fötterna utåt...blir tokig...

B

beagle

har en tendens att söka stöd för underskänkeln genom att på ngt konstigt sätt trycka ner hälarna och vrida ut tårna ibland när jag rider... speciellt när jag rider med lite längre stigläder.

nån som har ngt tips på vad man kan göra för att förbättre situationen? ska som tur är rida lektion imorrn så förhoppningsvis kommer jag tillrätta med iaf ngt då...

:bow:
 
Hejsan!
Jag håller själv på med sitsträning. Mina fötter har en tendens till att bli som vingar på ett reaplan! Men ett tips är att vrida om hela övre låret så att knäet ligger mot sadeln. Tänkt tårna upp och in! EJ hälen ner får då blir det spänning i hela benen. Va vaksam mot vänsterfot om du är högerhänt, vice versa. Du kommer att märka att den har ett helt eget liv. Rid gärna utan stigbyglar och tryck ner knäna mot backen, ha en kompis som hjälper dig med att vrida om ben och skrika lite på dig. Det är super svårt men väldigt effektivt, för att träna sin balans och sits. Som alltid är det ju väldigt bra att ha en duktig tränares vakande ögon på sig när man tränar. Lycka till!! :)
 
Tänk att dina ben är hästens bakben och att du går med hästen. Koncentrera dig på att känna när hästen lyfter sina bakben, så flyttar du fokus till dina sittben - kan kanske funka.
 
Hur är din fot i jämförelse med marken? Parallel? Det ska den vara. Tänk som så att om man tog bort hästen (och du inte flög omkull eftersom du är ett par meter upp i luften) så skulle du stå i perfekt balans på marken!

Ofta är hälarna alldeles för nedtryckta vilket låser vristen som får till följd att knät blir låst vilket får till följd att höften låser sig. Tänk tårna ner! Eller hälen upp! Men det sistnämnda kan vara lite svårt eftersom man automatiskt trycker ned den när man hör/tänker "hälen".
 
Jag jobbar också på min sits för tillfället. Man ska rotera om låret så insidan av knäet läggs an mot sadeln. Sen ska man slappna av från knäet och ner. Man ska sitta på sittbenen, inte på hela rumpan, dra axlarna bakåt och svanka naturligt. Du känner bäst själv var just du ska vara.
Och så slappna av med underkroppen och gunga med i hästens steg.
Jag har haft samma problem som du beskriver och det blir så för att man spänner sig i hela nedre delen av kroppen. Nu sliter jag med detta och ibland, när man råkar hamna alldeles rätt, känns det jättebra.
 
Nertrampade häla är oftast brist på ryttarbalasn, man håller balansen i stigbyglarna istället frö med bäckenet. För att få upp hälarna så ska du använda mukeln på lårets ovansida, den som fäster i knäet. Spänn den så lyfts knäet.
För att få in tårna så ska du spänna lårets insida, ibland kan det hjälpa att tänka att du rider med 40 cm långa sporrar som du absolut inte vill sticka hästen med, då tar du ut hälarna. Vrid om hela benet manuellt innan du börjar spänna, lyft u det och ta tag om "lårbullen" på lårets baksida och lägg den bakåt innan du lägger an benen igen, när du ska ha in tårna, för det är höften som gör fel, inte foten.
det tar tid att töjja ut alal senor och saker, inget som man uppnår på en dag precis.
Försök även att inte luta dig så långt bakåt, då slipper du trampa ner hälarna så mkt.
 
Förutom alla de bra tips du fått, lägger jag till: rid inte med för långa läder. Innan du uppnått balans och koordination är det bättre att ha ett eller två hål kortare, det är lättare att bli balanserad då.
 
jo precis, det tänkte jag också, så jag kortade lädrena innan lektionen i lördags... men då så fick jag tillsägelse just för att jag hade för korta läder och tog i för mkt med benen i lättridning och tippade framåt, vet att lättridning inte är exemplariskt då bäckenets inverkar blir så gott som omintetgjord och tyngdpunkten förflyttas så pass mkt om man inte är riktigt skicklig förstås... men eftersom d e en isis jag rider så blir jag mer eller mindre tvungen att rida lätt för att han ska förstå vad han ska göra och underlätta för honom att hitta takten i traven... :crazy:

rider mest barbacka annars och har förut trott att jag har bra balans och så, men när jag rider med stigläder så spänner jag nog omedvetet benen på ngt lustigt sätt... eller så har jag fått det hela genom att jag rider barbacka och håller om med hela benen... :confused:

fast jag fick tips på höft/bäcken gymnastik(på lektionen) och att jag liksom skulle gå med hästen i steget, så jag antar att det hela kommer från att jag spänner mig i höfterna.

hoppas att det finns någon logik i mitt inlägg.... :smirk:
 
Själv tycker jag att jag får fel sits när jag kortar stiglädrena. Jag hamnar på hela rumpan och får "stolsits".
Men, jag har ganska stela fotleder, så det är kanske därför... :D
 
Det vill ju till att man har förankrat den lodräta sitsen först.
 

Liknande trådar

Ridning Nu börjar mitt tålamod med morsan tryta! :arghh: Hon har ridit min häst en eller två gånger i veckan (samt ridit ridskolehäst en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 619
Senast: Asa_S
·
N
Träning Jag har en tendens att peta ut med tårna när jag rider. Har inte tänkt på det så värst mycket, och det är ingen lärare som har påpekat...
Svar
14
· Visningar
1 738
Senast: fruxolisa
·
C
Western En av hästarna som kom hem i Torsdags var AKILAS haflinger Lolla. 9 år gammal och 144 i mkh. Hon är en häst med egen vilja och mkt stark...
Svar
8
· Visningar
1 021
Senast: CindyLou
·
B
Träning har nu ridit en seg pålle i två dagar och har då tagit tillfället i akt att i snigelskritten granska min sits. har fått höra av...
Svar
13
· Visningar
1 611
Senast: Pazuzu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp