Förtal och stämning

C

crazy

Hur fungerar det om man vill stämma någon för förtal?Vad krävs för att ha en rimlig chans att personen ska åka dit på det?

*trött på falska lögnaktiga illasinnade typer*
 
Sv: Förtal och stämning

31 som tittar och inte ett enda svar?

Någon borde väl veta vad som rimligen krävs?Brev,mail ...formulering?Måste det vara ett direkt påstående?Om någon lindar en lögner på ett berättande sätt?
 
Sv: Förtal och stämning

Jag har kollat upp detta åt en annan.

Har polis kontakter.

När det gäller att anmäla för förtal så är det väldigt svårt. Det är en av de anmälningar som läggs ner ofta pga brist på bevis.

Det jag fick till svar var att samla så mycket bevis som möjligt ex brev, mail, sms mm.
MEN det viktigaste är att samla in namnen på vittnen som kan styrka att de talar illa om dig (eller personen det gäller).

Om tex någon sprider lögner om dig till andra, och du får höra det på omvägar. Samla då in de namn på de som berättar för dig eller som du vet har hört.

Har du inga konkreta namn så kan det vara väldigt svårt.

Hoppas att det gav lite svar på din fråga.
Har du fler frågor så skicka ett PM.

/
 
Sv: Förtal och stämning

5 kap 1§ BRB "Den som utpekar någon såsom brottlig eller klandervärd i sitt levnadsätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denna för annans missaktning dömes för förtal till böter. Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna upgift i saken och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den skall ej dömas till ansvar"

Med andra ord ,det krävs bevis för att du faktiskt har lidit någon forma av skada på grund av det som sagts + bevis för att det som sagts helt saknar grund. dvs finns det någon sanning i det som sagts elelr vidarbefordrade personen något som han trodde stämde ,kan du aldrig nå framgång med en förtalsanmälan, inte heller om du saknar bevis för att det sagts.
Vi har en starkt skyddad yttrandefrihet som innebär att folk har rätt att uttrycka sin åsikt även om andra inte håller med, det är därför väldigt svårt att få någon fälld för förtal men det beror självfallet på omständigheterna. Det tre viktiga punkterna är således
1 Du har lidit skada av det som sagts!
2 Du har bevis för att det sagts och att personen som sa det visste att det inte var sant!
3 Det som sagts saknar helt grund,dvs det finns ingen sanning i det!
 
Sv: Förtal och stämning

Tack tack...alla svar är välkomna.
 
Sv: Förtal och stämning

FEL, FEL, FEL!

Att det som sägs är osant blir viktigt först om den som skulle uttala sig är skyldig att göra så(t ex vissa anställda inom socialtjänsten) - de undgår nämligen ansvar om båda kriterierna är uppfyllda; att de hade skyldighet eller det var försvarligt att uttala sig OCH det som sas var sant.

Alla övriga kan dömas för förtal även om de uppgifter de sprider är sanna om syftet med spridningen är att utsätta den drabbade för missaktning. Det kan exempelvis falla under förtalsparagrafen att sprida ut att någon suttit i fängelse trots att det stämmer.
 
Sv: Förtal och stämning

Det är oerhört svårt att få någon fälld för förtal. Jag har i tjänsten stött på många som anmält andra för förtal, men inte en enda har blivit fälld, trots att det i flera fall har funnits vittnen. Jag tror att mycket beror på att den sortens brott anses som ringa och att det hos åklagarväsendet inte läggs ner så stort arbete på anmälningarna. Det beror förstås också på vad som hänt. Om någon t ex spridit falska rykten om någons verksamhet som gjort att pengar förlorats tas det på större allvar än de som "bara" smutskastar varandra.
Dessutom kan jag nämna att jag tjänstgjort som nämndeman i en tingsrätt i 13 år och aldrig stött på ett endaste åtal för förtal.
 
Sv: Förtal och stämning

Görel skrev:
Det är oerhört svårt att få någon fälld för förtal. Jag har i tjänsten stött på många som anmält andra för förtal, men inte en enda har blivit fälld, trots att det i flera fall har funnits vittnen. Jag tror att mycket beror på att den sortens brott anses som ringa och att det hos åklagarväsendet inte läggs ner så stort arbete på anmälningarna. Det beror förstås också på vad som hänt. Om någon t ex spridit falska rykten om någons verksamhet som gjort att pengar förlorats tas det på större allvar än de som "bara" smutskastar varandra.
Dessutom kan jag nämna att jag tjänstgjort som nämndeman i en tingsrätt i 13 år och aldrig stött på ett endaste åtal för förtal.

Det kan i och för sig vara svårt att få någon fälld för förtal, lika väl som exempelvis olaga hot då ord står mot ord och det inte finns någon annan bevisning.

Men det finns också en särskild bestämmelse om åtalsprövning som är en anledning till att det inte åtalas mer från åklagarhåll. Enligt huvudregeln hör nämligen varken förtal eller grovt förtal under allmänt åtal, utan utgångspunkten är att målsäganden själv får väcka och driva ett enskilt åtal hos tingsrätten. Ofta vill inte eller anser sig målsäganden själv inte klara av att gå vidare med detta, eller så avvisas åtalet under den inledande handläggningen i tingsrätten pga formella brister.

För att åklagare överhuvudtaget ska få åtala för förtal eller grovt förtal krävs dels att målsäganden själv har angett brottet till åtal, men också att åtal av särskilda skäl anses påkallat ur allmän synpunkt. "Vanlig" smutskastning är sällan eller aldrig sådan att man anser åtal påkallat ur allmän synpunkt. Men är det konkreta rykten t ex om att någon är pedofil eller liknande och detta sprids till den utpekades affärsbekanta kan det vara ett sånt fall att åklagare i och för sig får åtala. Kommer man dit kan det ju däremot fortfarande vara bevissvårigheter som gör att man inte kan/får väcka åtal.
 
Sv: Förtal och stämning

Jag vet att det är svårt att sätta dit nån på "olaga hot" förtal o det då jag själv har för länge sen vart ned om det och vad vart de typ papper hem där det stog att det va nedlagt. är man 1-1 eller 2-2 blir det bara ord mot ord och då finns det ju inget att göra.
 
Sv: Förtal och stämning

så har inte jag fått det förklarat av mina lärare vid juristlinjen.
I regeringsformen 2 kap 1§ står att läsa "Varje medborgare är gentemot det allmäna tillfösäkrad 1. Yttrandefrihet: Frihet att i tal och skrift eller bild eller på annant sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor"
2. Informationsfrihet: Frihet att inhämta och mottaga upplysningar samt att i övrigt taga del av andras yttranden. Grundlagarna väger tungt, så att säga att: du skulle kunna få någon fälld för förtal när personen ifråga uttalat sig om sanna uppgifter är långsökt"
Har sökt och inte funnit ETT ENDA fall där en person spridit sanna upgifter om en annan (även om upgifterna i sig är misskrediterande) och blivit fäld för det, men upplys mig gärna om målnummer på ett sådant fall så kan jag överväga att ändra mitt ställningstagande!

Vad personen i frågan ursprunligen undrade i frågeställningen var ju ifall hon skulle kunna vinna framgång i en förtalstalan och för att inte bränna krut i onödan menar jag fortfarande att är uppgifterna sanna är det ingen vits, är uppgifterna osanna men hon saknar bevis är det heller ingen vits. Detta framkommer ju även av senare trådar där folka har just denna erfarenhet.
Däremot verkar det ju nu som om att det även rör olaga hot och att hon har bevis och då finns det ju vissa chanser att få rätt!
 
Sv: Förtal och stämning

Nej tyvärr är det så oerhört svårt.

Bara trist att falska människor som ljuger ska komma undan...med sina förtal...och att det handlar om ren avundsjuka.

Men men rättvisan kanske har sin gång ändå... X ser ut att åka dit på bedrägeri.
 
Sv: Förtal och stämning

Du verkar kunnig inom detta?? är du jurist elelr advokat?? skickar ett PM om lite frågor :)
 
Sv: Förtal och stämning

Ja jag måste hålla med.. de är rätt frustrerande.. men genom att anmäla så visar man iaf på ett vis att man inte accepterar att bli behanadlad hur som helst.

Sen tror jag precis som du sa... rättvisan slår alltid tillbaks på ett eller annat vis=)
 
Sv: Förtal och stämning

Däremot verkar det ju nu som om att det även rör olaga hot och att hon har bevis och då finns det ju vissa chanser att få rätt

Öhh det stämmer...men hur vet du det?*förvirrad*
 
Sv: Förtal och stämning

Något målnr kan jag inte ge dig, jag vet faktiskt inte ens om det finns något sådant fall men jag har ingen möjlighet att göra någon sökning för tillfället eftersom jag inte har tillgång till Rättsbanken från mitt jobb och f n saknar dator hemma. Likväl är det fel att säga att man aldrig kan nå framgång med en förtalstalan om det som sagts är sant eftersom det helt enkelt inte är ett brottsrekvisit att uppgifterna är falska.

Yttrandefriheten är vidsträckt men inte absolut - då skulle man ju t ex inte kunna fällas för olaga hot eller hets mot folkgrupp heller.

Hänvisar i övrigt till "Kommentar till Brottsbalken", mkt bra litteratur för alla intresserade av straffrätt! (jag har, som du kanske förstår, också läst juristlinjen)
 
Sv: Förtal och stämning

crazy skrev:
Bara trist att falska människor som ljuger ska komma undan...med sina förtal...och att det handlar om ren avundsjuka.

Men men rättvisan kanske har sin gång ändå... X ser ut att åka dit på bedrägeri.
Ja, visst är det frustrerande att sådana lögnare ska komma undan men jag ser det som så att ger man dom bara tillräckligt långt rep så hänger de sig själva förr eller senare :devil:
Och precis som du säger så handlar det ofta om ren avundsjuka o att de inte tål att det går bra för nån annan :smirk:
Tyvärr finns det alldeles för många av den sorten och det värsta är ju när folk tror på allt dravel..
Håller tummarna att allt löser sig för dig eller den det nu handlar om :)
 
Sv: Förtal och stämning

men juristspråk går ju inte att förstå för en "vanlig" svensson:crazy:

Jag förstår ingenting av vad det jag läser i lagboken om typ olaga hot utan måste få det omförklarat på lite klarare svenska:o :D
 
Sv: Förtal och stämning

I ditt citat från Regeringsformen tror jag bestämt att du missar ett (eller egentligen två) litet men ack så viktigt ord nämligen "det allmänna".
 
Sv: Förtal och stämning

Nej tyvärr blandar du ihop mej med en annan person.

Men detta är en dock en person som för flertalet personer framstår som hotfull.Denna är dock listig på att linda in hot...så att det ska vara så svårt som möjligt att komma åt.
 

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
732
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
613
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
636
Senast: yamyam
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp