Föreställ dig att det här är ditt barn..

Men har vi det verkligen så bra då? Det skrivs och hörs mycket både i media och bland folk där skolor läggs ner och det dras in på både det ena och det andra. Pensionärerna får det sämre, det är bostadsbrist, arbetslöshet m.m. Så har vi det egentligen så bra eller är det bara gnällspikar som går runt och sprider lögner? I så fall vad grundar sig de lögnerna på?
Jag tänker, att det vi här hemma i vardagslag kallar problem , kriser och svårigheter, skulle framstå som rena paradiset för de som flyr från halshuggningar i Syrien. Vi som aldrig skulle sätta våra älskade små barn i en krocksäker Volvo, utan att först ha spänt fast dem bakåtvända i supersäkra barnbilstolar - kan vi ens fatta hur det ska kännas att ge sig ut på det gigantiska Medelhavet i en gammal gummiflotte, med tre småbarn, ihop med tolv andra, knappast simkunniga? Mitt i natten? Jämförelsen är så gigantisk att avståndet mellan dessa två inte ens går att se med kikare.
 
Men har vi det verkligen så bra då? Det skrivs och hörs mycket både i media och bland folk där skolor läggs ner och det dras in på både det ena och det andra. Pensionärerna får det sämre, det är bostadsbrist, arbetslöshet m.m. Så har vi det egentligen så bra eller är det bara gnällspikar som går runt och sprider lögner? I så fall vad grundar sig de lögnerna på?

Och det har det gjort i alla år, och från alla regeringar. Det ena tar inte ut det andra. Ca 70% av Sveriges ekonomi går åt skola och vård.
 
Så är då välkända svenska tidningar fyllda med hat, som skriver om sämre förhållanden för t ex pensionärer, skolor osv? Att om någon skriver liknande på sociala medier är en sak, men stora välkända tidningar då?

Jag har det själv bra, men man läser ofta i tidningar om sämre förhållanden och jag vet inte vad som försiggår t ex i övriga landet förutom det jag läser i tidningar eller kan det vara så att tidningarna "snaskar" på allt negativ och att det är det som säljer bäst, och därför de skriver om det?
Tidningar säljer lösnummer. Det är deras inkomst. Och eftersom vi enbart matas av ondska, hat och våld så är det det som säljer. Det finns också "positiva" tidningar. Men de äts ju upp av kvällstidningar. De finns mycket positivt i världen. Och i Sverige. Men det belyses aldrig.
För det säljer inte.
 
Nu har jag varit och handlat lite som ska skänkas till Vi Gör Vad Vi Kan. De har en insamling i Kävlinge och Hofterup i helgen om det är fler skåningar som är intresserade av att hjälpa till.

Jag känner mig så jäkla otillräcklig och kan inte sluta gråta. Det är så fruktansvärt att tänka på alla dessa barn som inte ens är gamla nog att förstå vad de flyr ifrån.
 
Jag antar att ni ar sadana som konstant dag ut och dag in grater over alla barn som svalter ihjal i afrika ocksa. Och jag antar att ni aktivt aker ner dit och hjalper till. Atminstone hoppas jag att ni ger minst halva er lon till att losa svaltfragan i varlden.

Eller ar det sa att det bara gills om det ar bilder pa facebook? Sjalvklart skall vi ta emot alla miljoner barn i varlden (hur de ska ta sig hit vet jag inte, de har ju inte rad att hyra smugglare?) Och sjalvklart kommer ni alla stalla upp pa att ta emot och uppfostra minst en sisadar tusen barn sjalva i era hem? Eller ar bara vissa flyktingar varda att bry sig om?

Hycklare ar ni. Sitta-och-ma-daligt-och-tycka-man-ar-duktig-for-att-man-"bryr sig"-och-ar-en-god-manniska -hycklare

Man kan aldrig bry sig för mycket (eller för lite så länge man iaf bryr sig). Världen skulle se så mycket bättre ut om alla gjorde det de kunde för sina medmänniskor, inom sin förmåga. Visst, det är lättare att bry sig om man kanske har en personlig anknytning till någon/någon plats eller att man blir berörd när man ser sådana här bilder. Det kvittar varför man bryr sig så länge man gör det och drar sitt strå till stacken.

Jag skulle kunna svara på ditt inlägg tämligen skarpt men jag väljer att inte göra det. Det känns inte som att det är lämpligt i sammanhanget för nu behöver vi framförallt mer av omtanke och vänlighet.

*kärlek*
 
Vi i Europa har fått en till chans att visa kurage. Inte många får det. För lite mer än 70 år sedan visste många i Europa också men majoriteten av dem valde att inte göra något, även politikerna. INGEN kan komma och påstå att nazisternas dödsläger var okända innan de befriades, bla pga denne man:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Witold_Pilecki

Hans rapporter smugglades ut till polska exilregeringen i London och vidare till de allierade, REDAN 1941! Han satt i Auschwitz i tre år tills han lyckades fly 1943. Han skrev då en utförlig rapport som ansågs överdriven.

Idag tack vare moderna medier har vi inte en chans att säga att vi "inte visste". Frågan är nu vad vi tänker göra den här gången?

Personligen skulle jag föredra att dagens efterträdare till de här inte har mycket att säga till om:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pilkorsrörelsen
 
Vi i Europa har fått en till chans att visa kurage. Inte många får det. För lite mer än 70 år sedan visste många i Europa också men majoriteten av dem valde att inte göra något, även politikerna. INGEN kan komma och påstå att nazisternas dödsläger var okända innan de befriades, bla pga denne man:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Witold_Pilecki

Hans rapporter smugglades ut till polska exilregeringen i London och vidare till de allierade, REDAN 1941! Han satt i Auschwitz i tre år tills han lyckades fly 1943. Han skrev då en utförlig rapport som ansågs överdriven.

Idag tack vare moderna medier har vi inte en chans att säga att vi "inte visste". Frågan är nu vad vi tänker göra den här gången?

Personligen skulle jag föredra att dagens efterträdare till de här inte har mycket att säga till om:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pilkorsrörelsen
Håller med dig!
Jag är så trött på att man bara ska klaga till höger och vänster, skylla på andra och inte göra ett dyft själv. Vi måste hjälpa varandra!
 
Det har gjorts jämförelser mellan hur barn i Afrika har det jämfört med hur vi har det i Sverige och hur de som nu flyr från Syrien har det. Se t ex ditt eget inlägg #113.
Nej, JAG har inte gjort någon jämförelse med barnen i Afrika, men om någon annan gjort det så har jag nog missat det.

På vilket sätt blir detta en jämförelse?
Bara för att jag ifrågasätter så betyder det inte per automatik att jag inte vet hur bra vi har det mot resten av världen. Tänk på barnen i Afrika t ex. :angel:
Frasen "tänk på barnen i Afrika" är något man alltid fått höra under sin uppväxt, t ex när man inte åt upp sina grönsaker eller mat. Så jag använde den själv som en fras och inte som någon jämförelse, ifall någon råkade missa det. :)
 
Nu är det så många trådar så jag vet inte var jag ska skriva någonstans, men jag spyr rätt ut där jag är...

Ser på nyheterna på 2:an och det verkligen knyter sig i magen. JAG MÅR ILLA OCH JAG FÅR INGEN LUFT. Demonstrationer i baltiska länder "Inga flyktingar" skanderar dem. Polens minister vill inte ta emot, någon annan minister hänvisar till att de kan vara terrorister. Samma scener utspelade sig före och under 2:a världskriget. Varför, varför, varför...? Har vi inte lärt oss någonting om humanism sedan dess...?
 
Nu är det så många trådar så jag vet inte var jag ska skriva någonstans, men jag spyr rätt ut där jag är...

Ser på nyheterna på 2:an och det verkligen knyter sig i magen. JAG MÅR ILLA OCH JAG FÅR INGEN LUFT. Demonstrationer i baltiska länder "Inga flyktingar" skanderar dem. Polens minister vill inte ta emot, någon annan minister hänvisar till att de kan vara terrorister. Samma scener utspelade sig före och under 2:a världskriget. Varför, varför, varför...? Har vi inte lärt oss någonting om humanism sedan dess...?

Vi har en "fin" tradition i många av öststaterna med tämligen fascistiska idéer :meh: vi kanske skulle påminna Polen om hur mycket turismpengar de drar in på Auschwitz innan de börjar grina för mycket :yuck:

*stor kräksmiley*
 
Vi i Europa har fått en till chans att visa kurage. Inte många får det. För lite mer än 70 år sedan visste många i Europa också men majoriteten av dem valde att inte göra något, även politikerna. INGEN kan komma och påstå att nazisternas dödsläger var okända innan de befriades, bla pga denne man:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Witold_Pilecki

Hans rapporter smugglades ut till polska exilregeringen i London och vidare till de allierade, REDAN 1941! Han satt i Auschwitz i tre år tills han lyckades fly 1943. Han skrev då en utförlig rapport som ansågs överdriven.

Idag tack vare moderna medier har vi inte en chans att säga att vi "inte visste". Frågan är nu vad vi tänker göra den här gången?

Personligen skulle jag föredra att dagens efterträdare till de här inte har mycket att säga till om:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pilkorsrörelsen

Sant, och viktigt att minnas så att vi inte normaliserar liknande tankegods igen. Nazismens ideologi och planer för Tyskland var kända och uttalade långt innan andra världskriget. Trakasserier av "oönskade" (t ex judar, men det var många fler som inte passade in i deras drömsamhälle) började långt innan andra världskriget. ÄNDÅ röstades nazisterna fram, och kunde sedan genomföra sin ideolog. Och det skrevs även i Sverige om koncentrationslägren i början av 40-talet, jag har själv läst en bok publicerad -41 eller -42 där koncentrationslägrena nämns.

Före och under kriget var det många som förstås försökte fly. Många var också de som protesterade mot att Sverige skulle ta emot flyktingar. "De tar våra jobb", "de passar inte in i vårt samhälle" hette det. Och så heter det idag. Återigen vill många stänga dörren om oss, stänga ute "dem".
 
Nu är det så många trådar så jag vet inte var jag ska skriva någonstans, men jag spyr rätt ut där jag är...

Ser på nyheterna på 2:an och det verkligen knyter sig i magen. JAG MÅR ILLA OCH JAG FÅR INGEN LUFT. Demonstrationer i baltiska länder "Inga flyktingar" skanderar dem. Polens minister vill inte ta emot, någon annan minister hänvisar till att de kan vara terrorister. Samma scener utspelade sig före och under 2:a världskriget. Varför, varför, varför...? Har vi inte lärt oss någonting om humanism sedan dess...?
Ja man kan ju undra var Polens kristna fina värderingar är någonstans? Tex det där med att man skall hjälpa sin nästa....
 
Nej, JAG har inte gjort någon jämförelse med barnen i Afrika, men om någon annan gjort det så har jag nog missat det.

På vilket sätt blir detta en jämförelse?

Bara för att jag ifrågasätter så betyder det inte per automatik att jag inte vet hur bra vi har det mot resten av världen. Tänk på barnen i afrika t ex. :angel:

Frasen "tänk på barnen i Afrika" är något man alltid fått höra under sin uppväxt, t ex när man inte åt upp sina grönsaker eller mat. Så jag använde den själv som en fras och inte som någon jämförelse, ifall någon råkade missa det. :)

Ja det är väldigt svårt att förstå vad du menar om du inte skriver ut vad du menar. Skriver du två meningar i ett inlägg ligger det nära tillhands att tro att de meningarna hänger ihop. Om de meningarna INTE har med varandra att göra så är det lättare att förstå det om du skriver det.
 
Ja det är väldigt svårt att förstå vad du menar om du inte skriver ut vad du menar. Skriver du två meningar i ett inlägg ligger det nära tillhands att tro att de meningarna hänger ihop. Om de meningarna INTE har med varandra att göra så är det lättare att förstå det om du skriver det.
Sorry, jag förstår tyvärr inte vad du menar. Det är grötigt här nu, går det att ta det lite enklare?
 
Sorry, jag förstår tyvärr inte vad du menar. Det är grötigt här nu, går det att ta det lite enklare?

I inlägg 113 har du skrivit två stycken meningar. När jag läste det inlägget tolkade jag då det som att de meningarna hängde ihop. Eftersom du svarade i en diskussion om hur bra eller obra vi har det i Sverige, så tolkade jag det som att även mening nr 2 i inlägget handlade om det. Sedan säger du nu att mening nr 2 inte alls hade med jämförelse hur bra det är här eller någon annanstans, utan det var bara en hänvisning till något du hört när du var liten.

Och det var vad jag menade: Om du skriver två meningar i ett inlägg så kommer jag tro att de hänger ihop. Om de INTE hänger ihop, skriv det då så blir det lättare att förstå vad du menar.
 
I inlägg 113 har du skrivit två stycken meningar. När jag läste det inlägget tolkade jag då det som att de meningarna hängde ihop. Eftersom du svarade i en diskussion om hur bra eller obra vi har det i Sverige, så tolkade jag det som att även mening nr 2 i inlägget handlade om det. Sedan säger du nu att mening nr 2 inte alls hade med jämförelse hur bra det är här eller någon annanstans, utan det var bara en hänvisning till något du hört när du var liten.

Och det var vad jag menade: Om du skriver två meningar i ett inlägg så kommer jag tro att de hänger ihop. Om de INTE hänger ihop, skriv det då så blir det lättare att förstå vad du menar.
Du får ursäkta, men jag är så trött att jag inte hänger med alls längre, orden blir bara en enda gröt för mig. Ska gå och lägga mig och återkommer när jag är mer alert.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mindre kombi?
  • Bärstol
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp