Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

För mig som funderat på att gå över till IF ska denna tråden bli intressant att följa!

Har två stycken 06:or och det var ganska mycket som skiljde tyckte jag. 1000:- per ponny om året. Och då går de från att inte vara livförsäkrade till att vara livförsäkrade för minst 5000:- Hmmm, ska som sagt fundera på ett byte.
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Hej!

Jag hade IF på min förra och det tog dom 2 dagar från att de fick papprena om utdömning till de ringde och sa att avlivning va ok. Detta i semstertider!! Dom har tydligen som policy att det ska ta max 1 vecka!! De ringde dessutom och berättade att pengarna från livförsäkring och sista "skadan" var insatta och hur mycket det var på..

Nu har jag folksam på nya hästen, har fått ett eget ombud (det har jag aldrig haft innan) och hopp ass att jag inte ska behöva använda försäkringen alls.

/ Lavinia
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

DEN enkäten skulle jag vilja ha just nu - och håller absolut med om att ett bra företag är måna om att få reda på när saker och ting inte fungerar som de ska.

ja eller hur?! ring och be att få enkäten! :devil:
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

KNAPPLÅN
Jag har IF, och är skit nöjd, inga massa extra föl försäkringar för att stoet är dräktigt, som de flesta andra bolag har.

Stoeteds egen försäkring täcker allt fram tills fölet är 30 dagar.
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

*kl*

intressant tråd som ska bli spännande att följa. Jag har själv Agria på mina djur, men en flytt hade däremot varit en ganska stor förbättring rent ekonomiskt.

Det jag undrar dock är vad skillnaden är på Agrias "bästa" försäkring och tex IFs? Är det ngt som skiljer som motiverar skillnaden i pris?
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

KNAPPLÅN
Jag har IF, och är skit nöjd, inga massa extra föl försäkringar för att stoet är dräktigt, som de flesta andra bolag har.

Stoeteds egen försäkring täcker allt fram tills fölet är 30 dagar.

Hmm tills fölet var 20 dagar sa de till mig. I övrigt håller jag helt och hållet med om att If är ett bra företag.

Även när vi (läs jag) krockat med bilarna så har allt gått fort och smidigt.
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

J
Jag GILLAR iden med att inte krångla till det i onödan, och hålla det enkelt och smidigt, absolut. Men samtidigt som sagt, ökar inte risken för 'missbruk' då?


Jag jobbar med försäkringar (inte djurförsäkringar dock) och vi inför i allt större utsträckning snabbskadereglering. På gott och ont.

Fördelarna är ju uppenbara, kunden får den ersättning h*n har rätt till snabbt. Smidigt och enkelt och bra.

Nackdelarna är precis som du säger att kunden ganska lätt kan luras. Om den vill.

Dessutom finns en nackdel till (som kanske inte är så uppenbar för försäkringskunden dock) och det är att kunderna vänjer sig snabbt vid att få sin ersättning inom en väldigt kort tid. De fall som är krångligare, till exempel som de ärenden jag sitter med inom ansvarsförsäkring, och tar längre tid kommer då som en chock för kunden som kanske inte ser skillnaden i ärendetyp... och därmed inte förstår varför det tar "jättelång" tid i sådana ärenden. Då kan kunderna ofta bli missnöjda även om vi försöker förklara...

Vad gäller kunder som försöker lura sina försäkringsbolag så skall man dock veta att försäkringbolaget inte direktreglerar/snabbskadereglerar om det finns något i ärendet som verkar det minsta märkligt. Eller om kunden haft flera skador av samma slag eller liknande. Då kontrolleras underlagen noggannare.

Ibland sker också efterkontroller och den som har fuskat kan då åtalas för försäkringsbedrägeri.

Så fördelarna är övervägande faktiskt!
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

KNAPPLÅN
Jag har IF, och är skit nöjd, inga massa extra föl försäkringar för att stoet är dräktigt, som de flesta andra bolag har.

Stoeteds egen försäkring täcker allt fram tills fölet är 30 dagar.

Det är 20 dagar inte 30.
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

Jo men många av bolagen låter övrig verksamhet betala den kostnaden. hur tror du att folksam hade råd med fasta självrisken när alla sveriges sjuka hästar flyttades dit? ;)

finns en anledning till att agria som är marknadsledande är dyra.
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

tillägg. Är det inte klinikerna som tar ut en avgift för direktreglering? knasigt tycker jag då direktregleringen borgar för att de får in sina pengar till skillnad från fakturor.
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

tillägg. Är det inte klinikerna som tar ut en avgift för direktreglering? knasigt tycker jag då direktregleringen borgar för att de får in sina pengar till skillnad från fakturor.

Jo du har helt rätt, det är kliniken som tar dena avgift inte försäkrings bolagen.
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

tillägg. Är det inte klinikerna som tar ut en avgift för direktreglering? knasigt tycker jag då direktregleringen borgar för att de får in sina pengar till skillnad från fakturor.

Att göra en direktreglering är en service mot djurägaren, kliniken gör jobbet åt djurägaren och djurägaren slipper ligga ute med pengar och slipper även ta en ev diskussion med f-bolaget om det är något på specifikationen som krånglar. Alla kliniker jobbar inte med fakturor generellt utan kräver kontantbetalning och får således in sina pengar direkt ändå.

Så jag ser inget konstigt alls i att klinikerna tar betalt för att utföra ett jobb åt djurägaren, pengarna kommer ju in på ett eller annat sätt ändå, förr eller senare och där är det nog jobbigare för djurägaren att ligga ute med pengar än för kliniken.
 
Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..

*kl*

intressant tråd som ska bli spännande att följa. Jag har själv Agria på mina djur, men en flytt hade däremot varit en ganska stor förbättring rent ekonomiskt.

Det jag undrar dock är vad skillnaden är på Agrias "bästa" försäkring och tex IFs? Är det ngt som skiljer som motiverar skillnaden i pris?

Nu har jag INTE koll på vad Agria hittat på i år. Men när jag tecknade min försäkring i nov 07, var det faktiskt en hel del som skilde, som för mig motiverar prisskillnaden. Med fast självrisk borttagen etc blir läget ett annat, men antagligen premien med?

men DÅ var det som följer:

Agria hade 125 dagar självriskperiod. IF 100 dagar.
Agria hade 1900 kr i fast självrisk. IF 2500 kr.
Agria ersatte 120 000 kr/år i utökad. IF 100 000 kr.
Agria betaar i utökad vets resor, medicin utlämnad och på recept samt avlivning och destruktion, utan beloppsgräns (men det går ju på vetvårdssumman, inom den). IF har max 3000 kr för medicin etc. Avlivning max 3000 kr hos IF (räcker inte så långt).

Agria hade generösare ersättningar för sjukbeslag. Å andra sidan ersätter IF rehabilitering, t ex kiropraktik, i sin utökade.

prisskillnaden var ca 50%, dvs Agria dubbelt så dyr som IF.

JAG tyckte som läget var då att Agrias premie var värd priset tack vare de fördelar Agria hade. IDAG skulle jag knappast tycka de då de om jag inte är felunderrättad har slopat den fasta självrisken (Agria alltså)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp