Bukefalos 28 år!

Förlängd karenstid på utvärtes produkter

Sv: Förlängd karenstid på utvärtes produkter

En tanke bakom detta kan ju vara att hästar inte ska behöva utsättas för diverse kemikalier.
Om hästen inte klarar av att prestera på den nivån utan dessa preparat så ska den kanske slippa.

Förstår faktiskt inte komentarer som denna :crazy:

Efter terrängen så är det väl klart att vi kyler benen på hästarna, de har ju faktiskt gjort en prestation och OM det skulle finnas en begynnande blödning av ett slag tex så hjälper man hästen.

Har inget med prestationen att göra. ALLA i idrottsvärlden kyler resp värmer efter ansträgning och det gör man endast i förebyggande syfte!
 
Sv: Förlängd karenstid på utvärtes produkter

Själv är jag skitbesviken på att AMC Isbalsam har fått karens :( Tycker det är väldigt bra preparat.
 
Sv: Förlängd karenstid på utvärtes produkter

Till syvende o sist så utsätter du hästen för, för den onaturliga ämnen.
Att en del av dessa ämnen skulle vara naturliga är på intet sätt positivt.

En tanke bakom kan vara att man inte ska behandla hästar som inte är sjuka.

Förlåt men jag tycker att dina inlägg genomsyrar dålig kunskap om hur muskler och ligament fungerar..

Men det är väl klart du värmer väl antagligen inte upp din häst innan du jobbar den eller skrittar av den, för det är ju samma sak.....
 
Sv: Förlängd karenstid på utvärtes produkter

Du kan doppa lindor i kallt vatten och linda på och sedan byta dessa eller hälla mer kallt vatten "i lindan". Du kan skaffa filtpaddar som håller fukten längre men det gäller ju att hålla det kallt så du kommer ändå få stå och vattna en stund.

Jag utgår från att det finns kallvatten på de flesta tävlingsanläggningar. Man kan ha det i en petflaska och vattna i lindorna.

Sedan finns det kylboxar som du kan koppla till cigarettuttaget i bilen som du då kan kyla saker i även under varma dagar.



Dessutom finns fortfarande preparat du kan använda. Hur är det med kylleran, är den också karens?


Jaja, om man inte är lat så går det i alla fall.

För oss kan det vara väldigt svårt att få tag i kallt vatten när vi är ute på en terrängbana. Det finns oftast inget vatten mer än till att kunna vattna hästarna.

Dock brukar vi ha med oss en stor dunk vatten där vi lägger ner våra kylpaddar. De kyler sedan via avdunstning och fungerar väldigt bra.

Kyllera är ju både bra och dåligt då den inte är så bra att få in i sår, de preparat jag använder är alla utom just AMC Isbalsam godkända.
 
Sv: Förlängd karenstid på utvärtes produkter

Det tror jag inte alls.

Värma upp och varva ner är självklart att man gör och om det är som du säger, precis samma sak, vad ska man då med dessa preparat till?

Jag tycker det är sunt att dessa produkter gås igenom ordentligt. Hästar ska inte behöva utsättas för allsköns "mirakelmedel".
 
Sv: Förlängd karenstid på utvärtes produkter

Det är inga allsköns mirakelmedel förstår inte hur du kan hävda det.

Tycker faktiskt att du skall sätta dig in i vad man behöver göra för att ge sin häst bästa vård..
 
Sv: Förlängd karenstid på utvärtes produkter

Jovisst, en häst kan bryta benet i hagen.

Men på ett visst sätt så utnyttjar vi hästarna för vårt eget höga nöjes skull. Vi kanske ska vara lite försiktigare med vad vi utsätter dem för.
 
Sv: Förlängd karenstid på utvärtes produkter

Jovisst, en häst kan bryta benet i hagen.

Men på ett visst sätt så utnyttjar vi hästarna för vårt eget höga nöjes skull. Vi kanske ska vara lite försiktigare med vad vi utsätter dem för.

Så du tycker att man utsätter dem för något som inte är för deras egen skull när vi kletar på lite kylgel på benen :crazy:

Jag vill kalla det att man är mån om sin häst, liksom man strechar och masserar när de behöver det.

Ser faktiskt inget som helst problem med att man kyler sin häst eller masserar dem med liniment. Det gör man för hästens välbefinnande inget annat!!

Och visst vi har väl alla hästar för vårt höga nöjes skull eller varför har du annars häst eller kanske djur över huvudtaget?!!
 
Sv: Förlängd karenstid på utvärtes produkter

Jag menar utsätter dem för saker som gör det nödvändigt att preparera dem med diverse behandlingar.

Sen tycker jag att du kan uttrycka dig lite mer civiliserat. Jag han anmält dina inlägg till moderator.
 
Sv: Förlängd karenstid på utvärtes produkter

Jag menar utsätter dem för saker som gör det nödvändigt att preparera dem med diverse behandlingar.

Sen tycker jag att du kan uttrycka dig lite mer civiliserat. Jag han anmält dina inlägg till moderator.

Anmäl du, jag har inte skrivit något som skulle kunna uppfattas som ociviliserat!!

Du menar med dina inlägg att kyler man benen och tävlar så klassas man som en som utsätter sina hästar vilket jag tycker är ganska okunnigt. Då är man inte insatt i det man försöker att klanka ner på!!

Det är inte fråga om någon behandling av skada utan endast förebyggande!!

Preparera betyder att man dopar hästarna för att kunna öka prestationsförmågan och det kan du väl knappast kalla massage och kyla för :eek:

Hur kan du får det till att preparera när man gör något efter prestation!

Du kan anmäla mig hur många gånger du vill men ser man inte skillnaden så är man inte kunnig inom området!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 855
  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: IngelaH
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 960
Senast: Sel
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 589
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp