Försäkring som inte täcker

. Vad kostar det nu ?10 000 kr med trotjänaravlivning? Går det att slakta , lyckas en få betalt då? Om jag bara kör till slakteriet vad kostar det då?

Hade ut Lantbrustjänst förra sommaren. Knappt 6000kr inklusive att de tog hand om kadavret.
På lokala hästsjukhuset landar man kring 8000kr tror jag inklusive att de tar hand om kadavret. På slakteri: något liknande, om hästen inte går att använda som livsmedel. Om hästen går att använda får man betalt, inte så mycket men beroende på "slaktvikt".
 
Åhh jag skulle aldrig lämna ut en äldre häst på foder, hellre sälja för en krona eller slakta. Fy fn för saker som är mitt ansvar men ändå inte mitt ansvar, så där tudelat ansvar, upplagt för bråk. Så tänker jag.

Och där tänker vi olika. Jag vill kunna ta mitt hästägaransvar om hästen av någon anledning far illa. Jag har varit i den sitsen, där det var mitt slutord som hästägare - även om det fanns fodervärd - som fick gälla för hästens hädangång (det var också veterinärens bestämda åsikt).
 
Och där tänker vi olika. Jag vill kunna ta mitt hästägaransvar om hästen av någon anledning far illa. Jag har varit i den sitsen, där det var mitt slutord som hästägare - även om det fanns fodervärd - som fick gälla för hästens hädangång (det var också veterinärens bestämda åsikt).
Åhhh så är det alldeles utmärkt att tänka. Jag kan ångra mig men jag vet inte. Nej, jag får tänka på stressrelatering och att jag verkligen erfarenhetsbaserat tror att hästar mår bättre hos en ägare, då speciellt vid känsliga situationer som kostar pengar.
 
Åhhh så är det alldeles utmärkt att tänka. Jag kan ångra mig men jag vet inte. Nej, jag får tänka på stressrelatering och att jag verkligen erfarenhetsbaserat tror att hästar mår bättre hos en ägare, då speciellt vid känsliga situationer som kostar pengar.

Hur vet hästen vem som står som ägare? Vad skulle stressa hästen mer att flytta till en fodervärd mot att säljas?
 
Hur vet hästen vem som står som ägare? Vad skulle stressa hästen mer att flytta till en fodervärd mot att säljas?
Nu är jag nog otydlig, även solen har fläckar :-p . För mig, inte hästen. Minskar stressen att kunna släppa och inte ha kvar något ansvar för hästen. Förutom stressreducering för mig personligen så är min tydliga åsikt att det för det mesta är bättre för hästen att ha en ägare som även sköter den. Jag skulle vara mycket, mycket tveksam att lämna ut en äldre häst på foder. Nej, jag skulle nog sälja den billigt istället.
 
Fast livförsäkringen är även en trygghet i att alltid ha råd att bekosta avlivningen, det är därför livförsäkringen aldrig försvinner helt. Iallafall hos Agria är det så. Livförsäkring är inte enbart för att bekosta en ny häst då den ju faktiskt minskar rejält med hästens ålder.

Fast jo livförsäkringen försvinner helt med tiden. Men den täcker ju fortfarande avlivning om man har vet vård
 
Senast ändrad:
Ni säger nog samma sak ?
Det vet jag inte.. Men livförsäkring som Grazing pratar om är inte samma försäkring iallafall , det är ju en helt annan försäkring än vet.vård som är den försäkring som täcker avlivning max 6000. Livförsäkringen får du ju ut beloppet du har den försäkrad för så man kan köpa en ny häst. Livförsäkring i sig täcker inte avlivning. De pengarna måste du då betala ur egen ficka eftersom pengarna för livförsäkringen kommer i efterhand. Nu hamnar man nog inte i det läget för det är väl sällan man har en livförsäkring utan vet.vård.
 
Det vet jag inte.. Men livförsäkring som Grazing pratar om är inte samma försäkring iallafall , det är ju en helt annan försäkring än vet.vård som är den försäkring som täcker avlivning max 6000. Livförsäkringen får du ju ut beloppet du har den försäkrad för så man kan köpa en ny häst. Livförsäkring i sig täcker inte avlivning. De pengarna måste du då betala ur egen ficka eftersom pengarna för livförsäkringen kommer i efterhand. Nu hamnar man nog inte i det läget för det är väl sällan man har en livförsäkring utan vet.vård.

Fattar inte vad du menar . Utifrån ditt tidigare inlägg verkade det som ni menar samma sak ang liv, att den går ner i värde osv.
Och som sagt - ingen har väl enbart liv och ingen veterinärvård i försäkringen.
 
Det vet jag inte.. Men livförsäkring som Grazing pratar om är inte samma försäkring iallafall , det är ju en helt annan försäkring än vet.vård som är den försäkring som täcker avlivning max 6000. Livförsäkringen får du ju ut beloppet du har den försäkrad för så man kan köpa en ny häst. Livförsäkring i sig täcker inte avlivning. De pengarna måste du då betala ur egen ficka eftersom pengarna för livförsäkringen kommer i efterhand. Nu hamnar man nog inte i det läget för det är väl sällan man har en livförsäkring utan vet.vård.
Fast jo, livförsäkringen täcker även avlivning. Min hästs livförsäkring täckte avlivningen, hade min häst försäkrad i a1 och jag fick ut hela livbeloppet plus avlivningskostnaden. Han var försäkrad för 80 000kr i liv och jag fick ut när allt var klart 84500kr, alltså betalade dom ut även avlivningskostnaden.

Livförsäkringen täcker ju inte en ny häst om hästen åldras, den sjunker ju hyfsat snabbt med åren men den försvinner aldrig helt.

Sen är det ju självklart att man måste ligga ute med pengar innan man får ut dom. Vet inte om dom direktreglerar avlivning på klinik men anlitar man lantbrukstjänst så är det ingen direktreglering iallafall och då måste man ligga ute med pengar.
 
Senast ändrad:
Fast jo, livförsäkringen täcker även avlivning. Min hästs livförsäkring täckte avlivningen, hade min häst försäkrad i a1 och jag fick ut hela livbeloppet plus avlivningskostnaden. Han var försäkrad för 80 000kr i liv och jag fick ut när allt var klart 84500kr, alltså betalade dom ut även avlivningskostnaden.

Livförsäkringen täcker ju inte en ny häst om hästen åldras, den sjunker ju hyfsat snabbt med åren men den försvinner aldrig helt.

Sen är det ju självklart att man måste ligga ute med pengar innan man får ut dom. Vet inte om dom direktreglerar avlivning på klinik men anlitar man lantbrukstjänst så är det ingen direktreglering iallafall och då måste man ligga ute med pengar.

Nja jag antar att du även hade vet.vård. För enbart liv ersätter inte avlivning i Agria
 
Livförsäkringen täcker ju inte en ny häst om hästen åldras, den sjunker ju hyfsat snabbt med åren men den försvinner aldrig helt

Den övergår automatiskt till A2 limited liv när hästen blir äldre så nä inte alls säkert att du får ut något.
 
Den övergår automatiskt till A2 limited liv när hästen blir äldre så nä inte alls säkert att du får ut något.
Min häst gick bort när han var så ung som 14 och var a1 försäkrad i agria. Så jo, det var livförsäkringen jag fick pengarna av. Pratade ju med min handläggaren många gånger som förklarade hur saker och ting fungerar.

Dom förklarade för mig tydligt och klart att livförsäkringen försvinner aldrig helt pga av att den även täcker för avlivning.
 
Senast ändrad:
Min häst gick bort när han var så ung som 14 och var a1 försäkrad i agria. Så jo, det var livförsäkringen jag fick pengarna av. Pratade ju med min handläggaren många gånger som förklarade hur saker och ting fungerar.

Dom förklarade för mig tydligt och klart att livförsäkringen försvinner aldrig helt pga av att den även täcker för avlivning.

Fast det var väl ett tag sedan då antar jag. Bara att läsa villkoren idag så ser du att det inte är så längre.
 
Avlivning ersätts av veterinärvårdsförsäkringen eller inte alls.

Livförsäkringen ersätter värdeförlusten man gör av att förlora hästen eller dess användbarhet. Den täcker inte avlivning. Sen kan man naturligtvis använda pengar från livförsäkringen att betala avlivning.
 
Fast Agria skriver på sin hemsida följande

"Nu ingår exempelvis höjd ersättningsnivå för veterinärvård samt att tjänster som djurambulansutryckning och avlivning bakas in i alla veterinärvårdsförsäkringar."
Jaha, dom har väl haft fel handläggarna genom åren jag haft min försäkrad då. Jag hade dessutom ingen veterinärvård kvar alls när min häst togs bort, varenda krona hade gått åt till hans skada, så det kan omöjligt varit veterinärvården som jag fick pengar från. Var väl annars tur jag hade då, som fick pengar jag egentligen inte skulle ha..och att jag hade en handläggare som tydligen inte kunde något om försäkringen.

Sen så säger ju inte det någonting alls att dom nu har avlivningskostnaderna inbakade i veterinärvården. Säger ju inget om hur det var innan dom bakade in den i veterinärvården, så det du skriver står på hemsidan nu är ganska irrelevant. Ta reda på istället vad A1 försäkringen täckte innan om du nu ska ta reda på rätt fakta om det.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 692
Senast: WBanna
·
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: Lovisa.E
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: nexxa
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp