Foglossning kvar efter två år

Pallas

Trådstartare
Jag hade hemsk foglossning som gravid och nu när jag börjat med hästar igen så känner jag av den när jag rider, fast min yngsta son är nästan två år.

Jag vet inte riktigt hur jag skall förhålla mig till detta, går det att stärka sig på något sätt så att jag inte riskerar att skada mig värre? Jag ammar fortfarande, men bara aningens lite så jag vet inte hur mycket det påverkar.

Sv: Foglossning kvar efter två år

måste bara fråga...vad är en foglossning?

Foglossning inträffar i bäckenet under graviditet. Bäckenet har tre fogar - en mitt fram på blygdbenet och två baktill, på vardera sidan om ryggraden - och för att kunna föda fram ett barn så luckras de där fogarna upp. Det är normalt och bra, men vissa kvinnors kroppar gör det lite "för" bra, vilket kan medföra svår smärta och tom bestående skador.

Jag kunde inte röra mig på slutet mina två senaste graviditeter och allt gjorde ont. Normalt så går detta över när man väl fött barnet men många har kvar problem längre, en del kroniskt.

Jag har inga råd att ge, men är i en liknande situation. Jag har fortfarande svåra problem med foglossning, enstaka dagar kan jag knappt gå, och dottern har just fyllt 1 år. Även jag ammar fortfarande, men enl BVC borde jag försöka sluta just för foglossningens skull. Det är dock svårt, dottern är en riktig snuttetjej!

Usch ja, det är inget kul att ha ont på det där viset. Nu har jag inte så ont som du, utan jag känner av det ibland vid mens (blygdbenet mitt fram, måste ju vara hormonellt) och då när jag rider och hästen skuttar till i sidled. Rider inget avancerat, mest skritt i skogen, men jag tänker mig att jag skulle kunna få ont om jag skulle komma till mer arbete i dresyrridning, tex sitta ned i trav eller galopp osv.

Kanske man skulle kontakta en barnmorska eller sjukgymnast och höra efter vad man kan göra? Jag vill ju inte riskera att förvärra skadorna.

Jag har försökt att leta på nätet efter övningar som man kan göra för att lindra foglossningar men jag hittar mängder med foruminlägg och artiklar där det står att man kan få övningar av sjukgymnast, men ingenstans vilka dessa övningar är?

Om det är någon här som har fått övningar - kan ni inte beskriva dem?

Jag har själv börjat få liiiite känningar när jag har ridit, men inte efter varje pass utan bara ibland. Med kass höft sen förut så skulle jag vilja vara lite förberedd och kunna göra något för att förebygga smärtan så mycket det bara går.

/Camilla

Nu har jag inte så ont som du, utan jag känner av det ibland vid mens (blygdbenet mitt fram, måste ju vara hormonellt)
.

Mitt blir också värre på samma ställe vid mensdax, då känns det nästan likadant som när jag var gravid... Jag har trott att det bara var en tillfällighet, men det verkar ju inte så!

Föresten fick jag tips om att magnesium, 500mg/dag, skulle kunna hjälpa mot foglossning. Har dock inte provat ännu.

Vad lustigt att jag ni skrivit om detta just nu! Satt precis och surfade på nätet efter övningar för foglossning och hittade er tråd (jag brukar annars hålla till på Senior och Förälder)!

Själv rider jag inte längre så det är inte där mina problem yttrar sig utan när jag promenerar (att motionera på annat sätt är därför inte att tänka på). Min dotter föddes för månader sedan och det har inte direkt blivit bättre...

Tyvärr har ni ju hittat lika lite som jag vad gäller övningar, men följande har jag trots allt stött på:
http://foglossning.blogg.se/trningsprogram.html

Sen har jag läst att vanlig knipövning är bra vilket har gjort att jag skärpt mig lite på den fonten.

Jag har dock läst att detta med amning inte verkar vara starkt kopplat, många har slutat och inte märkt någon skillnad så snälla sluta inte för den sakens skull.

Jag tänker snarast boka tid hos sjukgymnast för att få lite övningar och hoppas att det ska göra susen.

Jag hörde just i helgen om en kvinna som blivit förlamad då hon föll av pga svår foglossning. Så nog bör man vara försiktig.

Sjukgymnastik brukar väl ordineras för att stärka bäckenmuskulaturen.
Pilates kanske också kan vara något?

Via min arbetshälsovård går jag nu varje vecka på av sjukgymnast ledd träning för stabilisering av bäckenet. Det är den inre muskelkorsetten som skall tränas upp för att hålla det hela stabilt. Hoppas därmed få minskade problem! Har övningar som skall göras hemma dagligen och som gåtts igenom med sjukgymnast så att de utförs rätt.

Så mitt tips är: ta kontakt med sjukgymnas för att få för dig anpassade lämpliga övningar samt genomgång av övningarna så de görs rätt.

Jag har också fått som en "korsett"/njurbälte (vet inte vad det heter) som spänns fast över höfterna och håller det hela på plats. Har alltid detta när jag rider. När lilla pållen snabbsteppar sidledes skulle det vara för mycket aj aj aj annars och ge känningar så många dagar efter.

Min trevliga sjukggymnast anser ridningen vara bra så jag gillar förstås henne :)

Jag ser att foglossningar tränas bort ungefär lika som jag tränar för mitt höftproblem och ländryggssvaghet så det känns tryggt! Då kan jag fortsätta rida och göra mina vanliga övningar så ska det väl gå till sig. Blir det värre får jag fundera på en sån där korsett.

Men det har inte blivit värre för mig, snarare så är det iaf tillfälligtvis bättre vilket ger mig hopp. Nu är det fogarna baktill som kan kännas, speciellt på höger sida men fram känns inget mer och det var den som gjorde mest ont när jag kände av dem.

/Camilla

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 521
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 411
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 485
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka