Förra veckans ridlektion

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev ingenting skrivet efter förra lektionen eftersom jag däckade i feber på natten och låg sjuk hela fredagen och halva lördagen.

Iallafall, jag var lite orolig att jag skulle vara uppskriven på Nappe. Mest för hästen skull, för han är übermysig att rida, men väldigt känslig. Inte det bästa med tanke på min stela och låsta ländrygg.
Men jag stod uppsatt på den lilla Petter, superbra. Han är så gungig i skritten att det borde hjälpa till lossa ryggen (och det gjorde det)
Efter det sedvanliga uppvärmningen skulle vi så rida skänkelvikningar på kvartslinjen. Det gick ut på att tänka mer framåt än åt sidan och vi skulle bara flytta framdelen, sen skulle bakdelen hänga på av sig själv.
Meningen var att hästarna skulle börja böja det inre bakbenet mer och mer.
Nu är Petter väldigt lättflyttad sidleds, så det gällde verkligen tänka framåt.
Det gick väl inte klockrent så som min ridlärare ville hela tiden :angel: men ett-tu-tre fick vi till en sån bra skänkelvikning i traven att min ridlärare nästan stod och hoppa av lycka "NU, känner du att nu böjde han bakbenet"
Kännde? Klart jag kände hästen blev ju en halvmeter kortare och en decimeter högre :rofl:
Sen var han så mysig att det blir den där drömridningen :love:

Dottern satt i andra ridhuset och harvade på en av stallets fjordingar. 45 minuter fick hon slita innan han släppte bettet, men då hade han gått som en dröm och gjort en helt perfekt öppna på långsidan. Nu ska hon då och då rida till honom eftersom han blivit lite "dum" och kastar av småungarna ibland.

Nästa vecka är det teori, vi önskade något i ridhuset och ev att vår ridlärare rider någon av lektionshästarna. Föredragsvis någon av de svårare. Det är alltid bra se hur fint även den svåraste hästen i stallet kan gå med en duktigt ryttare. Även om man inte är där själv vet man vad man ska sträva efter.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter förra ridlektionen som inte gick så bra och lämnade en lite tråkig känsla efter sig, så var jag såklart tvungen att köpa en...
Svar
0
· Visningar
814
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Lyckan när det står Svarte Petter vid ens namn när man kommer till stallet :love: Lyckan när man fixar HELA markarbeteslektionen utan...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
867
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp