Försök till att göra en ny drömhäst - ICSI

Mitt fantastiska avelssto är numera 20 år, och våra försök på att göra en sista avkomma har tyvärr inte lyckats i år. Samtidigt så förlorade jag min första uppfödning efter henne på tragisk vis i våras, något som ytterligare förstärkt min önskan om att få en "ersättare" i framtiden.

Efter mycket tankeverksamhet och funderingar, samt bollande med andra avlare och veterinärer, så har jag landat på att jag vill testa ICSI - dvs. plocka ut ovarier (ägg) som befruktas i laboratoriet och därefter, om det utvecklas vidare till embryon, frysas ner. Den stora fördelen med detta - om det lyckas så klart - är att jag kan vänta några år med att stoppa in embryot i ett mottagarsto, tills jag förhoppningsvis hunnit skaffa egen gård eller åtminstonde dragit ner lite på hästantalet och faktiskt är i behov av flera (ung)hästar, vilket strikt räknat inte är tillfället för ögonblicken. :angel:


Nu har jag hittat ett ställe i Danmark som gör denna typen av procedyrer, och om allt går vägen så blir det KANSKE att åka ner dit med stoet redan i nästa vecka, då deras säsong för ICSI börjar i september. Känns otroligt spännande och nervöst! :nailbiting: Tänkte försöka skriva lite här undervägs, både för min egen del och i fall andra är interesserade/nyfikna. Frågor är välkommna!
 

Haha, såklart var det låga priset för bra för att vara sant ändå....

Fakturan var inte utskriven i danska kronor (som jag tog för givet), men i Euro...! :bag::angel: Aja, fortfarande en försumbar summa i det stora hela...

Nu gjorde de andra och sista uttaget i går, det blev 10 ägg som ska insemineras med Fynch Hatton sperma, så nu behöver vi stenhård tummhållning!

Jag åker troligen ner i helgen och hämtar hem henne, tror hon kommer uppskatta att komma hem igen. :heart Allting verkade fint efter gårdagens uttag iaf, och hon står inte på några mediciner nu.
Har du fått hem henne? 💕
När kommer du kunna veta hur allt lyckats?
 
Har du fått hem henne? 💕
När kommer du kunna veta hur allt lyckats?

Vi är på väg hem nu! Fick skjuta upp resan en vecka då danska distriktsveterinären inte hann komma och fixa i ordning hennes papper förra veckan.

Och i morgon får jag troligen veta om det blivit några användbara embryon från "batch 2", så det är bara att hålla tummarna stenhårdt för det. 🙏

Hon verkar iaf vara sig själv hittils, anigens smalare än när jag lämnade henne, men då kom hon ju direkt från betet med lite ekstra hull.
 
Vi är på väg hem nu! Fick skjuta upp resan en vecka då danska distriktsveterinären inte hann komma och fixa i ordning hennes papper förra veckan.

Och i morgon får jag troligen veta om det blivit några användbara embryon från "batch 2", så det är bara att hålla tummarna stenhårdt för det. 🙏

Hon verkar iaf vara sig själv hittils, anigens smalare än när jag lämnade henne, men då kom hon ju direkt från betet med lite ekstra hull.
Håller tummarna!
 
Förlåt att jag glömt bort att uppdatera, det har varit lite mycket på sistonde. Men när jag kom hem från Danmark så hade jag fått mejl om att de lyckats få ETT embryo från sista försöket, som de frusit ner. :heart

Lite ledsen att det inte blev flera, då jag hoppats på minst 3 (iom chansen sägs att vara 30% att det blir föl av ett nerfruset embryo), men skönt att åtminstonde ha ett litet hopp om att det kan bli något.

Och ja, det blev dyyyyyrt - över 50.000,- för två äggplock och en dryg månads uppstallning, sedan tillkommer resan, sperman, ja.... vågar inte räkna ut eksakt vad det kostat. :nailbiting::angel: Lite snopet att kursen på danska kronan är så hög, men inget att göra något åt.

Så nu kommer lilla embryot ligga nerfruset i minst 1,5 år, evt längre, innan jag försöker ta fram det. Min ursprungliga plan var att låta mitt andra avelssto vara surrogatmamma, men de rekommenderar inte att använda så gamla ston, så vi får se vad jag gör. Fortsättning följer, men det lär som sagt dröja ett tag.....
 
Förlåt att jag glömt bort att uppdatera, det har varit lite mycket på sistonde. Men när jag kom hem från Danmark så hade jag fått mejl om att de lyckats få ETT embryo från sista försöket, som de frusit ner. :heart

Lite ledsen att det inte blev flera, då jag hoppats på minst 3 (iom chansen sägs att vara 30% att det blir föl av ett nerfruset embryo), men skönt att åtminstonde ha ett litet hopp om att det kan bli något.

Och ja, det blev dyyyyyrt - över 50.000,- för två äggplock och en dryg månads uppstallning, sedan tillkommer resan, sperman, ja.... vågar inte räkna ut eksakt vad det kostat. :nailbiting::angel: Lite snopet att kursen på danska kronan är så hög, men inget att göra något åt.

Så nu kommer lilla embryot ligga nerfruset i minst 1,5 år, evt längre, innan jag försöker ta fram det. Min ursprungliga plan var att låta mitt andra avelssto vara surrogatmamma, men de rekommenderar inte att använda så gamla ston, så vi får se vad jag gör. Fortsättning följer, men det lär som sagt dröja ett tag.....
Hur går det med avelsplanerna?
 
Hur går det med avelsplanerna?

Embryot ligger kvar i frysen, jag känner att jag har tillräckligt många unghästar just nu. Så det lär dröja några år innan jag försöker ta fram det.

Skulle kunna tänka mig att försöka göra flera embryon, iom det är ganska liten sannolikhet att de blir till föl i slutänden, men har nog tyvärr inte ekonomi till det... och kvaliteen på stoets ägg lär ju inte bli bättre, nu fyller hon 22 i år.... 🙃
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp