Bukefalos 28 år!

Förslag på bett?

MizzFail

Trådstartare
Jag har en f.d travare på 12 år, otroligt snäll o trevlig häst, går utmärkt att rida på bana o gärden. Men när man rider ut, ensam elr tillsammans med andra, så sticker han, jag får inte stopp på honom, de har blivit lite läskigt... Han är 176 i manke så ingen liten häst.. jag är nh-människa o han följer mig som en hund, rids på 3-delat bett i mässing, har provat pelham, rakt tränsbett, tredelat med platta i mitten o bettlöst, men inget verkar fungera för att få han att ta de lugnt. Jag längtar efter att lugnt kunna rida ut i vårat vanliga, gamla tempo.. Jag funderar på kimblewick eller gag. Ska tillägga att han rullar ihop sig i halsen och tar bettet. Finns dt något bett som skulle kunna passa min herre? :)
 
Sv: Förslag på bett?

vet ju inte alls hur du rider men drar några vanliga saker som kan hjälpa:

rullar han ihop sig i halsen tror jag inte att det starkare bett blir bättre. då krullar han sig ännu mer. krullandet blir ju oxå en direkt resultat av att du inte har honom framför hjälperna. När en häst drar så där tenderar vi att släppa våra skänklar och bara ta förhållningar och det funkar inte speciellt bra. du måste rida hästen genom det hela :)

du kan prova ett rakt bett med D-ring eller parerstänger. prerstänger är toppen då du kan lättare lära hästen att följa tygeltagen. men i övrigt tror jag ändå att lösnignen ligger i att du behöver bli mer konsekvent i ridningen, även om det funkar på banan. de flesta travare är lärda att ju mer man tar i tygeln desto fortare ska de springa. så dra aldrig i tyglarna utan ta korta förhållningar istället med sätet och tyglarna. förebygg "stickandet" med att göra många växlingar i tempo och gångarter. ex fem steg halt osv. sysselsätt huvudet på hästen med olika övningar. var noga med att du kan styra honom med tyglarna , att du kan placera huvudet vart du vill.

jag skulle ju oxå lära in one rein stop för nödstopp.

och såklart, har du kollat tänderna?
 
Sv: Förslag på bett?

Ja tänderna är kollade o dom var helt okej. ska se om jag kan få låna ett sånt bett med parerstänger, skickade med de jag hade till en häst jag sålde, hehe! Hoppas på att med ett annat bett lyckas hålla honom i de tempo jag vill, ska absolut träna mer halter o halvhalter! :D
 
Sv: Förslag på bett?

ha en repgrimma under tränset när du rider och gör one-rein-stop med det när bettet inte funkar.
 
Sv: Förslag på bett?

Waterford kanske? Det ska väl vara svårt att ta tag i har jag för mig.
 
Sv: Förslag på bett?

Hej. har/haft samma problem med min vamblodsvalack, provade alla bett jag kunde tänka samt förslag från andra. Fick ett förslag av en här på buke som rekomenderade ett kimbelwickbett, hörde mig för på olika hästaffärer också dem sade samma sak så jag köpte mig ett sådant och det var det bästa bett jag någonsin haft på honom.. han funkar som en klocka på det bettet, men jag har tygeln inte inspänd i sido hålen utan jag har satt fast tygeln i stora ringen så att säga :) har inte vågat prova att sätta fast den i skarpare då han funkar kanon så som det är nu :)
 
Sv: Förslag på bett?

Vart springer han? Springer han bortåt eller hemåt?
Sticker han både bort och hemåt?

Jag gillar iallafall att du tycker din häst är otroligt snäll - fast han sticker vid uteritt... rätt inställning men var rädd om dig!
 
Sv: Förslag på bett?

Har du testat att driva på honom ännu mer? Så att det liksom inte är kul att dra iväg, låter konstigt men hästar (min i alla fall) har en tendens att dra iväg och när hon märker att jag vill att det ska gå snabbare så tycker hon inte det är kul längre och då när man börjar bromsa igen så saktar hon av! (:

Har hört folk sagt att det funkar att korsa tyglarna när man bromsar, vet ej hur bra det fungerar (har aldrig testat) men det har tydligen fungerat för dem! (:

Annars är det bra med en "stoppkloss" en häst före som inte drar iväg, som inte sprakar fall man kommer för nära! (:
 
Sv: Förslag på bett?

*kl*

Jag har ett liknande problem med min nsv bruksvalack på 4år. Han är lugnet själv och världens snällaste, toleranta herren som fungerar bra annars men när vi rider ut med nån/några andra och ska galoppera.... Då bokstavligen EXPLODERAR han och blir ett enormt kraftpaket som bara draaaar iväg i galopp!!! :-o
Har hänt ett par ggr nu... Han är bara riden sedan årskiftet så inte så mkt erfarenheter ännu.

I förrgår hände det igen trots kimblewickbett....
 
Sv: Förslag på bett?

Rid inte fortare än du klarar av. Så enkelt är det faktiskt ;)
När hästen är lydig så kan man öka hastigheten.
Att hästen sticker är ju faktiskt farligt både för dig och för de andra. Själv skulle jag aldrig rida ut med någon som hade en häst som inte lyssnar på förhållningar.


Du skriver att du längtar efter det gamla tempot - har hästen alltså börjat med det här nyligen? Varför?

Vad gör du när hästen sticker? Ibland måste man faktiskt ta i med hårdhandskarna om hästen sticker och vara koncekvent.
 
Sv: Förslag på bett?

KL

Har du testat att lära in röst-stopp? Det funkar nog inte om hästen får full panik och skenar, men om den ''bara'' sticker (för att den är glad, lie lätt stressad, missförstår eller bara vill springa) så kan det göra mycket nytta.
Erkänner redan nu att min häst inte stuckit som så, men han har haft lite lång stoppsträcka även om han lyssnat lite grann direkt när man tar, så vart han lite seg.

Så fick jag ett tips på att lära in ''whoa''; skritta rakt fram, sitt tillbaka som om du dött av trötthet eller nåt ;) med en djup suck, typ, tryck ner-fram fötterna i stigbyglarna och ge ett stoppkommando (typ ''whoa'' eller vad du vill). Hästen kommer troligtvis inte reagera, men vänta några sekunder, och stanna sen med tyglarna lugnt och stilla. Sen kan du antingen backa eller göra en helomvändning eller något liknande, fortfarande lugnt och stilla. Efter ett antal gånger börjar hästen fatta, och sen när det sitter i skritt går man upp i trav, och sist galopp.

Anledningen till att jag tror att det kan hjälpa är att många hästar som sticker, och gärna om de krullar ihop sig, missförstår stopphjälpen helt enkelt. De kanske egentligen borde kunna att tygeltag betyder stopp, men de glömmer och blir lite stressade, eller har inte kopplat ihop det med trav/galopp fast det fungerar i skritt. Dessutom om hästen är stressad kan den rent av bli mer stressad av att känna tygeln, men ett sånt här stopp tvingar ryttaren att tänka igen och bryta sitt instinktiva ''grip tag och håll kvar'' grepp, och det är inte lika stressande för hästen som också fått lära sig att tänka vid det ljudet och sitsen. Samt att röst och sits tillåter hästen att ombalansera sig och kunna stanna, medans tygeltag kan störa balansen och göra det svårt att stanna..

Skulle hästen inte stanna så är det ju det ''vanliga'' ; ta och ge, ta och ge istället för att hårddra. Men om den inte lyssnar trots att man bett snällt med sits och kanske en lättare tygelhjälp, så är det bättre att slita till rejält så hästen stannar, än att dutta. Dels är det livsfarligt med en häst som sticker, dels är det ju inte så att hästen inte blivit förvarnad och fått en bra chans att hitta balansen och sakta av. Och ''duttande'' är ju inte heller mysigt i hästmunnen.

Har det alltid varit såhär så utgå från att hästen helt enkelt inte riktigt lärt sig stopp-tygel utan har ett hål i utbildningen där. Är det nytt så är det en god ide att kolla varför, har något börjat skava eller trycka? Hänt något? Tänder? osv
 
Sv: Förslag på bett?

Testa gummibett, eller apple mouth? kanske gillar något sånt bättre ? :)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 131
Senast: Gimlan
·
Träning Hej! Jag har ett 4- årigt camargue sto som jag har ridit in själv, var inte speciellt erfaren när jag köpte och förstod nog inte riktigt...
Svar
13
· Visningar
1 513
Senast: Lipperta
·
Utrustning Min känsliga herre har en tendens att tugga på betten. Varvar med bettlöst (micklem) men behöver även kunna rida med bett då och då...
Svar
13
· Visningar
3 006
Senast: Ray
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 204
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp