Förebygga dålig vinterpäls och vinterskav?

Ja man ska vara försiktig. Bättre då att ge rent lysin om det fattas än att vräka på med proteinfodermedel som inte behövs. Överskott av protein är ju jobbigt för hästen att ta hand om även om det vanligtvis fungerar bra för en frisk häst så är det ändå inte optimalt med tanke på stallmiljön att hästen kissar mycket mer än normalt.

Jag hade alltså räknat på lysinet. Behovet är 5,75-6 gram lysin per 100 kg kroppsvikt i grundbehov. Lätt arbete 6,5 gram, medelhårt arbete 7,25 gram, hårt arbete 8 gram och mycket hårt arbete 9,5 gram. Allt per 100 kg kroppsvikt. Vet man inte lysininnehållet i grovfodret kan man räkna med smb rpx3,5-4%= ungefärlig mängd lysin per kg foder.
Jag tänker att jag har täckt lysinbehovet med marginal när jag fodrat med potatisprotein och dessutom ligger högt i proteingivan. Har räknat grovt vid något tillfälle och det ska inte vara något problem.
 
Lysin är den viktigaste aminosyran och snöpligt nog också den som det sällan finns tillräcklig mängd av. Man ska såklart ha koll på de övriga med men de täcks vanligtvis av proteinet om hästen får tillräcklig mängd fullvärdigt protein. Eftersom lysinet sällan täcks får man välja mellan att ge extra lysin eller ge mycket mer protein än hästen behöver.

Jo, men det är ju det jag menar. Vet man att lysinbehovet är täckt via fodret, så vet man också att de andra aminosyrorna är täckta. Om man däremot ser till att täcka lysinbehovet med rent lysin, så kan det vara så att andra aminosyror också behöver tillsättas.
 
Ett långskott.
Bandmask kollat nyligen?
Min häst hade det, med enda symptom jag märkte att vinterpälsen blev mindre tålig för slitage..
 
Hur är det med e-vitamin och omega 3? Vet ju du är noggrann så antar du har koll på mikromineraler inkl selen :)
E-vitamin räknade jag på nyligen och fick det till att hon borde få ca 133 mg/100 kg kroppsvikt just nu. Dock har jag ju inte e-vitamininnehållet analyserat i hösilaget utan utgick från ngn tabell😊
Har inte räknat på det tidigare så vet inte hur det låg till i början av vintern när vi gav från förstaskörden, innan har jag tänkt att det bör vara lugnt iom tillsatta vitaminer i mineralfodret.

Omega3 har jag inte tänkt kring alls!
 
Ett långskott.
Bandmask kollat nyligen?
Min häst hade det, med enda symptom jag märkte att vinterpälsen blev mindre tålig för slitage..
Hmm nej det har jag faktiskt inte kollat sen våren 2020. Jag står dock i ett stall där stallägaren envisas med att avmaska på rutin oavsett, jag tar ju träckprov vår och höst men stallägaren bryr sig inte om det utan avmaskar alla. Men kanske ändå ska kolla det vid vårens träckprov!
 
Hmm nej det har jag faktiskt inte kollat sen våren 2020. Jag står dock i ett stall där stallägaren envisas med att avmaska på rutin oavsett, jag tar ju träckprov vår och höst men stallägaren bryr sig inte om det utan avmaskar alla. Men kanske ändå ska kolla det vid vårens träckprov!
Låter ju som inte inte borde vara det, om man avmaskat med medel som tar bandmask också. Alla gör väl inte det.
Men det skadar ju inte mer än möjligen plånboken att göra en sådan analys på träckprovet om man vill vara helt säker.
 
Hur är det med e-vitamin och omega 3? Vet ju du är noggrann så antar du har koll på mikromineraler inkl selen :)
Appropå mikromineraler förresten. Bytte mineralfoder för ett tag sen, till swedfed som innehåller mkt mer zink och koppar än det jag gett tidigare. Har därför slutat ge löst koppar och zink. Koppar kommer jag upp i ungefär samma mängd men zinken är lite lägre, kvot på 3 istället för 4 som jag haft innan. Men 3 ska ju vara ok?
Gjorde ändringen för ett gäng veckor sedan så det bör väl oavsett inte påverka pälsen så snabbt? Eller?
 
Låter ju som inte inte borde vara det, om man avmaskat med medel som tar bandmask också. Alla gör väl inte det.
Men det skadar ju inte mer än möjligen plånboken att göra en sådan analys på träckprovet om man vill vara helt säker.
Tror vi haft noromectin sista tiden. Ser att det ska vara noromectin comp för att få bort bandmask?
Tar nog och kollar det i vår för säkerhets skull👍
 
Tror vi haft noromectin sista tiden. Ser att det ska vara noromectin comp för att få bort bandmask?
Tar nog och kollar det i vår för säkerhets skull👍
Ja, det var Noromectin comp mina fick.
Om du kollar får du gärna uppdatera om det hittades någon bandmask sedan. Tycker detta var intressant. För det var så lite symptom med pälsen att det inte var solklart på honom att något var fel alls. Utan just bara en upplevelse av slittåligheten.
Året efter var det mer normalt (så gott som inget slitage) om man ska vara efterklok.
 
Om man bortser från utfodring, så byt täcken? Men horseware fick jag aldrig skav. Mycket andra märken gjorde att hästarna fick bogskav.
 
Om man bortser från utfodring, så byt täcken? Men horseware fick jag aldrig skav. Mycket andra märken gjorde att hästarna fick bogskav.
Hon får inte täckesskav😊
Har just nu skav på halsen av tyglarna (har satt på ludd efter att skavet började komma men då är det ju för sent), en fläck på ryggen pga minimal rörelse av sadeln (åtgärdat + har renskinn), ett litet skav bakom ena örat och så nu nyligen ett glest parti vid schabrakets nedre kant. Började få skav av en kant på sadelgjorden så fick köpa ny gjord för att få stopp på det.. Överlag så pälsen känns ”trist” lite här och där. De fläckar där sommarpälsen börjat komma är fina, men det är ju verkligen bara fläckar än så länge.
 
Jag tänker att det är nog fler faktorer som påverkar hårkvalité än aminosyror, zink och koppar.

Och en del av det vet vi inte vad det är än, eller inte jag iaf - vilka aminosyror och i vilken mängd ger optimal tillväxt? Vilka fettsyror och hur mycket?

Kan regelbunden kemisk avmaskning ha en negativ effekt på tarmfloran och därmed produktionen av B-vitaminer - behöver dom hästarna få tillskott av B-vit?

Jag har fler frågor än svar 😁.
 
E-vitamin räknade jag på nyligen och fick det till att hon borde få ca 133 mg/100 kg kroppsvikt just nu. Dock har jag ju inte e-vitamininnehållet analyserat i hösilaget utan utgick från ngn tabell😊
Har inte räknat på det tidigare så vet inte hur det låg till i början av vintern när vi gav från förstaskörden, innan har jag tänkt att det bör vara lugnt iom tillsatta vitaminer i mineralfodret.

Omega3 har jag inte tänkt kring alls!

Jag ger alltid linfröolja (med extra e-vitamin men är väl osäkert om den tillför hästen något eller bara håller fettsyrorna mer stabila i oljan) vintertid. Omega 3 (och e-vitamin) får hästen i sig tillräckligt om den betar växande gräs i ordentligt mängd vilket våra gör större delen av året. Men gör hästarna inte det kan man behöva ge året om.

Men ja sådant börjar bli knepigt att räkna på. Jag har någonstans noterat 0.5 dl olja är tillräckligt för 500 kg lättfödd häst utan arbete. Säkert från spadeÄss här eller ur hans yahoogrupp 😅
 
Appropå mikromineraler förresten. Bytte mineralfoder för ett tag sen, till swedfed som innehåller mkt mer zink och koppar än det jag gett tidigare. Har därför slutat ge löst koppar och zink. Koppar kommer jag upp i ungefär samma mängd men zinken är lite lägre, kvot på 3 istället för 4 som jag haft innan. Men 3 ska ju vara ok?
Gjorde ändringen för ett gäng veckor sedan så det bör väl oavsett inte påverka pälsen så snabbt? Eller?

Nej det tänker jag att det inte borde men jag vete fasen 😅 Du kommer upp i tillräckliga mängder men balanserar järn eller mangan med mera antar jag?

Men sedan kommer man ju in på upptag av olika sorter, ifall det också skiljer. Typ här gav ju jag upp och bara fann mig i att köpa FP rakt av och så har jag fortsatt med det 😆

Men jag hade iaf i första hand testat ge mer omega 3! Och i tid och hela nästa vinter och sett.
 
Jag ger alltid linfröolja (med extra e-vitamin men är väl osäkert om den tillför hästen något eller bara håller fettsyrorna mer stabila i oljan) vintertid. Omega 3 (och e-vitamin) får hästen i sig tillräckligt om den betar växande gräs i ordentligt mängd vilket våra gör större delen av året. Men gör hästarna inte det kan man behöva ge året om.

Men ja sådant börjar bli knepigt att räkna på. Jag har någonstans noterat 0.5 dl olja är tillräckligt för 500 kg lättfödd häst utan arbete. Säkert från spadeÄss här eller ur hans yahoogrupp 😅

Nej det tänker jag att det inte borde men jag vete fasen 😅 Du kommer upp i tillräckliga mängder men balanserar järn eller mangan med mera antar jag?

Men sedan kommer man ju in på upptag av olika sorter, ifall det också skiljer. Typ här gav ju jag upp och bara fann mig i att köpa FP rakt av och så har jag fortsatt med det 😆

Men jag hade iaf i första hand testat ge mer omega 3! Och i tid och hela nästa vinter och sett.
Min häst har lätt för att bli tjock så jag är försiktig med att ge henne olja.. En mindre mängd borde väl vara lugnt dock.
Jag har nyss börjat ge lite linfrökaka för magens skull men där är ju oljan borta. Hade väl varit bra att koka linfrö istället kanske men vem fan orkar det🫣

Har du någon uträkning eller liknande att tipsa om så att jag kan se hur mkt jag skulle behöva ge min?
Annars får jag försöka googla fram något😁

(Ja tillräckliga mängder + har balanserat mot järn och mangan. Iaf mot känt kärn sas)
 
Tycker alltid pälsen blir tråkig så här års på pälsbollarna. Den blir torr och tappar glans.
Tänker att det är lite som med löv på hösten.
Kroppen stryper näringstillförseln då det är onödigt att ge näring till den gamla pälsen som ska fällas. Energi och näringsämnen går till att sätta sommarpäls.
 
Min häst har lätt för att bli tjock så jag är försiktig med att ge henne olja.. En mindre mängd borde väl vara lugnt dock.
Jag har nyss börjat ge lite linfrökaka för magens skull men där är ju oljan borta. Hade väl varit bra att koka linfrö istället kanske men vem fan orkar det🫣

Har du någon uträkning eller liknande att tipsa om så att jag kan se hur mkt jag skulle behöva ge min?
Annars får jag försöka googla fram något😁

(Ja tillräckliga mängder + har balanserat mot järn och mangan. Iaf mot känt kärn sas)

Lyckades inget vidare mer än detta med info:
Både omega-3 och omega-6 fettsyror är essentiella vilket betyder att hästen inte kan tillverka dessa fettsyror själv utan de måste tillföras via foderstaten. Både omega-3 och omega-6 syntesiserar eikosanoider som är kemiska signalsubstanser som har en viktig roll i immunförsvaret och för det inflammatoriska svaret. Omega-6 producerar inflammatoriska eikosanoider medan omega-3 är mer anti-inflammatoriska. Förhållandet mellan omega-3 och omega-6 är därför viktigt särskilt för hästar som har någon form av inflammation.

Hästens naturliga föda dvs. gräs, innehåller tillräckligt med både omega-3 och omega-6 fettsyror. Gräs innehåller ca. 4 till 5 gånger mer omega-3 än omega-6. Tyvärr förstörs det mesta av omega-3 fettsyrorna vid torkning till hö. Omega-6 förstörs i mindre grad eftersom de inte är så känsliga som omega-3. En häst som utfodras med hö/hösilage behöver därför tillskott av omega-3 för att återställa balansen mellan dessa fettsyror.

I linfröolja är förhållandet mellan omega-3 och omega-6 ca. 4:1, dvs. samma som i gräs. I rapsolja är förhållandet mellan omega-3 och omega-6 det omvända dvs. ca. 1:4. Dessutom innehåller rapsolja mest enkelomättat fett (omega-9). Det finns inte så många vegetabiliska oljor som innehåller mer omega-3 än omega-6. Chiafrön/chiaolja har förhållandet 3:1 mellan omega-3 och omega-6 men är betydligt dyrare än linfrö/linfröolja.



Nej, din häst kommer bara att må bra av detta!

Och min egna asgamlatråd "Omega 3" med oklar utgång 🤣 Ska se om jag hinner kika i mitt foderblad ikväll.
 
Lyckades inget vidare mer än detta med info:


Och min egna asgamlatråd "Omega 3" med oklar utgång 🤣 Ska se om jag hinner kika i mitt foderblad ikväll.

Jag har en gammal anteckning om att 400 kg häst ska ha 2 msk linfröolja/dag som underhållsdos. Så då borde det bli drygt 35 ml/dag för en häst på 500 kg (eller snarare 7,5 ml/100 kg häst). Vet att jag hittade den uppgiften i nån av trådarna om omega3 när jag försökte utröna om jag kunde stöpa linfrö istället för att ge olja. Vilket jag fö inte kunde, då det heta vattnet förstör omega3-innehållet.
 
Hoppas det är okej för ts att jag stället en fråga inom samma ämne?
Vad kan man använda istället för fårskinn på sadelgjorden när det redan blivit skav?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp