Förskola, åldersblandade grupper?

Sandra78

Trådstartare
Även om det är ett tag kvar så börjar det vara dags att spana runt på förskolor till söta fröken. Hon kommer att vara ca 16 månader när hon börjar och kommer då att gå max 20 timmar i veckan.

Vi har framförallt tittat på två stycken här i närområdet, som båda två har jättefina gårdar där barnen tycks vistas mycket, de sover ute i möjligaste mån, de tar mat från samma ställe och är på pappret ganska identiska förutom en sak.
På den ena förskolan har de små- och storbarnsavdelning medan den andra har åldersblandade grupper (1-4 år).

Vad har ni för erfarenheter av åldersblandade grupper?
 
Sv: Förskola, åldersblandade grupper?

Jag har bara bra erfarenhet av det. I blandade grupper så kan barnen lära sig av varandra (visserligen på gott och ont när en del är lite trotsiga) och de mognar fortare, tycker jag (helt ovetenskapligt förstås). Jag hade ett barn på uppdelat dagis och det barnet liksom, fastnade lite i utvecklingen i början jämfört med mina två andra.
 
Sv: Förskola, åldersblandade grupper?

Jag har inga egna erfarenheter, men vi är också på förskolajakt och jag har ocks funderat på detta. Många förskolor i vår kommun har gått över till att vara småbarn och storbarn på olika avdelningar. Det jag kan fundera på också är ju hur mycket dom verkligen hinner vara ute med dom små? Som ju behöver hjälp med på och avklädning osv.? För de lär ju knappast ha mer personal på de avdelningarna?
 
Sv: Förskola, åldersblandade grupper?

Kul att höra! Vi är lite inne på det med åldersblandade grupper också, så länge tösen har varit medveten om sin omgivning har hon fascinerats av äldre barn. Första gången hon - då 3 månader - såg en äldre bebis krypa trodde jag ögonen skulle trilla ut :eek: Och kusinen, som är 1½ år äldre gör ju jättemånga spännande saker, hon riktigt tjuter av glädje när han leker med henne (dvs sitter och räcker henne saker).
Så håller det i sig så gissar jag att hon skulle trivas bra att ha stora barn att titta på också,
 
Sv: Förskola, åldersblandade grupper?

Det är ju också en aspekt på det! Tänk att försöka få på 10 1½-åringar overallerna samtidigt :crazy:
Samtidigt är jag rädd att min lilla "försvinner" bland de stora duktiga barnen, att de små blir som nåt bagage som bara släpas med...
 
Sv: Förskola, åldersblandade grupper?

På Es förskola är dom fler lärare på småbarnsavdelningenän på stora iaf.

Här är det uppdelat 1-3 och 3-5, dom är ute tillsammans oftast alla grupper. Alla på en småbarnsavdelning är ju inte 1-1½ åringar ( inte här iaf ) och 2-3 åringar fixar mycket själv om man låter dom :).

Treåringarna som senare flyttar avd är oftare med 4-5 åringarna

Några dagar i veckan är det öppet mellan alla avdelningar.

Jag känner att det bra med uppdelning i ålder också, dom mindre barnen leker inte på samma premisser som dom större och ibland kan det bli lite väl stojigt på den äldre avd.
 
Sv: Förskola, åldersblandade grupper?

Jag har haft både och till mina barn. Jag tycker att det är stora fördelar med blandat för små barn, de lär sig mycket av de äldre, aktiviteterna blir bättre (har man otur så hittar de på väldigt lite när det bara är små barn) och konkurrensen om fröknarnas tid blir inte lika stor. När barnen är äldre, som jag kan se nu på min femåring, då är det lite sämre att de inte har så många jämnåriga att leka med. Jag skulle valt det med åldersblandade grupper. Men besök absolut dagisen! Även om de låter bra på pappret så kan det kännas helt fel när man väl kommer dit. Det bästa dagiset är det som känns bäst, oavsett pedagogik, gruppindelning, etc.
 
Sv: Förskola, åldersblandade grupper?

Jag känner att det bra med uppdelning i ålder också, dom mindre barnen leker inte på samma premisser som dom större och ibland kan det bli lite väl stojigt på den äldre avd.
Det är skillnad när de går i samma grupp, dels känner de varandra och dels är det inte så många stora barn på en gång då (ca 4 i varje ålder). De stora barnen brukar vara väldigt snälla och hjälpsamma mot de små, är min erfarenhet.
 
Sv: Förskola, åldersblandade grupper?

Jag har praktiserat på förskolan med blandad grupp och där av min uppfattning. Klart dom stora barnen är snälla och hjälpsamma, det handlar inte om det ( i mitt inlägg ).

Jag tycker lösningen på E´s förskola är bra, där viss tid = uppdelad och viss tid = tillsammans. För alla barns skull.

Men det är min uppfattning.
 
Sv: Förskola, åldersblandade grupper?

Min dotter går på en liten förskola med blandad grupp. De är ca 20 barn i åldern 1,5-5 år.
Jag tycker det är jättebra, de stora tar hand om de mindre, min dotter, som är tre, kommer väl överens med både stora och små barn. Jag upplever att hon mognat mycket sedan hon började där för ett år sedan, som jag tror beror just på att hon får umgås med äldre barn oxå. Men jag har inget jämnårigt barn utanför förskolan som jag kan jämföra med.
Jag gillar blandad grupp :)
 
Sv: Förskola, åldersblandade grupper?

Äldsta dottern går i blandad grupp och det tycker jag är fantastiskt bra. Hon har alltid lekt med de äldre barnen (hon började som 2 åring) och tyckt att de jämnåriga har varit jobbiga.
De äldra barnen hjälper till och leker med de yngre, drar pulkor gungar osv.
Alice bästa kompis börjar "tyvärr" förskoleklass nu, men kommer till dagiset som fritidsbarn.
Dagiset har ca 20 barn inkl fritidsbarn. 3 i personal.
 
Sv: Förskola, åldersblandade grupper?

Samma oro som jag tror att de med äldre barn kan ha - fast tvärt om, de stora barnen "hämmas" av att det mesta är anpassat till de små samt att de stora får ägna mycket tid åt att ta hand om småbarn istället för de aktiviteter som är anpassade för dem.

Jag tror att man ska försöka tänka hur vill jag att det skall vara lite mera långsiktigt - inte bara när barnet är litet
 
Sv: Förskola, åldersblandade grupper?

För de lär ju knappast ha mer personal på de avdelningarna?

Jo,det ska man vara. Jag har nyligen hört som rekommendation 4 st 1-2-åringar på en heltid men 7 st 3-5-åringar på en heltid. Så visst är man fler på en småbarnsavdelning. Och, ja, det TAR tid att klä på och av, byta blöjor, etc. men allt man gör kan göras på ett pedagogiskt och lärorikt sätt! Påklädning, t.ex., behöver inte bara vara "bortkastad" tid, utan man kan passa på att gosa lite extra med barnet, prata om färger/former/storlekar/antal etc när man håller på.

Jag har jobbat på båda sätt, och föredrar uppdelat. Man kan till exempel anpassa både inomhusmiljön och material på ett åldersmässigt lämpligt sätt om man har mindre barn för sig och större för sig. Det är mycket roligare för de större barnen om deras material, som ofta består av småsaker som inte är lämpliga för de minsta, finns tillgängligt för dem i stället för att stå så högt upp att vuxna måste ta ner det åt dem.
 
Sv: Förskola, åldersblandade grupper?

Jag arbetar på en 1-4-avdelning och jag ser både fördelar och nackdelar med det. Fördelarna har redan nämnts i tidigare svar; de yngre barnen tar efter de äldre och lär sig massor, de äldre barnen lär sig att visa hänsyn.

En nackdel som jag ser är att det kan vara svårt att anpassa gemensamma samlingar så att de passar alla barnen. Det blir lätt för enkelt för de äldsta barnen eller för svårt för de yngsta. Vi har börjat att dela in barnen i åldersanpassade grupper för att kunna genomföra samlingar så att alla blir lagom utmanade.

Det finns säkert fler både nackdelar och fördelar, precis som det finns både för- och nackdelar med 1-3 respektive 3-5-avdelningar.

Som nån skrev: besök förskolorna och bilda dig en egen uppfattning! Lycka till!
 
Sv: Förskola, åldersblandade grupper?

Ja, vi ska absolut besöka båda alternativen (apropå det, tar man med sig barnet på ett sånt besök?), vi vet ju bara att de ser bra ut på papper.
Såvitt jag kan förstå så delar de på avdelningarna någon dag i veckan då de äldre från hela förskolan åker iväg till en gympasal bland annat.
Å andra sidan så tror jag att de på det mer uppdelade dagiset gör saker "över avdelningarna" också.

Tack för alla inlägg, vi har fått lite mer att fundera på nu :bow:
 
Sv: Förskola, åldersblandade grupper?

De som har hälsat på oss har haft barnen med sig, vilket jag tycker är enbart positivt. Då ser man bland annat om pedagogerna även riktar sig till barnet eller enbart till föräldrarna.
 
Sv: Förskola, åldersblandade grupper?

Gott och ont.

Mina barn går hos dagmamma, när sonen skolades in var den yngsta 1½ år äldre än honom. Han har lärt sig massor.
Men nu när han är 3½-4 år är det inte så kul att han tar efter hyss som 5 åringarna i sin tur lärt sig av sina storebröder ;)
 
Sv: Förskola, åldersblandade grupper?

Samma oro som jag tror att de med äldre barn kan ha - fast tvärt om, de stora barnen "hämmas" av att det mesta är anpassat till de små samt att de stora får ägna mycket tid åt att ta hand om småbarn istället för de aktiviteter som är anpassade för dem.

Jag tror att man ska försöka tänka hur vill jag att det skall vara lite mera långsiktigt - inte bara när barnet är litet

Precis vad jag tänkte skriva. Vi bytte från ett åldersblandat till ett uppdelat, en delorsak till bytet var att jag såg att de äldre barnen missgynnades av att gå med de mindre (vårt dagis delade upp på ålder endast någon timme en gång/vecka och det tycker jag är alldeles för lite), men det fanns även andra orsaker till vårt byte.

Allra mest avgörande tycker jag dock fröknarna är, så ett besök är ett måste!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 194
Senast: jemeni
·
Småbarn Jag har lite funderingar kring förskoleplats... Vår son som snart fyller 2 går sedan augusti på förskola 1. Det var inte vårt...
2
Svar
28
· Visningar
3 029
Senast: Ninnurur
·
Småbarn Ni som har barn på en förskola med grupper med blandade åldrar vad ser ni för för/nackdelar? Då vi inte fick vårt förstahandsalternativ...
Svar
16
· Visningar
3 838
Senast: snna
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 046
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp