Förmånligt protein?

Man kanske får titta på spirulina hur det jämför 🤷‍♀️ Jag tränar ju hästen samtidigt så det är svårt att säga hur musklerna hade kommit med vs utan det här tillskottet.

Det finns ju inget att jämföra med?

Jag har googlat i över en timme och inte kunnat hitta något annat än hur bra spirulina är, och att det är bättre än tofu och mjölk osv osv. Det står endast råprotein utskrivet överallt, aldrig smältbart.

Det får mig att misstänka (minst) en av följande saker:
1, företagen som använder sig av spirulina använder det endast i sin egenskap som "superfood" och är inte så noga med det egentligen.
2, företagen tror att köparna inte bryr sig/inte vet skillnaden.
3, företagen vet inte heller.
4, diskrepansen mellan råprotein och smältbart råprotein är så stort att man inte vill flagga med det.

Jag tror inte heller att det gör nån skillnad på hästen att få dessa 0-12g* smältbart råprotein per dag. Och bra mycket billigare i så fall att ge en näve (eller mindre) av nåt av de andra fodermedlen ovan.

MEN, sen kan ju tillskottet innehålla något ANNAT som din häst behöver, men det kanske också finns billigare nån annan stans.

*räknat på dagsgivan 30g och en smältbarhet på mellan 0 och 100%
 
Det finns ju ingen angivelse för smältbart råprotein på produkten.

Undrar varför?
Såg också det. Råprotein finns angivet men man kanske inte vet hur bra hästar kan tillgodogöra sig spirulina?
FFE7A4E6-EA8A-4B07-A24F-FF8C93A76DA6.png
 
Såg också det. Råprotein finns angivet men man kanske inte vet hur bra hästar kan tillgodogöra sig spirulina?
Visa bifogad fil 109216

Och nu stör jag massor på den här innehållsförteckningen

Varför står vissa saker på svenska och andra på engelska?

Varför, om nu spirulina är så himla bra, behöver man tillsätta aminosyror? (typ halva mängden aminosyror är ju tillsatta?) Utan de tillsatta aminosyrorna hamnar man på mängder strax under soja, tex.
 
Och nu stör jag massor på den här innehållsförteckningen

Varför står vissa saker på svenska och andra på engelska?

Varför, om nu spirulina är så himla bra, behöver man tillsätta aminosyror? (typ halva mängden aminosyror är ju tillsatta?) Utan de tillsatta aminosyrorna hamnar man på mängder strax under soja, tex.
Vet inte om tillsatserna är BCAA?
Men ingen aning. Skulle aldrig lägga pengar på den här typen av tillskott.
 
Jag hade gärna tagit en sån lista iaf om det är görbart ❤️

Det var lite lättare, för den var mer uppdaterad (de ändrar ju sällan recepten på fodret). Observera att jag inte kollat alla foder från Hippo och D&H, det kan vara så att de inte tillverkas längre eller att innehållet ändrats. I A-kolumnen är det alltså namnet på fodret och i B-kolumnen kvoten mellan protein och energi.

buke.PNG
 
Och nu stör jag massor på den här innehållsförteckningen

Varför står vissa saker på svenska och andra på engelska?

Varför, om nu spirulina är så himla bra, behöver man tillsätta aminosyror? (typ halva mängden aminosyror är ju tillsatta?) Utan de tillsatta aminosyrorna hamnar man på mängder strax under soja, tex.

Bulkpowders Spirulina:
Per 100 g:

Energi kJ/kcal 1678/400, kolhydrat 20 g, protein 63 g, fett 6 g.

63% råprotein alltså. Enligt dom så ska det innehålla "alla essentiella aminosyror" men inget mer specifikt.
 
Bulkpowders Spirulina:
Per 100 g:

Energi kJ/kcal 1678/400, kolhydrat 20 g, protein 63 g, fett 6 g.

63% råprotein alltså. Enligt dom så ska det innehålla "alla essentiella aminosyror" men inget mer specifikt.

?

Ja, spirulina innehåller essentiella aminosyror, men inte till den grad som det ger sken av på innehållsförteckningen.

Och råproteinet är inte ett problem - det smältbara råproteinet är det (dvs hur mycket av proteinet kan kroppen ta upp). Hos tex Krafft lucerne pure pellets så är råproteinet 15% men det smältbara råproteinet endast 105g/kg- dvs endast ca 2/3 delar av råproteinet.
 
?

Ja, spirulina innehåller essentiella aminosyror, men inte till den grad som det ger sken av på innehållsförteckningen.

Och råproteinet är inte ett problem - det smältbara råproteinet är det (dvs hur mycket av proteinet kan kroppen ta upp). Hos tex Krafft lucerne pure pellets så är råproteinet 15% men det smältbara råproteinet endast 105g/kg- dvs endast ca 2/3 delar av råproteinet.

Jag lade bara till mer data :).
 
Man kanske får titta på spirulina hur det jämför 🤷‍♀️ Jag tränar ju hästen samtidigt så det är svårt att säga hur musklerna hade kommit med vs utan det här tillskottet.
Det är otydligt i beskrivningen, men när man läser i innehållsförteckningen så är inte huvudingrediensen Spirulina utan vetedrank. Vetedrank är betydligt billigare än Spirulina.
 
Det finns ju inget att jämföra med?

Jag har googlat i över en timme och inte kunnat hitta något annat än hur bra spirulina är, och att det är bättre än tofu och mjölk osv osv. Det står endast råprotein utskrivet överallt, aldrig smältbart.

Det får mig att misstänka (minst) en av följande saker:
1, företagen som använder sig av spirulina använder det endast i sin egenskap som "superfood" och är inte så noga med det egentligen.
2, företagen tror att köparna inte bryr sig/inte vet skillnaden.
3, företagen vet inte heller.
4, diskrepansen mellan råprotein och smältbart råprotein är så stort att man inte vill flagga med det.

Jag tror inte heller att det gör nån skillnad på hästen att få dessa 0-12g* smältbart råprotein per dag. Och bra mycket billigare i så fall att ge en näve (eller mindre) av nåt av de andra fodermedlen ovan.

MEN, sen kan ju tillskottet innehålla något ANNAT som din häst behöver, men det kanske också finns billigare nån annan stans.

*räknat på dagsgivan 30g och en smältbarhet på mellan 0 och 100%
Det är så himla bra med sånna här trådar, jag tillhör(de) dom som inte vet så mycket om detta, men nu tror jag att jag provar något annat istället när påsen tar slut, det verkar ju så himla osäkert detta!
 
Det är otydligt i beskrivningen, men när man läser i innehållsförteckningen så är inte huvudingrediensen Spirulina utan vetedrank. Vetedrank är betydligt billigare än Spirulina.
Alltså jag vet inte ens vad vetedrank är, är Det något det finns data på om mängd smältbart protein? Produkten låter skummare och skummare! Blir förvirrad
 
Alltså jag vet inte ens vad vetedrank är, är Det något det finns data på om mängd smältbart protein? Produkten låter skummare och skummare! Blir förvirrad

Vetedrank är en restprodukt från fermentering, sprittillverkning.

https://pub.epsilon.slu.se/3794/1/slatt_s_et_al_090615.pdf

"Analyser av dranken vi-sar på en råproteinhalt av 430 gram per kg ts och neutral detergent fi ber (NDF) innehåll av 355 gram per kg ts. Vetedran-ken har ett pH runt 4, i det låga pH är det endast mjölksyrabakterier som kan tillväxa och då i temperaturer över 15˚C.
Proteinet utgörs till stor del av våmlösligt protein, vilket kan leda till höga ureavär-den i mjölken. Fosforinnehållet är högre än kalciuminnehållet i dranken"
 
Vetedrank är en restprodukt från fermentering, sprittillverkning.

https://pub.epsilon.slu.se/3794/1/slatt_s_et_al_090615.pdf

"Analyser av dranken vi-sar på en råproteinhalt av 430 gram per kg ts och neutral detergent fi ber (NDF) innehåll av 355 gram per kg ts. Vetedran-ken har ett pH runt 4, i det låga pH är det endast mjölksyrabakterier som kan tillväxa och då i temperaturer över 15˚C.
Proteinet utgörs till stor del av våmlösligt protein, vilket kan leda till höga ureavär-den i mjölken. Fosforinnehållet är högre än kalciuminnehållet i dranken"
Och det är en bra källa för protein? Eller missförstod jag vad själva proteinet i produkten kommer ifrån 🤔
 
Och det är en bra källa för protein? Eller missförstod jag vad själva proteinet i produkten kommer ifrån 🤔

43% råprotein, så ja det är en rätt bra källa till protein, men jag vet inte om det finns data på hur smältbart det är till häst. Spirulina-algen verkar ha runt 60% råprotein, ingen data på smältbarhet.
 
Själv håller jag på och botanisera bland pulverbolagens reor. Från Black Friday köpte jag rårisprotein (80% råprotein, antog samma smältbarhet som potatisprotein). Nu kikar jag på att prova ärtproteinisolat. Utan reorna är det dyrare än potatisprotein, med rea kan man hitta det billigare (för mig som inte kan hämta det någonstans utan måste betala frakt).

Mina hästar är rätt okräsna sålänge som gröten jag ger dom har lite lusern 😅. Jag provade risproteinet i smoothie till mig själv, för beskt/torrt eller nåt för mig. Men hästar gillar beska växtsmaker.
 
Muscle Maker är från Trikem också, undrar vad skillnaden mellan produkterna är 🤔

Proteininnehållet är något lägre, men å andra sidan får man en utskriven smältbarhet.

Protein complex kostar ca 1/12 av muscle maker (men om jag räknar rätt, fortfarande ganska dåligt med protein per krona). Aminosyrorna är svårt att veta om eftersom inte alla är utskrivna på Complexen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
677
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 354
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 664
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 301
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp