Bukefalos 28 år!

förkalkade diskar, hur göra?

B

BeastieBabe

Var in å röntgade hunden igår med anledning av hans knakande rygg, hittade ett diskbråck som var gammalt (i princip helt ihopväxta kotor) och 3-4 ngt förkalkade diskar.. men mitt i villervallan om träning och medicinering glömde jag fråga hur man förhindrar att diskarna förkalkas ännu mera..

nån som har svar så nyfikna jag får veta idag och inte behöver vänta tills imorrn då jag kan ringa vet igen? :)
 
Sv: förkalkade diskar, hur göra?

*putt*

är detta verkligen så himla ovanligt fenomen att INGEN ens har hört om hur man förhindrar det? fick inte tag på vet ida på telefontid så jag har inte kunnat få något svar därifråm-
 
Sv: förkalkade diskar, hur göra?

Hej!
Jag är ingen expert men jag tror tyvärr inte det är så mycket man kan göra för att förhindra vidare förkalkning. Det är ofta en kronisk process som man inte kan göra så mycket åt. Försök se till att hunden håller sig musklad och rör sig kontrollerat. Men försök diskutera vidare med sin veterinär också - hon kanske har lite mer tips!

Lycka till!
 
Sv: förkalkade diskar, hur göra?

Vad är det för ras? Vissa raser, såsom tax, har en ärftlig defekt som gör att diskerna förkalkas. Att diskerna fibroserar (förhårdnar, dock inte pga förkalkning) hos gamla hundar är en normal process och har inget med en defekt att göra. I båda fallen är det nog svårt att förhindra processen. Men jag skulle kunna tänka mig att det är en fördel om hunden har en välmusklad rygg som stabiliserar ryggraden, och då borde simträning vara bra eftersom det inte belastar den. Men som sagt -det är bara min tanke.
 
Sv: förkalkade diskar, hur göra?

Tack för svaren både Beti och villi.. motionen har vi fått råd om och simträning verkar vara det bästa sättet att få upp ryggmusklerna på.. gäller bara att övertala mamma om en pool på baksidan då..

det är en stor dvärgpudel vi har, han ficik ett diskbråck när han föll ur sängen för 4-5 år sedan så därav är två kotor helt ihoptryckta..


han har fått metacam i fyra dagar nu och är piggare än han vart på ett halvår.. känns hemskt att man inte har märkt att han har haft ont :( men han är ju ändå 10 år så vi har väl tagit det som att han blivit pensionär..
varför ska djur vara så lojala och dölja sin smärta så länge? :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 796
Kropp & Själ Alltså nu är jag lite uppgiven om min rygg och tänkte höra efter erfarenheter. Min rygg har varit en tråkig historia av och till under...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 110
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 948
Senast: pews1972
·
Hästvård Jag har varit iväg hos veterinären förra veckan och gjort ett ultraljud för att kolla på bland annat SI-leden på pålle, i hopp om att...
Svar
10
· Visningar
2 673
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp