Bukefalos 28 år!

Företagsekonomi någon?

FadeAway

Trådstartare
Någon som kan hjälpa mig med en tentafråga (salstenta detta är en gammal tenta).

431827_10151603005436001_690251349_n.jpg


Jag kan läsa rakt av ur företagsekonomiboken men när det är förenklat så saknar jag helt enkelt delar av formlerna. Hur gör jag för att beräkna här.
Det är säkert plättlätt när man fattar det. Men det gör jag inte nu :arghh:
 
Sv: Företagsekonomi någon?

soliditet = egna kapitalets andel av totala kapitalet (balansomslutningen).

I Ditt ex 4.290/9.090 = 0,4719 dvs 47,19% (skall man vara petnoga så skall Du gångra med 100 för att visa procentsatsen, kanske).

Är ett mått på företagets finansiella styrka, hur starkt det är ekonomiskt. Kan anses vara ett mått på långsiktiga överlevnad. Om 47% är bra eller dåligt beror på vilken typ av bransch. För ett industriföretag bra (de har oftast stora investeringar som behöver lånefinansieras) för ett konsultbolag not!


Totala kapitalets räntabilitet är alltså förräntningen (i form av årets genererade resultat) på just totala kapitalet, dvs balansomslutningen.

I Ditt ex är det resultatet/balansomslutningen, dvs 720/9.090, dvs 7,92%.

Räntabiliteten visar avkastningen på totala kapitalet. Normalt sett räknar man på eget kapital, oftast då justerat.

Vet inte hur avancerad Din tenta är, om Ni skall räkna latenta skatter osv.


Kassalikviditet är omsättningstillgångar - varulager, i Ditt fall kundfordringar och likvida medel, 1.480/ kortfristiga skulder /1.400, dvs 105,71 %.

Kassalikviditet är ett mått på företagets kortsiktiga betalningsförmåga, till skillnad från soliditeten som är långsiktigt. Skall vara 100 eller därutöver, annars kommer man troligtvis att behöva låna på ett eller annat sätt.

Samtliga mått kan sägas vara nyckeltal, alltså tal som man jämför mellan bolag i samma bransch, men också mellan alla företag och branscher. De är indikatorer på dels hur bra företaget går (räntabiliteten), dels dess förmåga till långsiktig överlevnad.

Hoppas det var till någon hjälp och lycka till med tentan!
 
Sv: Företagsekonomi någon?

Det är en 7,5p kurs i företagsekonomi lanteta grejer räknas nog inte in.
Ska kolla igenom så jag verkligen förstår nu :)
Tack för hjälpen! :D
 
Sv: Företagsekonomi någon?

Såg när det gäller räntabiliteten att det var räntekostnader också,

lägg tillbaka dem till årets resultat, dvs 250 (räntekostnaden) + 720 (årets resultat), dvs 970 är avkastningen före räntekostnader (neutralt för finansieringsättet) / balansomslutningen 9.090, dvs 970/9090, dvs 10,67%.


Sorry :o

Som överkurs då, räntabiliteten på eget kapital, 720/4.290 = 16,78%, vilket är väldigt bra! För varje krona de satt/har innestående tjänar de/förräntas den med/ alltså 16,78% före skatt att jämföra med om man skulle ha pengarna stående på bank med typ 1 ränta.

Du kan ju även glänsa med att vinstmarginal, dvs resultat genom omsättning 720/7.500 vilket ger 9,6%, så för varje krona de säljer, omsätter, så tjänar de 9,6 öre. Bra marginaler!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
674
Senast: DeCloe
·
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
5 135
Senast: Magnum
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 347
Senast: geting
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 343
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp