Förklara ordet ju

Jag håller inte riktigt med. Cope är ju inte nödvändigtvis en passiv sak (som jag tycker att stå ut är) - "Can you cope with this?" - "Orkar/hinner/klarar du (med) det här?".
Det har du rätt i, men jag skulle nog fortfarande inte översätta det med hantera, även om det säkert funkar det med i vissa sammanhang.
 
Jag brukar helt enkelt förklara ju som en förstärkare. När man vill lägga in ett extra lager av poängen meningen förmedlar så slänger man till ett ju.

Det är så - det är ju så
Det vet du - det vet du ju redan
Äpple är så gott - äpple är ju så gott
Osv.

Säkert ingen bra förklaring rent formellt, men det har funkat som förklaring i betydelsen att den jag "förklarat" för har slutat fråga i alla fall. :D
 
@niphredil Har inte du stött på det här? :D
Jopp! Jag har försökt förklara det på engelska men det är ju minst sagt klurigt. Jag tycker att "ju" främst är en förstärkning varför översättningen av ordet varierar helt beroende på sammanhang. Ibland på engelska tycker jag att ordet försvinner helt och istället ersätts med ett tonfall bara.

På spanska finns det ingen översättning heller. Beroende på sammanhang använder man olika förstärknings- eller frågeord för att få fram ju:et.

Jag menar;
"Men! Det var ju han!" där blir det på spanska inget ju alls, utan bara ett "Nämen, det var (ju) han, eller hur?" typ medan

"Men jag har ju sagt det!" blir snarast "Men, jag har (ju) sagt det redan!" <- ordet redan (ya på spanska) blir ordet som förstärker frustrationen.

Intressant ord tycker jag! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 394
Senast: tuaphua
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 059
Senast: LiviaFilippa
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 835
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag vet inte riktigt hur jag ska börja det här inlägget. Eller ens vad jag vill ha sagt. Jag har alltid haft en känsla av att jag inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 908
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp