Förslag på träning vid Artros??!!

K

koftena

Min hund har nu som 2,5år fått diagnosen Artros vilket är väldigt tragiskt då han var tänkt till jakt o avel. Han har inga smärtor nu men utan rehabilitering kommer han att få. Nått förslag på rehab man kan göra hemma? Han kommer att börja simtränas efter nyår men vi har ingen pool hemma. Andra enkla övningar som inte påverkas av artrosen eller som gör att han blir sämre.
Hjälp mig att vara kreativ!!:confused:
 
Sv: Förslag på träning vid Artros??!!

För att aktivera hunden skulle du kunna testa rallylydnad. Det är mycket kontaktövningar. Man går i sin egen takt och gör olika övningar enligt skyltar man placerar ut. Ett enda lågt hopp kan förekomma om man tycker att man vill tävla. Men det gäller ju i första hand att ha roligt tillsammans med sin hund.

Rehab - ja där är ju det du ska börja med, simning helt klart bäst. Om det är liten hund kan du testa simning i badkar. Massage och olika rörelser kan säkert också vara bra, men låt i så fall en utbildad massör visa. Så att det inte blir fel.
 
Sv: Förslag på träning vid Artros??!!

HIHI nja liten är han inte direkt, 36kg o ca 60cm i manken. En rätt rejäl kille. Sommartid är det ju inga problem med simning, kan man göra i ån eller på en badplats eller så. O vintertid kommer vi åka till ett rehabcenter där min syrra jobbar. Men det är nästan 4mil dit så det kan man inte göra varje dag.

Ska testa lite såna övningar tror jag, han är såå lättlärd o tyvärr älskar han att spåra men får inte göra det i så stor utsträckning som han vill så jag får hitta på nått liknande som du beskrev :grin: Han är även jätteduktig på att stå på bakbenen (han har artrosen i fram) rulla har vi börjat med, o "give me five" kan kan superbra. sånt brukar jag greja med oxå men det är inte så mkt rehab direkt.. utan mest lek..
 
Sv: Förslag på träning vid Artros??!!

Min älsta har kraftiga benpålagringar fram och en D-höft. Med henne har jag bara "kört" på! Det jag har undvikit är monoton motion på hårt underlag, drag, inte hoppat så överdrivet mkt.. Däremot så har hon fått följa med ut och rida sen hon var ett. Massor med motion, lös, i skog och mark så att hon har musklat upp sig!
Hon är nu åtta år och mår fortfarande bra:) Lite stel ibland nu förtiden (sålde av hästen i aug.) Det märks direkt när vi drar ner på motionen, då tappar hon bak och därmed belastar hon fram och då kommer hältan.. Så fort vi är ute och joggar så försvinner det..
Simmar gör vi också!
Lycka till:laugh:
 
Sv: Förslag på träning vid Artros??!!

Va härligt att hon hållit på bra!! Tyvärr vart jag starkt rekommenderar av en väldigt duktig kille att inte kräva för mkt utav min hund då han redan har problem med för lite ledvätska osv. Men normal motion ska gå bra...Han är med ute när min man rider, då brukar jag gå med med hundarna. Kan itne ta med bara den på 2,5 då vi har en på 1år oxå, han drar efter rådjur så då brukar jag passa på att gå med dom istället fast den stora är lös. Det verkar fungera. Han är musklad o fin baktill iaf.=)
 
Sv: Förslag på träning vid Artros??!!

Ja, då är han liiite för stor för badkar.......

Motion i hans egen takt är aldrig fel. Det man ska undvika att göra är att motionera honom på ett sådant sätt att han "måste" hänga med.

Här finns det massor med tips på tricks:

http://dogtricks101.com/
 
Sv: Förslag på träning vid Artros??!!

Härligt där ska vi nog ta vara på en del tips!!
Han är så underbar så jag vill att han får ett värdefullt o innehållsrikt liv även om han inte kommer bli så gammal..:laugh: Den stiligaste hunden i hela Uppland kan jag lova!!:cool:
 
Sv: Förslag på träning vid Artros??!!

Var sitter artrosen? Vilken typ av rehabträning du ska göra beror på var artrosen sitter.
 
Sv: Förslag på träning vid Artros??!!

Han har artros i båda armbågarna fram o även dåligt med ledvätska i främst fram. Bak är han sned i lårbenen men enligt besiktningsmannen är detta inte ett problem om han rehabiliteras då han är EXTREMT musklad bak pga att han avlastar fram.
 
Sv: Förslag på träning vid Artros??!!

Simma simma simma! Det är kanon! Utöver det kan jag verkligen rekommendera långa promenader i skog och mark där marken är sviktande och hunden måste jobba med benen ordentligt. Över stock och sten ska det vara så att hunden får lyfta sina tassar ordentligt. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 417
Hundhälsa Schäfer på 6,5år, röntgades med C-höfter som 1-åring samt en extra kota på ländryggen. Hade en skada i bogen som unghund. Fick...
Svar
6
· Visningar
1 524
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Nu har det gått tre veckor sedan Kryza gjorde illa sitt knä. Som det ser ut kommer hon förhoppningsvis opereras i slutet av september...
2
Svar
23
· Visningar
4 596
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 161
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp