Förvildad flaskmatad kattunge - beteende

C

CassyJo

Vi har gett en förvildad kattunge ett hem hos oss. Han är inte direkt förvildad nu längre utan väldigt social. Ingen vet exakt hur gammal han är men ungefär 7 veckor är uppfattningen. Vi flaskmatar honom med Royal Canin Babycat Milk ur nappflaska och han älskar det samtidigt som han också vänjs vid Royal Canin Instinctive mjukfoder och Royal Canin Baby Cat torrfoder. Han ska avmaskas i morgon och få första vaccinationen i mitten av nästa månad då han beräknas vara över 12 veckor. (Givetvis kommer han kastreras, märkas osv när han är i rätt utvecklat stadie för det)

Vi har två andra katter sen tidigare varav ena tvättar honom överallt, inklusive mellan bena samt går "hårt" på genom att brotta ner kattungen om han blir för jobbig med att klättra på den eller snutta på dess mage så som hans kattmamma skulle gjort på honom. Den andra katten leker med honom, lär honom gränser och framför allt kommer till han så snart han jamar.

Nu till saken.
Jag har hört att flaskmatade kattungar utvecklar beteende störningar och blir rent aggressiva medan många som även fött upp kattungar med flaska säger att de inte blir så annorlunda mer än att de kan utveckla ett snuttbeteende och utveckla ett starkt band till ägaren.

Vi kommer behålla denna kattunge resten av hans liv.

Min fråga är nu hur vanligt det är med beteendestörningar?
(Jag vet detta med att mamman lär kattungen osv tills den är 12 veckor och anses kapabel att stå på egna ben men nu finns det ingen mamma och jag är helhjärtat engagerad i denna kattunge med matning osv medan de andra katterna verkar sköta resten)
 
Sv: Förvildad flaskmatad kattunge - beteende

Min gammelman 16+ är uppfödd som flaskbarn då något pucko tykte det var OK att slänga ut en katt i -20 när han var ca 2-3 veckor gammal.
Han är nog den snällaste katt jag någonsin haft så han är ett exempel på att det kan gå bra.
Du har ju fördelen med din kattunge att han uppfostras av andra katter så du behöver inte alls vara orolig. Lycka till!
 
Sv: Förvildad flaskmatad kattunge - beteende

Kattungar som handmatas kan bli lite mer präglade på människor, men så länge de lever med andra katter brukar de väl utvecklas "normalt". Problem uppstår väl snarare när det inte finns andra katter som kan uppfostra kattungen till katt.
 

Liknande trådar

A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 228
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Min vackra Molly har ju omplacerats till ett nytt hem då hon inte trivdes varken som gårdskatt eller ihop med andra katter, var rädd för...
Svar
4
· Visningar
2 000
Senast: Megs
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 051
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp