Första samtalet med AF's jobbcoach sen jag gick ut i arbetslöshet 1 oktober

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens telefonsamtal med arbetsförmedlingens jobbcoach.

Hur många jobb har du sökt?

eh... vad?

Du ska söka fyra jobb i månaden.

eh... vad? Är det inte bra om det finns deltidsjobb som jag klarar av och har kunskap om. Eller ska jag söka golfinstruktör och hjärnkirurg också...
Men jag har vänner som föreslagit att jag ska be om utbildning i Fortnox, då jag är kontorist i grunden sifferinriktning med bokföring... och att det finns flera små privata företag som skriker om hjälp med bokföring och administration...

Vilken arbetsförmåga har du?

eh... vad? Har ni inte information om det?

Vänta ett ögonblick, jag ska fråga min handledare fyra gånger på tio minuter... stammande ung man, som var arbetslös själv till i somras...

Jag bokar upp dig på ett fördjupande telefonsamtal.

Eh vad?...

Ja, så vi kan utreda din arbetsförmåga.

Jaha, OK...

Så om du fortsätter söka fyra jobb i månaden....

eh vad? Ska jag fortsätta söka jobb, innan de utrett min arbetsförmåga?

Det känns ju lugnande.

Det finns 78 deltidsjobb du kan söka....

Jag antar att golfinstruktör och hjärnkirurg är inräknad där...
https://i.imgur.com/4m9Yabs.png

Kuratorns kommentar: "Var det verkligen en handläggare som arbetar med stöd för att hitta arbeten som ringde dig? Kan vi boka tid med handläggaren?"

Jag släpper lös hen på af....
😛
och tar en extra kardemummabulle till kaffet.

Något smått uppretad och irriterad, ska jag fixa en kopp kaffe och fördjupa mig i nämndhandlingarna och hoppas att jag är på bättre humör i eftermiddag.

Varför jag alltid får stolpskott till "förmedlare" förstår jag inte... Förra snubben började alltid våra möten med hur ont han hade, att han var utbränd, sprungit in i väggen och varit sjukskriven i stället för att intressera sig för att hjälpa och stötta MIG

Och nu denna...
 
Senast ändrad:

Jag kommer aldrig att glömma sista året på gymnasiet. Då kom representanter från diverse högskolor och universitet på besök. Även arbetsförmedlingen kom och de placerade såklart sitt bord framför mitt skåp. Den enda kommentaren de hade till mig var att vi ses när jag gått ut skolan. I helvete heller tänkte jag. Spola fram tiden tills någon gång efter skolavslutning. Jag blir uppringd och får veta att de vill ha ett möte med mig(eller något sånt).

Okej.. ska bara kolla med chefen om jag kan få ledigt från jobbet för det.

Jaha... så du har redan jobb?

Ja? Har varit här sen några månader tillbaka. Jag är ju på jobbet nu...

Jaha.. Men då behöver du inte komma.

Vad bra! Säger jag glättigt då jag dels inte vill ha med af att göra och dels inte alls hade lust att ta ledigt från jobbet.
Jag misstänker att anledning till att jag blev uppringd är att skolan ordnade praktik åt mig sista tiden då jag inte pallade med mer skola. Praktikplatsen valde jag själv då jag redan jobbat extra där. Jag kan inte komma på av vilken anledning af annars skulle jaga en person som redan jobbade för fullt. Fast timanställning som jag hade då kanske inte riktigt räknas som anställning.
 
Dagens telefonsamtal med arbetsförmedlingens jobbcoach.

Hur många jobb har du sökt?

eh... vad?

Du ska söka fyra jobb i månaden.

eh... vad? Är det inte bra om det finns deltidsjobb som jag klarar av och har kunskap om. Eller ska jag söka golfinstruktör och hjärnkirurg också...
Men jag har vänner som föreslagit att jag ska be om utbildning i Fortnox, då jag är kontorist i grunden sifferinriktning med bokföring... och att det finns flera små privata företag som skriker om hjälp med bokföring och administration...

Vilken arbetsförmåga har du?

eh... vad? Har ni inte information om det?

Vänta ett ögonblick, jag ska fråga min handledare fyra gånger på tio minuter... stammande ung man, som var arbetslös själv till i somras...

Jag bokar upp dig på ett fördjupande telefonsamtal.

Eh vad?...

Ja, så vi kan utreda din arbetsförmåga.

Jaha, OK...

Så om du fortsätter söka fyra jobb i månaden....

eh vad? Ska jag fortsätta söka jobb, innan de utrett min arbetsförmåga?

Det känns ju lugnande.

Det finns 78 deltidsjobb du kan söka....

Jag antar att golfinstruktör och hjärnkirurg är inräknad där...
https://i.imgur.com/4m9Yabs.png

Kuratorns kommentar: "Var det verkligen en handläggare som arbetar med stöd för att hitta arbeten som ringde dig? Kan vi boka tid med handläggaren?"

Jag släpper lös hen på af....
😛
och tar en extra kardemummabulle till kaffet.

Något smått uppretad och irriterad, ska jag fixa en kopp kaffe och fördjupa mig i nämndhandlingarna och hoppas att jag är på bättre humör i eftermiddag.

Varför jag alltid får stolpskott till "förmedlare" förstår jag inte... Förra snubben började alltid våra möten med hur ont han hade, att han var utbränd, sprungit in i väggen och varit sjukskriven i stället för att intressera sig för att hjälpa och stötta MIG

Och nu denna...
Fast det är väl inte så konstigt att dom förväntar sig att du söker jobb om du är inskriven på arbetsförmedlingen och får ersättning? Eller att dom förväntar sig att du svarar på frågor som vilken arbetsförmåga du har så att dom vet hur många jobb du ska söka och att ordna med att utreda arbetsförmåga om du inte har koll på det?
 
Dagens telefonsamtal med arbetsförmedlingens jobbcoach.

Hur många jobb har du sökt?

eh... vad?

Du ska söka fyra jobb i månaden.

eh... vad? Är det inte bra om det finns deltidsjobb som jag klarar av och har kunskap om. Eller ska jag söka golfinstruktör och hjärnkirurg också...
Men jag har vänner som föreslagit att jag ska be om utbildning i Fortnox, då jag är kontorist i grunden sifferinriktning med bokföring... och att det finns flera små privata företag som skriker om hjälp med bokföring och administration...

Vilken arbetsförmåga har du?

eh... vad? Har ni inte information om det?

Vänta ett ögonblick, jag ska fråga min handledare fyra gånger på tio minuter... stammande ung man, som var arbetslös själv till i somras...

Jag bokar upp dig på ett fördjupande telefonsamtal.

Eh vad?...

Ja, så vi kan utreda din arbetsförmåga.

Jaha, OK...

Så om du fortsätter söka fyra jobb i månaden....

eh vad? Ska jag fortsätta söka jobb, innan de utrett min arbetsförmåga?

Det känns ju lugnande.

Det finns 78 deltidsjobb du kan söka....

Jag antar att golfinstruktör och hjärnkirurg är inräknad där...
https://i.imgur.com/4m9Yabs.png

Kuratorns kommentar: "Var det verkligen en handläggare som arbetar med stöd för att hitta arbeten som ringde dig? Kan vi boka tid med handläggaren?"

Jag släpper lös hen på af....
😛
och tar en extra kardemummabulle till kaffet.

Något smått uppretad och irriterad, ska jag fixa en kopp kaffe och fördjupa mig i nämndhandlingarna och hoppas att jag är på bättre humör i eftermiddag.

Varför jag alltid får stolpskott till "förmedlare" förstår jag inte... Förra snubben började alltid våra möten med hur ont han hade, att han var utbränd, sprungit in i väggen och varit sjukskriven i stället för att intressera sig för att hjälpa och stötta MIG

Och nu denna...
Jag hoppas du inte var så dryg åt den stackars nervösa nya (!) anställda.
 
Fast det är väl inte så konstigt att dom förväntar sig att du söker jobb om du är inskriven på arbetsförmedlingen och får ersättning? Eller att dom förväntar sig att du svarar på frågor som vilken arbetsförmåga du har så att dom vet hur många jobb du ska söka och att ordna med att utreda arbetsförmåga om du inte har koll på det?
Fast det är ett gigantiskt problem att af tvingar folk att söka jobb de inte har kompetens för. Det skapar en situation där arbeten inte kommer ut på platsbanken då företagens anställda har andra saker att göra än att läsa tusentals ansökningar från folk de ändå inte har bruk för. Tanken att folk ska söka jobb är god men dagens system är helt kontraproduktivt.
 
Fast det är ett gigantiskt problem att af tvingar folk att söka jobb de inte har kompetens för. Det skapar en situation där arbeten inte kommer ut på platsbanken då företagens anställda har andra saker att göra än att läsa tusentals ansökningar från folk de ändå inte har bruk för. Tanken att folk ska söka jobb är god men dagens system är helt kontraproduktivt.

Självklart. Men att vara dryg och bli förvånad över att man förväntas att söka jobb, berätta om arbetsförmåga, bli sur över att arbetsförmågan ska utredas när man inte svarar osv känns bara fittigt och otrevligt. Fyra jobb i månaden är ju ingenting när det gäller krav ifrån deras sida. När jag vara arbetslös en kort period i sommar så bad dom mig att söka x antal jobb med rätt inriktning för det jag kan och fokusera på jobb som jag har kompetens för.
 
Jag hoppas du inte var så dryg åt den stackars nervösa nya (!) anställda.

Jag vet att många bukefalister tror att jag bokstavligen är dryg och otrevlig vilket givetvis inga andra är.

Det jag svarade var är att jag är med på LinkedIn med öppen profil och även tar emot mail om lediga tjänster från kommun och andra plattformen.

Jag berättade även att jag "fiskar" på sociala plattformer och det är där jag fått napp från småföretagare som är villiga att timanställa om de överlever elkostnaderna i sina företag.

Jag ber om ursäkt om jag skriver utifrån mina känslor i min DAGBOK, inte öppet diskussionsforum.

Jag hoppas att det är lättare att förstå mitt inlägg nu.
 
Jag vet att många bukefalister tror att jag bokstavligen är dryg och otrevlig vilket givetvis inga andra är.

Det jag svarade var är att jag är med på LinkedIn med öppen profil och även tar emot mail om lediga tjänster från kommun och andra plattformen.

Jag berättade även att jag "fiskar" på sociala plattformer och det är där jag fått napp från småföretagare som är villiga att timanställa om de överlever elkostnaderna i sina företag.

Jag ber om ursäkt om jag skriver utifrån mina känslor i min DAGBOK, inte öppet diskussionsforum.

Jag hoppas att det är lättare att förstå mitt inlägg nu.
Som du skrev om den anställda så lät det som att du svarat så som du skrev.
 
Som du skrev om den anställda så lät det som att du svarat så som du skrev.

Och det talar om vad du tror om mig, en person som kämpat för sin rätt att leva, inte bara överleva sedan torsdagen den sjätte januari 1966, klockan 02.06. Tack för ditt förtroende och din uppmuntran.

❤️
 
Senast ändrad:
Självklart. Men att vara dryg och bli förvånad över att man förväntas att söka jobb, berätta om arbetsförmåga, bli sur över att arbetsförmågan ska utredas när man inte svarar osv känns bara fittigt och otrevligt. Fyra jobb i månaden är ju ingenting när det gäller krav ifrån deras sida. När jag vara arbetslös en kort period i sommar så bad dom mig att söka x antal jobb med rätt inriktning för det jag kan och fokusera på jobb som jag har kompetens för.
Fast det där är något annat än det du skrev förut och något helt annat än det af tvingar folk att göra.
Mitt företag lägger ALDRIG ut tjänster på platsbanken vad jag vet. Vi anställer folk via headhunting eller via kontakter genom redan anställda, ibland via spontanansökningar. Det går helt enkelt inte att ha med af att göra.
 
Fast det där är något annat än det du skrev förut och något helt annat än det af tvingar folk att göra.
Mitt företag lägger ALDRIG ut tjänster på platsbanken vad jag vet. Vi anställer folk via headhunting eller via kontakter genom redan anställda, ibland via spontanansökningar. Det går helt enkelt inte att ha med af att göra.

Särskilt inte när jag och andra personer med funktionsnedsättningar är i behov av särskilt stöd i vår jakt på arbetsmarknaden.

Då kanske det inte är lämpligt att sätta en nyanställd på såna uppgifter.

Min förra förmedlare vräkte alltid ur sig hur dåligt han mådde, hur utbränd han varit och att han nyss kommit tillbaka efter ett halvårs sjukskrivning, när det var JAG som var är i behov av stöd och hjälp och inte var beredd att agera amatörpsykolog.
 
Det är väl ett väl dokumenterat faktum att arbetsförmedlingen är provocerande för många som utsätts för dem. Även deras egen personal brukar hålla med om detta och är ofta inte alls nöjda med att vara samhällets slagträ mot utsatta grupper. Eller för den delen tvingas genomföra helt ologiska beslut gång på gång. Kan rekommendera boken Vi bara lyder av sociologen Roland Paulsen. Den börjar bli lite till åren men den ger ändå en inblick i hur det är att arbeta på arbetsförmedlingen och vilka olika coping-strategier AFs anställda tar till för att orka med sin arbetsplats och sina ologiska direktiv.
 
Särskilt inte när jag och andra personer med funktionsnedsättningar är i behov av särskilt stöd i vår jakt på arbetsmarknaden.

Då kanske det inte är lämpligt att sätta en nyanställd på såna uppgifter.
Kanske inte helt oväntat. Det var väl vad man befarade med det nya upplägget med upphandlade coacher? Att mer riktat stöd som kräver specifik kompetens till de med särskilda behov skulle bli sämre.
 
Kanske inte helt oväntat. Det var väl vad man befarade med det nya upplägget med upphandlade coacher? Att mer riktat stöd som kräver specifik kompetens till de med särskilda behov skulle bli sämre.

Just min känsla och därför jag kände behov att som många bukefalister få "kräkas ur mig" lite i bukefalos dagboksforum, som är tänkt som blogginspirerande inlägg.

Jag borde förmodligen stängt av kommentarerna, eftersom det finns många som läser ordagrant, inte kan se ett verklighetsbaserad helhetstänk, utan tror att vi som "bloggar" bär oss åt som och ÄR svin .. ❤️
 
Just min känsla och därför jag kände behov att som många bukefalister få "kräkas ur mig" lite i bukefalos dagboksforum, som är tänkt som blogginspirerande inlägg.

Jag borde förmodligen stängt av kommentarerna, eftersom det finns många som läser ordagrant, inte kan se ett verklighetsbaserad helhetstänk, utan tror att vi som "bloggar" bär oss åt som och ÄR svin .. ❤️
Nä nu får du sluta.
 
Jag har inte bara haft positiv erfarenhet av AF, så jag kan förstå vad du går igenom. Det är inte kul alls när det inte blir bra/är bra!

Som tur är träffade jag rätt med Syn Döv Hörsel teamet, som också är de jag haft mest kontakt med, arbetsförmedlare annars har bytt om och om och om igen, men de där har jag haft kontakt med sedan 2017. Tänker ofta på vilken tur jag har haft ändå!
 
Just min känsla och därför jag kände behov att som många bukefalister få "kräkas ur mig" lite i bukefalos dagboksforum, som är tänkt som blogginspirerande inlägg.

Jag borde förmodligen stängt av kommentarerna, eftersom det finns många som läser ordagrant, inte kan se ett verklighetsbaserad helhetstänk, utan tror att vi som "bloggar" bär oss åt som och ÄR svin .. ❤️
Jag är en sån som läser ordagrant, hur ska jag annars läsa?
 
Jag tycker också AF har bristande kompetens och dålig koll vilket säkert till viss del beror på de många organisationsförändringar de tvingats genomföra efter olika regeringsbeslut av olika regeringar. Sist jag var arbetslös så ringde jag och skrev ut mig från AF samma dag jag började jobba och ansökte till a-kassan till dagen innan jag började jobba. En månad efter jag börjat jobba så ringde min AF-handläggare mig och sa att hon skickat meddelande till min a-kassa då jag inte hade lämnat in någon aktivitetsrapport för senaste månaden och krävde att jag skulle komma in på ett möte..... Jag bara kände suck och fick förklara att jag jobbade sen en månad tillbaka.

Samma handläggare uppmanade mig också flera gånger att söka jobb som krävde att jag körde truck trots att jag har en sjukdom som gör att jag inte får framföra motorfordon vilket vi gick igenom redan på första träffen. Varje gång hon skickade ut såna jobb så fick jag framföra det på nytt. Detta var på den tiden man fick lite mer personligt stöd från handläggarna mot hur det är nu gissar jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp