Försäkring som gäller vid skadegörelse på stall/annans egendom

cutty

Trådstartare
Vilken försäkring träder in ifall mina hästar förstör något i stallet där de är inackorderade? Ex river ner en vägg.
 
Sv: Försäkring som gäller vid skadegörelse på stall/annans egendom

Gissningsvis din ansvarsförsäkring. Men jag kan nog tycka att om väggen inte klarar av en häst, bör man nog inte ha hästar i närheten.
 
Sv: Försäkring som gäller vid skadegörelse på stall/annans egendom

Är ansvarsförsäkring en separat försäkring eller ingår det i hemförsäkringen?

Väggen var bara ett exempel ;)
 
Sv: Försäkring som gäller vid skadegörelse på stall/annans egendom

Ingår normalt sett i hemförsäkringen, men kontrollera ditt försäkringsbrev. Ett samtal till bolaget för hemförsäkringen torde ge rakt besked.

För att ansvarsdelen ska träda in måste du ju anses vara vållande (genom t ex oförsiktighet). Det finns andra som är bättre pålästa, så jag lämnar det till dem eller ditt samtal med försäkringsbolaget.
 
Sv: Försäkring som gäller vid skadegörelse på stall/annans egendom

Har kollat nu.
Det ingår en ansvarsförsäkring då vi bedriver hästverksamhet. I den ligger försäkringen. Spelar ingen roll var våra hästar befinner sig i norden/ är inackorderade.

Men självrisken är hög, 10% av basbeloppet... Enligt försäkringsbolaget är det framförallt skadegörelse då hästarna rymt som uppstår. Då vill det till att ingen stänger av strömmen, och staketen är i bra ordning. I så fall gäller inte försäkringen, utan stallägaren får ta det.
 
Sv: Försäkring som gäller vid skadegörelse på stall/annans egendom

Gissningsvis din ansvarsförsäkring. Men jag kan nog tycka att om väggen inte klarar av en häst, bör man nog inte ha hästar i närheten.

Om du inte vill bygga stallet i järn och betong, så får du räkna med att skador kan uppstå trots gedigen konstruktion. Har varit med och sett när två hingstar gått bärsärkagång i ett stall, och det var rejäla väggar och inget skitträ ala masonit inte. Trots det så hade de lyckats krascha boxväggar, mellanväggar samt :devil: vet hur det gick till men även lyckats riva vatten ledning (inbyggd) och koppar.
 
Sv: Försäkring som gäller vid skadegörelse på stall/annans egendom

Har själv sett en hingst trycka ut en boxvägg av det mer gedigna slaget (dock ej murad). ´

Men det kommer ju i lite annan dager när det gäller hingstar (vare sig man har egna eller väljer att ta emot för inackordering), vi har ju hingststall och maken har haft avelshingstar under lång tid (tävling och hingsthållning med betäckning) och den delen av stallet är gediget byggd med tjocka murade väggar (helväggar upp till tak) rejäla dörrar och inmurade TJOCKA galler. Inte ens en galen ardenner kommer ut därifrån, den dör innan. Samma sak med hingsthagarna, det är rejäla stålrör och högt - just för att det ju ställer lite andra krav på hästhållningen om man ska ha "högrisk" hästar installde. Två avelsaktiva hingstar i hög kondition (varav den ena är välkänd för sitt ytterligt dåliga temperament) är inte helt enkelt att hantera dagligdags på ett säkert sätt.
 
Sv: Försäkring som gäller vid skadegörelse på stall/annans egendom

Har själv sett en hingst trycka ut en boxvägg av det mer gedigna slaget (dock ej murad). ´

Men det kommer ju i lite annan dager när det gäller hingstar (vare sig man har egna eller väljer att ta emot för inackordering), vi har ju hingststall och maken har haft avelshingstar under lång tid (tävling och hingsthållning med betäckning) och den delen av stallet är gediget byggd med tjocka murade väggar (helväggar upp till tak) rejäla dörrar och inmurade TJOCKA galler. Inte ens en galen ardenner kommer ut därifrån, den dör innan. Samma sak med hingsthagarna, det är rejäla stålrör och högt - just för att det ju ställer lite andra krav på hästhållningen om man ska ha "högrisk" hästar installde. Två avelsaktiva hingstar i hög kondition (varav den ena är välkänd för sitt ytterligt dåliga temperament) är inte helt enkelt att hantera dagligdags på ett säkert sätt.

Låter som att du verkligen har koll på läget! Man blir mörkrädd ibland när man ser hur folk har sina hästar, konstigt att det inte blir fler skador än det blir på både hästar och stallar.:D

Cutty skrev att självrisken är hög, det är kanske inte så konstigt med tanke på folks hästhållning.
 
Sv: Försäkring som gäller vid skadegörelse på stall/annans egendom

Nja, alla verksamhetsförsäkringar (vilket jag nu förstår gäller i TS fall) har hög självrisk. Vi har ju jättehöga självrisker på våra företagsförsäkringar, så det är sällan det lönar sig att ens börja dra i ett skadefall med anmälan, skriftväxling etc.

"Normalt" så räcker det ju med traditionell inredning, men har man sett vilka krafter det är i en ilsken hingst så vet man att det inte räcker med normalt bultad boxinredning för att hålla tillbaka en attack.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej Alla Vad gäller om man själv säger upp boxplatsen pga hälso skäl ? Stallet är fullt av svartmögel och det är mest inne i en...
Svar
11
· Visningar
2 154
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 945
Senast: Stereo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 171
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 335
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp