Nu är det krig !!

Sv: Nu är det krig !!

Ja - jag tror att du kommer titta tillbaka på denna tiden och skratta OCH att ni får många roliga turer i skogen. Låt detta bli ditt sommarprojekt och ta det i steg - ledövningarna, miljöträningen och uppsuttet. När du är på väg att bli frustrerad så gör något enklare och var konsekvent med att hon ska ha uppmärksamheten på dig när ni tränar. Det är nog något du får jobba med så gör det på "säkra" platser (där du inte känner dig harig). Håller tummarna för dig och ditt charmiga sto!
 
Sv: Nu är det krig !!

Har just kommit in från ännu ett försök :)

Jag fick hem ett jaktkandar som jag skulle testa, så tänkte inte bråka så mkt idag utan mest skritta runt på gårdsplan.
Det kändes helt ok och hon lyssnade bra.

Så tänkte jag att jag provar och ser om hon går. Hon tvekade så jag svängde runt henne ett varv och gjorde några åttor och sen gjorde jag ett nytt försök och var bestämd. Hon gick direkt och vi kom förbi båda hagarna utan problem. När jag sen kände att hon började sakta ner och antagligen tänkte börja krångla, så vände jag henne och vi gick tillbaka mot gårdsplan. Men istället för att sluta så fick jag upp henne i vår branta backe upp till huset och sen gick vi nerför den längre backen till stallet.

Ena av alla mina grejer jag tycker är obehagliga, är att rida nerför branta backar, så nu tyckte sambon att vi skulle öva.
Så vi red ner och upp för backen 3 ggr och stannade varannan meter och hon var kanonduktig.

Så nu känns det som att vi är på väg en bit äntligen!
 
Sv: Nu är det krig !!

Kämpa på! Det tar mycket tid och energi men när man lyckas har man verkligen besegrat sin rädsla en gång för alla. :) Det viktigast är inte vilken metod du använder, bara att du, på något sätt, se till att det är du som bestämmer när ni vänder om. Sen ska man hitta en metod som passar dig och din häst. Min häst skulle inte gå att vänta ut, han skulle glatt stå där tills han var rejalt hungrig, och sen ha ännu mer anledning att vilja vända om. Men med hästar som blir otåliga är det en bra metod. Med min häst är det tvärtom som funkar, han får inte stå still och slippa jobba bara för att vi inte kommer framåt- då får han jobba på plats tills han vill framåt.
Eftersom jag har kämpat med rädsla också, kan jag säga att backa dom åt det hålet man vill är en bra metod om man är lite osäker. Hästen kan inte riktigt vägra backa, och dom tycker att det är jobbigt, och för min del så gjorde det så att jag kände att jag hade fått tillbaka kontrol- jag kunde få hästen åt det hålet jag ville! Jag skulle backa en bit tills han var rätt så trött på att backa, vända om och erbjuda att gå framåt på lång tygel, om han stannade eller vände, så backade vi mera, om en stund kollar jag igen om han vill framåt, och så vidare. Till slut ville han gärna framåt!
Nu vet jag inte hur du brukar göra, men när hon försöker vända om, vända henne tillbaka åt andra hålet- med andra ord gör inte en volt i den situationen.

Min häst liknar kanske din då:D
Stannar han och vägrar gå- då backar vi.. Sen provar man ibland om han vill gå framåt. Om inte- fortsätt backa:devil:
Samma taktik fungerade utmärkt förut när han var "svårlastad" - inga sånna problem längre:bump:
 
Sv: Nu är det krig !!

Kan någon förklara detta för mig.

Om jag köper en häst för att kunna rida ut i skogen och ha trevligt med, varför köper man då inte en häst som man kan just, rida ut i skogen och ha trevligt med?

Hästar och ridning ska och måste vara det roligaste som finns, det TS beskriver låter i mina öron inte alls särskilt kul.

Det finns ju gott om gamla trotjänare som bara travar på i skogen, trygga säkra och som kan ge ryttaren som vill vara mest i skogen, en fantastisk upplevelse. Varför säljer man inte hästen som vill vända och köper en sån?

Den dag jag vill förklara krig mot min häst, då är den till salu.
 
Sv: Nu är det krig !!

En anledning att inte sälja kan ju vara att det inte är så lätt att hitta köpare till en häst som bråkar....
 
Sv: Nu är det krig !!

Kan någon förklara detta för mig.

Om jag köper en häst för att kunna rida ut i skogen och ha trevligt med, varför köper man då inte en häst som man kan just, rida ut i skogen och ha trevligt med?

Hästar och ridning ska och måste vara det roligaste som finns, det TS beskriver låter i mina öron inte alls särskilt kul.

Det finns ju gott om gamla trotjänare som bara travar på i skogen, trygga säkra och som kan ge ryttaren som vill vara mest i skogen, en fantastisk upplevelse. Varför säljer man inte hästen som vill vända och köper en sån?

Den dag jag vill förklara krig mot min häst, då är den till salu.

Rubriken är inte så allvarligt menad, utan betyder att jag nu måste skärpa mej och bli tuffare.
Hästen funkar kanon i ridning i skogen med sällskap. Jag och sambon har köpt hästarna för att kunna rida tillsammans och det har vi gjort fram tills nu. Vi har haft fantastiska upplevelser hela förra sommaren och hösten.
Att jag inte får iväg henne ensam beror mycket på att jag är osäker och att hästen sett detta och därför utnyttjar det, inte för att det är en problemhäst.

Jag behöver bli tuffare och våga mer och det är därför vi kämpar på, för min skull så att jag kan rida ensam om jag vill.
Ser inget fel i att kämpa på med en häst som man tycker om.
Hästen är inte farlig och har aldrig försatt mej i nån fara.
Andra har kunnat rida ensam med henne utan större problem, men för mej sitter det i mitt huvud.

Jag vet att hon går att rida ut ensam på och jag tänker fortsätta försöka så länge jag känner mej säker.

Med sällskap har både min bonusdotter på 12 och min 63-åriga mamma som aldrig ridit innan, ridit i skogen utan några problem.
 
Sv: Nu är det krig !!

Den dag jag vill förklara krig mot min häst, då är den till salu.

Ibland far man faktiskt fora krig med sin hast, ibland ar det vad bade hast och du behover for att komma vidare - for att lara sig. Som i TS fall, termen i sig ar lite for hard, men hon behover lara sig Kampa, bestamma sig och Genomfora.

..ger man upp och saljer och da far in i huvudet att man "inte klarade det", sa far man Annu mer osakerhet i sig... som nasta hast kanner.


TS: Det ar jattekul att ha hittat den har traden!! Hejja tjejen!!!!! :banana:
 
Sv: Nu är det krig !!

Oj.. :crazy:

Spontant bara sådär.. varför måste du absolut RIDA från gårdsplan? Jag leder alltid hästen en bit först, så får han värma upp sig, släppa på magen så vi kan spänna sadelgjorden ett hål i taget, kolla av varann lite. Och när allt känns lugnt och fint hoppar jag upp.
Om jag var du skulle jag börja med att gå bort och sedan bara rida på tillbakavägen.

Varför ska man kriga med en häst? Och ett kallblodssto? :crazy: Känns som det dummaste man kan göra nästan, det ska väl vara kul för alla inblandade?
 
Sv: Nu är det krig !!

Jag tar det som att ts krigar mer med sig själv och sin osäkerhet än med hästen - för att övervinna sin osäkerhet och nå fram till hästen och hitta balansen och få en trygg relation :)

Och jag tycker det verkar gå alldeles ypperligt åt helt rätt håll! :banana::bump::bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är det krig !!

knapp

Ni som svarat TS med att vänta ut, backa och allt vad ni kommit med (:p), funkar detta även på häst när man leder? Eller har ni andra konkreta tips?
Hästen i fråga fryser fast och försöker gå hem, med lite övertalning går det att få runt henne på runda, och då pinnar hon glatt på.. Det är det första stoppet bara..
Men tycker inte att det blivit bättre från gång till gång.. :angel: Vill ha något tips på något som verkligen får henne att förstå.. :D

Sorry för trådkap, men utnyttjar denna tråd ist för att starta en helt ny.. :)
 
Sv: Nu är det krig !!

MimiFly fattade rätt, jag kanske satte en dålig rubrik :o
Jag menade att jag krigar mot min feghet och rädsla, inte hästen i sig.
Inte så lätt att veta utan bakgrund förstår jag nu.

Och hästen har inte tråkigt. Det blir mycket frustande under tiden och jag misstänker att hon driver med sin gamla matte.

Jag har funderat på att leda henne en bit om det inte funkar från gårdsplan, men nu börjar det släppa och jag har bara testat 4-5 ggr så kör på det ett tag till.

Jag vill gärna understryka att detta inte är en häst med problem, utan en matte med problem. Jag har varit så rädd att jag darrat och mått illa när jag ska rida, och benen har blivit som spagetti. Det är inte denna hästens fel, utan det fanns när jag köpte henne.
Nu kan jag ställa lite krav och ändå inte bli rädd, och det känns helt ok och jag lär mej mer för varje dag.
 
Sv: Nu är det krig !!

Jag vill gärna understryka att detta inte är en häst med problem, utan en matte med problem. Jag har varit så rädd att jag darrat och mått illa när jag ska rida, och benen har blivit som spagetti. Det är inte denna hästens fel, utan det fanns när jag köpte henne.
Nu kan jag ställa lite krav och ändå inte bli rädd, och det känns helt ok och jag lär mej mer för varje dag.

Jag tycker att du är både tuff och modig som ger dig i kast med din egen rädsla och jag tror att du är på helt rätt väg. Lycka till även fortsättningsvis!
 
Sv: Nu är det krig !!

Jag blir så glad av att läsa att det går bättre och bättre :D
Fortsätt som du gör så kommer du må så bra när allt fungerar!
Det är inte bara på hästryggen man växer när det går bra utan hela ens självkänsla får sig en positiv knuff.
 
Sv: Nu är det krig !!

Jag läste in en "Wink" i rubriken.
...... fast om man inte följt TS sedan tidigare kan man förstås missuppfatta.

Jag uppfattar inte alls att TS har en problemhäst utan har ett problem just nu som hon ska jobba med och vill ha lite synpunkter om. Det är väl så vi har det allihop kan jag tro.
 
Sv: Nu är det krig !!

Som sagt - det blir bra. Du kommer att se tillbaka och le stilla åt "de gamla problemen" medan du jobbar med de nya utmaningarna! That's how it is :)

Det man ska passa sig för är frustrationen som kommer när man försöker lösa för mycket på en gång.

Läst "Momo - eller kampen om tiden" av Michael Ende? Stycket där Beppo Gatsopare sätter ord på sin filosofi har jag sedan en massa år tillbaka med mig i form av lappar på kylskåpet, anslagstavla på jobbet, i plånboken...

"Inte hela gatan på en gång../ett steg i taget, ett andetag, ett tag med kvasten../"...

LÄS!
 
Sv: Nu är det krig !!

Lurigt!
Hade samma upplevelse som barn på farbrorns bruksnordis.. han gick glatt iväg men kunde tvärvända och tokgaloppera hemåt.. :crazy:
Men då jag blev äldre och självsäkrare/snabbare i reflexerna slutade han med de hyssen och var jättetrevlig jämt!
Tror det är mer en fråga om tajming och mentalt fokus än fysisk styrka!

Min egen häst är glad, pigg och går på med långa kliv hemifrån och är grymt positiv. Men, då medryttaren red henne förra vintern blev hon mer och mer istadig. De kom till slut inte över bron här intill, hon hetsade hemåt och vägrade rent av gå ifrån gården.
Hästen gick sakta och tveksamt bort till svängen ifrån gården men pallnitade och bockade till slut för att slippa gå.

Jag vet inte vad medryttaren gjorde eller inte gjorde.. Men något blev fel, en ond cirkel!
Jag kunde hoppa upp och hästen gick glatt framåt igen..
Gissar att det var tajmingen som tröt. Medryttaren hann inte med att ge impulser i tid utan hästen hann börja krångla och lärde sig snabbt hur mkt hon kunde bestämma och de triggade upp det hela tills min snälla dam tom. bockade och skrämdes!!:o

Nu rider jag henne enbart själv utan bekymmer.. Men medryttaren har mkt problem med sina nya egna hästar. De bockar, stannar och hetsar. Svårt att rådgöra över nätet vad som felas, i medryttarens fall skulle nog inte envishet ha hjälpt. Hon kunde gneta på hur länge som helst tills situationen blev skitjobbig och hästen upprörd.

Vill inte vara neggo, om du kämpar på bit för bit och känner att det går framåt, och får mer självförtroende och övar upp snabbheten, så löser det sig nog av sig självt! :laugh:
 
Sv: Nu är det krig !!

Här hejjas det på så mkt det går... Hurra för dig min vän.. Fortsätt på samma vis... se till att du vinner varje gång och fortsätt kämpa trots att det tar emot... för du KAN, du VILL och du SKA lyckas... :love:
 
Sv: Nu är det krig !!

Tack alla för peppningen, det betyder jättemycket :)

Jag tror jag vet vad jag gjort för fel innan.
Jag har varit nervös innan ridningen och sett bilder framför mej hur det kan gå ,
t ex att jag ramlar av eller fastnar i stigbyglar eller hästen ramlar i en backe.
Tror detta började komma efter att min första häst halkade omkull på en isfläck när jag var gravid. Innan dess red jag alltid ensam i skogen och hästen var långt ifrån en klippa, men jag vågade visa honom att det inte var farligt.

När jag nu ridit ensam har jag inte vågat ställa så höga krav på hästen utan mest suttit passiv och låtit den bestämma vägen, vilket har betytt med denna häst att man bara rider på gårdsplan utan sällskap.
Nu rider jag mer med kroppen, arbetar mer med skänklar och hästen lyssnar mer på mej.
Jag behöver inte hänga i tyglarna utan kan säga till innan med kroppen vad jag vill.
Så jag tror att vi kan komma hela vägen ganska snart.
Ska rida ut med sambon nu några dagar så det inte bara blir nötande ensam utan roliga långturer också.
Jag tror att dessa "bråk" vi haft nu kommer göra mej mycket tuffare när jag rider i sällskap.
Jag vet ju vad hon gör när hon inte vill gå, och överlevde :) och när vi har sällskap vill hon gå :)

Ha en underbar Midsommar alla !
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är det krig !!

Ibland far man faktiskt fora krig med sin hast, ibland ar det vad bade hast och du behover for att komma vidare - for att lara sig. Som i TS fall, termen i sig ar lite for hard, men hon behover lara sig Kampa, bestamma sig och Genomfora.

..ger man upp och saljer och da far in i huvudet att man "inte klarade det", sa far man Annu mer osakerhet i sig... som nasta hast kanner.


TS: Det ar jattekul att ha hittat den har traden!! Hejja tjejen!!!!! :banana:

Det var det dummaste jag hört. Man får aldrig "föra krig med sin häst". Hästarna har ALDRIG valt att bli ridhästar. Dessutom strider det mot djurskyddslagarna att MISSHANDLA sin/-a häst/-ar. Det kanske är ok i canada men måste man använda så mycket våld att det är KRIG är man ute på väldigt hal is.

KL Ts kanske valde en dålig rubrik och det kan jag ha översyn med. Men att man skulle behöva "föra krig" är helt oacceptabelt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 524
Senast: Sel
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
970
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 578
Senast: MiniLi
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 665
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022
  • Hijabis i stallet!

Omröstningar

Tillbaka
Upp