Katt som är tagen för tidigt från sin mamma

DeCloe

Trådstartare
Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund förutom att hon hittades utomhus och att hon haft en kull kattungar.

Vi misstänker dock att hon blivit tagen/blivit av med sin mamma för tidigt. Det som gör att vi misstänker det är att hon snuttar på sina framtassar, är extremt pratig (det är vår andra katt med men denna katt pratar väldigt mycket) och saknar självbevarelsedrift i princip helt och hållet (hon springer liksom rakt mot potentiella faror).

Ni som har erfarenhet av detta, hur hjälper vi henne på bästa sätt? Ska man försöka vänja henne av med snuttandet eller ska man låta henne göra det?
 
Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund förutom att hon hittades utomhus och att hon haft en kull kattungar.

Vi misstänker dock att hon blivit tagen/blivit av med sin mamma för tidigt. Det som gör att vi misstänker det är att hon snuttar på sina framtassar, är extremt pratig (det är vår andra katt med men denna katt pratar väldigt mycket) och saknar självbevarelsedrift i princip helt och hållet (hon springer liksom rakt mot potentiella faror).

Ni som har erfarenhet av detta, hur hjälper vi henne på bästa sätt? Ska man försöka vänja henne av med snuttandet eller ska man låta henne göra det?
Det kan även vara pga stress som hon snuttar. Jag har haft en omplacering från en uppfödare där hon blev mobbad av de andra katterna och det fanns hemska ungar så hon mådde väldigt dåligt när jag tog hem henne. Det tog ett år för henne att sluta tvätta sina tassar så pälsen försvann, men allt eftersom så slappnade hon av och blev harmonisk och mindre nervös om någon kom. I början rusade hon alltid och gömde sig och hon var väldigt beroende av mig, men i takt med att hon slappnade av så behövde hon inte heller ha samma koll.
 
Det kan även vara pga stress som hon snuttar. Jag har haft en omplacering från en uppfödare där hon blev mobbad av de andra katterna och det fanns hemska ungar så hon mådde väldigt dåligt när jag tog hem henne. Det tog ett år för henne att sluta tvätta sina tassar så pälsen försvann, men allt eftersom så slappnade hon av och blev harmonisk och mindre nervös om någon kom. I början rusade hon alltid och gömde sig och hon var väldigt beroende av mig, men i takt med att hon slappnade av så behövde hon inte heller ha samma koll.
Ja, jag har också tänkt stress men upplever henne inte i övrigt som stressad utan är en rätt trygg tjej. Men självklart så är det ju ändå en stress att först bo på ett katthem och sen komma till ett nytt hem med en annan katt och hund. Hon är väldigt social och orädd i övrigt.

Men jag tänker med att vi ska ge det tid och se om det ger med sig 😊
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 833
Senast: cili
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 108
Senast: Amk
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
11 058
Senast: LevelSkin
·
Övr. Hund Hej! Jag och sambon vill skaffa hund, har tidigare bott och levt med hundar hela våra liv. Nu har vi flyttat till Stockholm från Skåne...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 537
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp