Föreställ dig att det här är ditt barn..

"Svarta rubriker har fått Ungern att framstå som ett hjärtlöst land. Det finns samtidigt ett annat Ungern med människor som vill hjälpa de nödställda.

– Om man ser de utländska tidningarna kan man tro att vi är elaka, säger Gabriella Balint som just delat ut smörgåsar vid järnvägsstationen.

... Runt bordet kommer diskussionen i gång om den ungerska politiken.

– Vi gör bara det som regeringen egentligen borde göra, säger Aurel Pasztor.

Till vardags är han riskkapitalist och finansierar ungerska start up-bolag.

– Jag gick förbi Keleti och såg hur situationen var där. Tänkte att jag måste göra något, även om jag inte hade någon lösning på problemet, säger han.

För ett tag sedan hittade han gruppen ”Låt oss tillsammans hjälpa flyktingarna” på Facebook och letade sig fram till det lilla högkvarteret på Bérkocsi-gatan, här ägnade man sig tidigare åt att hjälpa de många hemlösa i kvarteren.

Gabriella Balint har rätt. Överallt där det finns flyktingar i Ungern finns det också frivilliga som vill bistå med hjälp.

– Jag kan inte förklara på engelska, men jag tycker att vår regering är korkad, inte normal, säger hon."

http://www.dn.se/nyheter/varlden/ungern-svartmalas-men-manga-vill-hjalpa-till/
 
Tusentals per år människor dör när de försöker ta sig till Europa, där Sverige och Tyskland utgör den huvudsakliga attraktionskraften. Liv och säkerhet säkerställs redan i närliggande flyktingläger. Så det Sverige och Tyskland gör innebär att människor dör snarare än att räddas genom att ge starkare incitament att riskera livet för att ta sig hit. Den sämst tänkbara vägen att gå. Jag hoppas åtminstone flyktingarna som Finland tänker ta emot är kvotflyktingar som transporteras hit under säkra förhållanden.

Ja, vi behöver skapa lagliga och säkra vägar in i Europa.
 
Jag hör ibland argumentet att vi inte ska ta emot flyktingar för att istället hjälpa i närområdet.

Men då måste något ske för att hjälpa grannländerna. Jag läste i DN att tex Libanon har tagit emot ca 1,5 miljoner i sitt land. Då måste de få mer hjälp för att kunna erbjuda bättre liv i flyktinglägren.
Visst jag förstår tanken att om de stannar i flyktinglägren så riskerar de inte livet på en osäker båt i medelhavet. Men- jag har pratat med människor som har bott i flyktingläger... Och jag förstår att de gjorde allt de kunde för att få komma därifrån.
Så att säga att man inte vill ta emot flyktingar för att de ska stanna i närområdet är ett argument som jag inte gillar. Som andra nämnt också se över vägarna för att ta sig till Europa.
 
Kriget i Syrien har blivit allt mer brutalt och under 2014 nådde dödssiffran för civila helt nya höjer - uppskattningsvis 17 790 (Syrian Observatory for Human Rights).

I början av maj i år rapporterade New York Times att över 1 800 människor kan ha drunknat i Medelhavet bara i år när de har försökt att ta sig till Europa. Under bara några få månader alltså. På ett år så motsvarar det ungefär 5 000 människor. Hur stort det eventuella mörkertalet är, samt hur många som har mist livet på andra sätt än just drunkning (tänker b.la på de 71 människorna som hittades döda i lastbilen i Österrike) har jag ingen aning om. Vad som står klart är att Europa på ett väldigt tydligt sätt är med och förvärrar massdöden av civila människor som följer i krigets spår. Framför allt Tyskland och Sverige. Sett till befolkningsstorleken är Sverige det land som överlägset mest har uppmuntrat till de livsfarliga resorna.

Vad som behöver göras - i min mening - är att rusta upp de flyktingläger som finns ordentligt och endast ta emot kvotflyktingar. Ingen skulle ta sig till Europa om de visste att de blev skickade tillbaka till ett flyktingläger när de kom fram. Låt folk ansöka om att bli kvotflyktingar direkt i flyktinglägrena. Sen om vi med det systemet bör ta emot fler, färre eller lika många som idag kan man diskutera. Det viktiga är att vi förändrar det systemet som finns idag.
 
Tusentals per år människor dör när de försöker ta sig till Europa, där Sverige och Tyskland utgör den huvudsakliga attraktionskraften. Liv och säkerhet säkerställs redan i närliggande flyktingläger. Så det Sverige och Tyskland gör innebär att människor dör snarare än att räddas genom att ge starkare incitament att riskera livet för att ta sig hit. Den sämst tänkbara vägen att gå. Jag hoppas åtminstone flyktingarna som Finland tänker ta emot är kvotflyktingar som transporteras hit under säkra förhållanden.

Nej, Sverige och Tyskland ser till att skydda flyktingar i mycket högre utsträckning än många andra länder. Nu ansluter sig Finland (förhoppningsvis pallar det hela vägen) till det faktum att det finns många flyktingar som behöver skydd i Europa och ställer upp med fler platser.

Jag är helt med dig om att något måste göras för att förhindra den pågående katastrofen i Medelhavet och när det gäller flyktingsmuggling, men jag håller inte alls med dig om att det handlar om att göra det "mindre attraktivt". Det som driver flyktingar från Syrien för att skapa sig ett liv värt att leva är inte den attraktiva resan över Medelhavet, eller Tyskland och Sveriges politik. Det är kriget i Syrien. De flyr inte till något. I första hand flyr de från något.

Att leva i flyktingläger, år efter år, är något som ger bättre chanser att överleva än att stanna i kriget. Men det ger inte möjligheten att bygga ett nytt liv.

Att "kvotera" flyktingar från flyktingläger vore dock mer rättvist - eftersom vi nu bara får hit personer som på något sätt lyckas komma över flera tusen euro att betala resan med.
 
Kriget i Syrien har blivit allt mer brutalt och under 2014 nådde dödssiffran för civila helt nya höjer - uppskattningsvis 17 790 (Syrian Observatory for Human Rights).

I början av maj i år rapporterade New York Times att över 1 800 människor kan ha drunknat i Medelhavet bara i år när de har försökt att ta sig till Europa. Under bara några få månader alltså. På ett år så motsvarar det ungefär 5 000 människor. Hur stort det eventuella mörkertalet är, samt hur många som har mist livet på andra sätt än just drunkning (tänker b.la på de 71 människorna som hittades döda i lastbilen i Österrike) har jag ingen aning om. Vad som står klart är att Europa på ett väldigt tydligt sätt är med och förvärrar massdöden av civila människor som följer i krigets spår. Framför allt Tyskland och Sverige. Sett till befolkningsstorleken är Sverige det land som överlägset mest har uppmuntrat till de livsfarliga resorna.

Vad som behöver göras - i min mening - är att rusta upp de flyktingläger som finns ordentligt och endast ta emot kvotflyktingar. Ingen skulle ta sig till Europa om de visste att de blev skickade tillbaka till ett flyktingläger när de kom fram. Låt folk ansöka om att bli kvotflyktingar direkt i flyktinglägrena. Sen om vi med det systemet bör ta emot fler, färre eller lika många som idag kan man diskutera. Det viktiga är att vi förändrar det systemet som finns idag.
Blir det inte ännu farligare då? Kommer de inte leva illegalt i Sverige för att få stanna ?
Kommer folk verkligen stanna i flyktinglägren?
 
Blir det inte ännu farligare då? Kommer de inte leva illegalt i Sverige för att få stanna ?
Kommer folk verkligen stanna i flyktinglägren?

Varför skulle det bli ännu farligare? Långt färre hade ju gjort den farliga resan och många hade istället sökt sig till flyktinglägrena. Hur många som hade kommit för att leva illegalt är svårt att veta. Troligtvis väldigt få. Efter att Australien klargjorde att de inte tänker ta emot några som helst båtflyktingar så är det ingen som har drunknat, innan dess drunknade hundratals.
 
Varför skulle det bli ännu farligare? Långt färre hade ju gjort den farliga resan och många hade istället sökt sig till flyktinglägrena. Hur många som hade kommit för att leva illegalt är svårt att veta. Troligtvis väldigt få. Efter att Australien klargjorde att de inte tänker ta emot några som helst båtflyktingar så är det ingen som har drunknat, innan dess drunknade hundratals.

Och istället för de 1.5 miljon som nu fått möjlighet att skapa sig och sina familjer nya liv i Europa, med utbildning, vård och bostäder hade även denna 1.5 miljon varit kvar i flyktingläger i närområdet och belastat dessa länder och knappt överlevt.

Den 1.5 miljon som lever i exil är en del av basen för återuppbyggnaden. Ett perfekt bistånd i min mening.
Ett mycket bättre resultat än om vi hade tackat nej.

Jag är fortfarande positiv till dina idéer om att minska antalet döda på Medelhavet genom att skapa lagliga och säkrare vägar, men ihopparat med en åsikt om att vi kraftigt ska minska antalet som kommer till Europa så blir det bara blaha. Ett mycket, mycket sämre resultat och en sämre värld där vi gör allt för att slippa ta ansvar för det som händer utanför den egna ankdammen.
 
Nej, Sverige och Tyskland ser till att skydda flyktingar i mycket högre utsträckning än många andra länder.

I teknisk mening ja, i praktiken så skyddar vi dem från det näst "bästa" alternativet (flyktingläger) och inte kriget. Det är det som är effekten av vår flyktingpolitik. Vilket är viktigt att ha det i åtanke så att man inte tror att det är Sverige eller kriget som är alternativen. När den stora majoriteten av flyktingarna inte tar sig till Europa så tycker jag det främst det är där de finns som resurserna bör sättas in. Flyktinginvandringen kostar enligt Joachim Ruists studie strax över 50 miljarder per år, men till flyktinghjälp på plats så ger vi inte ens en miljard. Det tycker jag är felprioriterat.

Möjligheterna för någon i ett flyktingläger kanske aldrig blir lika stora som för någon i Sverige. Men vi skulle ju kunna utjämna skillnaderna betydligt. Världen är tyvärr full av människor som i praktiken saknar möjligheter, en femtedel lever på under 10 kronor om dagen, hälften på under 25 kronor om dagen. Jag tycker fokus hamnar lite fel när man i så hög utsträckning prioriterar en viss grupp människors möjligheter, särskilt när vi vet priset i form av döden på Medelhavet.
 
I teknisk mening ja, i praktiken så skyddar vi dem från det näst "bästa" alternativet (flyktingläger) och inte kriget. Det är det som är effekten av vår flyktingpolitik. Vilket är viktigt att ha det i åtanke så att man inte tror att det är Sverige eller kriget som är alternativen. När den stora majoriteten av flyktingarna inte tar sig till Europa så tycker jag det främst det är där de finns som resurserna bör sättas in. Flyktinginvandringen kostar enligt Joachim Ruists studie strax över 50 miljarder per år, men till flyktinghjälp på plats så ger vi inte ens en miljard. Det tycker jag är felprioriterat.

Möjligheterna för någon i ett flyktingläger kanske aldrig blir lika stora som för någon i Sverige. Men vi skulle ju kunna utjämna skillnaderna betydligt. Världen är tyvärr full av människor som i praktiken saknar möjligheter, en femtedel lever på under 10 kronor om dagen, hälften på under 25 kronor om dagen. Jag tycker fokus hamnar lite fel när man i så hög utsträckning prioriterar en viss grupp människors möjligheter, särskilt när vi vet priset i form av döden på Medelhavet.

Jag tycker fokus hamnar fel när man gör allt för att människor inte ska komma hit.
 
"Regeringen kommer att driva dessa tio ståndpunkter för att reformera EU:s flyktingpolitik:

  • Att EU ska inrätta en permanent och tvingande omfördelningsmekanism vid katastrofer.
  • Att EU ska fortsätta att prioritera att rädda liv.
  • Att alla EU:s medlemsstater ska ta sitt ansvar för att upprätthålla EU:s yttre gräns och leva upp till asylreglerna.
  • Att EU:s asyl- och gränsmyndigheter ska förstärkas.
  • Att EU ska fortsätta att bekämpa människosmugglarna.
  • Att EU får till stånd ett effektivt och humant återvändande och enas om ett återvändandeprogram.
  • Att EU skyndsamt ska enas om ett system med säkra länder.
  • Att EU kraftigt ska öka antalet kvotflytingar till cirka 100 000.
  • Att EU-kommissionen föreslår fler lagliga vägar till EU.
  • Att EU behöver en mer aktiv utrikes och biståndspolitik för att hjälpa människor på plats.

Imorgon träffar Stefan Löfven Tysklands förbundskansler Angela Merkel och Österikes Walter Faymann för att diskutera dessa frågor."

http://www.regeringen.se/artiklar/2015/09/sveriges-tio-standpunkter-for-att-reformera-eus-2015/
 
"Dataspelsmiljardären Markus "Notch" Persson har pressat upp priset för kändiskomikernas flyktinginsats. Notch har tvingat upp budgivningen till nära en halv miljon."

http://www.svd.se/notch-bjuder-hogt-pa-schyfferts-flyktinghjalp/om/naringsliv


"Wallenberg ryter till om flyktingkrisen

– Ingen kan känna sig oberörd av det som nu sker. På Investor har vi beslutat att donera pengar direkt till hjälporganisationer.

– Det känns viktigt att lyfta fram de universella principer och värderingar som lagt grunden för det samhälle vi har kommit att ta för givet i det öppna välfärdslandet Sverige. På Investor har vi beslutat att donera pengar direkt till hjälporganisationerna Läkare utan gränser och Rädda barnen, säger Jacob Wallenberg och fortsätter:

– Vi för även en diskussion om vad vi kan göra utöver att skänka pengar. Sedan förra veckan har vi också en dialog med våra innehav kring vad de gör för insatser för att hjälpa till."

http://www.svd.se/jacob-wallenberg-ryter-till-om-flyktingkatastrofen/om/flyktingkrisen-i-europa

Heja, heja.
 
"Finansmannen Carl Bennet och hans bolag skänker totalt 250 000 kronor till människor på flykt i Europa. Nu uppmanar han resten av näringslivet att agera. ”Situationen är akut, så samhället i dess helhet måste stiga fram”, säger han.

Förutom det snabba arbetet med att skänka pengar till katastrofarbetet anser Bennet att det långsiktiga arbetet är viktigt.

– Där måste vi visa att vi är beredda att ta oss an människor och få dem i sysselsättning. Vi ska försöka se om vi kan försöka bibringa arbetsplatser på något vis. Det kan vara i form av lärlingsutbildningar och annat som kan få fart på integrationen."

http://www.svd.se/finansmannen-skan...ituationen-ar-akut/om/flyktingkrisen-i-europa
 
"Många av de flyktingar som kommer till Sverige saknar ID-handlingar. Det gör det svårt och dyrt för dem att ta sig fram i landet. Med anledning av detta har SJ nu valt att slopa ID-kravet för flyktingar som vill resa med dem.

– Vi vill göra det så billigt och enkelt som möjligt för dem, säger Monica Berglund.

Bolaget utökar dessutom flyktingars möjlighet att ta med sig bagage och tar bort tilläggsavgiften om de vill köpa biljetter ombord på tågen. Beslutet togs i fredags och information gick ut i ett mejl till företagets medarbetare. Enligt Monica Berglund har responsen varit mycket positiv.

– Nu har vi många flyktingar, därför har vi beslutat om det här. Om det blir ännu fler så kommer vi att behöva göra ännu mer. Vi för hela tiden samtal med Jernhusen som sköter stationerna, hjälporganisationer och socialtjänsten för att se vad vi kan göra, säger Monica Berglund."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sj-slopar-id-krav-for-flyktingar/
 
Jag hör ibland argumentet att vi inte ska ta emot flyktingar för att istället hjälpa i närområdet.

Det argumentet borde alltid bemötas med att "det inte är antingen eller - det är både och." Jag tänker på de stackare som inte ens kunnat fly - för när man ser vilka risker människor är beredda att ta och vilka umbäranden och vilka kostnader. vilket förskräckligt, otänkbart elände måste det inte vara som de flyr ifrån?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp