Försök till att göra en ny drömhäst - ICSI

Mitt fantastiska avelssto är numera 20 år, och våra försök på att göra en sista avkomma har tyvärr inte lyckats i år. Samtidigt så förlorade jag min första uppfödning efter henne på tragisk vis i våras, något som ytterligare förstärkt min önskan om att få en "ersättare" i framtiden.

Efter mycket tankeverksamhet och funderingar, samt bollande med andra avlare och veterinärer, så har jag landat på att jag vill testa ICSI - dvs. plocka ut ovarier (ägg) som befruktas i laboratoriet och därefter, om det utvecklas vidare till embryon, frysas ner. Den stora fördelen med detta - om det lyckas så klart - är att jag kan vänta några år med att stoppa in embryot i ett mottagarsto, tills jag förhoppningsvis hunnit skaffa egen gård eller åtminstonde dragit ner lite på hästantalet och faktiskt är i behov av flera (ung)hästar, vilket strikt räknat inte är tillfället för ögonblicken. :angel:


Nu har jag hittat ett ställe i Danmark som gör denna typen av procedyrer, och om allt går vägen så blir det KANSKE att åka ner dit med stoet redan i nästa vecka, då deras säsong för ICSI börjar i september. Känns otroligt spännande och nervöst! :nailbiting: Tänkte försöka skriva lite här undervägs, både för min egen del och i fall andra är interesserade/nyfikna. Frågor är välkommna!
 

@Valerinova såhär står det i deras informationsskriv:

Overordnet set, er risikoen forbundet med ægudtagning meget lille, men som ved enhver anden procedure, kan der opstå komplikationer. De potentielle risici inkluderer, men er ikke begrænset til, udrivninger i endetarmen, større blødninger ind i bughulen, infektion/abscesser i æggestokkene og bughindebetændelse. Disse komplikationer er yderst sjældne, men kan i værste tilfælde være livstruende.

Så det är tydligen ett mera invasivt och risikabelt ingrepp än embrysköljning. När jag frågade så hade de dock aldrig haft den typen av komplikationer hittils (men kliniken startades ju i 2019, så inte jättelång erfarenhet).

Som jag skrev i en tidigare kommentar så är ju dock även en normal dräktighet potentiellt livsfarligt för stoet, vilket väger in i mitt beslut att denna risk känns "acceptabel".
 
Jag ser inte hur en oocyte pickup skulle vara värre för ett sto än vanlig kvantitativ inseminering eller djupseminering? Till skillnad från ET blir det ju heller inte samma hormonella upp-och-ner kurva med ICSI, så borde det inte vara en mildare behandling?
Däremot får man såklart vara emot artificiell befuktning/reproduktion, jag menar inte att säga att du har fel.
Nu svarade en annan dig före men har du varit med om när det gjort ICSI på sto? Jag har (inte mina ston dock men hos en kompis utomlands). Att penetrera väggen och plocka ut äggen och ge stoet epiduralbedövning för att göra det, för det är oerhört smärtsamt för stoet är i min värld inte ok. Det måste finnas en gräns för vad som är ok och inte. Nu kan min kompis ston vara "känsliga" eller vad man ska säga men alla blev påverkade negativt efteråt. Vid en vanlig betäckning (inseminering) så tycker jag att naturen fortfarande har sin egna gång på det sättet att slumpen avgör lite om det blir dräktigt eller ej och snabbaste spermien vinner. Jag är inte jättebra på att förklara i skrift hur jag menar till fullo men du kanske förstår ändå.

Ang ditt svar @sorbifolia så kan jag till viss del hålla med dig men ändå inte ang insemineringen som bedrivs idag. Naturen har sin gång när stoet inte tar sig med hingsten man har tänkt sig med och den snabbaste spermien vinner om stoet tar sig. Att spruta igång brunst, ge diverse saker för att stoet ska behålla sitt foster är inte att låta naturen ha sin gång. Som jag skrev ovan så har jag erfarenhet genom att få ha varit med min vän ett par gr och såklart tar det på många ston att vara dräktiga och dessa kanske inte ska vara i aveln pga det men jag håller fast vid att det passerar med råge min gräns för vad jag vill utsätta mina ston för genom att leka gud.
 
Nu svarade en annan dig före men har du varit med om när det gjort ICSI på sto? Jag har (inte mina ston dock men hos en kompis utomlands). Att penetrera väggen och plocka ut äggen och ge stoet epiduralbedövning för att göra det, för det är oerhört smärtsamt för stoet är i min värld inte ok. Det måste finnas en gräns för vad som är ok och inte. Nu kan min kompis ston vara "känsliga" eller vad man ska säga men alla blev påverkade negativt efteråt. Vid en vanlig betäckning (inseminering) så tycker jag att naturen fortfarande har sin egna gång på det sättet att slumpen avgör lite om det blir dräktigt eller ej och snabbaste spermien vinner. Jag är inte jättebra på att förklara i skrift hur jag menar till fullo men du kanske förstår ändå.

Ang ditt svar @sorbifolia så kan jag till viss del hålla med dig men ändå inte ang insemineringen som bedrivs idag. Naturen har sin gång när stoet inte tar sig med hingsten man har tänkt sig med och den snabbaste spermien vinner om stoet tar sig. Att spruta igång brunst, ge diverse saker för att stoet ska behålla sitt foster är inte att låta naturen ha sin gång. Som jag skrev ovan så har jag erfarenhet genom att få ha varit med min vän ett par gr och såklart tar det på många ston att vara dräktiga och dessa kanske inte ska vara i aveln pga det men jag håller fast vid att det passerar med råge min gräns för vad jag vill utsätta mina ston för genom att leka gud.

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Vet du hur lång tid det gick efteråt innan stona var "sig själva" så att säga?
 
Dels pga jag inte har några andra ston som ska betäckas nästa år, och det är enormt mycket extra jobb och anpassningar med att bara få ett föl. (Har kollat efter fullpensionstall till mina avelsston, men inte hittat något jag är nöjd med)

Och dessutom som jag skrev att jag rent krasst inte behöver flera föl/unghästar nu, jag har en åring och ett föl som jag ska behålla och sedan vill jag ha en ny tävlingshäst iom min enda vuxna tävlingshäst dog i våras. Så det skulle passa mycket bättre att vänta med det nya fölet några år, men då kommer stoet bli ännu äldre och svårare att få dräktig...

Aha missade den delen "att du just nu inte vill ha fölet" ...
 
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Vet du hur lång tid det gick efteråt innan stona var "sig själva" så att säga?
Det första stoet som min kompis gjorde ICSI på är fortfarande inte sig själv riktigt och avlas inte mer på men det är svårt att säga om allt beror på ICSI? Dom andra som genomgått det i år har nog tagit det lite ”bättre” eller vad man ska säga. Men det är nog svårt att säga någon exakt tid det tar för dom eftersom alla är olika.
 
Nu svarade en annan dig före men har du varit med om när det gjort ICSI på sto? Jag har (inte mina ston dock men hos en kompis utomlands). Att penetrera väggen och plocka ut äggen och ge stoet epiduralbedövning för att göra det, för det är oerhört smärtsamt för stoet är i min värld inte ok. Det måste finnas en gräns för vad som är ok och inte. Nu kan min kompis ston vara "känsliga" eller vad man ska säga men alla blev påverkade negativt efteråt. Vid en vanlig betäckning (inseminering) så tycker jag att naturen fortfarande har sin egna gång på det sättet att slumpen avgör lite om det blir dräktigt eller ej och snabbaste spermien vinner. Jag är inte jättebra på att förklara i skrift hur jag menar till fullo men du kanske förstår ändå.

Ang ditt svar @sorbifolia så kan jag till viss del hålla med dig men ändå inte ang insemineringen som bedrivs idag. Naturen har sin gång när stoet inte tar sig med hingsten man har tänkt sig med och den snabbaste spermien vinner om stoet tar sig. Att spruta igång brunst, ge diverse saker för att stoet ska behålla sitt foster är inte att låta naturen ha sin gång. Som jag skrev ovan så har jag erfarenhet genom att få ha varit med min vän ett par gr och såklart tar det på många ston att vara dräktiga och dessa kanske inte ska vara i aveln pga det men jag håller fast vid att det passerar med råge min gräns för vad jag vill utsätta mina ston för genom att leka gud.
Nej eftersom det inte görs här i landet så har jag endast läst om proceduren, och där tar man sällan upp sådana saker som vad det innebär psykologiskt och fysiskt för resten av stoet. Då är jag mer med på varför det är en etisk fråga, eftersom stona själva inte har något att säga till om i frågan.
 
Nej eftersom det inte görs här i landet så har jag endast läst om proceduren, och där tar man sällan upp sådana saker som vad det innebär psykologiskt och fysiskt för resten av stoet. Då är jag mer med på varför det är en etisk fråga, eftersom stona själva inte har något att säga till om i frågan.
Ah jag förstår. Ja tyvärr är det så att det sällan pratas eller skrivs om det negativa.
 
Nu svarade en annan dig före men har du varit med om när det gjort ICSI på sto? Jag har (inte mina ston dock men hos en kompis utomlands). Att penetrera väggen och plocka ut äggen och ge stoet epiduralbedövning för att göra det, för det är oerhört smärtsamt för stoet är i min värld inte ok. Det måste finnas en gräns för vad som är ok och inte. Nu kan min kompis ston vara "känsliga" eller vad man ska säga men alla blev påverkade negativt efteråt. Vid en vanlig betäckning (inseminering) så tycker jag att naturen fortfarande har sin egna gång på det sättet att slumpen avgör lite om det blir dräktigt eller ej och snabbaste spermien vinner. Jag är inte jättebra på att förklara i skrift hur jag menar till fullo men du kanske förstår ändå.

Ang ditt svar @sorbifolia så kan jag till viss del hålla med dig men ändå inte ang insemineringen som bedrivs idag. Naturen har sin gång när stoet inte tar sig med hingsten man har tänkt sig med och den snabbaste spermien vinner om stoet tar sig. Att spruta igång brunst, ge diverse saker för att stoet ska behålla sitt foster är inte att låta naturen ha sin gång. Som jag skrev ovan så har jag erfarenhet genom att få ha varit med min vän ett par gr och såklart tar det på många ston att vara dräktiga och dessa kanske inte ska vara i aveln pga det men jag håller fast vid att det passerar med råge min gräns för vad jag vill utsätta mina ston för genom att leka gud.
”Leka gud” istället för att ”låta naturen ha sin gång” - alltså, är det inte det vi gör varje gång vi tar hästen till veterinären? Skulle vi låta naturen ha sin gång så blir hästarna friska om gud vill, och om inte så var det väl inte meningen. Att göra hästen frisk med veterinärvård, när den hade dött om naturen fått ha sin gång, det är väl verkligen att ”leka gud”.

Sen kan man ju ha etiska betänkligheter om man anser att avel utsätter djuren för lidande, men om argumentet är att man ska låta naturen ha sin gång istället för att leka gud förstår jag inte hur man kan tycka någon veterinärvård är ok?
 
Skriver bara lite snabbt pga sjukt mycket att ordna nu, men det ser ut som om vi kommer iväg redan på söndag! Har haft distriktsveterinären ute i dag och fixat hälsoattest och håller på med övriga exportpapper + booka plats på båten etc.

Känner mig lagom galen som gör detta, men, men.... :angel:
 
Ja det lär det bli. De vill helst att man har eget mottagarsto, då de hade ett mycket begränsad antal tillgängliga.

Får man fråga vad ditt sto är för ras?
Jag har en nordsvensk och även fast priserna gått upp på föl så ligger de långt under välstammade halvblod/varmblod. Sen har vi bara en hingst på semin 😅🤷‍♀️
 
Fått mejl från dom att dom plockat ut 14 ägg i dag, som ska modnas i ett dygn (om jag förstod rätt) och sedan insemineras. Så går det ca 10 dagar innan vi vet om några utvecklats till embryon. Dom hade redan sperma från de flesta av Helgstrands hingstar i frysen, så det var otroligt smidigt att jag inte behövde organisera något kring det.

Stona får antibiotika och smärtstillande efter proceduren, som görs medan de är sövd (för dom som är interesserade av detaljer). Enligt hemsidan kan de börja ridas 3 dagar efteråt (men det är ju inte aktuellt för min dam). Nu ska hon kollas igen om 3 veckor om det kommit tillräckligt många nya ägg för att göra ett nytt uttag, evt kan det ta upp till 5 veckor på äldre ston.
 
Fått mejl från dom att dom plockat ut 14 ägg i dag, som ska modnas i ett dygn (om jag förstod rätt) och sedan insemineras. Så går det ca 10 dagar innan vi vet om några utvecklats till embryon. Dom hade redan sperma från de flesta av Helgstrands hingstar i frysen, så det var otroligt smidigt att jag inte behövde organisera något kring det.

Stona får antibiotika och smärtstillande efter proceduren, som görs medan de är sövd (för dom som är interesserade av detaljer). Enligt hemsidan kan de börja ridas 3 dagar efteråt (men det är ju inte aktuellt för min dam). Nu ska hon kollas igen om 3 veckor om det kommit tillräckligt många nya ägg för att göra ett nytt uttag, evt kan det ta upp till 5 veckor på äldre ston.
Hur länge är hon kvar där nere?
 
Hur länge är hon kvar där nere?

Det blir +/- en månad, beror på hur lång tid det tar innan dom kan göra nästa uttag.

Iom det kostar mig drygt 10.000,- bara att få hästen hemifrån till Danmark (främst färjan som är dyr, och diesel så klart, men även tullpapper och distriktsveterinär) så kör vi två uttag nu när hon först är där.
 
De rekommenderade att köra med samma, om man får mera än 8 ägg som mognas fint och ser redo ut att inseminera på så KAN man dela upp det och ta två olika hingstar.

Nu blir det nog att vi tar en hingst nu på första runda med ägg, och en annan på nästa.
Hur sker betalning för användande av hingst sedan?
 
Det har jag inte HELT fått klarhet i, men tydligen var det vanligt att man inte behövde betala full pris innan mottagarstoet var konstanterat dräktig på 60(?) dygn
Verkar ändå logisk. Skulle du betala en hingstavg nu skulle du, iaf i teorin, kunna få 8 avkommor vid 8 befruktade ägg på bara en avgift.
 
Jag ser en stor potential inom mindre raser med extremt smal avelsbas. Där ger ICSI möjlighet att bevara gener från ston med udda/ovanlig härstamning som av olika anledningar inte kan användas inom avel.

Jag har ett rastypiska sto ur en mindre ras där just ICSI nog är enda chansen att rädda hennes linje. Hon är äldre och av olika anledningar får jag inte henne dräktig på naturlig väg. Tyvärr är det rent ekonomiskt inte rimligt att göra ICSI på henne på grund av prisläget i rasen och efter två års kostnader utan någon dräktighet så blir hon nog såld som hobby-häst i höst.
Jag är med @Freazer på den här. Kanske inte av exakt samma anledningar men vid ICSI skapar man inte starkare och bättre djur. Man skapar individer från ett ägg som sätts ihop med första bästa simmare man får tag i. Dvs man ruckar rejält på det naturliga urvalet å tesen survival of the strongest. Hellre kloning än ICSI alla dar i veckan. Vad sedan gäller ET har en del uppfödare gått alldeles för långt på den fronten med. Som Mylord Carthago som har över 40 syskon på mammans sida.

Men jag kan förstå å sympatisera med den lilla uppfödaren i fallet med @sorbifolia där man i motsats till ovan nämnda broilerproduktion verkligen vill fortsätta sin stofamilj.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp