Bukefalos 28 år!

Förslag på examensarbete inom fysioterapi..?

psychogrrl

Trådstartare
Till våren ska jag skriva mitt examensarbete inom fysioterapi (sjukgymnastik) och jag vill på något sätt knyta det till kroppsmedvetande och ridning.

Vad skulle du vilja veta mer om? Kan vara övergripande eller mer specifikt.

På vilket sätt skulle du vilja lägga upp det (vilka sorters "svar" skulle du vilja ha; tester, intervjuer etc)?

Finns det några projekt som du vet om som skulle vara intressanta att titta mer på? I Sverige eller utomlands spelar ingen roll.

Det är ett 10-poängs-arbete och det ska alltså inte vara jättestort. Däremot kan det bli en pilotstudie som sedan ger ett större forskningsområde längre fram, så ämnet är inte oviktigt.

Att jag ställer frågan här beror på att många som håller till här tänker mycket på sådana här saker och nog har funderingar kring vad de skulle vilja veta mer om eller få lite mer belägg för.
 
Sv: Förslag på examensarbete inom fysioterapi..?

ÅÅ gud så underbart kul Nu är jag mer än lovligt avndsjuk :D

Det jag sa till dig?

Att jämföra den Anatomiska symmetrin med rörelsens symmetri?
Det tror jag är en stor grej.

Att kolla vilka muskler hästen använder när ryttaren belastar olika

Att testa hur ridning kan vara till nytta för psykiska sjukdomar och hur det påverkar fysiken och i slutändan knyta samman vilka länkar det finns mellan psyke och fysik och vad ridningen kan göra för att förbättra detta.

Hur meridianerna påverkas av olika rörelser och vilka element man kan jobba med och använda för att stärka svaga rörelser. (Hur får man en perfekt rörelse)

Jag kan rabbla vidare men jag måste sticka.

:D
 
Sv: Förslag på examensarbete inom fysioterapi..?

suck, skrev ett långt svar och så börjar buke tjaffsa :crazy: Nu ska jag kopiera det jag skriver iaf ;)

Ja, iaf...

Frågan är hur man ska genomföra det rent praktiskt?
Stora studier där personerna fördelas i olika grupper med hjälp av lottning får vi inte göra, då det behövs etisk prövning och det kostar massa pengar... Man kan dock hoppa in i ett redan existerande större projekt möjligtvis.
Däremot får vi göra en liten experimentell fallstudie med bara några få deltagande personer.

"Att jämföra den Anatomiska symmetrin med rörelsens symmetri"
Är ju jätteintressant, men hur ska man testa det? Du vet, vi är ju i den vetenskapliga världen och det måste på nåt sätt objektifieras och inte vara terapeutens subjektiva åsikt..
Min lärare som är feldenkrais-pedagog använde något test i en studie hon gjorde för ett tag sen. Studien gick ut på att att mäta hur feldenkrais hjälpte personer med "kronisk" ryggont. Testet hon använde heter något som jag inte kommer ihåg. Det går iaf ut på att man fäster såna där reflex-punkter på olika kroppsdelar och registrerar hur de rör sig. Personen får sedan starta på en punkt, gå framåt mot en hylla och ska på vägen plocka upp en sak från golvet som den ska lägga uppe på hyllan. Man delade in "rörelsen" i olika delar, typ 'gång', 'plocka upp', 'lägga upp på hyllan'.
Hos de med ryggont tog varje del längre tid och de integrerades inte i varandra (varje del utfördes för sig). När de blev bättre i ryggen tog hela rörelsen kortare tid och varje del integrerades med de andra.
På ett sådant sätt kan man ju objektifiera det man vill ha fram, fast man får ju ändå inte riktigt fram det man vill tyvärr (snurrigt, jag vet).

Vi hade för ett tag sen en tysk sjukgymnast som kom och föreläste hos oss (fast tror hon mest var i USA, Kirsten något hette hon iaf). Där använder de kraftplattor för att se hur krafterna i rörelsen ser ut. Hon använde också mycket videofilmning för att se rörelsestörningar hos personerna. Ska se om jag kanske kan kontakta henne också. Hon flörtade dock med GBG universitet för att att få forska här, då det var mycket svårt (för stor konkurrens) att få det i Tyskland... Så att åka till Tyskland och spionera på de där kanske kan vara svårt :smirk:
 
Sv: Förslag på examensarbete inom fysioterapi..?

Min spontana tanke är direkt; Hur definiera kroppsmedvetenhet?
Vad är det?
Vilka faktorer påverkar K positivt/negativt?
Hur skulle man kunna mäta K?
Eftersom jag jobbar mycket med kreativitet ser jag genast kopplingar till mina ämnen, där finns oändligt många "fakta", som många tar för givna, utan att ens reflektera över begrepp som man svänger sig med. Träffade en "chefsideolog" på en företagarorganisation som pläderade varmt för entreprenörskap, och då jag frågade vad begreppet betydde, blev han tvungen att be om respit till nästa möte. Ganska pinsamt, då det handlade om att fastlägga ett måldokument. Men talande.
Jag kan inte säga att jag sett något försök att definiera kroppsmedvetenhet, det vore jätteintressant att se ngt sånt.
Och vad är motsatsen?
Om man kan ringa in begreppet kanske det blir lättare att förstå hur man skulle kunna bli bättre.
Sedan kanske man skulle kunna titta på i vilka andra discipliner man försöker öva K, och se om det finns överförbara element till ridande?
Det är svårt att sätta ord på sådant som är förbundet med känslor, jag hoppas att det kommer att bli kul för dig, jag är också avis...
 
Sv: Förslag på examensarbete inom fysioterapi..?

Waow. Vilket ämne!

Hjärnan spratt till så här på morgonen...:D
 
Sv: Förslag på examensarbete inom fysioterapi..?

Mycket intressant tanke!!!

Man har ju idag inga bra mätinstrument egentligen. Men ett steg till att utveckla fungerande mätinstrument kanske är att först definiera begreppet ja ;)

Måste nog tänka vidare på det här tror jag och utveckla det lite i hjärnan..
 
Sv: Förslag på examensarbete inom fysioterapi..?

cristobal skrev:
Jag kan inte säga att jag sett något försök att definiera kroppsmedvetenhet, det vore jätteintressant att se ngt sånt.
Och vad är motsatsen?
Om man kan ringa in begreppet kanske det blir lättare att förstå hur man skulle kunna bli bättre.
Sedan kanske man skulle kunna titta på i vilka andra discipliner man försöker öva K, och se om det finns överförbara element till ridande?
Det är svårt att sätta ord på sådant som är förbundet med känslor, jag hoppas att det kommer att bli kul för dig, jag är också avis...


Jag lägger mej i och tycker dedt var en jättebra idé. Ang andra områden tror jag det gäller de flesta idrotter. Kanske finns forskning redan inom något område.

Jag kom bara att tänka på när sonen körde motocross (motorcykel) och vad mycket K som krävdes då.

Spännande!
 
Sv: Förslag på examensarbete inom fysioterapi..?

Tänkt vidare lite, för det första;

GÅR det att definiera vad kroppsmedvetande är?

för det andra;

VILL man verkligen definiera vad det är?

Mina tankar går så att kroppsmedvetande är så olika beroende på vilken person det är. En dansare har en sorts kroppsmedvetande, en cross-förare en annan och en ryttare en tredje. Eftersom det ligger så mycket känsla i det och det är så subjektivt som det är så finns det ju risk att man "normaliserar" och utesluter folk genom att lägga en definition på vad kroppsmedvetande är. Vem har mest rätt.......?
 
Sv: Förslag på examensarbete inom fysioterapi..?

Tänkt vidare lite, för det första;

GÅR det att definiera vad kroppsmedvetande är?

för det andra;

VILL man verkligen definiera vad det är?

Mina tankar går så att kroppsmedvetande är så olika beroende på vilken person det är. En dansare har en sorts kroppsmedvetande, en cross-förare en annan och en ryttare en tredje. Eftersom det ligger så mycket känsla i det och det är så subjektivt som det är så finns det ju risk att man "normaliserar" och utesluter folk genom att lägga en definition på vad kroppsmedvetande är. Vem har mest rätt.......?

Men ÄR det olika? Även om man kanske arbetar med olika delar av kroppens alla muskler. Jag tror K är samma. Att kunna vara medvetenhet om sin kropps funktioner/möjligheter och förmågan att ta fram just det som behövs för just min idrott mm?
 
Sv: Förslag på examensarbete inom fysioterapi..?

Jag tänker lite så här; K är ju inte samma sak som kroppskontroll, det är inte ens säkert att man behöver K för att ha en god kontroll.
Det finns ju "naturbegåvningar", som tex kan hålla en boll i luften hur länge som helst, men kanske inte alls funkar i fotboll ändå...

I mitt arbete måste jag, för att något ska bli bra och få någon idéhöjd, "sluta tänka". Allt "arbete" eller "träning" måste vara avklarad redan, annars knyter det sig bara och blir sökt och konstruerat.
Då jag idrottade var det samma sak; för att jag skulle kunna utföra en fint på plan så måste jag kanske träna den länge...

Någon forskare påstod att om man vill förändra tex sin tennisserve så måste man öva 1000 ggr för att den nya rörelsen ska kunna bli automatiserad (internaliserad). Det är väl kul... 1 000 ggr.
Ja, ja det finns i alla fall hopp!
Man brukar ju även tala om att kroppen minns, så tex en som drejar mycket, men lägger av i ett antal år, och sedan försöker igen. Ja, då "minns" kroppen hur rörelsen ska utföras.
Därför tror jag inte på snacket om att man kan avlära en häst något. Har man lärt sig cykla så är det otroligt svårt att komma dithän att man inte kan det längre, även om man inte cyklar på 40 år.

Äsch, här blir man sittande för att det är så spännande - nu vill jag rida 1000 timmar, så jag blir ett med K och min häst...
 
Sv: Förslag på examensarbete inom fysioterapi..?

Kanske inte rätt ställe MEN..

Jag skulle vilja att vi som själva inser vilken bra träning ridningen och hästarna är för att öka rörelseförmåga och därmed fysikskt och psykiskt välbefinnande fick mera stöd!

Det är inte alla som har rätten till ridning som sjukgymnastik trots de bevisat posetiva egenskaperna.

NÅja.. i mitt sjukintyg står i allafall att ridningen ÄR bra träning för mig numera...

En annan önskan.. Skulle vilja ha en sjukgymnast som var ridkunnig så att jag kunde få mera specifik hjälp. Dels för att få reda på HUR jag stärker just MIN kropp med mina problem men också för att kunna hjälpa hästen så den får ta minimalt med snedbelastning..

Anna-Carin

Anna-Carin
 
Sv: Förslag på examensarbete inom fysioterapi..?

Det finns en hel del mätdata från en studie i Zürich i Schweitz där de mätt en hel massa saker som sker med hästar under ryttare.
Det är flera veterinärer som arbetat med denna data och fortfarande tittar på olika parametrar, tex hur lättridning påverkar belasningen i kotleden.
Kanske finns det data därifrån som du på någon vänster skulle kunna ha nytta av?
Jag vet inte om de mätt direkt på ryttarna. Däremot har jag läst att de fått fram två "huvudtyper" av ryttare; de som rider mer med i rörelsen och de som rider mer mot rörelsen.
Fråga mig inte hur de fått fram detta eller vad det innebär egentligen. Men något sådant kan du kanske ha nytta av?
 
Sv: Förslag på examensarbete inom fysioterapi..?

Den studien skulle vara jätteintressant att läsa.:idea: Hur får man tag på den?

Angående ämne för studie:
Det skulle vara intressant att ha ngn form av tryckmätningsanordning: En i varje stigbygel, och en under varje sittben. Låta ett antal människor rida en på förväg bestämd sekvens (innehållande tempoökningar och minskningar, gångartsbyte och svängar i bägge riktningar), på sin vanliga häst, med sin vanliga ridstil.
Sedan låta dem få instruktioner av olika 'skolors' instruktörer om sin sits, och sedan för varje instruktör få rida en ny sekvens, med samma komponenter (och hela tiden på samma häst) men lite omkastad ordning (för att inte häst och människa ska lära sig sekvensen och förekomma rörelserna).

Kanske man även ska låta dem rida varje 'sorts' ridning mer än en gång (loopa sekvensen) för att se om man själv korrigerar sig.
Om ryttaren för varje moment eller sekvens subjektivt utvärderar sin viktplacering, så blir det intressant att se dels om man gör en någorlunda korrekt bedömning (har bra kroppskännedom), och dels om någon viss typ av instruktioner verkar ge större effekt, om detta gäller för hela gruppen, eller om det är helt individuellt vilken sorts instruktioner som får en att förbättra sin känsla. Detta kommer ju förstås bara att mäta om man klarar av den sidliga balansen, men är inte den det svåraste?:crazy:

Varför tycker jag detta skulle vara spännande? Jo, rent subjektivt är jag säker på att vissa sorters instruktioner har fått snabb och tydlig positiv verkan på MIN ridning, en del har inte gjort någon större skillnad på min ridning, och jag har till och med varit med om instruktörer som fått mig att rida sämre än jag normalt presterar. Detta har i viss mån haft att göra med hur deras ridteori har stämt med min hästs praktik:eek:
Men ofta har det handlat om huruvida deras sätt att tala om för mig hur jag ska göra med min kropp liksom 'känns' i kroppen.
Intressanta tränartyper: den 'militäriska', centrerad ridning, akademisk tränare som fokuserar på att du ska förstå var din kropp befinner sig mycket konkret/tekniskt (jag har ett tips på en), akademisk tränare som jobbar med fokus och inre bilder. Eller något liknande.
Detta är kanske inte alls den undersökning du vill göra:o , men jag tycker det skulle vara jättespännande!:p
 
Sv: Förslag på examensarbete inom fysioterapi..?

Den studien skulle vara jätteintressant att läsa.:idea: Hur får man tag på den?

Angående ämne för studie:
Det skulle vara intressant att ha ngn form av tryckmätningsanordning: En i varje stigbygel, och en under varje sittben. Låta ett antal människor rida en på förväg bestämd sekvens (innehållande tempoökningar och minskningar, gångartsbyte och svängar i bägge riktningar), på sin vanliga häst, med sin vanliga ridstil.
Sedan låta dem få instruktioner av olika 'skolors' instruktörer om sin sits, och sedan för varje instruktör få rida en ny sekvens, med samma komponenter (och hela tiden på samma häst) men lite omkastad ordning (för att inte häst och människa ska lära sig sekvensen och förekomma rörelserna).

Kanske man även ska låta dem rida varje 'sorts' ridning mer än en gång (loopa sekvensen) för att se om man själv korrigerar sig.
Om ryttaren för varje moment eller sekvens subjektivt utvärderar sin viktplacering, så blir det intressant att se dels om man gör en någorlunda korrekt bedömning (har bra kroppskännedom), och dels om någon viss typ av instruktioner verkar ge större effekt, om detta gäller för hela gruppen, eller om det är helt individuellt vilken sorts instruktioner som får en att förbättra sin känsla. Detta kommer ju förstås bara att mäta om man klarar av den sidliga balansen, men är inte den det svåraste?:crazy:

Varför tycker jag detta skulle vara spännande? Jo, rent subjektivt är jag säker på att vissa sorters instruktioner har fått snabb och tydlig positiv verkan på MIN ridning, en del har inte gjort någon större skillnad på min ridning, och jag har till och med varit med om instruktörer som fått mig att rida sämre än jag normalt presterar. Detta har i viss mån haft att göra med hur deras ridteori har stämt med min hästs praktik:eek:
Men ofta har det handlat om huruvida deras sätt att tala om för mig hur jag ska göra med min kropp liksom 'känns' i kroppen.
Intressanta tränartyper: den 'militäriska', centrerad ridning, akademisk tränare som fokuserar på att du ska förstå var din kropp befinner sig mycket konkret/tekniskt (jag har ett tips på en), akademisk tränare som jobbar med fokus och inre bilder. Eller något liknande.
Detta är kanske inte alls den undersökning du vill göra:o , men jag tycker det skulle vara jättespännande!:p
 
Sv: Förslag på examensarbete inom fysioterapi..?

Nu så har jag haft mitt första möte med min handledare och det här kommer nog bli riktigt bra! Så kul att ha henne som input då hon förutom sjukgymnast även är Feldenkrais-pedagog.

Iaf, vi diskuterade lite och bästa approachen är troligtvis att lägga upp det ungefär att personen först får rita in symtom/smärta/värk/trötthet på en symtom-karta (en avkönad uppritad människa framifrån och bakifrån). Sedan får personen i liggande rita upp sin kropp/beskriva sin upplevda kroppsbild. Samtidigt tittar jag på anatomin och ser om JAG ser någon asymmetri i den. Sedan detsamma i stående (eller det ena av dom). Sedan några funktions/rörelsetest enligt BAS (body awareness scale), de delar jag valt ut (testet ser vissa saker bra och vissa saker jättedåligt).

Alltså fyra olika delar:
- symtom (värk eller symtomfri)
- upplevd kroppsbild (inte som kroppen faktiskt är utan hur den känns)
- "faktisk" asymmetri i anatomin (strukturell/funktionell)
- funktion/rörelse

Ungefär 20 pers behövs till pilotstudien och får jag fram något intressant så finns det stora möjligheter att gå vidare med det på magister-nivå :)
 
Sv: Förslag på examensarbete inom fysioterapi..?

Jag är gärna crash test dummie åt dig!
 
Sv: Förslag på examensarbete inom fysioterapi..?

:p får se om du stämmer in i inklusions-kriterierna då ;)

Lättast är att göra på studenter, och då de som går på skolan...
 
Sv: Förslag på examensarbete inom fysioterapi..?

du kanske kan hitta studiesubjekt på Göteborgs Handikappridklubb ute vid Kungälv, å Alingsås är vad jag har sett på bild bara på g med så där kanske finns subjekt med

som *normal* referensgrupp kan du se på GFRK eller om GU har en akademisk studentridklubb (i.e akademisk som inom studentfritiden, det finns ju ett gäng sådana)


bra om du gör studien så blind som möjligt, ex att de inte vet exakt vad du mäter och tittar på, så de inte fuskar


jag var flerårig försökskanin åt GU donerade mina öron till tinnitusforskningen där - och jag fuskade :-) men de kom på mig. Vi testade bettskenor i månader över natten för att se om bettet förändrade våra ljud, men jag jobbade som en gnu och var bl a tvungen att ta ett jobb i Sälen för en av mina uppdragsvarumärken jag hade i min portfölj, och då kunde jag inte visa mig på natten i något så osexigt som bettskena :-) Så jag använde inte min bettskena varje natt som vi skulle, men påstod vid kontroller att jag gjorde det - men det du var lätt att kolla - jaha sade de, hm, men den är inte ens sliten som de skall vara vid daglig användning. Auch fn tänkte jag, jädrans! jag skulle tagit nagelfilen och repat upp bitytan på den först!

jag fuskade hos sjukgymnasten med - jag orkade faktiskt inte cykla i 10 minuter varje gång, och hon vred fram en äggklocka, å när hon gått bort cyklade jag som fasen så det väsnades och så vred jag tillbaka den till 5 min, och när den ringde efter 5 min ropade jag: Nu är jag klar!!

Så försök gör den så blind som möjligt - vi är smarta ;)

Lycka till!

Kom ihåg att kritisera din valda metod hårt själv i metoddiskussion delen ;)
 
Sv: Förslag på examensarbete inom fysioterapi..?

Vad blir frågeställningen? Vilka delar av BAS tänker du ha med? Det låter spännande! :-)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 653
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Måste ta och skriva av mig lite, samt vädja om råd från kloka bukare. Vet inte var jag ska börja i denna sörja..:P Träffade en trevlig...
2
Svar
28
· Visningar
5 033
Senast: yllva
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp