Försök till att göra en ny drömhäst - ICSI

Mitt fantastiska avelssto är numera 20 år, och våra försök på att göra en sista avkomma har tyvärr inte lyckats i år. Samtidigt så förlorade jag min första uppfödning efter henne på tragisk vis i våras, något som ytterligare förstärkt min önskan om att få en "ersättare" i framtiden.

Efter mycket tankeverksamhet och funderingar, samt bollande med andra avlare och veterinärer, så har jag landat på att jag vill testa ICSI - dvs. plocka ut ovarier (ägg) som befruktas i laboratoriet och därefter, om det utvecklas vidare till embryon, frysas ner. Den stora fördelen med detta - om det lyckas så klart - är att jag kan vänta några år med att stoppa in embryot i ett mottagarsto, tills jag förhoppningsvis hunnit skaffa egen gård eller åtminstonde dragit ner lite på hästantalet och faktiskt är i behov av flera (ung)hästar, vilket strikt räknat inte är tillfället för ögonblicken. :angel:


Nu har jag hittat ett ställe i Danmark som gör denna typen av procedyrer, och om allt går vägen så blir det KANSKE att åka ner dit med stoet redan i nästa vecka, då deras säsong för ICSI börjar i september. Känns otroligt spännande och nervöst! :nailbiting: Tänkte försöka skriva lite här undervägs, både för min egen del och i fall andra är interesserade/nyfikna. Frågor är välkommna!
 

Mitt fantastiska avelssto är numera 20 år, och våra försök på att göra en sista avkomma har tyvärr inte lyckats i år. Samtidigt så förlorade jag min första uppfödning efter henne på tragisk vis i våras, något som ytterligare förstärkt min önskan om att få en "ersättare" i framtiden.

Efter mycket tankeverksamhet och funderingar, samt bollande med andra avlare och veterinärer, så har jag landat på att jag vill testa ICSI - dvs. plocka ut ovarier (ägg) som befruktas i laboratoriet och därefter, om det utvecklas vidare till embryon, frysas ner. Den stora fördelen med detta - om det lyckas så klart - är att jag kan vänta några år med att stoppa in embryot i ett mottagarsto, tills jag förhoppningsvis hunnit skaffa egen gård eller åtminstonde dragit ner lite på hästantalet och faktiskt är i behov av flera (ung)hästar, vilket strikt räknat inte är tillfället för ögonblicken. :angel:


Nu har jag hittat ett ställe i Danmark som gör denna typen av procedyrer, och om allt går vägen så blir det KANSKE att åka ner dit med stoet redan i nästa vecka, då deras säsong för ICSI börjar i september. Känns otroligt spännande och nervöst! :nailbiting: Tänkte försöka skriva lite här undervägs, både för min egen del och i fall andra är interesserade/nyfikna. Frågor är välkommna!

Oj vad spännande! Törs man fråga vad det kostar? Jag har ett sto med spännande stam för min ras som det gjordes ett sista försök på igår. Har hon inte tagit sig nu så får jag ge upp, hon tog sig inte i fjol heller 😕
 
Jag förstår hela grejen med att du vill ha en avkomma från ditt sto men jag tycker ICSI/OPU är att gå över gränsen och mixtra för mycket med naturen.
 
Oj vad spännande! Törs man fråga vad det kostar? Jag har ett sto med spännande stam för min ras som det gjordes ett sista försök på igår. Har hon inte tagit sig nu så får jag ge upp, hon tog sig inte i fjol heller 😕

I "bästa" fall kostar det 19-20.000,- DKK för en stk lyckad uttagning och insättning av embryo i mottagarsto. Kring 10.000,- danska för ett försök där man inte lyckas få fram något embryo.

Nu tänker jag ha stoet där i en månad och göra två uttagningar, uppstallningen var åtminstonde billig med under 3.000,-/månad...
 
Okej, tycker du det är "värre" än vanlig embryotransfer? Du får gärna motivera varför!
Ja det tycker jag absolut även om jag inte skulle säga att jag är för ET heller.
ICSI är med all rätt inte tillåten i Sverige och jag skulle inte vilja utsätta mina ston för den processen de måste gå igenom.
Det är så onaturligt att plocka ut och tillverka på detta sättet istället för att låta naturen ha sin gång anser jag.
 
I "bästa" fall kostar det 19-20.000,- DKK för en stk lyckad uttagning och insättning av embryo i mottagarsto. Kring 10.000,- danska för ett försök där man inte lyckas få fram något embryo.

Nu tänker jag ha stoet där i en månad och göra två uttagningar, uppstallningen var åtminstonde billig med under 3.000,-/månad...
Då blir det två kostnader för uttagning för dig?

Hur är det med mottagarston. Finns det där eller är det något man får ordna själv?
 
Ja det tycker jag absolut även om jag inte skulle säga att jag är för ET heller.
ICSI är med all rätt inte tillåten i Sverige och jag skulle inte vilja utsätta mina ston för den processen de måste gå igenom.
Det är så onaturligt att plocka ut och tillverka på detta sättet istället för att låta naturen ha sin gång anser jag.
Jag ser en stor potential inom mindre raser med extremt smal avelsbas. Där ger ICSI möjlighet att bevara gener från ston med udda/ovanlig härstamning som av olika anledningar inte kan användas inom avel.

Jag har ett rastypiska sto ur en mindre ras där just ICSI nog är enda chansen att rädda hennes linje. Hon är äldre och av olika anledningar får jag inte henne dräktig på naturlig väg. Tyvärr är det rent ekonomiskt inte rimligt att göra ICSI på henne på grund av prisläget i rasen och efter två års kostnader utan någon dräktighet så blir hon nog såld som hobby-häst i höst.
 
I "bästa" fall kostar det 19-20.000,- DKK för en stk lyckad uttagning och insättning av embryo i mottagarsto. Kring 10.000,- danska för ett försök där man inte lyckas få fram något embryo.

Nu tänker jag ha stoet där i en månad och göra två uttagningar, uppstallningen var åtminstonde billig med under 3.000,-/månad...

Spännande, är det VetEmbryo? Jag tar gärna emot din upplevelse av hela proceduren och de som genomför den.
 
Ja det tycker jag absolut även om jag inte skulle säga att jag är för ET heller.
ICSI är med all rätt inte tillåten i Sverige och jag skulle inte vilja utsätta mina ston för den processen de måste gå igenom.
Det är så onaturligt att plocka ut och tillverka på detta sättet istället för att låta naturen ha sin gång anser jag.

Jag ser inte hur en oocyte pickup skulle vara värre för ett sto än vanlig kvantitativ inseminering eller djupseminering? Till skillnad från ET blir det ju heller inte samma hormonella upp-och-ner kurva med ICSI, så borde det inte vara en mildare behandling?
Däremot får man såklart vara emot artificiell befuktning/reproduktion, jag menar inte att säga att du har fel.
 
Men varför inte prova nästa år ?
20 år är ju ingen ålder på en häst.
Vår sista märr fick sitt sista föl som 29 åring, märren innan det som 24åring.
Så länge stoet är friskt är det ju inga problem med att gå dräktig.
 
Men varför inte prova nästa år ?
20 år är ju ingen ålder på en häst.
Vår sista märr fick sitt sista föl som 29 åring, märren innan det som 24åring.
Så länge stoet är friskt är det ju inga problem med att gå dräktig.
Äldre sto som haft ett antal föl, vad jag förstått har man inte heller hittat problem, vilket kan tyda på att livmodern helt enkelt är sliten.
 
Ja det tycker jag absolut även om jag inte skulle säga att jag är för ET heller.
ICSI är med all rätt inte tillåten i Sverige och jag skulle inte vilja utsätta mina ston för den processen de måste gå igenom.
Det är så onaturligt att plocka ut och tillverka på detta sättet istället för att låta naturen ha sin gång anser jag.

Okej, jag förstår, och har inga problem med att en del tycker det är fel att göra så.

Själv har jag faktiskt även känt på att den inseminering vi bedriver i vanliga fall är gränsfall till oetiskt, vi använder våra ston för att producera föl som vi vill ha, utan att ens låta dom träffa den tilltänkta faderen eller ha något val i frågan... Så aveln av sportshästar som den bedrivs i dag kan inte heller klassas som "naturen går sin gång" efter min uppfatning.

Nu har jag givetvis ingen erfarenhet med ICSI hittils, men jag har svårt att tänka mig att det är en större påfrästning för stoet än att gå dräktig och föla, och sedan ta hand om ett föl. Men jag kan för all del ha fel!
 
Men varför inte prova nästa år ?
20 år är ju ingen ålder på en häst.
Vår sista märr fick sitt sista föl som 29 åring, märren innan det som 24åring.
Så länge stoet är friskt är det ju inga problem med att gå dräktig.

Dels pga jag inte har några andra ston som ska betäckas nästa år, och det är enormt mycket extra jobb och anpassningar med att bara få ett föl. (Har kollat efter fullpensionstall till mina avelsston, men inte hittat något jag är nöjd med)

Och dessutom som jag skrev att jag rent krasst inte behöver flera föl/unghästar nu, jag har en åring och ett föl som jag ska behålla och sedan vill jag ha en ny tävlingshäst iom min enda vuxna tävlingshäst dog i våras. Så det skulle passa mycket bättre att vänta med det nya fölet några år, men då kommer stoet bli ännu äldre och svårare att få dräktig...
 
Då blir det två kostnader för uttagning för dig?

Hur är det med mottagarston. Finns det där eller är det något man får ordna själv?

Ja det lär det bli. De vill helst att man har eget mottagarsto, då de hade ett mycket begränsad antal tillgängliga.

Får man fråga vad ditt sto är för ras?
 
Spännande, är det VetEmbryo? Jag tar gärna emot din upplevelse av hela proceduren och de som genomför den.

Stämmer. Än så länge är de väldigt tillmötesgående på mejl och svarar snabbt på frågor i alla fall.
De skriver att stona får gå i gräshagar hela dagarna, och med kompis (max två ston per hage) om det är okej för ägaren. In på box på natten med hö/wrap och evt kraftfoder.

De har även bekräftat att de kan ta emot mitt sto redan i nästa vecka, så nu får jag börja kolla på exportpapper, båtbiljetter, etc. etc.... Stressigt värre, har egentligen fullt i huvudet av en massa andra saker denna vecka...
 
Jag ser inte hur en oocyte pickup skulle vara värre för ett sto än vanlig kvantitativ inseminering eller djupseminering? Till skillnad från ET blir det ju heller inte samma hormonella upp-och-ner kurva med ICSI, så borde det inte vara en mildare behandling?
Däremot får man såklart vara emot artificiell befuktning/reproduktion, jag menar inte att säga att du har fel.
Därför att du behöver sticka med nål in i äggstocken för att spola ut äggen. Det är därför det inte görs här i Sverige där det inte tillåtet med invasiva (kirurgiska) ingrepp i avelssyfte. Embryotransfer är inget kirurgiskt ingrepp utan bara en spolning av livmodern.
 
Därför att du behöver sticka med nål in i äggstocken för att spola ut äggen. Det är därför det inte görs här i Sverige där det inte tillåtet med invasiva (kirurgiska) ingrepp i avelssyfte. Embryotransfer är inget kirurgiskt ingrepp utan bara en spolning av livmodern.
Orsakar det smärta hos djuret, och det är en orsak till varför vi ej gör det här? Eller finns det andra orsaker?
 
Orsakar det smärta hos djuret, och det är en orsak till varför vi ej gör det här? Eller finns det andra orsaker?
Jo självklart orsakar det viss smärta och en viss risk för komplikationer.

Bakgrunden är att vår djurskyddslagen i grunden förbjuder operativa ingrepp på friska djur, sedan finns det en lista med undantag typ kastration och chipmärkning etc. Fast såg nu när jag kollade lagtexten att embryotransfer för får lagts till på listan nu, där görs både uttag och inläggning av embryon kirurgiskt (öppen bukoperation eller titthål). Gissar att det i det fallet handlar mycket om att man tycker att det är värt det smittskyddsmässigt i stället för import.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp