Förlossningsfång

poff

Trådstartare
Mitt gammelsto står med förlossningsfång och av erfarenhet vet jag att Butta funkar bättre på fång än Finadyne, men Butta ska tydligen inte ges till lakterande ston. Någon som vet varför?
 
Sv: Förlossningsfång

En okvalificerad gissning från min sida är att Butta är ett kraftigare NSAID-preparat än Finadyne och går troligen ut i mjölken i så pass starka koncentrationer att det kan slå ut ungens mage. Skulle tro att det är något sådant, men jag vet inte.
 
Sv: Förlossningsfång

Mitt sto hade fång innan förlossning pga den tunga magen(gick över 6 veckor) och hon fick butta innan men nu får hon inget pga att hon har fått fölet.

Min vet sa iaf att det är pga att fölis kan få magsår och liknande magproblem.

Tack o lov verkar min häst helt mirakulöst ha tillfrisknat efter fölning och är inte ens öm!

Lycka till med din!
 
Sv: Förlossningsfång

Ok, trodde att det var så! Men vet sade att på vissa preparat så kan det ibland stå att det inte ska ges, bara för att det inte är tillräckligt testat. Men då är det nog inte så i detta fall...

Hon ser iaf piggare ut idag och har inte legat under natten. Hoppas vi var så snabba på det, så vi fått det att vända.
 
Sv: Förlossningsfång

Nu pratade jag med min vanliga vet (och en uppfödare), som sade att man kan ge Butta.
 
Sv: Förlossningsfång

Det är sant det också.

Det är inte sagt att man INTE ska ge men eftersom det inte har gjorts tillräckliga tester så vill man inte skriva att det kan ges utan skador på fostret.

Samma sak efter att fölet är ute MEN då vet man att det KAN ge mag- och tarmproblem.

Fast visst får du ge men risken finns. Och de olika uttalandena beror ju säkert på vad för erfarenheter de olika personerna har tidigare.

Det är inte lätt;)
Hoppas, hoppas att ni tog det i tid då :)
 
Sv: Förlossningsfång

Har precis haft vet ute igen som sköljt henne. Febern har gått ner och det som kom ut såg bra ut. Hon har fortfarande puls, men inte lika kraftig som igår och rör sig hyffsat obehindrat i boxen. MEN hon står ju på smärtstillande och penicillin. Jag hoppas verkligen att det fortsätter åt rätt håll!

Hur har du gjort med foder, känns sådär att inte ge kraftfoder till en digivande...
 
Sv: Förlossningsfång

Måste hoppa in med en snabb fråga. Tog hem mitt sto från hingsten (stått där 2 månader) i onsdags, för ca 2 veckor sedan ringde hingstägaren och berättade att mitt sto troligtvis har fångkänningar, vi tog hem henne i onsdags och tog ut vet. på en gång, vi förklarade läget att stoet har gått ca 30 dagar i dräktigheten. Hon fick finadyne som smärtstillande, dock stod de att finadyne ej bör ges till dräktiga ston. Ja blir genast jätteorolig och funderar på vad detta har för effekt på fostret nu?

Kan jag förvänta mig att vara föllös nästa år om stoet blir bra (hon har lindrigare fång, russ)?
 
Sv: Förlossningsfång

Vi var tvungna att ge vårt sto finadyne och pencillin när hon var i början av dräktigheten.Hon hade ordentlig lymfangit och jättehög feber så det var tvunget. Vi var oroliga som sjutton att hon skulle resorbera pga både febern och medicinerna,men
hon fick ett friskt föl :)
 
Sv: Förlossningsfång

Jag delar din erfarenhet. Mitt sto var drygt 90 dygn dräktig när hon fick kraftig lymfangit och samma medicinering som ditt sto. Det var sex år sen och fölet är idag en frisk femåring.
 
Sv: Förlossningsfång

Och jag har gett mitt dräktiga sto både finadyne och butta + penovet för hon plöjde igenom ett snår 2009 och hade pinnhål över hela sig som inte var trevliga :( Men idag har jag en kärnfrisk 1-åring så det behöver inte gå illa men man bör iaf veta om riskerna...
Hoppas det går bra för dig...
 
Sv: Förlossningsfång

Okej .. tack så mkt! Då vet jag iaf att det kan gå vägen och inte är helt kört .. jag väntar ett några veckor med att transportera henne igen men ska jag in och kolla henne igen. Men när är det man brukar kolla UL igen?
 

Liknande trådar

Hemmet Vi är två långhåringar i hushållet som tappar massa hår hela tiden och hur ofta jag än försöker ta och fånga upp drivorna som samlas...
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Motacilla
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 212
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 577
Senast: skogaliten
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 142
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp