Förskola vs dagis

Det här verkar vara ett hett ämne; säger du förskola eller dagis. Säger man dagis förringar man tydligen de som jobbar som förskolelärare (eller då dagisfröknar😆)
Är själv nästan färdigutbildad förskolelärare och säger ändå dagis utan att känna att jag kränker mig själv.
Jag förstår inte namnbytet från dagis till förskola . FörSKOLA låter som något viktig alla barn ska gå på men så är det ju inte. Det är ett ställe som man främst har sina barn på för att kunna jobba. Vissa är hemma med sin barn fram till förskoleklass eller har dem hos dagmamma; missar dessa barn något? (En annan diskussion).
Att personalen på dagis ska vara utbildade är ju självklart ändå, viktigt för vårt samhälle att lägga kunskapsgrunden korrekt i tidig ålder. Att ha Beata som t.ex tror att jorden är platt arbetandes på dagis vore ju knas (dåligt exempel men ja)
Dagis låter mer avslappnat och inte så högtravande och kravfyllt för ett litet barn! Säger man förskola bara för att personalen ska känna sig viktigare?
Säger förskola, det har blivit väldigt befäst sen jag själv fick barn på förskola...

Det är väl delvis just för att komma från kopplingen till enbart barnpassning (även om det är huvudsyftet för de flesta, särskilt för yngre barn, finns ju tydlig läroplan osv). Långt ifrån alla är ju utbildade dock och på mina barns förskola går alla under "fröken" eller vid vissa tillfällen pedagog.

Vet folk som tar illa upp över dagis, men mest om det kommer från officiellt håll.

Mer knepigt att sexårs sen heter förskoleklass kan jag tycka.
 
Det här verkar vara ett hett ämne; säger du förskola eller dagis. Säger man dagis förringar man tydligen de som jobbar som förskolelärare (eller då dagisfröknar😆)
Är själv nästan färdigutbildad förskolelärare och säger ändå dagis utan att känna att jag kränker mig själv.
Jag förstår inte namnbytet från dagis till förskola . FörSKOLA låter som något viktig alla barn ska gå på men så är det ju inte. Det är ett ställe som man främst har sina barn på för att kunna jobba. Vissa är hemma med sin barn fram till förskoleklass eller har dem hos dagmamma; missar dessa barn något? (En annan diskussion).
Att personalen på dagis ska vara utbildade är ju självklart ändå, viktigt för vårt samhälle att lägga kunskapsgrunden korrekt i tidig ålder. Att ha Beata som t.ex tror att jorden är platt arbetandes på dagis vore ju knas (dåligt exempel men ja)
Dagis låter mer avslappnat och inte så högtravande och kravfyllt för ett litet barn! Säger man förskola bara för att personalen ska känna sig viktigare?
Håller med de som undrar om du har tagit till dig, din utbildning? Det heter förskola i alla officiella dokument, förskolan ligger numera under utbildningsdepartementet och ses som en del i ett barns utbildning.
I läroplanen står det tydligt att förskollärare ska planera, leda och ansvara för att utbildningen på förskolan sker utifrån de riktlinjer som skrivs fram i läroplan och skollag. Du skall alltså vara en ledare för dina kollegor. Jag har träffat många kompetenta förskollärare och är väldigt imponerad av deras profession.
 
Jag säger dagis om jag tycker verksamheten är dålig och bara en förvaring av barn och förskola om verksamheten är bra.
 
Jag har aldrig någonsin sagt föris, och mitt barn gick på förskolan fram till juni. Har nog aldrig hört någon säga det faktiskt som väl är, utan ffa sett det i skrift (mest på buke). Gräsligt ord IMO.

Ang diskussionen så lär sig ju barnen massor, liksom de lär sig massor i andra sammanhang också. Vår förskola har varit super. Men jag gillar egentligen inte skolterminologin för så små barn. Lärande är ju inte förbehållet något som heter skola.

Jag har sagt förskola, eller förskolans namn.

Säger förskola, bryr mig inte när andra säger dagis, ser rött när nån nämner föris. :yuck:
Varför är dagis okej men inte föris? Det är ju exakt samma typ av förkortning.
 
Jag säger bägge delarna. Utan värdering.

Efter ett antal tillsynsbesök på förskolor vet jag att många bedriver en väldigt bra och ambitiös pedagogisk verksamhet. Leka och lära. Man kan leka medan man lär sig - förstår inte varför "skola" skulle vara negativt för små barn. allt i livet är ju lärande, speciellt för små barn.
 
Förskola heter de och efter ha läst snart mer en halva min utbildning till förskollärare har jag också insett att de finns bättre och sämre förskolor. De flesta är bra men de finns alltid någon som sticker ut där de är sämre.

Alla barn som går i förskolan från 1-6 års ålder har en egen läroplan Lpfö18. De står de med ganska bra tydlighet vad barnen ska uppnå under sin tid på förskolan. Sen är de som med alla läroplaner de är tolkningsbara.

Att tex räkna matte med barnen kan ju vara något så enkelt som man leker med Lego eller plastfigurer 🤷 Då kommer de oftast naturligt att de börjar räkna och sortera även väldigt små barn. Så för mig är förskolan lite allvar men ändå mycket lek.
 
Det här verkar vara ett hett ämne; säger du förskola eller dagis. Säger man dagis förringar man tydligen de som jobbar som förskolelärare (eller då dagisfröknar😆)
Är själv nästan färdigutbildad förskolelärare och säger ändå dagis utan att känna att jag kränker mig själv.
Jag förstår inte namnbytet från dagis till förskola . FörSKOLA låter som något viktig alla barn ska gå på men så är det ju inte. Det är ett ställe som man främst har sina barn på för att kunna jobba. Vissa är hemma med sin barn fram till förskoleklass eller har dem hos dagmamma; missar dessa barn något? (En annan diskussion).
Att personalen på dagis ska vara utbildade är ju självklart ändå, viktigt för vårt samhälle att lägga kunskapsgrunden korrekt i tidig ålder. Att ha Beata som t.ex tror att jorden är platt arbetandes på dagis vore ju knas (dåligt exempel men ja)
Dagis låter mer avslappnat och inte så högtravande och kravfyllt för ett litet barn! Säger man förskola bara för att personalen ska känna sig viktigare?
Jag säger dagis och sonens "dagisfröknar" kallade sig för fröknar och sa också dagis. På jobbet är det många som kallar våra fastighetstekniker för vaktmästare... Det är bara gamla benämningar som hänger med, ingen som menar något illa med det.
 
Ibland säger jag dagis - eftersom det varit den gängse benämningen under de första 30 åren av mitt liv - och ibland, ffa i mer formell kontext, förskola. Jag lägger, som @tanten, ingen större vikt eller värdering vid just det ordvalet eftersom jag tycker att jag har hyfsad insikt och förståelse kring själva verksamheten.
 
När jag var barn sa man dagis men jag tycker inte det är så svårt att lära sig nytt, säger alltså förskola. Det är ju så det heter nu.

Undrar också hur det ens är möjligt att någon som snart är färdigutbildad går med uppfattningen att förskolan bara är förvaring?😳
 
Tycker förresten verkligen inte att det går att jämföra hur man använde begreppen dagispersonal/förskollärare med hur städare har blivit lokalvårdare. Det första berör ju en faktiskt skillnad i krav, kompetens, utbildning osv.
Det senare är en ren eufemism och ett professionaliseringsförsök.
 
Dagis är väldigt befäst sedan jag själv gick på dagis, men jobbar verkligen på att säga förskola istället. Ibland säger jag fel, men det heter förskola och jag försöker lära mig det:)

Barnen går på en jätte bra förskola och det är verkligen pedagoger som jobbar där. Det är en helt annan nivå idag än för 30 år sedan.
 
Jag blir illa berörd av trådstarten. Som logoped har jag nära nog daglig kontakt förskollärare och specialpedagoger. Att benämna deras jobb som "förvaring" eller barnpassning är en förminskning. Förskolan är inte och ska inte vara ett klassrum, men att förringa dess betydelse som läromiljö är att inte förstå vilken otroligt viktigt pusselbit förskolan är i många barns utveckling.

Namn och ordval kommer och går. Om 50 år kommer vi troligen säga något annat. Men just nu heter det förskola och jag tycker personligen att det är en bra beteckning på en verksamhet som förbereder barn inför skolan.
 
Det här verkar vara ett hett ämne; säger du förskola eller dagis. Säger man dagis förringar man tydligen de som jobbar som förskolelärare (eller då dagisfröknar😆)
Är själv nästan färdigutbildad förskolelärare och säger ändå dagis utan att känna att jag kränker mig själv.
Jag förstår inte namnbytet från dagis till förskola . FörSKOLA låter som något viktig alla barn ska gå på men så är det ju inte. Det är ett ställe som man främst har sina barn på för att kunna jobba. Vissa är hemma med sin barn fram till förskoleklass eller har dem hos dagmamma; missar dessa barn något? (En annan diskussion).
Att personalen på dagis ska vara utbildade är ju självklart ändå, viktigt för vårt samhälle att lägga kunskapsgrunden korrekt i tidig ålder. Att ha Beata som t.ex tror att jorden är platt arbetandes på dagis vore ju knas (dåligt exempel men ja)
Dagis låter mer avslappnat och inte så högtravande och kravfyllt för ett litet barn! Säger man förskola bara för att personalen ska känna sig viktigare?
Jag säger förskola, dagis känns otroligt daterat, men kan förstå att man använder dagis om man inte varit nära en förskola senaste typ 20 åren..
mina barn går i förskola, alla säger förskola, skulle jag säga dagis skulle barnen inte förstå vad jag pratar om.
 
Jag säger förskola. Egentligen inte mest för att jag har starka åsikter i frågan utan för att med två barn som gått/går på förskola och konstant pratar om förskolan är det stört omöjligt att inte säga samma sak. Skulle få tänka till för att använda dagis istället och barnen skulle nog inte fatta vad jag menar.

Och nej @corzette och @em-pirre, jag skulle verkligen inte påstå att svensk förskola är mestadels förvaring och väldigt lite förskola. Eller tja... om corzette med förSKOLA menade att barnen sitter tyst i sina bänkar medan förskoleläraren pratar är det nog väldigt lite skola. Men som tur var har ju förskolan fattat att det finns bättre sätt att bedriva pedagogisk verksamhet för tvååringar ;)
 
Varför är dagis okej men inte föris? Det är ju exakt samma typ av förkortning.
Jag tycker de här förkortningarna verkar vara lite lokala. Vet en som alltid säger föris, personen säger också "frita" om fritids och det verkar vara standard i den personens lokala sammanhang..
 
Sällar mig förresten till de som undrar om trådstarten är helt överensstämmande med verkligheten. Och tycker inte heller att det är ett "hett ämne" Det var väl ett hett ämne typ år 2000 då det faktiskt var en omställning. Nu är det ju inte långt kvar tills att förskolebarnens föräldrar själva gick i förskola som små.
 
Oj, det låter ju väldigt väldigt illa. Jag har inga som helst sådana erfarenheter. Men kanske ni har de så I Sverige.

Eller så kanske dj egentligen har väldigt liten insikt i vad en förskollärare egentligen gör.
Nej då är det verkligen inte i sverige. Det lär väl finnas dåliga exemplar men inte generellt.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har lite funderingar kring förskoleplats... Vår son som snart fyller 2 går sedan augusti på förskola 1. Det var inte vårt...
2
Svar
28
· Visningar
2 986
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Min som började förskoleklass nu i höstas. Efter en turbulent start har det ändå blivit väldigt bra och sonen trivs i skolan, har...
Svar
9
· Visningar
2 479
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 916
Senast: Yrsel
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 571
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp