Bukefalos 28 år!

Förlängd karenstid på utvärtes produkter

Sv: Förlängd karenstid på utvärtes produkter

Men vaaa?? Värdelöst ju för fan! Alla liniment jag har finns ju med på listan. Men Red Lotion som är sjukt starkt och blistrar är det 0 timmar på.. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Förlängd karenstid på utvärtes produkter

Hur kan man klaga, det är ju för sina älskade hästars skull
 
Sv: Förlängd karenstid på utvärtes produkter

Hur kan man klaga, det är ju för sina älskade hästars skull

Ja för majoriteten som använder liniment eller kyllera/kylgele gör ju nog det för att dölja skador eller hur, och inte av omtanke om hästen för att förebygga skador efter ett jobb eller...........

Riktigt korkad kommentar.

Normalt tar man liksom hand om sin häst efter att den gjort en start man linimentar och använder kylprodukter på benen är tyvärr inte alltid det finns tillgång till att kyla benen med rinnande vatten och då är just kylprodukterna oumbärliga vilket alltså nu är slut om det är en flerdagars tävling. Fälttävlanshästarna tex går sitt hårda terrängpass dagen före hoppningen och får nu alltså inte varken linimentas eller kylas vilket hör till god omvårdnad att verkligen göra på en häst efter ett sådant jobb.
Så tvärtom skulle jag inte säga att man älskar sina hästar om man låter bli att göra det, så nej den ändringen var inte till hästarnas fördel.
 
Sv: Förlängd karenstid på utvärtes produkter

det finns helt klart en tanke om hästarnas välmående bakom detta beslutet, korkat eller inte.


Jag vet flera sätt att kyla hästens ben utan rinnande vatten.
 
Sv: Förlängd karenstid på utvärtes produkter

det finns helt klart en tanke om hästarnas välmående bakom detta beslutet, korkat eller inte.


Jag vet flera sätt att kyla hästens ben utan rinnande vatten.

Intressant vilka sätt då som fungerar i en trång mobil uppstallning på en tävlingsplats, räkna alltså bort alla kylprodukter som först behöver kylas ner, det finns inte heller uppbindningar utan du har boxen att vara i. Så berätta nu hur du kyler ner hästens ben utan att använda vatten eller kylgele/kyllera.

Det finns kanske en tanke på välmående på den 1 promille av hästarna som detta används för att dölja skador, men det drabbar de 99,9% andra hästarna som det tvärtom ger ett sämre välmående iom att de inte kan få den omvårdnad de förtjänar efter ett hårt jobb. Så sammantaget så är det inte till fördel för hästarnas välmående utan tvärtom.
 
Sv: Förlängd karenstid på utvärtes produkter

Det finns ju iofs fortfarande produkter man kan avvända för att kyla... Swede Clay finns t.ex. inte med på listan.

Sen håller jag med om att de flesta som använder dessa nog inte gör det för att dölja, utan för att förebygga och i ren om tanke för hästen.
Jag uppfattar det inte som att det har enbart med hästens välmående att göra att de inför striktare karenser, utan snarare i första hand för att minska risken för falskt positivt dopingprov:

Bedömningen som Svensk Travsport gör avseende vissa utvärtes preparat avser dessas möjlighet att påverka ett dopningsprov och/eller bestämmelser om djurskydd. Svensk Travsport bedömer ej preparatens eventuella effekt eller verkansgrad.

Produkter som innehåller mer än 2 % av substanser som visat sig ha smärtstillande egenskaper (bl a doftämnen) får sin karenstid ändrad från 0 timmar till 96 timmar den 1 maj 2012.
 
Sv: Förlängd karenstid på utvärtes produkter

kl

Går kyllinimenten att anv direkt efter tävlingen? Men inte innan 96 timmar?
 
Sv: Förlängd karenstid på utvärtes produkter

En tanke bakom detta kan ju vara att hästar inte ska behöva utsättas för diverse kemikalier.
Om hästen inte klarar av att prestera på den nivån utan dessa preparat så ska den kanske slippa.
 
Sv: Förlängd karenstid på utvärtes produkter

kl

Går kyllinimenten att anv direkt efter tävlingen? Men inte innan 96 timmar?

När du tävlat färdigt kan du använda dem om du har minst 96 timmar till nästa start, startar hästen mer än en dag får du alltså inte använda dem förrän efter hela tävlingen är slut.
 
Sv: Förlängd karenstid på utvärtes produkter

En tanke bakom detta kan ju vara att hästar inte ska behöva utsättas för diverse kemikalier.
Om hästen inte klarar av att prestera på den nivån utan dessa preparat så ska den kanske slippa.

Det hör väl ändå till god hästhållning och normal omsorg om hästen att kyla ner benen efter ansträngning det är väl ungefär det första man får lära sig i hästkunskap och handlar knappast om att klara av att prestera.
Att linimenta muskler som arbetat hårt är väl precis samma sak det görs av ren omtanke för djuret för att det är skönt för dem precis på samma sätt som att det är skönt att linimenta musklerna på sig själv efter ett hårt pass och sen bara slappna av och njuta.
Och att kylgele eller liniment skulle bestå av en massa kemikalier är väl inte så vanligt de brukar ha naturliga ingredienser.
 
Sv: Förlängd karenstid på utvärtes produkter

Till syvende o sist så utsätter du hästen för, för den onaturliga ämnen.
Att en del av dessa ämnen skulle vara naturliga är på intet sätt positivt.

En tanke bakom kan vara att man inte ska behandla hästar som inte är sjuka.
 
Sv: Förlängd karenstid på utvärtes produkter

Du kan doppa lindor i kallt vatten och linda på och sedan byta dessa eller hälla mer kallt vatten "i lindan". Du kan skaffa filtpaddar som håller fukten längre men det gäller ju att hålla det kallt så du kommer ändå få stå och vattna en stund.

Jag utgår från att det finns kallvatten på de flesta tävlingsanläggningar. Man kan ha det i en petflaska och vattna i lindorna.

Sedan finns det kylboxar som du kan koppla till cigarettuttaget i bilen som du då kan kyla saker i även under varma dagar.



Dessutom finns fortfarande preparat du kan använda. Hur är det med kylleran, är den också karens?


Jaja, om man inte är lat så går det i alla fall.
 
Sv: Förlängd karenstid på utvärtes produkter

Du kan doppa lindor i kallt vatten och linda på och sedan byta dessa eller hälla mer kallt vatten "i lindan". Du kan skaffa filtpaddar som håller fukten längre men det gäller ju att hålla det kallt så du kommer ändå få stå och vattna en stund.

Hur skulle det kunna kyla benet i mer än några minuter innan det blir ett våtvarmt omslag? Hela tanken med att kunna kyla med vatten är att vattnet antingen måste vara kallt eller kunna avdunsta direkt från huden för att transportera bort värme.
 
Sv: Förlängd karenstid på utvärtes produkter

Borde väll gå att använda samma sorts kylpåsar, som man knäcker/skakar kalla, som man använder till människor inom bla fotboll.
 
Sv: Förlängd karenstid på utvärtes produkter

Men inom distansen får man inte kyla med annat än flytande vatten. Är det inte samma inom alla ridsportgrenar?
 
Sv: Förlängd karenstid på utvärtes produkter

Men inom distansen får man inte kyla med annat än flytande vatten. Är det inte samma inom alla ridsportgrenar?

Nej. Inte än iaf! Men det har väl varit lite till och från.

Hur löser ni det förresten? Brukar aldrig finnas bra tillgång på vatten på "vanliga" tävlingar (dvs typ en slang :D).
 
Sv: Förlängd karenstid på utvärtes produkter

Den frågan är jag oxå nyfiken på! Jag har ju varit borta ett tag från distansen, så jag har ingen koll alls!

Men CK, visst borde man få kyla benen med vad som när man har gjort slutbesiktning?
 
Sv: Förlängd karenstid på utvärtes produkter

Jo, efter slutbesiktning, men inte om man vill vara med på nån Best Condition-uttagning, då får man vänta.
Men problemet blir ju för flerdagarstävlingar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 382
  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
391
Senast: IngelaH
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 093
Senast: Sel
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 333
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp