Bukefalos 28 år!

första spåret...

Milosari

Trådstartare
...gick vi i går! ca 50-60 m långt, 15 min gammalt och älskade bollen som slut. i brist på bättre ställen var vi på s:t hans backar, ett parkliknande område där alla ungar åker pulka. trots att massor av människor hade gått där innan (man såg alla spåren) fick han upp mitt direkt (jag sa "leta bollen") och det tog bara några sekunder så var det slut. efteråt fick han leka lite med bollen.

gjorde jag rätt? var det för enkelt (han tvekade inte en sekund)? ska jag fortsätta några gånger till med denna svårighetsgraden eller ska jag börja göra det lite svårare (längre eller äldre?)?

//stolta cillamuffins
 
Så kul för Er!

Om hunden aldrig spårat tidigare så var det en ganska så avancerad första gång. :D Men som du skrev så gick det ju bra.


Den ideala liggetiden på ett spår för oerfaren hund bör ligga någonstans mellan 40 minuter och 2 timmar, för att göra det så enkelt som möjligt för hunden. På den tiden bör det mesta av doftkorridoren ha försvunnit, och det mesta av spårkärnan bör fortfarande vara kvar.

Hade din hund näsan i spårkärnan hela tiden?

När man lägger ut ett spår, stiger först doftoljor upp från marken där man gått och trampat, samtidigt som de doftmolekyler som vi släpper ifrån oss går neråt. Dessa tillsammans bildar ett brett stråk av virvlande doftmolekyler, den så kallade doftkorridoren. I normalt svag vind så har denna lagt sig efter ungefär 20-40 min. Denna doftkorridor är anledningen till att en hund kan slå från sida till sida med hög nos, när den följer ett väldigt färskt spår där doftmolekylerna fortfarande virvlar i luften. Doftkorridoren kan också driva en aning åt något håll, beroende på vind, och därför kan det ibland se ut som om hunden spårar vid sidan om spåret. När man lär en oerfaren hund att spåra, så bör man därför undvika att låta hunden börja spåra i motvind, då den ju får hela doftkorridoren blåst emot sig, och man bör också låta spåret ligga en bra stund innan man släpper på hunden, så att doftkorridoren har hunnit lägga sig, och hunden redan från början lär sig att vara noggrann och spåra i det som återstår, nämligen spårkärnan.

Viktigt är att man stoppar hunden från att fortsätta spår om den går upp med nosen. När den sänker näsan i spårkärnan så släpper man på igen. Detta för att få den att verkligen hålla spårkärnan.
 
om du menar om han hade näsan i marken så hade han det. men vad bra att man kan vänta lite längre innan man går det, då kan vi ju bara cykla dit och då det sen (nu fick han vänta, bunden vid en lyktstolpe (jag kom tillbaka från ett annat håll än jag gått och vi träffade spåret från ett tredje... om du förstår vad jag menar :smirk:)). på onsdag ska vi prova igen :bump:
 
Ja, näsan i backen hela tiden ska det va. :D

Träna på ni bara. Bra att du går ut från ett annat håll och låter hunden gå in på ett tredje.

Ha så kul på onsdag!
 
Så kul att det gick bra! Jag tror man ska skynda långsamt, så länge hunden tycker det är roligt så behöver man inte stegra svårighetsgraden för snabbt. Att spåra ska vara jättekul.

Jag var faktiskt också ute på St Hans backar igår, och funderade just på om ni kommit igång med spårandet...

Tack KaZa för informationen om doftkorridoren, det hade jag inte hört så klart uttalat tidigare!
 
oh, en sån hade mormors syster. så söt, fast så sur ;). du råkar inte bo i de nybyggda husen på annehem? där bor några som har en västgötaspets.

//spionen cillamuffins :cool:
 
Nej, där bor jag inte. Men då kanske man råkar på en annan västgötaspets, de är ju inte så vanligt förekommande?

Det är en självständig och rolig ras med mycket humör!
 
det är den enda jag sett i lund i a f. visst är de roliga hundar! och mycket finare när de får ha svansen kvar!
 
Ja, fast det är ju inte en fråga om att få ha svansen kvar, ca 40% föds med kort svans - eller ingen svans alls. Min egen har bara ett "handtag", men bland hans kullsyskon fanns allt från lång svans till helt svanslös. Själv tycker jag ju att just den varianten med "handtag" med liten tofs är bedårande...
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 326
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej! Jag har gått lite viltspår med tidigare hundar, men inte stött på just detta beteende, så jag vill gärna bolla lite tankar med er...
Svar
7
· Visningar
1 352
Senast: Ldsi
·
Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 743
Senast: Red_Chili
·
Ridning Jag köpte mitt kallblod för snart 1 år sen. Ett ganska envist och dominant sto på nu 17 år. Jag är ganska feg men har börjat ta tag...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 337
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp