Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Jo men många av bolagen låter övrig verksamhet betala den kostnaden. hur tror du att folksam hade råd med fasta självrisken när alla sveriges sjuka hästar flyttades dit? ;)

finns en anledning till att agria som är marknadsledande är dyra.

Jag har aldrig ansett Agria inte vara prisvärda. Jag anser det högre skyddet är värt det högre priset. Eller ansåg, jag har ju av förståeliga skäl inte detaljkoll på Agrias villkor sen nov 2008. Om jag är rätt informerad har de slopat fast självrisk nu - det är ett minus för mig och har det inte avspeglats på premien med är det möjligt jag skulle se det annorlunda nu.

Men jag har alltid när jag haft ett val lagt mina hästar hos Agria, och sett det som en bonus om en inköpt häst redan är Agriaförsäkrad. För jag anser att deras skydd - som iaf tidigare var vida överlägset de andra bolagens - är värt priset. Så jag la ingen värdering i att de är dyra i jmf.
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Att göra en direktreglering är en service mot djurägaren, kliniken gör jobbet åt djurägaren och djurägaren slipper ligga ute med pengar och slipper även ta en ev diskussion med f-bolaget om det är något på specifikationen som krånglar. Alla kliniker jobbar inte med fakturor generellt utan kräver kontantbetalning och får således in sina pengar direkt ändå.

Så jag ser inget konstigt alls i att klinikerna tar betalt för att utföra ett jobb åt djurägaren, pengarna kommer ju in på ett eller annat sätt ändå, förr eller senare och där är det nog jobbigare för djurägaren att ligga ute med pengar än för kliniken.

Min klinik tar bara betalt för direktregleringen för första fakturan i ett 'svep'.

Dvs jag kommer in för hältutredning säg. Begär direktreglering. På den fakturan kommer direktregleringsavgift finnas.

Så är jag på återbesök, och direktreglerar även det. Ingen direktregleringsavgift från kliniken, heller inte för följande återbesök.
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Det är schysst! Om du har en faktura, betald, ej direktreglerad då ej överstiger självrisken. Nytt besök inom period, skickar de med din gamla betalade faktura, om du önskar det? Om du har den med dig vill säga.
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

KNAPPLÅN
Jag har IF, och är skit nöjd, inga massa extra föl försäkringar för att stoet är dräktigt, som de flesta andra bolag har.

Stoeteds egen försäkring täcker allt fram tills fölet är 30 dagar.

Täcker fölet fram till 30 dgrs ålder gör Folksam också, förutsatt att stoet är A1 vetvårdsförsäkrat. Däremot ingår det ju ingen fosterförsäkran, dvs innan fölet är fött men det tror jag inte något bolag har utan där får man teckna en extra försäkring just för fostret och då går den försäkringen även in den första levnadsmånaden.
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Det fanns iaf förr några försäkringar som täckte foster med, men till oerhört lågt belopp, dvs det var inte mycket att kalla fosterförsäkring, i jmf med tilläggsförsäkringarna.
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Det är schysst! Om du har en faktura, betald, ej direktreglerad då ej överstiger självrisken. Nytt besök inom period, skickar de med din gamla betalade faktura, om du önskar det? Om du har den med dig vill säga.

Vet inte. Hade tänkt ta reda på det nu, innan jag såg att IF hade möjligheten att maila faktura. Så vet inte.

'Min' smådjursklinik gjorde så dock, tog med första fakturan i direktregleringen, ofta frågade de själv, om det var så tätt mellan besöken att de så att säga 'kom ihåg en', annars var det bara att be om det.
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Det fanns iaf förr några försäkringar som täckte foster med, men till oerhört lågt belopp, dvs det var inte mycket att kalla fosterförsäkring, i jmf med tilläggsförsäkringarna.

Förr kanske, men nu får vi hålla oss till idag. ;)
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Ang foster- fölförsäkring. Så det här är ur IFs 'livförsäkring med användbarhetsskydd', dvs motsv A1.

Om foster eller föl utan egen försäkring förloras
eller dör lämnas ersättning för de kostnader du
haft för att få stoet dräktigt (boknings-, språngoch
seminavgift samt avgift vid konstaterad
dräktighet), maximalt 12 000 kr, men ej mer än
det försäkrade stoets försäkringsbelopp.

Och:
Och det gäller från 45:e dräktighetsdagen, och tills fölet är 20 dagar gammalt. LIVersättning alltså, med faktiskt belopp för att få stoet dräktigt, men max 12 000 kr

Deras VETERINÄRVÅRD täcker fölets första 20 dagar.
 
Senast ändrad:
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Täcker fölet fram till 30 dgrs ålder gör Folksam också, förutsatt att stoet är A1 vetvårdsförsäkrat. Däremot ingår det ju ingen fosterförsäkran, dvs innan fölet är fött men det tror jag inte något bolag har utan där får man teckna en extra försäkring just för fostret och då går den försäkringen även in den första levnadsmånaden.

Jo, fosterförsäkring ingår på stoets försäkring hos If, ersätter om fölet dör innan det är 20 dgr och om stoet kastar, då ersätts dom kostnader man haft för att få stoet dräktigt, med en maxgräns.
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Ops!

Du hann före ;)
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Jag kan inte se att det skulle vara jobbigare för kliniken att direkreglera än att skicka faktura. De flesta kliniker runt omkring mig fakturerar faktiskt vilket alltid innebär en risk.
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

jag förstår att du förstår det, menade inte så.
Dock är det många andra som stirrar blint på premie och missar det väsentliga, innehållet, i försäkringen.

Vet tex att tidningen hästmagasinet gjort undersökningar om försäkringar och alltid kommit fram till att sveland var bäst för de var billigast. Att de hade 25% rörlig självrisk och jämförde det med de andra bolagens fasta självrisker var det bara en liten notis om.
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Det där tror jag du har helt rätt i!

Det är så viktigt att kolla på vad som ersätts och inte så man inte står där en dag med en "billig premie" men försäkringen täckte inte...

There's more to it...
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Vill bara säga att Sveland har 20% rörlig självrisk, inte 25%.
Samt 1 900:- i fast självrisk, eller om du vill ha slippa den rörliga går det också bra mot att du betalar ett tillägg.
Agria har 2 800:- (eller 1 800:-) + 20%, Folksam 2 600:-: + 10%, IF
2 500:- eller 4 000:- enbart fast självrisk.

Givetvis är det så att ju mer skydd man vill ha desto mer måste man betala.

Jag har haft hästar i 30 år, de första åren dåligt försäkrade för jag begrep inte bättre, men jag måste säga att de medicinkostnader jag har haft har varit begränsade till en och annan penicillinkur för några hundralappar. Mina hästar har då tävlats upp t.o.m Medelsvår hoppning (1.30-1.40) och alltså inte bara gått i hagen.

Naturligtvis har jag också haft min beskärda del av elände och olyckor. Hästar man fått avliva, och gråtit blod för. En fölunge som fick benet avsparkat av ett annat sto som tog sig in i hagen, en ettåring som dog i tarmvred. en tävlinghäst som blev kroniskt halt.
Ja, man sörjer länge efteråt.

Vad jag vill komma fram till egentligen är att jag har inte behövt några medicintillägg eftersom jag aldrig haft några stora kostnader för mediciner. Det är inte att jag vill framhålla mig själv och min hästhållning, jag bara menar att oftast klarar man sig utan en massa tillägg. Sedan kan man givetvis ha otur och råka ut för en sjukdomar och skador helt utan egen förskyllan.

A
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

jag förstår att du förstår det, menade inte så.
Dock är det många andra som stirrar blint på premie och missar det väsentliga, innehållet, i försäkringen.

Vet tex att tidningen hästmagasinet gjort undersökningar om försäkringar och alltid kommit fram till att sveland var bäst för de var billigast. Att de hade 25% rörlig självrisk och jämförde det med de andra bolagens fasta självrisker var det bara en liten notis om.

Mm, och Sveland ersätter ju faktiskt sämst iaf i den utökade varianten. De har aldrig ersatt mediciner, veterinärresor och avlivning/destruktion t ex, och gör det inte heller idag. Vilket för mig är ett stort minus. (Sen har Sveland givetvis plus med, t ex absolut längsta självriskperioden m.m.)

Men jämföra olika bolags försäkringar rakt av är nästan omöjligt, så jag ogillar också sådana där jämförelser, eller 'vilket bolag är bäst i test'. Beror ju HELT på vad man jämför, och vad man vill ha/anser sig behöva för skydd.

Jag skulle t ex i dagsläget inte välja Sveland just för det sämre skyddet, på punkter som för mig är viktiga. (Dock har jag sedan 1998 haft Svelandförsäkrad häst, och har ju det fortfarande, och är nöjd med dem som bolag. Men skulle idag inte VÄLJA dem, vilket jag gjorde 1998 och 1999.)
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Läste det sen i deras villkor. Det förklarade varför ston hade högre premie än valacker på Konsumentsidan det länkades till.

För mig känns det dock lite udda att ha en så speciell sak inbakad i en grundförsäkring, ytterst få kommer ju att ha användning för det. Synd att "alla" andra ska få stå för den kostnaden. Men absolut bra om man nu har ett fullförsäkrat avelssto. :)
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Jo, det är mer jobb. Och som sagt, kliniken gör jobbet åt kunden, oavsett om det är jobbigt eller inte samt som jag nämnde, kliniken får ta diskussionen om det är något som ifrågasätts. Dessutom så blir det ju direktreglering + faktura som ska skickas ut, om nu kliniken jobbar med fakturor, då det nästan alltid är en del som ska betalas av kunden själv. Det blir ju aldrig direktreglering eller faktura utan både och i så fall, dvs merjobb...
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Även om det inte är del som kunden ska betala själv så skickas ju fakturan dessutom. Iaf har jag alltid fått det så. Fått massvis med fakturor som är på Säg 5973 kr. Sen står det på den: Försäkringsbolaget ersätter: 5973 kr. Din del att betala: 0 kr.

Men fakturan får jag ju ändå.
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Ja, så kan det ju bli, därför jag skrev nästan. ;) Det är ju samtidigt ett kvitto, fakturan. Oftast då, förutom för dig och kanske någon mer stans, så ska ju åtminstone direktregleringskostnaden och kanske någon receptförskrivningsavgift faktureras om inte annat.
 
Senast ändrad:
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Receptförskrivningsavgift? *ser ut som du talar grekiska*

Sån post HAR inte ens MK - alls ;)

Men jo, om inte andra är lika snälla ang att inte ta betalt för direktreglering på återbesök, ja då blir det ju alltid en liten tuss att betala ja, tänkte inte på det.

De är ganska fina de där räkningarna, bäst är 'Summa 32 973 kr. Försäkringsbolaget ersätter 32 973 kr. Din del att betala: 0 kr'. Den ville jag nästan rama in, ihop med ett idolportätt av försäkringsbolagsloggan ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp