Bukefalos 28 år!

Åldersblandade grupper på förskolan?

Bubble

Trådstartare
Ni som har barn på en förskola med grupper med blandade åldrar vad ser ni för för/nackdelar?

Då vi inte fick vårt förstahandsalternativ (eller andra eller tredje) har vi nu fått erbjudande om plats på en förskola med åldersblandade avdelningar (1-5 år). Dottern kommer vara 18 månader när hon börjar.

Kan tänka mig både fördelar och nackdelar (bra att lära sig umgås med barn i alla åldrar/tar efter äldre barn på både gott och ont/inte lika mycket åldersanpassade aktiviteter) men tycker de flesta förskolor (iaf här) ändå verkar ha grupperna indelade efter åldrar så tar gärna erfarenheter från er som har barn på åldersblandade förskolor :)
 
Har de alltså alltid åldersblandat?
På vår förskola går 30-40 barn och de har blandat ibland och ibland uppdelat. Det är bra tycker jag. Jag hade inte velat ha blandat jämt, framförallt för de storas skull.
 
Vi har en avdelning.

Hos oss finns runt 25 barn där 4-5 åringarna bara är 7 stycken denna ’säsong’.
De gör mycket tillsammans allihop men delar även av så de stora gör saker ifred.
För det är väl egentligen mest de små som stör de stora än tvärtom, om man får säga så.

Det fungerar bra, jag upplever att både små och stora har utbyte av varann.
Minaär 1,5 och 2,5.
 
Min 4åring går på en avdelning där barnen är 2-5 år. Jag upplever att de yngre får mer uppmärksamhet och "stör" de äldre. De yngre har mycket utbyte av de äldre, men de äldre får inte ut lika mycket av de yngre...

De delar upp så gott de kan, men har inte alltid de personalresurser som skulle behövas.
 
Mina barn går i en grupp med 1-5-åringar. Jag upplever det som väldigt positivt, de äldre får lära sig att ta hänsyn till och hjälpa de yngre och de yngre lär sig mycket av de äldre. Dessutom har personalen mer tid att hjälpa de yngre eftersom de äldre klarar mycket t.ex. toabesök, äta, klä på sig på egen hand. Jag upplever det absolut inte som att min dotter som snart blir fem blir störd av de yngre barnen för hon är van att umgås med barn i olika åldrar och ta hänsyn. Är jättenöjd med upplägget!
 
Ni som har barn på en förskola med grupper med blandade åldrar vad ser ni för för/nackdelar?

Då vi inte fick vårt förstahandsalternativ (eller andra eller tredje) har vi nu fått erbjudande om plats på en förskola med åldersblandade avdelningar (1-5 år). Dottern kommer vara 18 månader när hon börjar.

Kan tänka mig både fördelar och nackdelar (bra att lära sig umgås med barn i alla åldrar/tar efter äldre barn på både gott och ont/inte lika mycket åldersanpassade aktiviteter) men tycker de flesta förskolor (iaf här) ändå verkar ha grupperna indelade efter åldrar så tar gärna erfarenheter från er som har barn på åldersblandade förskolor :)

Vi har en ganska liten förskola med 20 barn i två grupper.

Eller typ 2,5 grupper egentligen, det är ganska aktivitetsstyrt och gruppen med yngre barn delar sig ibland. De har tre aktivitets-/lekrum, så ibland blir det naturligt tre grupper. De har också samling och storsamling och gemensamma teman där alla jobbar tillsammans. På eftermiddagarna, typ efter 15:30 blir det en grupp med alla barn som är kvar. Jag upplever att det är bra stämning och kamratskap. De äldre barnen är väldigt fina och tålmodiga med de yngre.

Negativt:
Stora barn = automatiskt balla. Min snart treåriga son leker pistollekar just nu eftersom han såg att de stora barnen gjorde det och pga ”förbjudet” är det såklart oerhört spännande... :banghead:
 
På vår förskola fungerar det mycket bra med åldersblandad grupp 1-5 år. Tre förmiddagar i veckan delar de upp gruppen i 2-3 åldersgrupper, så alla får rimliga utmaningar och de mindre barnen får verkligen chans att ta plats.

Dessutom var det guld värt, när lillasyskonet skulle skolas in. Lillasyskonet hade varit på avdelningen och hämtat och lämnat och kände redan fröknar och barn. Lillasyskonet hade tryggheten i storasyskonet, när inskolningen var klar och det var dags att lämna på förskolan.

Sanningen är det spelar ingen roll vilken modell de har. En dålig förskola är kass oavsett gruppindelning de har och vice versa. Det beror helt på vad personalen gör. Bra personal skapar en bra förskola.
 
På mitt barns förskola är det 2 avdelningar. En för 1-3 år och en för 3-4 år. 5-åringarna har en egen avdelning på en annan förskola dit alla 5-åringar flyttar automatiskt sen.
Min 2-åring går på avdelningen för dom yngre men alla delar utegård så dom leker tillsammans och sedan är grupperna ihopslagna när det är mindre barn på plats.
Valde denna förskola för att den är mindre (ca 20-25 barn totalt och den större med fler avdelningar runt 120 barn) och det blir mer gemenskap även om yngre och äldre är vad för sig inomhus.
 
Ni som har barn på en förskola med grupper med blandade åldrar vad ser ni för för/nackdelar?

Då vi inte fick vårt förstahandsalternativ (eller andra eller tredje) har vi nu fått erbjudande om plats på en förskola med åldersblandade avdelningar (1-5 år). Dottern kommer vara 18 månader när hon börjar.

Kan tänka mig både fördelar och nackdelar (bra att lära sig umgås med barn i alla åldrar/tar efter äldre barn på både gott och ont/inte lika mycket åldersanpassade aktiviteter) men tycker de flesta förskolor (iaf här) ändå verkar ha grupperna indelade efter åldrar så tar gärna erfarenheter från er som har barn på åldersblandade förskolor :)

Jag såg bara fördelar. Kommer bli samma förskola för barn nr 2
 
Har de alltså alltid åldersblandat?
På vår förskola går 30-40 barn och de har blandat ibland och ibland uppdelat. Det är bra tycker jag. Jag hade inte velat ha blandat jämt, framförallt för de storas skull.
Jo det är alltid åldersblandat som jag förstod det.
 
Vi har en ganska liten förskola med 20 barn i två grupper.

Eller typ 2,5 grupper egentligen, det är ganska aktivitetsstyrt och gruppen med yngre barn delar sig ibland. De har tre aktivitets-/lekrum, så ibland blir det naturligt tre grupper. De har också samling och storsamling och gemensamma teman där alla jobbar tillsammans. På eftermiddagarna, typ efter 15:30 blir det en grupp med alla barn som är kvar. Jag upplever att det är bra stämning och kamratskap. De äldre barnen är väldigt fina och tålmodiga med de yngre.

Negativt:
Stora barn = automatiskt balla. Min snart treåriga son leker pistollekar just nu eftersom han såg att de stora barnen gjorde det och pga ”förbjudet” är det såklart oerhört spännande... :banghead:

Jo det är väl det där med att de snabbt kan ta efter mindre bra saker också som de äldre gör! :nailbiting:
 
Ni som har barn på en förskola med grupper med blandade åldrar vad ser ni för för/nackdelar?

Då vi inte fick vårt förstahandsalternativ (eller andra eller tredje) har vi nu fått erbjudande om plats på en förskola med åldersblandade avdelningar (1-5 år). Dottern kommer vara 18 månader när hon börjar.

Kan tänka mig både fördelar och nackdelar (bra att lära sig umgås med barn i alla åldrar/tar efter äldre barn på både gott och ont/inte lika mycket åldersanpassade aktiviteter) men tycker de flesta förskolor (iaf här) ändå verkar ha grupperna indelade efter åldrar så tar gärna erfarenheter från er som har barn på åldersblandade förskolor :)

Det jag tycker är negativt på förskolan hos oss är att de stora barnen måste anpassa sig mer till de mindre barnen när aktiviteter skall göras utomhus. Tex har de utedag en dag i veckan då de går ifrån gården ut till skogen, är där hela dagen och äter sin lunch. I den gruppen de är blandat 1-4 så blir de inte att de tar sig iväg eftersom det är så många 1åringar, samt att de inte får gå så lång utan håller sig mest utanför staketet till gården bara (ligger vid skogen). Sen går de oftast bara ut 1 gång övriga dagar (på fm) medan avdelning med bara stora barn 4-5 åringar får gå längre bort, vara ute 2 gånger/dag oftast.

Nu går min snart 5 åring på den med stora barn och min 2,5 åring på blandavdelningen. Så får 2,5 åringen är det kul med större barn för han tycker det är rätt tråkigt med småttingar, han går ofta över till syrrans sida och leker med dem där.
 
Vår äldsta på 5,5 år går på en avdelning med bara barn som är lika gamla och har gjort sen hon började på förskolan som 1,5 åring.

Vår yngsta på snart 3 år däremot går på en avdelning med barn i ålder mellan 1 och 4 år (eller om det är 1-3år) och det funkar också bra. Det är två avdelningar till i samma hus och även där blandade åldrar så dom varierar med hur uppdelade aktiviteterna är.
 
Det jag tycker är negativt på förskolan hos oss är att de stora barnen måste anpassa sig mer till de mindre barnen när aktiviteter skall göras utomhus. Tex har de utedag en dag i veckan då de går ifrån gården ut till skogen, är där hela dagen och äter sin lunch. I den gruppen de är blandat 1-4 så blir de inte att de tar sig iväg eftersom det är så många 1åringar, samt att de inte får gå så lång utan håller sig mest utanför staketet till gården bara (ligger vid skogen). Sen går de oftast bara ut 1 gång övriga dagar (på fm) medan avdelning med bara stora barn 4-5 åringar får gå längre bort, vara ute 2 gånger/dag oftast.

Nu går min snart 5 åring på den med stora barn och min 2,5 åring på blandavdelningen. Så får 2,5 åringen är det kul med större barn för han tycker det är rätt tråkigt med småttingar, han går ofta över till syrrans sida och leker med dem där.
Det där fattar inte jag.
Vi gick ut med de stora när de små vilade middag.
Och till skogen gick alla med hjälp av vagnar mm.
Ser man problem så blir det ju jobbigt istället för att jobba för att allt går att lösa(pratar om förskolan nu)
 
35-40 barn på vår förskola. 4-5 åringarna går iväg till skogen en gång i veckan minst, de mindre får vara kvar på gården då. Tycker det funkar bra.
 
Det där fattar inte jag.
Vi gick ut med de stora när de små vilade middag.
Och till skogen gick alla med hjälp av vagnar mm.
Ser man problem så blir det ju jobbigt istället för att jobba för att allt går att lösa(pratar om förskolan nu)

Ja det borde ju det, gå att lösa alltså. Speciellt när förskolan är granne med skogen. Nu gör det inte mig allt för mycket, mina barn går väldigt lite på förskolan och vi som familj är utomhus väldigt mycket.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Har skrivit om det i VGV-tråden någon gång och känner att jag skulle behöva några goda råd. Dottern har börjat nypas, när hon ska sova...
Svar
8
· Visningar
1 519
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 490
Senast: jemeni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 729
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Till hösten börjar yngsta dottern på förskolan och eftersom de kommer göra om avdelningarna lite på förskolan kommer storasyster gå kvar...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 843
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp