Bukefalos 28 år!

Fördomsprofilen Ryttare plus häst.

halvblod, helklippt av känd hoppavel
dyonträns (ett för hemmabruk och ett för tävling)
chaps
ingen speciell hjälm, men godkänd
marinblå eller grå klädsel (OFTAST)
Rider utan hjälptyglar
Rider ut regelbundet
equipesadel, nyare modell
Nästan alla mina hästsaker är av samma märke (har 3 olika märken)
Går mycket efter "hel och ren". Ogillar skitiga prylar eller folk som inte sopar stallgången efter sig :P

Du är 30+, och tävlar i hoppning. Tränar i grupp för tränare ca 1ggn/vecka. Ligger på 130-nivå.
Jag tror att du jobbar på kontor och har hästen uppstallad på en ridskola eller större privatägt stall. Lite stressad när du kommer till stallet, men när du väl är där så stannar du länge, ryktar noggrant och putsar alltid tränset när du har ridit :)
 
halvblod, helklippt av känd hoppavel
dyonträns (ett för hemmabruk och ett för tävling)
chaps
ingen speciell hjälm, men godkänd
marinblå eller grå klädsel (OFTAST)
Rider utan hjälptyglar
Rider ut regelbundet
equipesadel, nyare modell
Nästan alla mina hästsaker är av samma märke (har 3 olika märken)
Går mycket efter "hel och ren". Ogillar skitiga prylar eller folk som inte sopar stallgången efter sig :P

Över medel lön på ett jobb du trivs om styr och ställer så att allt passar dig
ALLT måste vara av ''dina'' märken annars åker det till kusinens barns häst.
Precis som på jobbet styr du och ställer i stallet, både på gott och ont.
Hästen är som en vandrande diskokula, skiner så fint att stallkamraterna funderar på att använda solglasögon:cool:
Du tränar 120-140 2 ggr i veckan för en känd tränare.
 
Du är 30+, och tävlar i hoppning. Tränar i grupp för tränare ca 1ggn/vecka. Ligger på 130-nivå.
Jag tror att du jobbar på kontor och har hästen uppstallad på en ridskola eller större privatägt stall. Lite stressad när du kommer till stallet, men när du väl är där så stannar du länge, ryktar noggrant och putsar alltid tränset när du har ridit :)
Stämmer väldigt bra! Tävlar dock lite högre :D:D:D
 
Jag är:
  • Rider oftast på en SWB häst
  • Har ständigt dåligt samvete över min ridning
  • Rider i en BD som har specialanpassad bom efter min häst
  • Rider oftast med svarta/gråa/blåa schabrak av varierade märken
  • Oftast har jag funktionskläder/skor av både hästsort och vardagssort i stallet och använder alltid reflexer vid vinterhalvåret
  • Håret i en knut i nacken eller instoppat i en mössa/hjälm
  • Har de flesta modeller och märken på träns men rider oftast i ett ihopplockat bettlöst eller ett BR med pullargrimma och sprengerbett.
  • Jag har i stort sett alltid benskydd/lindor på frambenen vid ridning
  • Hästen är helklippt och har täcken från biltema som såväl horseware.
  • Glitter är fint i lagom mängd
  • Måste köpa ny hjälp :p
Vem är jag?

Du var svår :)
Sadeln säger satsande hoppryttare men knuten i nacken säger dressyr :D Och bettlöst går inte riktigt heller ihop. Men... Du är allroundryttare som tränar hoppning ungefär varannan vecka. Du har eget stall och måste köra hästen till anläggning i närheten när det är dags för träning. Du har under ponnytiden eller som YR tävlat fälttävlan.
 
Över medel lön på ett jobb du trivs om styr och ställer så att allt passar dig
ALLT måste vara av ''dina'' märken annars åker det till kusinens barns häst.
Precis som på jobbet styr du och ställer i stallet, både på gott och ont.
Hästen är som en vandrande diskokula, skiner så fint att stallkamraterna funderar på att använda solglasögon:cool:
Du tränar 120-140 2 ggr i veckan för en känd tränare.
Det stämmer väldigt bra på det mesta.
Men jag köper samma märke för att jag vet att det är bra hållbarhet och kvalitet.
Dessutom kan man byta ut trasiga delar när allt är av samma märke, istället för att köpa helt nytt. :D
 
När min häst levde än

-Mycket marinblått men även klarrött.
-170 halvblod av äldre modell, sto 19 år
-jag rider i mellanprisklass ridbyxor, tröja och väst, inte säkerhetsväst bara vanlig
-santa cruz sadel med vanliga stigbyglar
-Hööks träns 2 st ett av tränsen har lite bling pannband men det andra är tjockt ''dressyrigt''
-Golden wing bett och ett bombers
-lindar benen ibland bara för att det är kul att se snygg ut, även på uteritt och blir sen förbannad för att lindorna blev så skitiga:angel:
-hjälmen har jag ingen aning om vad för märke men köpt på hööks, men vill gärna ha en charles owen
 
Nu får ni gissa om mig!
* Har två d-ponnyston modell lite kralliga
* Dressyrsadeln är en kalvskinnssadel av dyrt märke, hoppsadeln en begagnad Thorowgood (syntetsadel alltså).
* Ena ponnyns träns är ett Micklem, andra har ett ihopplock från olika billiga träns
* Benskydd på vid hoppning, markarbete, uteritter i lite besvärligare terräng, löshoppning, ena har vid longering, samt vid ridning i djup snö.
* Använder i princip aldrig hjälptyglar, men det hänger en martingal i sadelkammaren som faktiskt är använd några gånger
* I täckesväg har de en salig blandning av Horseware, Börjes och Hööks, begagnat och nytt.
* Schabrak har vi i alla möjliga färger, men ena ponnyn använder mest rosa och blå, den andra mest blå och bruna.
* Jag rider oftast i silikonskodda ridbyxor från Hööks eller Börjes
* På överkroppen har jag nästan alltid tröja eller jacka från Spooks
* Rider oftast i skor + Ariatchaps på sommaren, vinterstövlar från Mountain Horse på vintern.
* Charles Owen Ayr8 Leatherlook-hjälm
* Racesafe säkerhetsväst, endast vid hoppning och en del uteritter
* Båda ponnyerna är helklippta
* Har alltid minst reflextäcke på vid uteritt, ser ut som julgranar från att det börjat skymma.

Vem är jag? :)

Tror inte du är mer än 20 år gammal, mellan 15-20 tänker jag. Tävlar dressyr, upp till FEI, men tränar ganska allsidigt dock inte så mycket banhoppning, det blir mest i skogen och lite gymnastikhoppning då och då. Tror att du går på gymnasiet men jobbar extra på helgerna. Ni har eget stall för det är fler i din familj som är intresserade. Jag tror att dina ponnyer får leva ganska naturliga hästliv.
 
Nu får ni gissa om mig!
* Har två d-ponnyston modell lite kralliga
* Dressyrsadeln är en kalvskinnssadel av dyrt märke, hoppsadeln en begagnad Thorowgood (syntetsadel alltså).
* Ena ponnyns träns är ett Micklem, andra har ett ihopplock från olika billiga träns
* Benskydd på vid hoppning, markarbete, uteritter i lite besvärligare terräng, löshoppning, ena har vid longering, samt vid ridning i djup snö.
* Använder i princip aldrig hjälptyglar, men det hänger en martingal i sadelkammaren som faktiskt är använd några gånger
* I täckesväg har de en salig blandning av Horseware, Börjes och Hööks, begagnat och nytt.
* Schabrak har vi i alla möjliga färger, men ena ponnyn använder mest rosa och blå, den andra mest blå och bruna.
* Jag rider oftast i silikonskodda ridbyxor från Hööks eller Börjes
* På överkroppen har jag nästan alltid tröja eller jacka från Spooks
* Rider oftast i skor + Ariatchaps på sommaren, vinterstövlar från Mountain Horse på vintern.
* Charles Owen Ayr8 Leatherlook-hjälm
* Racesafe säkerhetsväst, endast vid hoppning och en del uteritter
* Båda ponnyerna är helklippta
* Har alltid minst reflextäcke på vid uteritt, ser ut som julgranar från att det börjat skymma.

Vem är jag? :)
Du var svår.
Gissar att du är en vuxen ponnyryttare.
Du har eventuellt barn som får låna din ena ponny.
Du jobbar skift eller deltid och har hästarna i kollektivstall, eller i ett mindre stall utan ridhus!
Du rider främst dressyr, en gång i veckan för tränare, då kör ni dit med släp.
Som person vill du ha en så naturlig hästhållning som möjligt. Samtidigt är det viktigt att ni ser bra ut i stallet.
Din nästa häst blir ett halvblod ;)
 
Okej, jag vill vara med!

Ung häst av udda ras, smäcker fullblodstyp.
Flera sadlar av olika typ (hopp, galopp, fårskinn, manskapssadel) men inga märkesgrejer.
Blandat plastträns med och lack och läder.
Fåtal, mest ärvda täcken.
Oftast väldigt färgglad, gröna, röda, lila och glittriga schabrak.
Martingal, säkerhetsväst och ridhjälm.
Köper gärna på rea eller begagnat.
Blandat märkeskläder med mjukisbyxor och pojkvännens tröja.
Tömkör och promenerar gärna.
 
Jag försöker mig på denna :eek:

- Du är någonstans runt 20-30 år, jobbar och tjänar relativt bra
- Mån om dina hästar och vill att dina hästar ska få vara just hästar samtidigt som du är lite av ett kontrollfreak och vill linda in dem i bubbelplast :D:angel:
- Tränar/tävlar både dressyr till MSV och hoppning upp till LA(1.20)
- Du är egentligen inte så fokuserad på märken utan tänker kvalitét när du köper hästprylar :)

Du har väldigt rätt förutom att jag inte tjänar nåt vidare ;)
Tävlar hoppning gör jag heller inte nu för tiden även om jag varje år tänker göra det.

Jag är jättedålig på att få fördomar att dyka upp i huvudet av text bara, men gör ett försök:
Du är i 20-årsåldern och har ett jobb i stil med typ butiksbiträde, och lägger nästan alla pengar på hästarna.
Du är en hobbyryttare som inte tävlar på någon högre nivå, kanske lite lokalt i både hoppning och dressyr.
Du har koll på vilka märken som finns och vilka som ger dig en lite högre status i stallet, något du tycker känns viktigt (utan att du riktigt vet varför, och det är inget du erkänner i första taget)
Du har läst en hel del på nätet om hästar, träning och säkerhet och har tagit till dig sådant du tycker känns vettigt, och argumenterar gärna för varför du valt som du gjort. Du är helt enkelt säker på din sak, men samtidigt ödmjuk för andras tankesätt.

Jag närmar mig 30 och är utbildad ridlärare vilket jag också jobbar som. Är hemvändande från Tyskland där jag jobbat som unghästryttare och även ridande groom åt en landslagsryttare i dressyr. Rider rörelser upp till GP om jag måste ;)
Tävlar upp till nationell MSV dressyr med min äldre häst och tyvärr ingen hoppning nu för tiden, men försöker hålla den igång. Är inte såå märkesnördig annat än att jag tror att märket helt enkelt hänger ihop med kvalitén :)
Jag läser mycket och argumenterar gärna! Jag är stensäker på det jag tror på och kan i alla fall låtsas att jag lyssnar på andra :D
 
Okej, jag vill vara med!

Ung häst av udda ras, smäcker fullblodstyp.
Flera sadlar av olika typ (hopp, galopp, fårskinn, manskapssadel) men inga märkesgrejer.
Blandat plastträns med och lack och läder.
Fåtal, mest ärvda täcken.
Oftast väldigt färgglad, gröna, röda, lila och glittriga schabrak.
Martingal, säkerhetsväst och ridhjälm.
Köper gärna på rea eller begagnat.
Blandat märkeskläder med mjukisbyxor och pojkvännens tröja.
Tömkör och promenerar gärna.
Du är en person med god ekonomi, men du slösar inte för det.
Så länge sakerna är hela, så spelar inte märket någon roll?
Du sysslar med distansritt?
Du jobbar heltid, vuxen, ca 30 år? Inga barn, utan all tid gr till hästarna.
Du jobbar nog på kontor.
 
Jag är just nu i ett hästlöst mellanläge - men:

Skulle du möta mig så möter du högst troligast en ganska matchad syn, även en vardag, och även säg en kall och regnig höst/vinterdag.

* Är smått barnsligt förtjust i blingpannband och "fina saker".
* Färger är svart, beige, marinblått, mörkrött
* Lindar ben när jag har lust, inte varje dag.
* Sadlarna är Albion och Lippo, Sprenger-stigbyglar med svikt.
* Har flera träns och då är det två från PS of Sweden, tre Hööks och nåt "hemmabygge". Olika nosgrimmor på tränsen.
* Bett, mest tredelade -blandat Sprenger och budget
* Hästarna är klädda i Horseware ute.
* Hästarna går i stor hage, könsuppdelade grupper.
* Jag själv klär mig till stor del i märkeskläder, har en rätt omfattande garderob av framförallt tröjor i olika tjocklekar och västar.
* hjälmar är en Uvex och en Charles Owen Sparkling.
* använder inga hjälptyglar vid ridning, dock vid longering.
* alltid håret uppsatt i tofs.
* rider sällan i skor, oftast stövlar.
* gillar att rida på ängar

* Sitter oftast i sadeln på en yngre SWB-häst, och sitter jag inte på den så sitter jag på någon annans -ofta då ponnyer som har skrämt sina barn, eller behöver en allmän trimning.
 
Hur ser du ut när du rider, så gör vi en fördomsprofil på dig. :)
Så här ser JAG ut när jag rider, hästen är inte min och inte utrustningen heller:
* Jobbets vinterjacka
* CRW helskodda ridbyxor från Hööks
* CRW shortchaps i mjukt läder
* Några utslitnga vinterskor (som egentligen inte är ridskor)
* Hestra handsken el-uppvärmda handskar
* Nån gammal halsduk
* En relativt ny hjälm med VG1 märkning
* Ibland rinder jag helt i arbetskläder, även ridit i mjukisbyxor en gång. :o
15230673_1478070528890455_9120872187850018399_n.jpg


Utrustningen på min häst:
* Svarta benskydd runtom (vid hoppning) köpta på Eko
* Inga märkesschabrak, max 400kr.
* Prestige hoppsadel (svart) (fårskinspadd) Sprenger Bow Balance stigbyglar
* Wintec dressyrsadel (svart) Composti plaststigbyglar (vinter), röda breda i metall (sommar)
* Micklem träns med rakt eggbett och eget pannband med celtiskt hjärta
* Achenträns med lite bling från Hööks, med brunt hackamore (varierar mellan tränsen).
* Pullarträns med novabett (rider väldigt sällan med det nuförtiden)
* Blå fleecelindor (används väldigt sällan)
(bilden nedan är min häst och delar av min utrustning)
14485173_1416701941693981_4646719015662342176_n.jpg


Vad blir min dom? :p
 
Du har väldigt rätt förutom att jag inte tjänar nåt vidare ;)
Tävlar hoppning gör jag heller inte nu för tiden även om jag varje år tänker göra det.



Jag närmar mig 30 och är utbildad ridlärare vilket jag också jobbar som. Är hemvändande från Tyskland där jag jobbat som unghästryttare och även ridande groom åt en landslagsryttare i dressyr. Rider rörelser upp till GP om jag måste ;)
Tävlar upp till nationell MSV dressyr med min äldre häst och tyvärr ingen hoppning nu för tiden, men försöker hålla den igång. Är inte såå märkesnördig annat än att jag tror att märket helt enkelt hänger ihop med kvalitén :)
Jag läser mycket och argumenterar gärna! Jag är stensäker på det jag tror på och kan i alla fall låtsas att jag lyssnar på andra :D

Jag suger på det här, med andra ord :cautious:
Men jag hade iallafall rätt på att du är påläst och gärna argumenterar för det du tror på! :D
 
Mea Culpa! Jag är tydligen full med fördomar som jag själv knappt tänkt på. Igår red jag i ridhuset och in kommer en tjej som jag inte sett förr.
Hon hade ett litet brunt sto av lite grövre modell. Reflexflärpar på stigbyglarna, på huvudet den billigaste "Classic-hjälmen" från Hööks, på hjälmen en pann-lampa. Hon red i oskodda ridbyxor och den tjocka täckjackan var på hela passet. På fötterna ett par Graninge. Till min förvåning red hon i en Equipe-sadel och det för övrigt enkla tränset var försett med ett "Golden Wing-bett". Min hjärna hann för mig och jag tänkte: "Hon lär inte öva på skolor".
Det gjorde hon inte heller. Men jag var jäkligt snabb att ge henne en fördomprofil.
Jag har döpt henne till Lena. Här är min fördomsprofil på Lena:
  • Lena är en återfallsryttare, plus 45 i ålder.
  • Lena tjänar en bit över genomsnittet, har därför sin häst uppstallad på stall med tämligen hög standard. Och blandar sin hästutrustning med billigaste tänkbara med riktigt dyra grejer.
  • Lena har läst massor på nätet om hästar och ridning.
  • Lena har inga tävlingambitioner utan har köpt ett tolvårigt sto som är grundutbildat, hon har i mina ögon betalat för mycket pengar för sin häst.
  • Lena rider mest ut, för hennes häst tycker "det är så tråkigt i ridhuset".
Har jag rätt fördomsprofil på Lena?
Nu har jag ju aldrig haft någon häst, men den dagen jag gör det kan du bara byta ut "Lena" mot escodobe och hästen till en ädel istället för grövre modell för att få till profilen...
Bortsett från inkomsten möjligen. Men utan barn och villa hade jag nog kunnat ha den på helinackodering.
 
Tror inte du är mer än 20 år gammal, mellan 15-20 tänker jag. Tävlar dressyr, upp till FEI, men tränar ganska allsidigt dock inte så mycket banhoppning, det blir mest i skogen och lite gymnastikhoppning då och då. Tror att du går på gymnasiet men jobbar extra på helgerna. Ni har eget stall för det är fler i din familj som är intresserade. Jag tror att dina ponnyer får leva ganska naturliga hästliv.

Du var svår.
Gissar att du är en vuxen ponnyryttare.
Du har eventuellt barn som får låna din ena ponny.
Du jobbar skift eller deltid och har hästarna i kollektivstall, eller i ett mindre stall utan ridhus!
Du rider främst dressyr, en gång i veckan för tränare, då kör ni dit med släp.
Som person vill du ha en så naturlig hästhållning som möjligt. Samtidigt är det viktigt att ni ser bra ut i stallet.
Din nästa häst blir ett halvblod ;)

Ni har ganska mycket fel båda två :D Inte mycket rätt alls, faktiskt.
Någon som vill försöka sig på en uppdaterad gissning innan jag avslöjar hur det egentligen är? :)
 
Så här ser JAG ut när jag rider, hästen är inte min och inte utrustningen heller:
* Jobbets vinterjacka
* CRW helskodda ridbyxor från Hööks
* CRW shortchaps i mjukt läder
* Några utslitnga vinterskor (som egentligen inte är ridskor)
* Hestra handsken el-uppvärmda handskar
* Nån gammal halsduk
* En relativt ny hjälm med VG1 märkning
* Ibland rinder jag helt i arbetskläder, även ridit i mjukisbyxor en gång. :o
15230673_1478070528890455_9120872187850018399_n.jpg


Utrustningen på min häst:
* Svarta benskydd runtom (vid hoppning) köpta på Eko
* Inga märkesschabrak, max 400kr.
* Prestige hoppsadel (svart) (fårskinspadd) Sprenger Bow Balance stigbyglar
* Wintec dressyrsadel (svart) Composti plaststigbyglar (vinter), röda breda i metall (sommar)
* Micklem träns med rakt eggbett och eget pannband med celtiskt hjärta
* Achenträns med lite bling från Hööks, med brunt hackamore (varierar mellan tränsen).
* Pullarträns med novabett (rider väldigt sällan med det nuförtiden)
* Blå fleecelindor (används väldigt sällan)
(bilden nedan är min häst och delar av min utrustning)
14485173_1416701941693981_4646719015662342176_n.jpg


Vad blir min dom? :p

Du jobbar iallafall inom något där det är viktigt att synas bra! Du kanske kör lastbil eller liknande, eller jobbar på något sätt inom trafik iallafall?

Du håller gärna en rimlig budget, säkerhet är viktigt för dig men allt behöver inte se så matchat och prydligt ut jämnt. Det viktigaste för dig är att grejerna är bekväma, säkra och funktionella.
Du är mer åt dressyrhållet, men du tävlar inte mer än någon klubbtävling då och då. Du tränar däremot för tränare varje - varannan vecka. När du inte rider dressyr rider du gärna och ofta ut, du hoppar en del lite lägre hinder men inte över metern.
För dig är det viktigaste att du och hästen är glada och mår bra. Din häst är ute länge i stor hage tillsammans med en kompis, du är en sån lättsam person som tycker att det är en häst och den klarar sig, när vissa i stallet nästan får panik när något är minsta lilla "fel". Din syn på hästhållning är helt enkelt mer avslappnad och "förenklad".
Jag tror också att din häst är ditt allt, och att du planerar att den ska få stanna hos dig så länge det bara går.

Hur mycket ute och cyklar är jag? :D
 
Alltså, jag måste ju testa gissa i alla fall :D

Du är runt 20 år och har kvar din ponny trots att ni inte tävlar längre. När ni tävlade var det främst i dressyr men även i hoppning. Din ponny är väldigt lydig! (jag er framför mig en Valegro i miniformat :) )
Jag tror att du pluggar... Civilingengör kanske?
Njää... Jag är 14, vi tävlar lite hoppning men har inte kommit igång med dressyrtävlandet ännu. Ja, han är rätt så lydig:o Jag behöver typ sätta mig lite djupare i sadeln, krama med överskänklarna och tänka "stopp" när vi gör övergångar. När vi ska framåt räcker det med att nudda med skänkarna så reagerar han blixtsnabbt:love: Jag går i åttan, så jag pluggar inte till civilingenjör... Däremot är det typ det eller veterinär som jag vill bli någon gång i framtiden:D Så just det var i allafall lite rätt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp