Förköpsrätt?

I

IrishCobTinker

Hej!

Jag har en liten fundering?!

Jo, om man har ett fodervärdsavtal med en person... Och man skriver in i det att vid en ev. försäljning har fodervärden förköpsrätt..

Vad menas med det egentligen?
Att fodervärden har det under avtalstiden eller i all evighet?
 
Sv: Förköpsrätt?

Att om hästen skall säljas, är det fodervärden som först får välja / bestämma om h*n ska köpa hästen i fråga. Om fodervärden inte önskar köpa, går hästen till försäljning.
 
Sv: Förköpsrätt?

Jo det förstår jag med, men är det bara under fodervärds perioden eller för evigt?
 
Sv: Förköpsrätt?

Jo det förstår jag med, men är det bara under fodervärds perioden eller för evigt?

Om man inte skriver något annat så gäller det så länge avtalet gäller. Så om det t ex finns uppsägningstid i det och man säger upp det slutar också förköpsrätten att gälla.
 
Sv: Förköpsrätt?

Ah okej sorry. :angel:

Nej det är inte för evigt. Då kan de ju i princip aldrig sälja hästen..

Så ja, under fodervärdsperioden.
 
Sv: Förköpsrätt?

Beror på skrivningen. Det är därför det är så noga att verkligen TÄNKA EFTER hur man formulerar sig i avtal.

Normalt använder jag "Under detta avtals löptid är hästen till salu. Under denna tid har fodervärden förköpsrätt till kr xx xxx kr. Väljer fodervärden att avstå sin förköpsrätt och hästen säljs till annan under fodervärdsperioden äger fodervärden rätt att behålla hästen avtalstiden ut" (om man avtalat om en fast sluttid, annars enligt uppsägningstiden angiven i kontraktet)
 
Sv: Förköpsrätt?

Okey, men om man bara skrivit så här.

Vid försäljning har fodervärden förköpsrätt.

Med den formuleringen.. gäller det tillsvidare eller bara under kontraktstiden?
 
Sv: Förköpsrätt?

Jag tycker nog att man får tolka det så att om avtalet går ut har hästen ingen fordervärd. Alltså kan ingen fodervärd ha förköpsrätt. Vilket ju ger att klausulen gäller under avtalets giltighetstid.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 249
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
753
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Hej! Jag är lite nyfiken på / intresserad av grovfoderanalyser. Skulle ni vilja dela med er av era och skriva var i landet, när de...
Svar
1
· Visningar
582
Senast: sweep
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 195
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp