Försök till att göra en ny drömhäst - ICSI

Mitt fantastiska avelssto är numera 20 år, och våra försök på att göra en sista avkomma har tyvärr inte lyckats i år. Samtidigt så förlorade jag min första uppfödning efter henne på tragisk vis i våras, något som ytterligare förstärkt min önskan om att få en "ersättare" i framtiden.

Efter mycket tankeverksamhet och funderingar, samt bollande med andra avlare och veterinärer, så har jag landat på att jag vill testa ICSI - dvs. plocka ut ovarier (ägg) som befruktas i laboratoriet och därefter, om det utvecklas vidare till embryon, frysas ner. Den stora fördelen med detta - om det lyckas så klart - är att jag kan vänta några år med att stoppa in embryot i ett mottagarsto, tills jag förhoppningsvis hunnit skaffa egen gård eller åtminstonde dragit ner lite på hästantalet och faktiskt är i behov av flera (ung)hästar, vilket strikt räknat inte är tillfället för ögonblicken. :angel:


Nu har jag hittat ett ställe i Danmark som gör denna typen av procedyrer, och om allt går vägen så blir det KANSKE att åka ner dit med stoet redan i nästa vecka, då deras säsong för ICSI börjar i september. Känns otroligt spännande och nervöst! :nailbiting: Tänkte försöka skriva lite här undervägs, både för min egen del och i fall andra är interesserade/nyfikna. Frågor är välkommna!
 

Jag är med @Freazer på den här. Kanske inte av exakt samma anledningar men vid ICSI skapar man inte starkare och bättre djur. Man skapar individer från ett ägg som sätts ihop med första bästa simmare man får tag i. Dvs man ruckar rejält på det naturliga urvalet å tesen survival of the strongest. Hellre kloning än ICSI alla dar i veckan. Vad sedan gäller ET har en del uppfödare gått alldeles för långt på den fronten med. Som Mylord Carthago som har över 40 syskon på mammans sida.

Men jag kan förstå å sympatisera med den lilla uppfödaren i fallet med @sorbifolia där man i motsats till ovan nämnda broilerproduktion verkligen vill fortsätta sin stofamilj.

Ja det är ju ett interessant aspekt, att vi (dvs. människorna) plockar ut de simmarnarna VI har mest tro på och på så vis går miste om en stor del av den naturliga selektionen. Vad jag vet är detta fortfarande såpass nytt så det är svårt att utvärdera hur det kommer påverka på längre sikt.

Kanske är det därför som det ändå är såpass låg successprocent på denna typen av befruktning? Det är ju förhållandevis mycket få av äggen som faktiskt utvecklas helt fram till levande föl... Så någon form av naturlig selektion finns det trots allt i processen ändå. En bekant till mig lyckades med att få ETT föl på tre forsök med sitt gamla elitsto som blivit pensionerad från att bära fram föl själv.

Nu togs det ut 14 ägg från mitt sto i första omgång, och jag väntar i spänning på att få veta om något av dom har blivit till embryon. :heart Kanske blir det ingen, kanske flera... Och hurvida det faktiskt blir föl kommer vi inte veta på minst 2,5 år...
 
Jaha, jag kanske jinxade i går kväll när jag skrev om låg successprocent....

Hittils inga embryon på första försöket, och en räkning på 15.000,- DKK... (plus resan). Känner mig ganska ledsen och besviken. :(

Men får inte ge upp, håller tummarna stenhårdt att det lyckas bättre på nästa försök, ny byter vi hingst tillbaka till den som vi inseminerat med tidigare i år, då de hade bra erfarenhet med honom på ISCI.
 
Jaha, jag kanske jinxade i går kväll när jag skrev om låg successprocent....

Hittils inga embryon på första försöket, och en räkning på 15.000,- DKK... (plus resan). Känner mig ganska ledsen och besviken. :(

Men får inte ge upp, håller tummarna stenhårdt att det lyckas bättre på nästa försök, ny byter vi hingst tillbaka till den som vi inseminerat med tidigare i år, då de hade bra erfarenhet med honom på ISCI.
Tradigt men gör de alla moment i Dk?
 
Tradigt men gör de alla moment i Dk?

Ja de gör det nu i mitt fall iaf. Det kan nog gå att göra "ocyote pickup" (hämta ut ägg) hemma och skicka till deras labb, om man har tillgång till en veterinär med rätt utrustning och kompetens. Men kändes inte aktuelt för oss oavsett då stoet stod i Norge och det är rätt bökigt att skicka levande materiale inn/ut av EU.
 
Ja de gör det nu i mitt fall iaf. Det kan nog gå att göra "ocyote pickup" (hämta ut ägg) hemma och skicka till deras labb, om man har tillgång till en veterinär med rätt utrustning och kompetens. Men kändes inte aktuelt för oss oavsett då stoet stod i Norge och det är rätt bökigt att skicka levande materiale inn/ut av EU.
Ok, de flesta verkar använda labbet i Italien, vad det nu heter för ICSI
 
EN liten positiv grej i allting - kostnaden för sperma till ISCI är i princip obefintlig (dvs. om det inte tar sig, jag tror man får betala full pris om/när man har ett mottagarsto som är bekräftat dräktig på 30 eller 60 dagar).

Fick precis fakturan från Helgstrand och den var under 150 kr...! Jag var tvungen att kolla 3 ggr om det faktiskt stämde... :p
 
Jag är med @Freazer på den här. Kanske inte av exakt samma anledningar men vid ICSI skapar man inte starkare och bättre djur. Man skapar individer från ett ägg som sätts ihop med första bästa simmare man får tag i. Dvs man ruckar rejält på det naturliga urvalet å tesen survival of the strongest. Hellre kloning än ICSI alla dar i veckan. Vad sedan gäller ET har en del uppfödare gått alldeles för långt på den fronten med. Som Mylord Carthago som har över 40 syskon på mammans sida.

Men jag kan förstå å sympatisera med den lilla uppfödaren i fallet med @sorbifolia där man i motsats till ovan nämnda broilerproduktion verkligen vill fortsätta sin stofamilj.
Vad menar du att det är för skillnad mot vanlig befruktning då du pratar om "första bästa spermie"?

Hur tänker du med icsi och IVF hos människor? Tänker du också där att man leker gud och "inte skapar starka individer"
 
Vad menar du att det är för skillnad mot vanlig befruktning då du pratar om "första bästa spermie"?

Hur tänker du med icsi och IVF hos människor? Tänker du också där att man leker gud och "inte skapar starka individer"
Vid ICSI väljer människan en spermie. Vid naturlig befruktning väljer naturen. Vilken metod tror du själv gör starkare individer i långa loppet? Å jag diskuterar hästar i en tråd om hästar. Vill du diskutera ICSI hos människor kan du väl skapa en egen tråd och inte kapa den här 🤔
 
Vid ICSI väljer människan en spermie. Vid naturlig befruktning väljer naturen. Vilken metod tror du själv gör starkare individer i långa loppet? Å jag diskuterar hästar i en tråd om hästar. Vill du diskutera ICSI hos människor kan du väl skapa en egen tråd och inte kapa den här 🤔
Näe alltså det funkar ju inte riktigt så. Det är ju inte automatiskt den starkaste spermie som vinner liksom.
 
Vid ICSI väljer människan en spermie. Vid naturlig befruktning väljer naturen.
Sanning med modifikation. Ja, vid naturlig befruktning kommer en del spermier försvinna på vägen genom livmodern till äggledaren, det är sant, men i slutändan är det kemi som avgör vilken spermie ägget "väljer". Denna kemiska reaktion är ju exakt samma sak även om det sker i en petriskål. Det är inte den första spermien som kommer fram som befruktar ägget som man först trodde, det beror på fler saker. Har inte källor att länka på rak arm just nu då jag mestadels fått informationen via föreläsningar på min utbildning, men kan säkert leta upp om du vill ha.
 
Vid ICSI väljer människan en spermie. Vid naturlig befruktning väljer naturen. Vilken metod tror du själv gör starkare individer i långa loppet? Å jag diskuterar hästar i en tråd om hästar. Vill du diskutera ICSI hos människor kan du väl skapa en egen tråd och inte kapa den här 🤔
Att en spermie är den snabbaste, eller den som har de fördelaktigaste kemiska egenskaperna för att bli insläppt i ägget, betyder ju inte att den spermien bär på de bästa generna för att skapa en stark individ.
 
Här är flera stycken som borde läsa vad jag skrev en gång till istället för att göra egna tolkningar.
Vet inte riktigt hur jag skulle tolka det annars? Eller tycker du att all avel är "lika illa"? För oavsett om vi släpper in en hingst i en hage med ston, seminerar eller gör embryotransfer/ICSI osv osv är det ju vi människor som styr vilka hästar som ska få fortplanta sig.
 
Nu har de scannat donnan igen, och hon har tillräckligt många nya små follikler för att de ska kunna göra nytt uttag på tisdag. Så förhoppningsvis kan jag hämta hem henne nästa helg (och missa min planerade salsa-kurs... 🥲) om allting går okej.

Trist att inte veta om vi kommer lyckas få några befruktade embryon, men jag har inte råd med flera än dessa två försök - någon måtta får det vara på hur mycket pengar man ska spendera på det här....

Enligt uppdateringarna jag fått står hon på "en väldigt stor mängd" grovfoder och har en hagkompis som hon går bra överens med. Så jag hoppas hon är i bra form när hon kommer hem. :heart
 
EN liten positiv grej i allting - kostnaden för sperma till ISCI är i princip obefintlig (dvs. om det inte tar sig, jag tror man får betala full pris om/när man har ett mottagarsto som är bekräftat dräktig på 30 eller 60 dagar).

Fick precis fakturan från Helgstrand och den var under 150 kr...! Jag var tvungen att kolla 3 ggr om det faktiskt stämde... :p

Haha, såklart var det låga priset för bra för att vara sant ändå....

Fakturan var inte utskriven i danska kronor (som jag tog för givet), men i Euro...! :bag::angel: Aja, fortfarande en försumbar summa i det stora hela...

Nu gjorde de andra och sista uttaget i går, det blev 10 ägg som ska insemineras med Fynch Hatton sperma, så nu behöver vi stenhård tummhållning!

Jag åker troligen ner i helgen och hämtar hem henne, tror hon kommer uppskatta att komma hem igen. :heart Allting verkade fint efter gårdagens uttag iaf, och hon står inte på några mediciner nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp