Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har i alla år haft Agria eller Sveland till mina hästar, och varit nöjd och belåten med dem.

Nu så 'nye' herrn var försäkrad i IF och jag tog ju således över försäkringen. Inga större konstigheter, blev lite förvånad att de inte ville se vetintyg när jag höjde från 5' i begränsad liv & användbarhet till 15' i A1, och dessutom dubblad vetvård. De vet dock att jag har ett vetintyg och undrade telefonledes om det fanns några anmärkningar. Så 'blir det ngt' kan de ju bara begära in det, så okej.

Jag har inte haft anledning att utnyttja försäkringen, men nu fick jag det. Letade som en liten blå efter en skadeanmälan på hemsidan, men hittade ingen. Hittade däremot text som tyckte att fakturan är skadeanmälan, snigelposta eller maila in fakturan, eller ring oss.

Så jag mailade fakturan, dock blev ngt knas så bara nedra halvan kom med, dvs de såg summan men inte specen. Varvid de ringer mig, och över telefon konstaterar vi vad som står i specen (dvs jag läser upp), att jag ska ha tillbaka XXXX kronor, och undrar om jag vill ha det på konto? Jo tyckte jag, och de ber om kontonumret, det knappas lite tangentbord och konstateras att 'om ca 3 dagar har du XXXX kr på ditt konto'.

Färdigt.

Jag blev alldeles häpen, och POSITIVT överraskad. Långt ifrån att fylla i omständiga skadeanmälanspapper, snigelposta, vänta på snigelpostsvar om det är frågor, och sen några veckors väntande på pengarna (vid icke direktreglering). Och tydligen hade jag kunnat enbart ringa med, dvs de hade aldrig behövt se fakturan.

Det är ganska låga belopp det handlar om, en räkning på 1687 kr och en på 2061, jag har 2500 kr i fast självrisk. Diagnosen på första fakturan är 'låga reaktioner BB' och på den andra 'utläkta låga reaktioner BB'. Men ändock.

Det är ju naturligtvis ett jätteplus för mig som försäkringstagare. Men samtidigt så, kanske för jag är så 'van' med det andra sättet, känns det ju lite som att det borde vara stort utrymme för missbruk. Min första faktura innehöll ju t ex en chipmärkning på 388 kr (avdragen i summorna jag angett), och om jag inte påtalat att den posten var en chipmärkning, hade de ju ersatt det med. Visst, jag hade torskat på det om/när de begär in räkningen, men de tycks inte anse att de behöver se specen med egna ögon.

Får mig lite att tänka på när Sveland ett tag var det enda bolag som INTE krävde vetbesiktning för att försäkra fd travare. De fick en massa travare, inklusive tyvärr de som försäkrades in, äg väntade 6 månader och sedan utredde problem som det fanns misstanke om redan vid försäkringstecknandet. Och således fick rätt höga kostnader, och gjorde om sina regler.

IF har ingen livskadeanmälan på nätet heller, utan tycker man ska ringa dem, och att de antagligen kommer be en fylla i en livskadeanmälan.

Jag GILLAR iden med att inte krångla till det i onödan, och hålla det enkelt och smidigt, absolut. Men samtidigt som sagt, ökar inte risken för 'missbruk' då?
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Själv sitter jag och väntar på ersättning från Folksam. Det har nu gått en månad och när jag ringer så säger de att det är normal handläggningstid + att nu är det ju semestrar och så...:cool:

En månad och de har inte ens tittat på ärendet än - är detta rimligt?:mad:

Har också bytt till IF på de flesta av mina djur, utom på denna som inte kunde flyttas p g a sjukdom, tyvärr.
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Kanske är det så att den (lilla?) ökade mängden missbruk inte är mer kostsam än vad mer personalkrävande rutiner hade varit?
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Mm, så kan det vara. Fast jag vet inte om det är så personalkrävande med de rutiner jag är van med vid tidigare bolag. Merarbetet blir ju för mig som djurägare eg. Att skriva ut/skicka efter skadeanmälan, fylla i, skicka in. Sen får de in den, och kollar på den. Skickar ev följdfråga med snigelpost, jag får svara.

Det måste ju iaf vara en handläggare som tittar på ärendet oavsett om jag mailar/snigelpostar eller ringer, och om de har frågor så är det väl eg inte mer personalkrävande att snigelposta än att ringa.

De gör ju samma saker i princip.

Dock kanske IF har betydligt färre kunder än Agria och Sveland, men har dock inte fått den uppfattningen riktigt?

Himla bekvämt iaf, ffa att få sina pengar fort är för mig mycket värt, då kan man använda de till att betala räkningen t ex (om det är på faktura) och behöver inte 'ligga ute' med dem.

Men det är säkert så att ev svinn är såpass litet att det kostar mindre än det skulle göra med de rent administrativa kostnaderna. Eller, så att just den 'snabbare' mer personliga kontakten minskar risken för missbruk? Nu har ju jag inte för vana att ljuga oavsett, eller försöka blåsa fbolag på pengar. Men teoretiskt skulle det nog vara lättare i textform än att börja stamma i telefonen ;)

Men mest slås jag av att det i skadeanmälan alltid är en massa om 'hur yttrade sig skadan/sjukdomen', när yttrade den sig första gången, har hästen tidigare undersökts/behandlats för liknande problem bla bla. Detta får man ju ange på IF:s direktregleringsblankett, men inte när/om man skickar in faktura/kvitto själv. Då räcker (i normalfallet iaf) själva fakturan, och den säger ju inte mkt mer än vad som gjorts och diagnosen.
 
Senast ändrad:
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Vår ena har IF (ville inte byta då vi köpte). De har aldrg varit problem att få tillbaka pengar, iofs har det mesta direktreglerats på klinik men jag tror att jag skickade in något "utan blankett" och fick tillbaka det också utan problem. Däremot har IF inkompetenta människor som svarar i telefon:o. Ibland undrar jag om de öht har någon hästvana?

Jag har alltid varit nöjd med Agria, men senaste åren har det varit mkt "tjafs" med dom. En del handläggare har varit värre än värst och när de har olika regler för ärenden beroende vem som frågar så blir iaf jag förbaskad (jag har upplyst dom om vad jag tycker, så de vet).
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Jag har ju knappt haft ngt att göra med IF. Ringde inför köp och kollade så det inte skulle bli problem ta över och höja försäkringen, och sen efter köp för att flytta över den och ändra den bara. Och sen nu då i samband med detta.

Dock log jag lite när jag tecknade den, och damen tyckte 'ja det blir ju lite dyrt det här, om du tar den högre självrisken blir det lite bättre'. Jag sa det inte men tänkte i mitt stilla sinne att 'dyrt? Haha, jmf med Agria, som iofs ger bättre skydd, men.. så är det här rena rean, 50% av premien jag är van med'. Betalade 9900 kr hos Agria för motsvarande försäkring (samma ras om omfattning) och betalar 4000-nånting hos IF. Dock för lite sämre skydd. IF ersätter 3000 kr medicin, Agria obegränsad, IF ers 3000 kr för avlivning & destruktion, Agria obgränsat. Agria har dessutom lägre självrisk (600 kr) och längre självriskperiod (+ 25 dagar), men ändå.

Men, vi får väl se om jag fortsätter vara nöjd med IF, förhoppningsvis dröjer det innan jag behöver ha med dem att göra :devil: Men jag blev väldigt positivt överraskad.

Ang inkompetenta människor i tfn.. det dras ju (som du märkt) även Agria med. Så jag har tagit för vana att alltid ringa minst två ggr i samma ärende till f-bolag, så jag får två olika människor på tråden ;P
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Däremot har IF inkompetenta människor som svarar i telefon:o. Ibland undrar jag om de öht har någon hästvana?



Därför är det bra med eget ombud, de brukar vara mer kompetenta;)

Målet på If är 0% i kö vid skadehantering och annat, det lyckas för det mesta ligga där.
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Jag har ju ett ombud på mitt försäkringsbrev, men hon bor ju i Skåne :) Fast hon är trevlig, jag har pratat med henne i telefon när jag tog över försäkringen. Men de som svarar centralt är under all kritik...
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Lite nyfiken på hur de är dåliga/under all kritik?

Jag har som sagt ingen erf själv förutom en väldigt enkel fråga ang ta över och ändra en beg försäkring. Och så nu då, men då var det nog/väl en skadehandläggare jag fick på tråden. Och det var för den delen ingen fråga som krävde kunskap om häst, bara fakturaregleringskunskap.

Men lite nyfiken, kan vara bra att veta för framtiden?
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Jotack, jag ringde själv F. eftersom jag inte hört ett ljud sedan jag skickade in fakturan och skadeanmälan. 30 dgr förfallo på fakturan, det brukar ju räcka för att få pengar från försäkringsbolaget, skickade in samma dag som vi var hos veterinären och fick med fakturan hem.

Jo, tjena. Det är ju tur att man har ekonomi att ligga ute med drygt 10 000 kr, för här hade de minst 8 veckors handläggningstid. Och ett djävulskt snorkigt bemötande. Hade inte kusen varit för gammal för att byta hade jag bett henne stoppa pappren där solen inte lyser (jag brukar inte vara otrevlig annars).

Tycker dock synd om de som INTE har pengar att slänga upp på bordet, utan får ligga ute med kanske 50 000 kr om det vill sig illa...
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Nu är det länge sedan jag behövde ringa dit, men det var inget avancerat jag ville veta när jag ringde - dock kunde inte personen svara. Då var jag tvungen att fråga om han jobbade med häst och det gjorde han ju...Det var en så enkel fråga som skulle kunna komma varje dag liksom. (Jag har suttit på kundtjänst själv en gång i tiden så jag vet ju att vissa frågor kommer nästan varje dag).
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Tog över en försäkring på if när jag köpte min gamla häst,behövde använda den rejält en gång,och det var då inge problem med något alls,allt gick jättesnabbt och smidigt!

Köpte unghäst som var försäkrad i agria,allt krånglade från första början,men jag tog mig aldrig i kragen och bytte,förens jag fick hem ett papper att dom skulle höja försäkringen med ca 60:- i månaden,lackade ur då,och bestämde för att byta,flyttade han till if.

Fick en fast självrisk på 2500:- istället för 2800:- och 10% rörlig,höjde vet.vård från 30-50.000:-,samt teckande en försäkring till mig själv,och det vart nästan en hundring billigare i månaden än på agria,som skulle ha 184:-/mån,nu betalar jag 109:-/mån,med mycket mer possitiva saker!:bump::banana:
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Jotack, jag ringde själv F. eftersom jag inte hört ett ljud sedan jag skickade in fakturan och skadeanmälan. 30 dgr förfallo på fakturan, det brukar ju räcka för att få pengar från försäkringsbolaget, skickade in samma dag som vi var hos veterinären och fick med fakturan hem.

Jo, tjena. Det är ju tur att man har ekonomi att ligga ute med drygt 10 000 kr, för här hade de minst 8 veckors handläggningstid. Och ett djävulskt snorkigt bemötande. Hade inte kusen varit för gammal för att byta hade jag bett henne stoppa pappren där solen inte lyser (jag brukar inte vara otrevlig annars).

Tycker dock synd om de som INTE har pengar att slänga upp på bordet, utan får ligga ute med kanske 50 000 kr om det vill sig illa...

Uscha, det där är ju verkligen 'mardrömmen'. Och för mig så är det ju just för att jag INTE är rustad att ligga ute med 10 K, eller mer, som är anledningen att jag har försäkrat. (Nu innebär ju inte försäkring automatiskt att man inte behöver ligga ute med pengar, men som dus äger, 30 dagar på fakturan bör ju räcka).

Agria har tyvärr liknande handläggningstider på smådjur av ngn anledning. Flera tillfällen ring för jag varit säker på att de tappar bort papprena/de inte kommit fram. Och varje gång fått svaret att 3 - 5 veckor är normal handläggningstid (och 3 v har jag aldrig än upplevt..). Nu har det aldrig gällt stora summor, men ändå. Och när de 'släpar' sådär, så riskerar man ju att få ligga ute med NÄSTA räkning också.

T ex om jag skickar in en faktura på 4000 kr. Jag betalar den då pengarna inte kommer ' tid'. Sen åker vovven in på klinik en månad senare, och jag får ännu en faktura på 4000 kr. SJälvrisken är 3000 kr. Jag direktreglerar från klinik, agria drar av självrisken (eftersom de inte hunnit genom pappershögen till min redan betalda faktura, där jag betalt självrisk och mer därtill) och jag får betala 3000 kr till kliniken, alltså har jag lagt ut 7000 kr. Och jag SKULLE ha betalat 3000 om det gått snabbare/som det borde. (Vi låtsas det är fast självrisk bara för exemplets skull).
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Har aldrig behövt vänta på Folksam, pengarna har kommit innan räkningarna ska betalas.
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Nej, inte jag heller kan jag säga - därför blev jag mkt förvånad när de påstår sig ha en hel månads behandlingstid av ett ärende!

Semester eller ej, man kan inte stänga ner verksamheten under semesterperioden - de måtte väl ha råd att sätta in folk tycker man...
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Jag vet inte vad de pysslar med? Jag kommer att vara väldigt försiktig att anlita någon veterinär eller klinik som inte direktreglerar hädanefter. I mitt fall var det inte så mycket, 2.500kr, men ändå:(
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Oj, jag har alltid varit väldigt nöjd med folksam. De har alltid varit snabba på att betala ut pengar och aldrig har jag behövt strula med dem!


Tråkigt att behöva vänta så länge, hoppas de fixar det snart!
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Som sagt, säger detsamma - vet inte vad de pysslar med.

Det är nästan så att man vill ringa in och påtala det högre upp, det kanske inte kommer fram hur illa det har fungerat under semesterperioden annars:(

Jag har haft strul med dåligt bemötande från deras personal vid ett tillfälle för några år sen och kontaktade en högre chef faktiskt och det gav resultat, blev mycket bättre kontakt med dem efter det. Det är ju lite av en konst att ha kundkontakt så de som inte passar för jobbet borde söka sig ngt annat, där de inte behöver ha med folk att göra.:cool:
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Själv sitter jag och väntar på ersättning från Folksam. Det har nu gått en månad och när jag ringer så säger de att det är normal handläggningstid + att nu är det ju semestrar och så...:cool:

En månad och de har inte ens tittat på ärendet än - är detta rimligt?:mad:

VA! :confused:
jag har Folksam och har nyttjat dem till max pga skada med många återbesök osv på häst, och aldrig haft ett enda problem. Haft direktreglering och det har funkat klockrent. Har dessutom ett ombud som är väldigt kommunikativ och närvarande och verkligen får en att känna att man är KUND hos denne. Är mycket nöjd med allt!
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Det är nästan så att man vill ringa in och påtala det högre upp, det kanske inte kommer fram hur illa det har fungerat under semesterperioden annars:(

Jag har haft strul med dåligt bemötande från deras personal vid ett tillfälle för några år sen och kontaktade en högre chef faktiskt och det gav resultat, blev mycket bättre kontakt med dem efter det. Det är ju lite av en konst att ha kundkontakt så de som inte passar för jobbet borde söka sig ngt annat, där de inte behöver ha med folk att göra.:cool:

det tycker jag absolut du ska göra!
Jag fick en enkät hemskickad för bara ngra veckor sen där de ville att man skulle noga redogöra för hur man ansåg deras service, hantering av ärenden osv osv. De är med andra ord måna om att ha nöjda kunder och aktivt förbättra sig, så jag tycker du absolut ska ge dem det förtroendet och redogöra. annars har ingen en chans att förbättra sig, ett seriöst företag uppskattar att kunden delger dem kritik och åsikter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp