Bukefalos 28 år!

Första ordentliga ridpasset på länge

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har varit lite dåligt med ridning. Jag har varit sjuk, en vecka stukade jag foten när jag klev ur bilen och förra veckan orkade jag drygt 20 minuter innan allergin/astman slog till.
Att jag dessutom suttit på Herr Jättehäst har gjort att lusten för ridningen dalat en aning. Missförstå mig rätt, det är inget fel på Herr Jätte. Det är en välutbildad (MSV C) kille på 178. Men han är väääääldigt känslig....och tjurig ibland. När det är som sämst så springer han bara utan framåtbjudning och avknäppt i nacken. Då känns det som man har noll och inget framför sig och 700 kg dynamit under och bakom sig O_o. Dessutom börjar han alltid första traven med att försöka hosta en ur sadeln. Nu har jag lärt mig så jag släpper helt sonika tygeln när jag börjar
Nu skulle jag äntligen få rida min svarta prins hade M lovat. Jag var så lycklig på väg till stallet....och möter min svarta prins på promenad med M ......stackarna killen hade fått ont i magen :cry:. Förstod direkt att blää då blir det Herr Jätte. Var på väg ställa in allt men blev övertalad att rida och det var jag tacksam för sen.
Lektionen började som vanligt, ingen framåtbjudning, springa-springa och noll kontakt framåt eller öht ingen kontakt med någon av kroppsdelarna på dessa 700 kg dynamit. Men övningen halvhalter, skänkelvikning och tempoväxlingar är superb på just den här hästen.
För ta mig tusan, mot slutet av lektionen fick jag plötsligt ett stöd från betten in i handen. Hela hästen krympte en meter och vi red i uppförsbacke och istället för känslan av att man ramlar i fritt fall framåt.
Just där och då var han fullständigt underbar.......sen tappade piloten orken lite och vi tappade det hela.
MEN den känslan jag hade där ett tag, den kommer jag kunna leva på länge.
Just därför är det ingen ridning nästa vecka. Typiskt :cool:
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det återigen dags för en lektion på privatlektionsstället vid världens ände. Jag fick rida dressyrkolossen – det gigantiskt...
Svar
3
· Visningar
1 035
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 027
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
472
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tidigare i somras skrev jag ett inlägg där jag undrade vad jag skulle göra med min ridning. Jag kände mig lite dyster inför höstterminen...
Svar
0
· Visningar
448
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp