Föreställ dig att det här är ditt barn..

Tycker att Angelina Jolie är klockren i detta klipp

Att ta emot folk som är på flykt är ju självklart men det känns ändå litegrann som att sätta plåster på ett öppet benbrott. Varför gör man inte något åt grundproblemet? - Att det pågår ett folkmord som tvingar miljontals människor på flykt. Människor som säkert hellre hade stannat kvar i sitt hemland istället för att tvingas fly och riskera sitt och sina barns liv på skrangliga flottar över medelhavet.
Det känns som att världens ledare bara står bredvid och tittar på.
FN har befogenheter att gå in i ett land och genomföra fredsframtvingande eller fredsbevarande insatser.
Det har funnits tillfällen då FN känt sig så nödgade att agera att de tänjt på sina egna regler för att kunna agera.
Det är dags att göra det nu också!
Det pågår ett folkmord, FN inrättades till stor del för att förhindra sådant.
FN kan gå in militärt, så gör det då för fan!
Så tänker jag med! Och våra miljoner skulle kunna gå till arbeten med att bygga upp landet igen. Ja så enkelt förstår jag att det inte är. Men de som är på flykt just nu och inte har etablerat sig någonstans skulle nog gärna åka hem igen om det fanns något att komma hem till.

Klimatflyktingar är en sak. Men krig? Det är ju i alla fall något man kan låta bli.
 
Jag har, som kanske många andra, känt mig lite frustrerad över att det tycktes kräva en bild på en död treåring som flutit iland i Europa för att många av världens ledare (David Cameron, till exempel) och övrig befolkning (ca 75% av mina Facebook-vänner, till exempel) verkligen skulle vakna upp och reagera. En reaktion hade behövts för flera, flera år sedan. Jag har även funderat mycket på varför just den här bilden fick så otroligt mycket uppmärksamhet och spridning. Misstolka mig inte, även jag tycker ju självklart att det är en oerhört rörande bild som vittnar om något alldeles fruktansvärt, men jag kan ändå inte låta bli att tänka på alla de andra tusentals bilder, videoklipp och övrig dokumentation som finns och som vittnar om precis lika fruktansvärda omständigheter. Bilder, videoklipp och dokumentation som vi blivit matade med i år nu, men som inte tycks ha fått bägaren att rinna över alls på samma sätt.

I ett försök att begripa det här och lugna ner mig lite grann hittade jag följande artikel, som jag väldigt gärna vill dela med mig av. Mycket intressant läsning! http://www.nytimes.com/2015/09/03/magazine/the-boy-on-the-beach.html?smid=fb-nytimes&smtyp=cur
 
Jag har, som kanske många andra, känt mig lite frustrerad över att det tycktes kräva en bild på en död treåring som flutit iland i Europa för att många av världens ledare (David Cameron, till exempel) och övrig befolkning (ca 75% av mina Facebook-vänner, till exempel) verkligen skulle vakna upp och reagera. En reaktion hade behövts för flera, flera år sedan. Jag har även funderat mycket på varför just den här bilden fick så otroligt mycket uppmärksamhet och spridning. Misstolka mig inte, även jag tycker ju självklart att det är en oerhört rörande bild som vittnar om något alldeles fruktansvärt, men jag kan ändå inte låta bli att tänka på alla de andra tusentals bilder, videoklipp och övrig dokumentation som finns och som vittnar om precis lika fruktansvärda omständigheter. Bilder, videoklipp och dokumentation som vi blivit matade med i år nu, men som inte tycks ha fått bägaren att rinna över alls på samma sätt.

I ett försök att begripa det här och lugna ner mig lite grann hittade jag följande artikel, som jag väldigt gärna vill dela med mig av. Mycket intressant läsning! http://www.nytimes.com/2015/09/03/magazine/the-boy-on-the-beach.html?smid=fb-nytimes&smtyp=cur

Jag är fruktansvärt frustrerad över världssamfundets ovilja och oförmåga att lösa grundproblemen. Jag tror fortfarande inte att uppvaknandet är här. I frånvaron av riktiga lösningar får vi jobba hårt på att ta emot flyktingströmmarna, där man kan vara mycket,mycket stolt över Sveriges agerande. Men det är bara långsiktiga lösningar för de som tar sig hit - inte för de som misslyckas och dör på vägen eller de som aldrig kommer iväg.
 
Jag har, som kanske många andra, känt mig lite frustrerad över att det tycktes kräva en bild på en död treåring som flutit iland i Europa för att många av världens ledare (David Cameron, till exempel) och övrig befolkning (ca 75% av mina Facebook-vänner, till exempel) verkligen skulle vakna upp och reagera. En reaktion hade behövts för flera, flera år sedan. Jag har även funderat mycket på varför just den här bilden fick så otroligt mycket uppmärksamhet och spridning. Misstolka mig inte, även jag tycker ju självklart att det är en oerhört rörande bild som vittnar om något alldeles fruktansvärt, men jag kan ändå inte låta bli att tänka på alla de andra tusentals bilder, videoklipp och övrig dokumentation som finns och som vittnar om precis lika fruktansvärda omständigheter. Bilder, videoklipp och dokumentation som vi blivit matade med i år nu, men som inte tycks ha fått bägaren att rinna över alls på samma sätt.

I ett försök att begripa det här och lugna ner mig lite grann hittade jag följande artikel, som jag väldigt gärna vill dela med mig av. Mycket intressant läsning! http://www.nytimes.com/2015/09/03/magazine/the-boy-on-the-beach.html?smid=fb-nytimes&smtyp=cur
Jag har också funderat på det. Men jag tror att det helt enkelt är en väldigt stark/bra/uttrycksfull/enkel bild och att den kom i rätt ögonblick.
Bl a så känns mannens kroppsspråk speciellt: ömsint, bekymrat, hjälplöst, smärtsamt.
Barnets kropp... nej det går inte att skriva om det.
 
Jag har, som kanske många andra, känt mig lite frustrerad över att det tycktes kräva en bild på en död treåring som flutit iland i Europa för att många av världens ledare (David Cameron, till exempel) och övrig befolkning (ca 75% av mina Facebook-vänner, till exempel) verkligen skulle vakna upp och reagera. En reaktion hade behövts för flera, flera år sedan. Jag har även funderat mycket på varför just den här bilden fick så otroligt mycket uppmärksamhet och spridning. Misstolka mig inte, även jag tycker ju självklart att det är en oerhört rörande bild som vittnar om något alldeles fruktansvärt, men jag kan ändå inte låta bli att tänka på alla de andra tusentals bilder, videoklipp och övrig dokumentation som finns och som vittnar om precis lika fruktansvärda omständigheter. Bilder, videoklipp och dokumentation som vi blivit matade med i år nu, men som inte tycks ha fått bägaren att rinna över alls på samma sätt.

I ett försök att begripa det här och lugna ner mig lite grann hittade jag följande artikel, som jag väldigt gärna vill dela med mig av. Mycket intressant läsning! http://www.nytimes.com/2015/09/03/magazine/the-boy-on-the-beach.html?smid=fb-nytimes&smtyp=cur
Och jag tycker inte att det spelar någon roll. Nu vaknade vi, nu vaknade världsledarna. Om det sedan gör någon långsiktig skillnad vet vi inte än.

Men jag tycker inte att vi behöver vara så frustrerade, och problematisera sådär värst. Det var en fullständigt gastkramande bild, som i ett enda ögonblick personifierade hela flyktingtragedin. En liten knubbig Alan i tröja och kortbyxor som lika gärna hade kunnat vara en John, en Michel eller en Oskar - om han fick empatin att övervinna cynismen så kom det ut åtminstone något gott ur det fasansfulla. (Därför vill jag hylla fotografen, Årets bild är en underdrift).

Och det är ju själva fan men nu bölar jag igen.
 
Och jag tycker inte att det spelar någon roll. Nu vaknade vi, nu vaknade världsledarna. Om det sedan gör någon långsiktig skillnad vet vi inte än.

Men jag tycker inte att vi behöver vara så frustrerade, och problematisera sådär värst. Det var en fullständigt gastkramande bild, som i ett enda ögonblick personifierade hela flyktingtragedin. En liten knubbig Alan i tröja och kortbyxor som lika gärna hade kunnat vara en John, en Michel eller en Oskar - om han fick empatin att övervinna cynismen så kom det ut åtminstone något gott ur det fasansfulla. (Därför vill jag hylla fotografen, Årets bild är en underdrift).

Och det är ju själva fan men nu bölar jag igen.

Jag är frustrerad. Ordentligt. Men inte pga den här bilden, utan pga den löpande rapporteringen som varit i flera år. Och på att opinionen snarast går åt fel håll - allt fler länder vill ta emot färre
 
Jag är fruktansvärt frustrerad över världssamfundets ovilja och oförmåga att lösa grundproblemen. Jag tror fortfarande inte att uppvaknandet är här. I frånvaron av riktiga lösningar får vi jobba hårt på att ta emot flyktingströmmarna, där man kan vara mycket,mycket stolt över Sveriges agerande. Men det är bara långsiktiga lösningar för de som tar sig hit - inte för de som misslyckas och dör på vägen eller de som aldrig kommer iväg.
Nej visst finns det många bitar kvar att lösa, där konflikterna och problemen som ligger till grund så klart är de allra mest kritiska. Jag får dock intrycket att det här blev ett uppvaknande för allmänheten på många sätt och vis. Jag får intrycket att folk läser, lär sig och engagerar sig alltmer i flyktingfrågan och att Europa i allmänhet har förändrats mycket de senaste dagarna, både abstrakt (i folks tankesätt och åsikter) och konkret (i folks agerande och engagemang) sett. Vad gäller världsledarna är jag inte lika säker, där finns det fortfarande många och mycket att jobba med, och fruktansvärt mycket som saknas.

Jag har också funderat på det. Men jag tror att det helt enkelt är en väldigt stark/bra/uttrycksfull/enkel bild och att den kom i rätt ögonblick.
Bl a så känns mannens kroppsspråk speciellt: ömsint, bekymrat, hjälplöst, smärtsamt.
Barnets kropp... nej det går inte att skriva om det.
Jo, så kan det ju vara såklart. Jag tror även, vilket skribenten också är inne på, att folk lättare relaterar till bilden och blir berörda av den på en annan nivå eftersom att pojken ser ut som vilken annan treåring som helst i ordentliga, rena kläder på en tillsynes helt vanlig strand. Det är inte en smutsig pojke i trasiga kläder som står bland ruiner eller andra katastrofliknande platser, vilket folk kanske kan ha svårare att relatera till eftersom att det ligger så långt ifrån deras egen verklighet.

Och jag tycker inte att det spelar någon roll. Nu vaknade vi, nu vaknade världsledarna. Om det sedan gör någon långsiktig skillnad vet vi inte än.

Men jag tycker inte att vi behöver vara så frustrerade, och problematisera sådär värst. Det var en fullständigt gastkramande bild, som i ett enda ögonblick personifierade hela flyktingtragedin. En liten knubbig Alan i tröja och kortbyxor som lika gärna hade kunnat vara en John, en Michel eller en Oskar - om han fick empatin att övervinna cynismen så kom det ut åtminstone något gott ur det fasansfulla. (Därför vill jag hylla fotografen, Årets bild är en underdrift).

Och det är ju själva fan men nu bölar jag igen.
Nej, i relation till allt annat så spelar det här såklart väldigt liten roll. Det är mest en intressant situation tycker jag, som säger en del om hur vi människor fungerar.

Jag kan dock inte låta bli att tycka att det spelar roll att vi i världen har ledare som inte tycks ha sett, förstått och brytt sig fullt ut förrän nu - och som inte tycks göra det ens nu. Åtminstone inte enligt min uppfattning. Det tycker jag är värt att problematisera och vara frustrerad över, men jag inser också att det innebär att jag kommer att få vara frustrerad rätt länge.
 
Finland har vaknat. Finland har förstått att Sverige och Tyskland är de som valt rätt väg när det gäller mottagandet. Fördubblar mottagandet och bereder plats för 30.000 krigsflyktingar. Kudos, Finland.

På något sätt finns det hopp om en bättre lösning av det akuta läget.

Nästa steg är att hela världssamfundet vaknar.
 
Finland har vaknat. Finland har förstått att Sverige och Tyskland är de som valt rätt väg när det gäller mottagandet. Fördubblar mottagandet och bereder plats för 30.000 krigsflyktingar. Kudos, Finland.

På något sätt finns det hopp om en bättre lösning av det akuta läget.

Nästa steg är att hela världssamfundet vaknar.
Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.
 
"Flera EU-länder lättar på sitt motstånd mot att ta emot flyktingar. Samtidigt väntas EU-kommissionen fyrdubbla antalet asylsökande som ska fördelas i en ny permanent mekanism.

Den brittiske premiärministern David Cameron meddelar att Storbritannien är berett att se över sitt tidigare motstånd mot att ta emot fler flyktingar från Syrien.

“Jag kan i dag meddela att vi kommer att ta emot tusentals fler syriska flyktingar”, twittrade David Cameron på fredagen.

Även Spanien, som tidigare motsatt sig att ta emot fler flyktingar, öppnar för större flyktingmottagande. Utrikesminister José Manuel García-Margallo sade på torsdagen att Spanien är ”helt redo att acceptera sin motsvarande kvot”, rapporterar El País. Spanien har tidigare bara gått med på att ta emot 1300 av de 4 300 som kommissionen föreslagit.

Från Polen och Portugal kommer liknande signaler att länderna är beredda att erbjuda fler flyktingar hjälp än de tidigare utlovat.

Uttalandena kommer i samband med att EU-kommissionen i nästa vecka väntas föreslå en ny mekanism för fördelning av asylsökande mellan medlemsländerna.

Den ska vara permanent, obligatorisk och automatiskt sättas in när stora flyktingströmmar når Europa."

http://www.europaportalen.se/2015/09/eu-lander-backar-accepterar-fler-flyktingar
 
Jag är fruktansvärt frustrerad över världssamfundets ovilja och oförmåga att lösa grundproblemen. Jag tror fortfarande inte att uppvaknandet är här. I frånvaron av riktiga lösningar får vi jobba hårt på att ta emot flyktingströmmarna, där man kan vara mycket,mycket stolt över Sveriges agerande. Men det är bara långsiktiga lösningar för de som tar sig hit - inte för de som misslyckas och dör på vägen eller de som aldrig kommer iväg.

Det är jag med. Jag är frustrerad att orsaken inte bekämpas. Men vi människor brukar ju arbeta med symtom istället för orsak i det mesta. För jag kan tänka mig att om man börjar att skrapa på ytan när det gäller orsak kommer det fram saker som många länder/företag säkert inte är bekväma med. Varför inget krig inleds mot IS....Vem är IS? Varför tillåts de gå fram som de gör? Vilka länder finansierar dessa typer? Varför?
Sverige borde sluta exportera vapen ex.
Och varför är inte Assad död ännu? Det gick ju "fort" med ex Khadaffi. Det finns nog många hundar begravda tror jag.
 
Jag har också tänkt på det att vi ÄNTLIGEN pratar annat är kronor och ören ! Det här landet skulle väl enligt Ny Demokrati gå under när alla flyktingar från Jugoslavien kom... och det gick ju ändå rätt bra när man ser på statistiken :).

Sedan vill jag tipsa er som faktiskt vill göra något i vardagen om att man kan ta emot ensamkommande flyktingbarn i sitt hem. Bara höra av er till soc i er kommun! Ingen hjälp är "för liten" för att låta bli och göra.
Jag har en liten flicka från Syrien hemma och tanken på att hon kunde varit i Alans ställe får mig att må så dåligt. Men så är ju människan - det måste kännas tillräckligt nära för att man skall förstå på riktigt. Det är därför bilden av en enda drunknad pojke kan slå hårdare än bilder på massor av blödande människor, det känns mer nära.
 
Jag har också tänkt på det att vi ÄNTLIGEN pratar annat är kronor och ören ! Det här landet skulle väl enligt Ny Demokrati gå under när alla flyktingar från Jugoslavien kom... och det gick ju ändå rätt bra när man ser på statistiken :).

Sedan vill jag tipsa er som faktiskt vill göra något i vardagen om att man kan ta emot ensamkommande flyktingbarn i sitt hem. Bara höra av er till soc i er kommun! Ingen hjälp är "för liten" för att låta bli och göra.
Jag har en liten flicka från Syrien hemma och tanken på att hon kunde varit i Alans ställe får mig att må så dåligt. Men så är ju människan - det måste kännas tillräckligt nära för att man skall förstå på riktigt. Det är därför bilden av en enda drunknad pojke kan slå hårdare än bilder på massor av blödande människor, det känns mer nära.
Hur funkar det att ta emot flyktingbarn? Blir det som ett fosterhem, eller hur går det egentligen till? :)
 
Finland har vaknat. Finland har förstått att Sverige och Tyskland är de som valt rätt väg när det gäller mottagandet.

Tusentals per år människor dör när de försöker ta sig till Europa, där Sverige och Tyskland utgör den huvudsakliga attraktionskraften. Liv och säkerhet säkerställs redan i närliggande flyktingläger. Så det Sverige och Tyskland gör innebär att människor dör snarare än att räddas genom att ge starkare incitament att riskera livet för att ta sig hit. Den sämst tänkbara vägen att gå. Jag hoppas åtminstone flyktingarna som Finland tänker ta emot är kvotflyktingar som transporteras hit under säkra förhållanden.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp