och reda.
Ridhjälmen är en present. :)

Haha, inte en siffra rätt :laugh:
- 19 år gammal, bortskämt ensambarn.
- Har inte gjort ett skit sedan jag tog studenten. Ska börja plugga kurser till våren, "på riktigt" till HT17.
- Pappa betalar... varenda öre :p
- Dressyrryttare.
- Tränar 1-2 ggr/vecka för C-tränare.
- Har inte hunnit tävla ute så mycket, men ämnar att göra det mer nästa säsong. Då på främst lokal LB-nivå.
- Min definition av "hoppning" är två liggande sockerbitar med en bom emellan. P&J 50 cm är min definition av världcupfinal :D
- Står i ett stall med ridhus och har tränaren "hemma".
 
Så spännande, jag är dålig att placera folk i fack men ni får gärna vara fördomsfulla om mig om ni vill :D
  • Varierar träns typ varje dag men som finträns har jag Stübben eller PS of Sweden, med tillhörande två- eller tredelat sprengerbett alternativt novabett. "Uterittsträns" mellanprisklass, med vanligt tvådelat bett. Vanlig enkel engelsk nosgrimma eller remontnosgrimma på samtliga. Diskret bling på pannbanden.
  • Ena dressyrsadeln är en Jeremy Rudge och den andra en Frank Baines, hoppsadlarna är en äldre Stubben och en Butet.
  • Lindar endast ben vid träning, annars benskydd fram.
  • Schabrak av standardfärger grå, blå, brun. Mellanprisklass.
  • Hästarna är klädda i Horseware. Regn, mellantjockt och vinter beroende på säsong.
  • Pikeurridbyxor, enkel tröja utan tryck, Königsstövlar vid träning, annars jodpurs och chaps från stor svensk kedja. Handskar från Roeckl. Alla kläder går i brunt, grått, svart eller marinblått.
  • Håret uppsatt i svans
  • Två halvblodshästar av mindre modell, ca 160 cm höga.
  • Halvklippta, hela halsen och snett över sidan fram till bakbenet.
  • Alltid reflex ute om det finns minsta möjlighet att det ska skymma, har fått för mig att vi blir påkörda om vi inte förklätt oss till en julgran :)
  • Väldigt sällan hjälptyglar, utom martingal då och då
  • Inget jäkla ludd (fårskinn) what so ever ;)
 
Senast ändrad:
Så spännande, jag är dålig att placera folk i fack men ni får gärna vara fördomsfulla om mig om ni vill :D
  • Varierar träns typ varje dag men som finträns har jag Stübben eller PS of Sweden, med tillhörande två- eller tredelat sprengerbett alternativt novabett. "Uterittsträns" mellanprisklass, med vanligt tvådelat bett. Vanlig enkel engelsk nosgrimma eller remontnosgrimma på samtliga. Diskret bling på pannbanden.
  • Ena dressyrsadeln är en Jeremy Rudge och den andra en Frank Baines, hoppsadlarna är en äldre Stubben och en Butet.
  • Lindar endast ben vid träning, annars benskydd fram.
  • Schabrak av standardfärger grå, blå, brun. Mellanprisklass.
  • Hästarna är klädda i Horseware. Regn, mellantjockt och vinter beroende på säsong.
  • Pikeurridbyxor, enkel tröja utan tryck, Königsstövlar vid träning, annars jodpurs och chaps från stor svensk kedja. Handskar från Roeckl. Alla kläder går i brunt, grått, svart eller marinblått.
  • Håret uppsatt i svans
  • Två halvblodshästar av mindre modell, ca 160 cm höga.
  • Halvklippta, hela halsen och snett över sidan fram till bakbenet.
  • Alltid reflex ute om det finns minsta möjlighet att det ska skymma, har fått för mig att vi blir påkörda om vi inte förklätt oss till en julgran :)
  • Väldigt sällan hjälptyglar, utom martingal då och då
  • Inget jäkla ludd (fårskinn) what so ever ;)

Jag är jättedålig på att få fördomar att dyka upp i huvudet av text bara, men gör ett försök:
Du är i 20-årsåldern och har ett jobb i stil med typ butiksbiträde, och lägger nästan alla pengar på hästarna.
Du är en hobbyryttare som inte tävlar på någon högre nivå, kanske lite lokalt i både hoppning och dressyr.
Du har koll på vilka märken som finns och vilka som ger dig en lite högre status i stallet, något du tycker känns viktigt (utan att du riktigt vet varför, och det är inget du erkänner i första taget)
Du har läst en hel del på nätet om hästar, träning och säkerhet och har tagit till dig sådant du tycker känns vettigt, och argumenterar gärna för varför du valt som du gjort. Du är helt enkelt säker på din sak, men samtidigt ödmjuk för andras tankesätt.
 
Så spännande, jag är dålig att placera folk i fack men ni får gärna vara fördomsfulla om mig om ni vill :D
  • Varierar träns typ varje dag men som finträns har jag Stübben eller PS of Sweden, med tillhörande två- eller tredelat sprengerbett alternativt novabett. "Uterittsträns" mellanprisklass, med vanligt tvådelat bett. Vanlig enkel engelsk nosgrimma eller remontnosgrimma på samtliga. Diskret bling på pannbanden.
  • Ena dressyrsadeln är en Jeremy Rudge och den andra en Frank Baines, hoppsadlarna är en äldre Stubben och en Butet.
  • Lindar endast ben vid träning, annars benskydd fram.
  • Schabrak av standardfärger grå, blå, brun. Mellanprisklass.
  • Hästarna är klädda i Horseware. Regn, mellantjockt och vinter beroende på säsong.
  • Pikeurridbyxor, enkel tröja utan tryck, Königsstövlar vid träning, annars jodpurs och chaps från stor svensk kedja. Handskar från Roeckl. Alla kläder går i brunt, grått, svart eller marinblått.
  • Håret uppsatt i svans
  • Två halvblodshästar av mindre modell, ca 160 cm höga.
  • Halvklippta, hela halsen och snett över sidan fram till bakbenet.
  • Alltid reflex ute om det finns minsta möjlighet att det ska skymma, har fått för mig att vi blir påkörda om vi inte förklätt oss till en julgran :)
  • Väldigt sällan hjälptyglar, utom martingal då och då
  • Inget jäkla ludd (fårskinn) what so ever ;)
Jag försöker mig på denna :eek:

- Du är någonstans runt 20-30 år, jobbar och tjänar relativt bra
- Mån om dina hästar och vill att dina hästar ska få vara just hästar samtidigt som du är lite av ett kontrollfreak och vill linda in dem i bubbelplast :D:angel:
- Tränar/tävlar både dressyr till MSV och hoppning upp till LA(1.20)
- Du är egentligen inte så fokuserad på märken utan tänker kvalitét när du köper hästprylar :)
 
Jag har blivit tillräckligt utdömd att jag inte dömer andra ryttare (längre, gjorde det när jag var yngre).
Jag rider helst i jeans från HM, kängor och någon lagom sliten tröja. Nu när jag började i ett större stall köpte jag faktiskt både ridbyxor, hjälm, skor och handskar för att slippa bli utdömd.
 
Nu får ni gissa om mig!
* Har två d-ponnyston modell lite kralliga
* Dressyrsadeln är en kalvskinnssadel av dyrt märke, hoppsadeln en begagnad Thorowgood (syntetsadel alltså).
* Ena ponnyns träns är ett Micklem, andra har ett ihopplock från olika billiga träns
* Benskydd på vid hoppning, markarbete, uteritter i lite besvärligare terräng, löshoppning, ena har vid longering, samt vid ridning i djup snö.
* Använder i princip aldrig hjälptyglar, men det hänger en martingal i sadelkammaren som faktiskt är använd några gånger
* I täckesväg har de en salig blandning av Horseware, Börjes och Hööks, begagnat och nytt.
* Schabrak har vi i alla möjliga färger, men ena ponnyn använder mest rosa och blå, den andra mest blå och bruna.
* Jag rider oftast i silikonskodda ridbyxor från Hööks eller Börjes
* På överkroppen har jag nästan alltid tröja eller jacka från Spooks
* Rider oftast i skor + Ariatchaps på sommaren, vinterstövlar från Mountain Horse på vintern.
* Charles Owen Ayr8 Leatherlook-hjälm
* Racesafe säkerhetsväst, endast vid hoppning och en del uteritter
* Båda ponnyerna är helklippta
* Har alltid minst reflextäcke på vid uteritt, ser ut som julgranar från att det börjat skymma.

Vem är jag? :)
 
Jag är:
  • Rider oftast på en SWB häst
  • Har ständigt dåligt samvete över min ridning
  • Rider i en BD som har specialanpassad bom efter min häst
  • Rider oftast med svarta/gråa/blåa schabrak av varierade märken
  • Oftast har jag funktionskläder/skor av både hästsort och vardagssort i stallet och använder alltid reflexer vid vinterhalvåret
  • Håret i en knut i nacken eller instoppat i en mössa/hjälm
  • Har de flesta modeller och märken på träns men rider oftast i ett ihopplockat bettlöst eller ett BR med pullargrimma och sprengerbett.
  • Jag har i stort sett alltid benskydd/lindor på frambenen vid ridning
  • Hästen är helklippt och har täcken från biltema som såväl horseware.
  • Glitter är fint i lagom mängd
  • Måste köpa ny hjälp :p
Vem är jag?
 
halvblod, helklippt av känd hoppavel
dyonträns (ett för hemmabruk och ett för tävling)
chaps
ingen speciell hjälm, men godkänd
marinblå eller grå klädsel (OFTAST)
Rider utan hjälptyglar
Rider ut regelbundet
equipesadel, nyare modell
Nästan alla mina hästsaker är av samma märke (har 3 olika märken)
Går mycket efter "hel och ren". Ogillar skitiga prylar eller folk som inte sopar stallgången efter sig :P
 
Jag är:
  • Har en 15 år gammal d-ponny, mer "grov" än "sportmodell" men inte extremt.
  • Har en svart Edinburgh dressyrsadel och hoppsadeln är en brun prestige Roma. Använder en mattespadd under båda.
  • Rider oftast med ett micklem, med novabett och PS-pannband.
  • Ponnyn har alltid senskydd fram när jag rider.
  • Har nästan alltid hack när jag rider ut.
  • Jag har nästan alltid blåa eller bruna schabrak. Schockemöhle och kingsland är favoritmärkena.
  • Ponnyn har nästan alltid antingen ett hw täcke, med eller utan liner eller ett vintertäcke från typ Börjes...
  • En gång i veckan vilar ponnyn, och då promenerar vi i skogen. Då har han på sig täcke (beroende på vad det är för väder), lädergrimma med fårskinn på nosen och nacken, ett långt grimmskaft med kedja och benreflexer om det finns minsta lilla risk att det ska bli mörkt.
  • Matchar ofta ridbyxorna och jackan med schabraket.
  • Har ridbyxor från hööks och spooks.
  • Har oftast en svart tröja i något funktionsmaterial på mig.
  • Använder alltid reflexer om det finns risk att det kommer börja skymma.
  • Ponnyn är helklippt.
  • Jag har oftast flätat hår.
  • Jag har ALDRIG använt någon form av hjälptyglar på min ponny.
  • Rider ut med antingen ett par tretornstövlar eller ett par ridskor från ariat. När jag "trimmar" har jag ett par svarta Alex boots stövlar med lack längst upp.
  • Rider nästan alltid med spö, men det används nästan aldrig.
Vem är jag?
 
Jag är:
  • Rider oftast på en SWB häst
  • Har ständigt dåligt samvete över min ridning
  • Rider i en BD som har specialanpassad bom efter min häst
  • Rider oftast med svarta/gråa/blåa schabrak av varierade märken
  • Oftast har jag funktionskläder/skor av både hästsort och vardagssort i stallet och använder alltid reflexer vid vinterhalvåret
  • Håret i en knut i nacken eller instoppat i en mössa/hjälm
  • Har de flesta modeller och märken på träns men rider oftast i ett ihopplockat bettlöst eller ett BR med pullargrimma och sprengerbett.
  • Jag har i stort sett alltid benskydd/lindor på frambenen vid ridning
  • Hästen är helklippt och har täcken från biltema som såväl horseware.
  • Glitter är fint i lagom mängd
  • Måste köpa ny hjälp :p
Vem är jag?
du är 30 år, +/- 5 år.
Du är nog en ft-ryttare, på amatörnivå. Alternativt en allroundryttare mot hopp.
Du är ganska laid back, avslappnad och positiv person.
Självsäker och lätt att ha och göra med i stallet, men utan att vara översocial.
Du tar funktion före mode
du tjänar ca 25-35
 
Jag är:
  • Har en 15 år gammal d-ponny, mer "grov" än "sportmodell" men inte extremt.
  • Har en svart Edinburgh dressyrsadel och hoppsadeln är en brun prestige Roma. Använder en mattespadd under båda.
  • Rider oftast med ett micklem, med novabett och PS-pannband.
  • Ponnyn har alltid senskydd fram när jag rider.
  • Har nästan alltid hack när jag rider ut.
  • Jag har nästan alltid blåa eller bruna schabrak. Schockemöhle och kingsland är favoritmärkena.
  • Ponnyn har nästan alltid antingen ett hw täcke, med eller utan liner eller ett vintertäcke från typ Börjes...
  • En gång i veckan vilar ponnyn, och då promenerar vi i skogen. Då har han på sig täcke (beroende på vad det är för väder), lädergrimma med fårskinn på nosen och nacken, ett långt grimmskaft med kedja och benreflexer om det finns minsta lilla risk att det ska bli mörkt.
  • Matchar ofta ridbyxorna och jackan med schabraket.
  • Har ridbyxor från hööks och spooks.
  • Har oftast en svart tröja i något funktionsmaterial på mig.
  • Använder alltid reflexer om det finns risk att det kommer börja skymma.
  • Ponnyn är helklippt.
  • Jag har oftast flätat hår.
  • Jag har ALDRIG använt någon form av hjälptyglar på min ponny.
  • Rider ut med antingen ett par tretornstövlar eller ett par ridskor från ariat. När jag "trimmar" har jag ett par svarta Alex boots stövlar med lack längst upp.
  • Rider nästan alltid med spö, men det används nästan aldrig.
Vem är jag?
Du är den typiska ponnyryttaren :P I min värld finns två grupper. Den klassiska och den som skogsmullar och tränar trick :P Du
är den förstnämnda, den som har Malin Baryard som idol och drömmer om att bli en toppryttare som vuxen.
 
Jag är:
  • Har en 15 år gammal d-ponny, mer "grov" än "sportmodell" men inte extremt.
  • Har en svart Edinburgh dressyrsadel och hoppsadeln är en brun prestige Roma. Använder en mattespadd under båda.
  • Rider oftast med ett micklem, med novabett och PS-pannband.
  • Ponnyn har alltid senskydd fram när jag rider.
  • Har nästan alltid hack när jag rider ut.
  • Jag har nästan alltid blåa eller bruna schabrak. Schockemöhle och kingsland är favoritmärkena.
  • Ponnyn har nästan alltid antingen ett hw täcke, med eller utan liner eller ett vintertäcke från typ Börjes...
  • En gång i veckan vilar ponnyn, och då promenerar vi i skogen. Då har han på sig täcke (beroende på vad det är för väder), lädergrimma med fårskinn på nosen och nacken, ett långt grimmskaft med kedja och benreflexer om det finns minsta lilla risk att det ska bli mörkt.
  • Matchar ofta ridbyxorna och jackan med schabraket.
  • Har ridbyxor från hööks och spooks.
  • Har oftast en svart tröja i något funktionsmaterial på mig.
  • Använder alltid reflexer om det finns risk att det kommer börja skymma.
  • Ponnyn är helklippt.
  • Jag har oftast flätat hår.
  • Jag har ALDRIG använt någon form av hjälptyglar på min ponny.
  • Rider ut med antingen ett par tretornstövlar eller ett par ridskor från ariat. När jag "trimmar" har jag ett par svarta Alex boots stövlar med lack längst upp.
  • Rider nästan alltid med spö, men det används nästan aldrig.
Vem är jag?
Alltså, jag måste ju testa gissa i alla fall :D

Du är runt 20 år och har kvar din ponny trots att ni inte tävlar längre. När ni tävlade var det främst i dressyr men även i hoppning. Din ponny är väldigt lydig! (jag er framför mig en Valegro i miniformat :) )
Jag tror att du pluggar... Civilingengör kanske?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp