Företagande med häst

misan

Trådstartare
...i Skara. Har någon gått där, vilken inriktning? Jag är mest intresserad av landsbygdsföretagande men vill också gärna hör aom hovslageri. Hur var utbildningen, skolan, lärarna? Lärde du dig det du ville/förväntade dig? Är det svårt at komma in osv?
 
Har många vänner som går där och de trivs utmärkt. bra lärare. deras förvänta på skolan infriades och jag har bara hört gott om dem. hur svårt det är att komma in vet jag inte. Men Lycka till. tror inte du blir besviken över att gå där. :D
 
En kanonbra utbildning som innebär mycket egen studier och/i kombination med grupparbeten. Jag som elev bestämmer för hur högt jag vill lägga ribban för vad/hur mycket jag vill lära mig. Bra och namnstarka lärare.
Att redan vid start ha en någon form av företagsidé (som under utbildningens gång säkert kommer att ändra inriktning)liggandes i bakhuvudet kan vara till en fördel för att få ut mesta möjliga. Ett annat tips som jag själv hade önskat att jag hade fått innan start är att friska upp minnet i grundläggande kemi och biologi....
Har man bara de grundläggande behörigheterna för högskola samt egna praktiska erfarenheter så är chanserna stora att man blir antagen. Så vad väntar du på? ;)
 
Ojoj, nu blev jag ju ännu mer sugen att gå där. Problemet var väl det där med företagsidé. Jag har egentligen ingen aning om vad jag vill göra, bara att jag helst vill syssla med hästar och/eller landsbygd på nåt sätt. Vad hade ni/kompisar för företagsidéer? Har ni haft användning av det senare, har ni/nån ni känner företag/arbete som har med utbildningen att göra? Vad lär man sig, rent konkret, är det mycket om företagsekonomi/hur man startar osv eller är det mycket om hästar/djur osv också?
Kemi & biologi borde gå hyfsat, just nu går jag naturbasåret så mycket färskare kan det inte bli :)
 
Hej igen! Det är en hel del företagsekonomi många studiebesök hos egna hästföretagare som delger sina egna misstag och framgångar för att lyckas, mkt lärorikt!! Hästämnen vi har fördjupat oss i är bl a stallanläggningar, foder, avel , anatomi, kretslopp med tanke på gödselhanteringar mm De företagsidéer som har funnits är bla rehabiltering i kombination av ridning och t ex massage, ridskolor med speciell inriktning på viss hästras, westernundervisning, inackorderingsstall, handelsstall, utbildningsstall, turridning mm mm Flera hade ingen speciell företagsidé o det som de tycket var lite jobbigt då var just att fejka ett företag när man fick uppgifter som innebar att räkna ut kostnader för, marknadsföring mm men de har klarats sig jättebra ändå så låt inte det hindra dig!! Idéerna kommer tillslut :idea: men du har säkert någon dröm i bakfickan som du kan börja låta växa som en grund, för vägkorsningarna under utbildningens gång blir bara fler o fler och helt plötsligt står man där med en kanonidé som man inte hade en tanke på ifrån början. Jag säger bara en sak....sööök!! :rofl:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag går lite i tankarna på att försöka mig komma in på någon utbildning som sadelmakare ifall jag inte kommer in på hovslagar...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: lillan222
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
963
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 675
Senast: Lhas
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 901
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp