Försäkring

A

Agraff

Hur många av skippar försäkring på hästen för att det är så dyrt?? Jag vågar inte det, men skulle gärna vilja veta om det ä'r några som gett upp det här med försäkring. För det är så dyrt!! Jag betalar drygt 500 kr i månaden för mitt halvblod som är försäkrad till 50000kr. Jag läste att Corrado WL:s försäkring går på hutlösa 60000 kr per år! Det är ju en hel häst ju...
 
Absolut inte.

Jag har halvblod för träning och tävling, en av de grupper som kostar bolagen mest just för att de toppar skade/riskstatistiken.

De som struntar i att försäkra sina hästar tar antagligen chansen att det inte händer något oförutsett, Men om det skulle hända något så bara att täcka vet.vårdsavg. är en stor ekonomisk bit. Har man då halvblod (för träning/tävling) så bör man utgå från att olyckan kommer vara framme förr eller senare.

I det fall är det inte rätt att avstå försäkring (vetvård)
 
Det vore som att spela på lotto, och jag tillhör inte dom som har tur i det spelet. Därför håller jag mina hästar försäkrade, både liv och vet.

Nu har jag en ras som inte kostar så hutlöst att hålla försäkrat, stoet är försäkrat för betydlligt mer än vad ditt halvblod kostar nu och valack för 45000 kr samt ett föl. Det kostar 650 kr i månaden, inga småpenga de heller men jag chansar som sagt inte. :smirk:
 
Jag skulle aldrig i livet våga låta mina hästar vara oförsäkrade, även om jag är ganska fattig så får det kosta vad det kosta vill.
 
Ett tag skippade jag livvärdesförsäkring på mina hästar.
Nu när denna A6 kommit, så tecknade jag den på min yngling.
Dock har jag alltid haft veterinärdelen.

Men byter jag jobb i framtiden, så jag får markant högre lön (är lågavlönad nu), så är jag en av dem som funderar på att skippa försäkringen på hästarna helt, och i stället spara pengar ngnstans för ev veterinärvård och nytt inköp av häst.

Nu börjar alla försäkringar jag har bli SÅ dyra/år, att jag får dra in på annat, tex tävlingar. Och då börjar man ju fundera! Är det värt att betala SÅ mkt?! :confused:
 
Vi har alla hästarna försäkrade i ungefär deras värde men jag börjar fundera på att ändra taktik. Har man råd och klarar utlägg för tex oförutsedda veterinärkostnader så kan man mycket väl köra oförsäkrat särskilt om man har flera hästar. Möjligen kan man försäkra hästar som är extra värdefulla bara.

Har man hästarna i en rörelse så är ju veterinärkostnaderna dessutom avdragsgilla men det är ju visserligen försäkringspremien också. Om en häst dör så leder ju det till att lagervärdet minskar och därför blir det en avdragsgill kostnad.

Köper vi fler hästar så kommer troligen inte alla att bli helförsäkrade. Det är i alla fall så jag resonerar just nu.
 
Jag är så feg så så länge jag har råd så har jag hästen försäkrad. Nu har vi en "lågprisras", jag förstår dom med halvblod som tycker att försäkringen är dyr!
 
Jag skulle inte våga ha min häst oförsäkrad.
Ex. vår ena häst fick kotledsinflamation på tre ben för snart 2år sedan, det blev en hel del vändor till Helsingborg.
Allt gick på ca 21.000kr men vi betalde runt 5-6.000 själv.....LITE skilnad.

Tänk vilken katastrof om man måste avliva hästn pga. att man inte har pengar att betala hela behandlingen själv......NÄ usch, jag betalat heldre en slant i månaden och vet att jag har något att falla tillbaks på om olyckan är framme.

//Becky :bump:
 
Jag har hästarna oförsäkrade då jag räknade ut att jag kan köpa flera hästar om året för den hutlösa summa jag betalde i premie. Har dyra hopphästar, men att ha dem fullförsäkrade för minst 20.000 kr per häst och per år, det blir mkt pengar i slutänden.
En av hästarna blev halt i vintras och det gick på 10.000 kr i undersökning och behandling, det betalade jag ur egen ficka och summa kardemumma så har jag "tjänat" pengar detta året på att ha dem oförsäkrade.
Men visst är det en risk, har man dock flera hästar är det allt för dyrt att ha dem försäkrade. :(
 
Vi har en häst som har fått tarmvred 3 ggr. och fått opereras.
Kostnad per gång 40 000 kr!
Med fösäkring så behöver man bara betala självrisk 12 000 kr.

40 000 * 3 är ganska mkt pengar! om hästen inte är försäkrad!
 
JA suck , jag skall precis kasta ut närmare 20.000kr nu i slutet av månaden för en halvårsbetalning :crazy: förmodligen skulle jag tjäna på det men jag vågar inte chansa.
 
För mig som bara har en häst är inte kostnaden för försäkring SÅ farlig - även om också mitt bolag har höjt ganska rejält i år (också).

Jag har dock enbart goda erfarenheter av försäkringen och skulle för inget i världen våga avsluta den (eller byta bolag). Har nu, två år i rad, precis klarat taket på min veterinärvårdsförsäkring - pengar som jag INTE skulle haft tillgängliga annars.

Men, visst kostar det... Jag har fortfarande min häst försäkrad i så lågt livvärde att det ännu är överkomligt - men om han blir frisk och börjar tränas... :crazy: Vet inte om jag kommer ha råd att hålla hans livvärde i hans egentliga värde då (och då är det ABSOLUT ingen topphäst - snarare en lågavlönad och pank matte :D)...
 
Jo det är klart att det kostar några hundralappar i månaden,men jag kan inte för mitt liv förstå de som väljer att INTE försäkra sina djur :confused:...
Min häst hade inte varit i livet idag om jag inte hade haft henne försäkrad,hon har kostat en hel del senaste året i veterinärvård,pengar som jag ALDRIG skulle ha kunnat skramla i hop till själv.Har haft nog att få ihop enbart till alla självrisker........
Och ingen skulle väl komma på tanken att INTE tex försäkra sin bil (okej då,en skrotbil kanske... :D)
Jag jobbar med försäkringar och ibland när man får en kund på tråden som vill säga upp försäkringen på sitt BARN för att den kostar pengar, :mad:, så kan jag inte låta bli att be kunden ta sig en tankeställare(på ett trevligt sätt förstås. :)) på hur mycket bilförsäkringen kostar varje månad vs barnförsäkringen (oftast det dubbla mot barnförs.)
Då blir det tyst i andra luren minsann.....Å så skäms de lite :D,för så har de aldrig tänkt.Såklart barnet är viktigare än bilen! Såklart barnet ska ha sin försäkring kvar! Och så tackar de så mycket för hjälpen...
En liten parantes bara,om nån råkar vara intresserad hihi.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
mina hästar är extremt underförsäkrade vad det gäller livvärdet men stället har jag satsat på dubbel vet.vårdsförsäkring.
 
skulle aldrig skippa försäkringen ...visst den e dyr fast kanske inte så dyr som vanliga e kanske min ligger ju på ca 3200 kr om året...men aldrig att jag vågar ha han utan försäkring kanske inte så lätt att kasta upp alla pengar det kan kosta om han skadar sig nån gång:smirk:
 
Tog bort livförsäkringen eftersom jag skulle betalat min häst flera ggr om de år jag ägt honom. Däremot skulle jag aldrig våga vara utan vet vård, speciellt inte efter koliken i våras med två distriktare ute och ett besök på djursjukhus... Den kostar mig dryga hundralappen i månaden och är helt klart värt det!
 
Jag är en som chansar. Har inte haft försäkring på 15 år. Inte sedan jag var tvungen att ta bort en häst och fick till svar av försäkringsbolaget att det inte täcktes av försäkringen. Då tyckte jag att det inte var ngn idé att elda för kråkorna. Har inte räknat på det men misstänker att det gått +-0 genom åren. Haft 1-7 hästar, både aktiva travare, ridhäst och ner till ponnies.
 
De som haft obruten försäkring sedan födseln är försäkrade, lågt i liv och högt i veterinärvård. De som saknat försäkring vid ägarbyte har fått vara fortsatt oförsäkrade.
Många här antyder att oförsäkrad = ingen/sämre vård men det får då stå för er själva, jag har råd att behandla och operera rätt mycket utan försäkring också. Som exempel fick vår oförsäkrade ponny nyligen opereras akut, allt som allt gick det på ca 20 000. Jag räknade ut att vi hade kommit upp i ungefär samma summa om vi hade haft honom försäkrad om man räknar ihop premier för de år som gått, självrisk, rörlig del och sådant som försäkringen inte täcker.
En annan häst betalade vi flera gånger om i premier, men utnyttjade aldrig försäkringen. Hade varit bättre att sätta de pengarna också på sparkontot...
 
Beror lite på hur många hästar man har också.Har själv haft 1-2 hästar i alla år , men sen jag och min sambo blev ihop är hästarna desto fler och flertalet är dessutom galoppörer och de är inte ens lönt o försäkra för bolaget täcket väldigt lite av deras skador!Så tråkigt men den bittra verkligheten!!!Så fort en sadel sätts på en galoppör täcks väldigt lite av försäkringen, tänk om halvbloden gått under samma premisser!Halvbloden skadas/slits också men det tar längre tid!!
 
Hade jag inte haft en bra försäkring på min isis så hade jag inte haft nån möjlighet att betala hennes veterinär vård när hon i vintras blev allvarligt sjuk. Försäkringsbolaget betalade ca 90.000 och vi ca 30.000-35.000 (ink. medicin).I dag är hon helt frisk och jag betalar med glädje försäkringen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
889
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 020
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Juridik & Ekonomi Så var det dags igen då. Jag får en påminnelse från ett av alla våra fraktbolag (på företaget), som kommit bort i posten eller mail. På...
Svar
5
· Visningar
1 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp