Att vara elev i skolan(obs lång tråd)

AliiceeZ

Trådstartare
Dagens miljö i skolan för elever men även för lärarna och personal är tuff. "bög,hora, bitvh" är vanliga ord i dagens samhälle och spyrs ut allt för ofta.

I min klass är det flest killar. Och det är ett väldigt stort problem. Det är två personer i klassen som fått ta på sig rollen att vara "dum i huvudet". Detta är super sorgligt för dessa två personer som aldrig kan vara bra i skolan utan att någon tro att personerna har fuskat.

Lärare både ser och hör när andra blir trakasserade och kallade bög som exempel. Men händer det något? Nej för det är bara på skämt för skojarna. Men det kanske det inte är för personen som blir retad för detta.

Vi har många lärare som skulle reagera på våran skola, men det finns ändå vissa som säkert tänker att "det är ju bara på skojj, han/hon blir kallad det varje dag och skrattar oftast åt det".

Men till saken, skolor säger att dom tar tag i saker och ting. Att dom jobbar på det och försöker lösa på det. Men inte händer det något. Som svar får man "det kanske inte ni ser", men om vi inte ser att något händer så händer ju egentligen inget?

Skolor, rektorer, lärare och personal. Vi ungdomar har skolplikt och MÅSTE alltså gå till skolan hur illa vi än mår i den. Vi kan inte skita i skolan för att några personer är elaka. Det drabbar bara oss själva och våra betyg. Vi är tvingade att gå till skolan, bli utsatta för trakasserade ord.

Det fungerar inte att ta in en hel grupp som varit elaka och "skälla" på dom. Konsekvenserna måste bli allvarligare och barn och ungdomar måste inse vad för fel dom gjort.

Sitt istället ner med var och en och prata lite allvar. Jag tror det har större påverkan än en "gruppskällning". Det kanske tar längre tid och är mer arbete. Men för sjutton, det är framtidens människor ni lär upp. Vi är framtiden och för att framtiden ska bli en säker, härlig och rolig tid så måste problemet lösas från början och inte om 2 år.

Jag skriver detta inlägg till alla rektorer, lärare och personal som jobbar på en skola. Bli lite mer konsekventa och snabba. Låt inte ett problem ta ett halvår att lösa.



Håller ni med? Är det en tuff stil man måste ha i skolan för att inte bli nertrampad. Och hur snabbt löser eran rektor problem i form av mobbning och trakasserier?
 
Senast ändrad av en moderator:
I min klass är det flest killar. Och det är ett väldigt stort problem.
Att vissa klasser i skolan har problem att uppföra sig har inget att göra med hur många killar som går i klassen.
När jag gick på gymnasiet var jag ensam tjej tillsammans med ca 20 killar, och vår klass hade inga problem att vara trevliga mot varandra och lärarna. Skolan lät alla fylla i en anonym enkät om hur väl man trivdes i skolan och min klass fick 4,9/5 poäng.
Jag tror att problem med att uppföra sig beror på att man inte fått lära sig bättre, inte på vilket kön man har.
 
Att vissa klasser i skolan har problem att uppföra sig har inget att göra med hur många killar som går i klassen.
När jag gick på gymnasiet var jag ensam tjej tillsammans med ca 20 killar, och vår klass hade inga problem att vara trevliga mot varandra och lärarna. Skolan lät alla fylla i en anonym enkät om hur väl man trivdes i skolan och min klass fick 4,9/5 poäng.
Jag tror att problem med att uppföra sig beror på att man inte fått lära sig bättre, inte på vilket kön man har.

Tyvärr går jag i 8an och killarna är väldigt omogna. Har en kik grupp där dom skickar runt "naken" bilder på tjejer och bilder som dom fotat på oss tjejer i klassen på esp rumpa. Alla killarna hänger ihop, vilket visserligen är en bra sak. Men tyvärr blir detta negativt mot oss tjejer för dom kan vara hur taskiga som helst och ingen säger något. Så detta fall är det tyvärr problem med att det är överlägset killar i våran klass.
 
Problemet är inte deras kön utan att de inte har fått någon vettig uppfostran. Det vore ju lika illa oavsett vilket kön personerna hade om de beter sig så respektlöst.
 
Upplever att skillnaden i "mognad" hos ungdomar skiljer sig rätt mycket mellan högstadiet och gymnasiet. På gymnasiet brukar de flesta ha lugnat ner sig och beter sig mer på ett vuxet sätt. Kan även bero på att lärarna då låter eleverna ta mer eget ansvar och behandlar en mer som en vuxen.
 
Tyvärr går jag i 8an och killarna är väldigt omogna. Har en kik grupp där dom skickar runt "naken" bilder på tjejer och bilder som dom fotat på oss tjejer i klassen på esp rumpa. Alla killarna hänger ihop, vilket visserligen är en bra sak. Men tyvärr blir detta negativt mot oss tjejer för dom kan vara hur taskiga som helst och ingen säger något. Så detta fall är det tyvärr problem med att det är överlägset killar i våran klass.
Som sagt är det inte det fysiska fenomenet att de är killar som gör det, utan att de inte fått lära sig vad som är korrekt beteende. Tjejer kan vara precis lika jävliga, men tyvärr finns det en förväntan i samhället, fortfarande, idag att kvinnor/tjejer ska vara tysta och duktiga. Tjejer ska finnas men inte märkas. Killar däremot tenderar folk att ha mer överseende med och deras beteende förklaras oftare bort med att "det är så grabbar är i den åldern" och så rycker man på axlarna och tänker "pojkstreck", "boys will be boys" osv, och så låter man dem hållas.

Ja, killar tenderar att mogna något senare än tjejer i många fall, men det är inget som ursäktar dåligt beteende. Är man gammal nog att göra ett aktivt val, så är man också gammal nog att stå till svars för det valet.

Så det enda det handlar om är att de personerna som inte kan bete sig som folk saknar tillräckligt med uppfostran och vanligt beteendevett, oavsett vad man har mellan benen.
 
Tyvärr går jag i 8an och killarna är väldigt omogna. Har en kik grupp där dom skickar runt "naken" bilder på tjejer och bilder som dom fotat på oss tjejer i klassen på esp rumpa. Alla killarna hänger ihop, vilket visserligen är en bra sak. Men tyvärr blir detta negativt mot oss tjejer för dom kan vara hur taskiga som helst och ingen säger något. Så detta fall är det tyvärr problem med att det är överlägset killar i våran klass.
Det spelar ingen roll om det gäller högstadiet eller gymnasiet, jag anser ändå att kön inte har något med dåligt uppförande att göra. Jag tog min gymnasieklass som exempel eftersom alla utom jag var killar. Men även på högstadiet var det fler killar än tjejer i klassen, och inga problem med att vissa inte vissre hur man uppförde sig som folk. Att min högstadieklass skötte sig skulle jag säga berodde till mycket stor del på vår klassföreståndare. Han var aldrig arg eller sträng, men redan första dagen gjorde han klart att det inte tolererades att vi inte tog hand om varandra i klassen. Efter första lektionen fick ingen lämna klassrummet ensam, eftersom "det är inte en sådan klass vi ska ha ". Och det fungerade.
Så jag står fast vid det jag skrev, att hur man uppför sig inte har med kön att göra utan om man lärt sig att uppföra sig eller inte.
 
Ni har rätt att det egentligen inte är någon skillnad i kön och att alla kan bette sig olika. Men just i vår klass så känns det som att dom provocerar varandra till att vara "coola, tuffa och taskiga". Det finns tyvärr ingen respekt kvar för dom och jag tänker inte sitta och ljuga om att deras uppfostran är bra. Men jag märker väldigt stor skillnad på killarna om vi är hemma hos någon eller dom är hemma hos sig själva. Då kan man säga "tack, snälla" och vara trevlig.
 
Det är många gånger ett föräldraproblem, föräldrarna har tappat "kontrollen" över sina ungdomar. Jag tycker mig se att de som har respekt för sina föräldrar har också respekt för andra vuxna.

TS, har ni ingen Likabehandlingsplan? Kolla vad som står i den och vem som är ansvarig för den. Kränkande behandling är inte ok.
 
Så jag står fast vid det jag skrev, att hur man uppför sig inte har med kön att göra utan om man lärt sig att uppföra sig eller inte.
Och jag hävdar bestämt att vi lever i ett samhälle där pojkar indirekt och direkt fostras till att bete sig illa när de är i större grupper bestående av främst killar. Så jo, jag är inte det minsta förvånad över att det är problem i TS klass som till stor del består av killar, inte alls. Att sitta här och hävda att det inte spelar nån roll vilket kön man har känns så larvigt - särskilt när TS beskriver hur de här killarna sitter och fotar tjejerna och bedömer dem. Det är ju sån tydlig jävla frukt av vårt patriarkala skitsamhälle.
 
När jag gick i skolan i årskurs 5-9 så gick jag på en friskola där man verkligen hade NOLL tolerans för mobbning. Alltså noll, zero, nada.

En gång fick en lapp villovägar i klassrummet. En "ny" elev skickade det till min homosexuella vän, stod något om "bög" på den. Personen som fick lappen gav den till läraren och det fick genast stora konsekvenser.

Den skolan var väldigt stor, men de hade tydliga regler och en plan vad som ska göras vid mobbning eller kränkande beteende emot både lärare och elever. Jag kände mig otroligt trygg i skolan, kände att de verkligen brydde sig om elevernas bästa och jag önskar verkligen att fler skolor hanterade det på samma sätt. Dock verkar det vara svårt när det är kommunala skolor och inte friskolor...

Den skolan löste mobbningen på en fråga om ett par dagar. Alltså det tog tags i på en gång.
 
Jag vet att vi har ett anti mobbning råd på skolan.. Vet dock inget om det eller något. Vårar ärende med bilder som skickats runt i en gruppchatt har tagit mer än ett halv år att ens få till ett möte, och då har vi som blivit kränkta inte ens fått sitta med rektorn.

Rektorn tar in alla som är medlemmar i denna gruppchatt och diskuterar konsekvenser osv osv. Men vad händer av detta mötet? Ingen för alla tar det som ett stort skämt.

Jag upplever att det ofta förekommer dålig behandling av lika behandlings plan samt anti mobbning i skolor nuförtiden.

Känns som att vissa lärare stänger av öronen när dom hör att någon blir kallad bög. Men blir en tjej kallad hora är det mycket större sak. Inte finns ingen skillnad mellan bög och hora som ett trakasserande ord. Så varför behandlas orden olika? Det är min fråga från och med nu.
 
Och jag hävdar bestämt att vi lever i ett samhälle där pojkar indirekt och direkt fostras till att bete sig illa när de är i större grupper bestående av främst killar. Så jo, jag är inte det minsta förvånad över att det är problem i TS klass som till stor del består av killar, inte alls. Att sitta här och hävda att det inte spelar nån roll vilket kön man har känns så larvigt - särskilt när TS beskriver hur de här killarna sitter och fotar tjejerna och bedömer dem. Det är ju sån tydlig jävla frukt av vårt patriarkala skitsamhälle.
Hur menar du? Direkt och indirekt.

Jag har en son och vill verkligen inte uppfostra honom så att han beter sig illa i grupp!

Mvh Miks
 
@Miks Snabbt svar pga på väg ut; detta med att man ursäktar pojkars trista beteende i grupp med att "jamen pojkar är ju såhär", att man ursäktar mäns trista beteende i grupp med ursäkter om "jargong" och "rå men hjärtlig" etc. Att tonårspojkars tafs och glåpord mot tonårsflickors inte alltid tas på allvar (titta bara vad som beskrivs i den här tråden). Titta bara på de våldtäktsfall där killar givit sig på däckade tjejer och urmånga vuxna bortförklarar och ursäktar!

Det finns många exempel. I min klass blev vi tjejer tafsade på och högt och ljudligt bedömda nästan dagligen från 12 års och ålder och uppåt. Lärarna verkade ha noll och inga bekymmer med det. Hade jag gått i en klass med ännu fler killar hade förmodligen situationen varit än värre för oss tjejer som blev utsatta.

Jag menar givetvis inte att ALLA föräldrar fostrar sina söner dåligt. Däremot bör man nog som förälder till en pojke vara väldigt uppmärksam på vad för signaler han får med sig hemifrån, från skola samt från vänner.
 
@Miks Snabbt svar pga på väg ut; detta med att man ursäktar pojkars trista beteende i grupp med att "jamen pojkar är ju såhär", att man ursäktar mäns trista beteende i grupp med ursäkter om "jargong" och "rå men hjärtlig" etc. Att tonårspojkars tafs och glåpord mot tonårsflickors inte alltid tas på allvar (titta bara vad som beskrivs i den här tråden). Titta bara på de våldtäktsfall där killar givit sig på däckade tjejer och urmånga vuxna bortförklarar och ursäktar!

Det finns många exempel. I min klass blev vi tjejer tafsade på och högt och ljudligt bedömda nästan dagligen från 12 års och ålder och uppåt. Lärarna verkade ha noll och inga bekymmer med det. Hade jag gått i en klass med ännu fler killar hade förmodligen situationen varit än värre för oss tjejer som blev utsatta.

Jag menar givetvis inte att ALLA föräldrar fostrar sina söner dåligt. Däremot bör man nog som förälder till en pojke vara väldigt uppmärksam på vad för signaler han får med sig hemifrån, från skola samt från vänner.
Tack! Då är jag med!

Och nej det är inte så vi uppfostrar vår son :) Pjhuu!

Mvh Miks
 
Men prata med era föräldrar?! Och lärare? Och kräv att rektorn ska ta tag i det NU.

Eller tja, efter lovet. Det är de skyldiga att göra, även om det kan vara hemskt svårt som lärare att lösa såna här situationer över internet på fritiden. Det är utanför deras område och de kan inte göra vad som helst.

Du som elev bör också blockera dessa killar och be dina vänner göra samma sak så de inte kan få kontakt på det här viset.
 
Det kommer tas upp med rektor och lärare är redan informerad. Hoppas på att det denna gång kan få någon påverkan och förbättra.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva lite här för jag har ganska så mycket ensam känslor och då känns det som det iallafall hjälper lite att skriva här...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 694
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 183
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 458
Senast: Zewz
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp