Första samtalet med AF's jobbcoach sen jag gick ut i arbetslöshet 1 oktober

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens telefonsamtal med arbetsförmedlingens jobbcoach.

Hur många jobb har du sökt?

eh... vad?

Du ska söka fyra jobb i månaden.

eh... vad? Är det inte bra om det finns deltidsjobb som jag klarar av och har kunskap om. Eller ska jag söka golfinstruktör och hjärnkirurg också...
Men jag har vänner som föreslagit att jag ska be om utbildning i Fortnox, då jag är kontorist i grunden sifferinriktning med bokföring... och att det finns flera små privata företag som skriker om hjälp med bokföring och administration...

Vilken arbetsförmåga har du?

eh... vad? Har ni inte information om det?

Vänta ett ögonblick, jag ska fråga min handledare fyra gånger på tio minuter... stammande ung man, som var arbetslös själv till i somras...

Jag bokar upp dig på ett fördjupande telefonsamtal.

Eh vad?...

Ja, så vi kan utreda din arbetsförmåga.

Jaha, OK...

Så om du fortsätter söka fyra jobb i månaden....

eh vad? Ska jag fortsätta söka jobb, innan de utrett min arbetsförmåga?

Det känns ju lugnande.

Det finns 78 deltidsjobb du kan söka....

Jag antar att golfinstruktör och hjärnkirurg är inräknad där...
https://i.imgur.com/4m9Yabs.png

Kuratorns kommentar: "Var det verkligen en handläggare som arbetar med stöd för att hitta arbeten som ringde dig? Kan vi boka tid med handläggaren?"

Jag släpper lös hen på af....
😛
och tar en extra kardemummabulle till kaffet.

Något smått uppretad och irriterad, ska jag fixa en kopp kaffe och fördjupa mig i nämndhandlingarna och hoppas att jag är på bättre humör i eftermiddag.

Varför jag alltid får stolpskott till "förmedlare" förstår jag inte... Förra snubben började alltid våra möten med hur ont han hade, att han var utbränd, sprungit in i väggen och varit sjukskriven i stället för att intressera sig för att hjälpa och stötta MIG

Och nu denna...
 
Senast ändrad:

Dagens telefonsamtal med arbetsförmedlingens jobbcoach.

Hur många jobb har du sökt?

eh... vad?

Du ska söka fyra jobb i månaden.

eh... vad? Är det inte bra om det finns deltidsjobb som jag klarar av och har kunskap om. Eller ska jag söka golfinstruktör och hjärnkirurg också...
Men jag har vänner som föreslagit att jag ska be om utbildning i Fortnox, då jag är kontorist i grunden sifferinriktning med bokföring... och att det finns flera små privata företag som skriker om hjälp med bokföring och administration...

Vilken arbetsförmåga har du?

eh... vad? Har ni inte information om det?

Vänta ett ögonblick, jag ska fråga min handledare fyra gånger på tio minuter... stammande ung man, som var arbetslös själv till i somras...

Jag bokar upp dig på ett fördjupande telefonsamtal.

Eh vad?...

Ja, så vi kan utreda din arbetsförmåga.

Jaha, OK...

Så om du fortsätter söka fyra jobb i månaden....

eh vad? Ska jag fortsätta söka jobb, innan de utrett min arbetsförmåga?

Det känns ju lugnande.

Det finns 78 deltidsjobb du kan söka....

Jag antar att golfinstruktör och hjärnkirurg är inräknad där...
https://i.imgur.com/4m9Yabs.png

Kuratorns kommentar: "Var det verkligen en handläggare som arbetar med stöd för att hitta arbeten som ringde dig? Kan vi boka tid med handläggaren?"

Jag släpper lös hen på af....
😛
och tar en extra kardemummabulle till kaffet.

Något smått uppretad och irriterad, ska jag fixa en kopp kaffe och fördjupa mig i nämndhandlingarna och hoppas att jag är på bättre humör i eftermiddag.

Varför jag alltid får stolpskott till "förmedlare" förstår jag inte... Förra snubben började alltid våra möten med hur ont han hade, att han var utbränd, sprungit in i väggen och varit sjukskriven i stället för att intressera sig för att hjälpa och stötta MIG

Och nu denna...
Kurator o jag har mejlväxlat ett par vändor och nu vill hen att jag ser till att det blir möte IRL nästa gång och då ska hen följa med. Så jag väntar till nästa "telefonträffmöte" och säger då att jag vill ha möte IRL i stället.
 
Förtidspension då?

❤️

Jag vill leva, inte bara överleva även som ålderspensionär om 10-12 år. Dessutom vill jag göra rätt för mig i samhället och känna mig som en i gemenskapen. När jag bröt nacken 1999, försvann 85 % av "mina vänner, som jag hjälpt till 120 % i hem och stall till vardags och semester/sjukdom". Då är det viktigare än någonsin att ha tillgång till en social gemenskap och/eller ett socialt sammanhang.

Och eftersom det finns folk därute som är villiga att ge mig jobb, så ser jag än så länge ingen anledning.

Men, ja; tyvärr. Det finns också med i tankegången.
 
Senast ändrad:
Självklart. Men att vara dryg och bli förvånad över att man förväntas att söka jobb, berätta om arbetsförmåga, bli sur över att arbetsförmågan ska utredas när man inte svarar osv känns bara fittigt och otrevligt. Fyra jobb i månaden är ju ingenting när det gäller krav ifrån deras sida. När jag vara arbetslös en kort period i sommar så bad dom mig att söka x antal jobb med rätt inriktning för det jag kan och fokusera på jobb som jag har kompetens för.
Men har du läst? Det var ju en handläggare som har som uppgift att hjälpa dom som står långt från arbetsmarknaden. Och TS problematik är väldokumenterad. Då läser en väl på innan en lyfter luren.
 

Det är spännande att uppdatera sin profil på Linkedin och få oanade förslag på yrken, där man är "kvalificerad"... Hmm... eller inte...

Du kanske istället kan ta det jag blev rekommenderad häromdagen! Modersmålslärare i lettiska. Kunskaper i lettiska eller Lettland, eller någon som helst pedagogisk utbildning verkar uppenbarligen helt irrelevant 😅
 

Det är spännande att uppdatera sin profil på Linkedin och få oanade förslag på yrken, där man är "kvalificerad"... Hmm... eller inte...
Jag förstår mig inte på Linkedin. De förslag jag får är helt irrelevanta och min bror får förslag som passar för mig :confused1:
Jag har gett upp den plattformen totalt och inte besökt den på ett par år eller så.
 
Jag förstår mig inte på Linkedin. De förslag jag får är helt irrelevanta och min bror får förslag som passar för mig :confused1:
Jag har gett upp den plattformen totalt och inte besökt den på ett par år eller så.
Nej, jag anmälde mig ju då när den dök upp för hundra år sedan och hade lite kontakt med leverantörer och andra via jobbet. Men sen lad jag ner det i flera år. Dock trodde jag att det skulle kunna vara användbart nu, när man sett mycket reklam om kontaktkedjor, CV och annat...

Jag ger det en chans. Man kan ju alltid skicka in en spontanansökan med CV och personligt brev och hoppas på turen. Eftersom det inte finns särskilt många DELTIDSJOBB som passar mig så är det den vägen jag får gå för att kunna skicka in aktivitetsrapport. Om inte de jobb jag redan kan få/blivit erbjuden, med lite stöd och utbildning duger, vilket de tydligen inte gör. Då jag bara hann andas vad jag hade på lut.

Då jag genast fick svaret -

Jaha, vi ska utreda din arbetsförmåga först, men sök fyra jobb i veckan...
 
Nej, jag anmälde mig ju då när den dök upp för hundra år sedan och hade lite kontakt med leverantörer och andra via jobbet. Men sen lad jag ner det i flera år. Dock trodde jag att det skulle kunna vara användbart nu, när man sett mycket reklam om kontaktkedjor, CV och annat...

Jag ger det en chans. Man kan ju alltid skicka in en spontanansökan med CV och personligt brev och hoppas på turen. Eftersom det inte finns särskilt många DELTIDSJOBB som passar mig så är det den vägen jag får gå för att kunna skicka in aktivitetsrapport. Om inte de jobb jag redan kan få/blivit erbjuden, med lite stöd och utbildning duger, vilket de tydligen inte gör. Då jag bara hann andas vad jag hade på lut.

Då jag genast fick svaret -

Jaha, vi ska utreda din arbetsförmåga först, men sök fyra jobb i veckan...
När jag söker jobb söker jag heltidsjobb om det inte finns halvtids, men skriver att jag bara kan jobba 4 timmar och har lönebidrag pga funktionsnedsättningar. Tyvärr viftas jag bort... men jag tänker att två halvtidare är ju ändå minst lika bra som en heltidare? Eller så har jag missat något...

Nu är ju min arbetsförmåga utredd och dokumenterad så jag behöver inte vänta på det, men det är skittrist när man blir bortviftad som ... på nåt vis sämre anställd för att man inte kan jobba heltid. Jag har stött på flera heltidare som gör sämre jobb än vad jag gör som halvtidare, men det vet ju inte arbetsgivarna då de inte vill chansa...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp