Försäkring

Aya Nasra

Trådstartare
Hej!

Jag har skaffat en Russian Blue-katt. Han är ungefär 4 månader gammal och har blivit vaccinerad två gånger och id-märkt. Nu vill jag försäkra honom, men det har inte varit lätt att veta hur jag ska göra det. Jag vill inte att försäkringen ska vara för dyr, men samtidigt vill jag att den ska täcka kostnader om något skulle hända med min katt. Vilken försäkring tycker ni är bäst?
mvh Aya
 
Vad som helst annat än Agria skulle jag säga, de har blivit väldigt krångliga de senaste åren. Personliga favoriter är Svedea och Folksam.
Oj, tycker du? Jag har inga som helst problem med Agria. De betalar ut ersättning snabbt och har varit väldigt trevliga när jag behövt hjälp.
 
Jag har Agria till mina, största anledningen är att jag har Länsförsäkringar till allt annat vilket ger en trevlig rabatt totalt.
Många försäkringsbolag ger samlingsrabatt så jag hade börjat med att kolla med det försäkringsbolag jag redan har och jämföra därifrån.
 
Främsta problemet med Agria för min del är att FORL/TP inte ingår och det blir så dyrt om en vill lägga till försäkring för det. Jag har haft en kisse som var tvungen att ta bort flera tänder så jag vill verkligen att det ingår.

Jag tog IF till Isis för att grundförsäkringen täckte tänder och att det blev ett helt ok pris.
 
Jag har Agria till mina, största anledningen är att jag har Länsförsäkringar till allt annat vilket ger en trevlig rabatt totalt.
Många försäkringsbolag ger samlingsrabatt så jag hade börjat med att kolla med det försäkringsbolag jag redan har och jämföra därifrån.

Fast jag har också allt annat i LF men att ha Agria inkl tänder till katten blev ändå dyrare än IF.
 
Har våra katter försäkrade i Agria, vet.vård 60.000 är de upphöjda till nu (ungkatten har FORL-tillägg, inte honan som är 8 då det inte fanns när hon försäkrades) och vi har inte hitills haft något problem med dem :).

Grattis till kissen! Russian Blue är en häftig ras :)
 
Jag har folksam och är nöjd. Glöm inte välja tillägg för FORL(kallas något annat nu tror jag men står forl hos folksam) :)
 
Jag har Agria med tillägg för TR/FORL. Är jättenöjd, nyttjat försäkringen flera gånger och har aldrig varit några problem. Har ringt "min"person där flera gånger för olika råd och vårdguiden som ingår med fria veterinärsamtal är guld.
 
Jag hade inte valt Folksam, deras maxtak på 60.000 räcker inte långt med dagens priser.
Agrias nya modell (Extra) där TR ingår i den vanliga veterinärvårssförsäkringen är nått jag verkligen gillar, men de är dyra.
Jag har TryggHansa (fd Moderna) på 3 och har varit nöjd med dom. Har Agria på 1, men har aldrig behövt nyttja hennes försäkring.
 
Har Folksam stor till Megara. Fick mängdrabatt eftersom jag har alla mina andra försäkringar där + fack. Men känns inte helt lugnt eftersom det bara är 60,000 och 25% självrisk om något går åt helvete. Hos Agria hade jag 80,000.

Skulle gärna gått över till Lassi, dyrare men då kan du få upp till 150,000 om det blir akut inläggning, operation mm. Tyvärr kan jag inte byta tills den 23 maj 2024 och då måste katten se till att ha hållit sig frisk fram tills dess.

Naturligtvis FORL/TR inkluderad. Det var Nikitas (min förra katt) absolut största utgift till det sista året hon levde när hon utnyttjade försäkringen nästan till max.
 
I övrigt så uppskattar jag Agrias telefonrådgivning. Den ingår obegränsat i försäkringen. Jag har använt den flertalet gånger.
Andra bolag har ofta en begränsningar i hur många gånger det går att nyttja telefonrådgivning.
 
Oj, tycker du? Jag har inga som helst problem med Agria. De betalar ut ersättning snabbt och har varit väldigt trevliga när jag behövt hjälp.
Ja, det är min erfarenhet from arbetande inom djursjukvården. De har blivit riktigt kinkiga med att betala ut och veterinärerna måste väga sina ord på guldvåg annars blir det nej.
 
Jag håller mig till samma bolag + dotterbolag på det jag har försäkring på. Vet flera som har haft nytta av att nämna byte av försäkringsbolag på rubbet om det börjar knorras.
 
Ja, det är min erfarenhet from arbetande inom djursjukvården. De har blivit riktigt kinkiga med att betala ut och veterinärerna måste väga sina ord på guldvåg annars blir det nej.
Oj, vi har verkligen olika erfarenhet. Jag skrev bara "ont i ryggen" på senare skadeanmälan och hade pengarna på kontot tre dagar senare. Kanske skillnad vid direktreglering, det vet jag inte.
 
Hörde precis radioreklam från Trygg-Hansa där de annonserar om att de har 25% rabatt på kattunge och hundvalpsförsäkringar just nu, så det kan ju vara värt att ta med dem i jämförelsen!
Själv har jag Lassie på bägge mina och är väldigt nöjd med dem.
 
Jag har Folksam (stor) och är nöjd, både med hur det funkat vid behov av försäkringen och med villkoren. Jag har dock inte tillägget för TR/FORL, eftersom Lillan redan hunnit få den diagnosen när det infördes. Försäkringen tecknades i början av 2016, då var läget väldigt annorlunda med just TR hos försäkringsbolagen. (Det tillägget skulle kosta ungefär lika mycket som jag betalar för min försäkring..)

Utöver försäkringens 60tkr har jag en ganska väl tilltagen buffert, vigd åt Lillan (och jag har bara en katt numera). Och en separat buffert som jag skulle kunna ta lite ifrån också, bara inte livet rasar samtidigt. Så jag känner mig ändå ganska trygg med det beloppet, även om jag kan hålla med om att det gärna fått vara högre.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 637
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Snart skall jag börja leta tävlingshäst och funderar över vad försäkringen kommer kosta ca i månaden om man skulle försäkra den i...
Svar
6
· Visningar
933
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: Lovisa.E
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 294
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp