Fokus vid Skypemöten...

lizzie

Trådstartare
Jag började nytt jobb 1/1-19 och bytt huvudman. Har arbetsrelaterade kontakter och möten på nationell nivå, vilket innebär att vi har skypemöten för att avhandla saker och ting.

Mitt problem är att det känns som om jag inte har något minne :nailbiting: . Efter avslutat skypemöte kommer jag inte ihåg vad vi avhandlat, även om jag skriver upp vad JAG har fått i uppdrag att göra, så kommer jag inte ihåg i vilket sammanhang. I mitt förra jobb så hade vi också mycket möten, men vi träffades på riktigt eftersom vi jobbade i samma kontorsbyggnad. Vid denna typ av möten har jag inte problem att komma ihåg vad som sägs, och framför allt vem som säger vad.

En del av mitt problem är att jag är visuell i mitt sätt att ta in och lära mig saker. Jag behöver se den som pratar och jag kommer ihåg i bilder.

Vid Skype får jag inte alls samma visuella upplevelse, utan jag har SÅ SVÅRT att hålla fokus. Har till och med svårt att hålla mig vaken emellanåt :o:o:o.

Är det någon som har tips på strategier för att kunna behålla fokus vid skypemöten - eller är jag ett hopplöst fall... :crazy:

/Lizzie

Jag började nytt jobb 1/1-19 och bytt huvudman. Har arbetsrelaterade kontakter och möten på nationell nivå, vilket innebär att vi har skypemöten för att avhandla saker och ting.

Mitt problem är att det känns som om jag inte har något minne :nailbiting: . Efter avslutat skypemöte kommer jag inte ihåg vad vi avhandlat, även om jag skriver upp vad JAG har fått i uppdrag att göra, så kommer jag inte ihåg i vilket sammanhang. I mitt förra jobb så hade vi också mycket möten, men vi träffades på riktigt eftersom vi jobbade i samma kontorsbyggnad. Vid denna typ av möten har jag inte problem att komma ihåg vad som sägs, och framför allt vem som säger vad.

En del av mitt problem är att jag är visuell i mitt sätt att ta in och lära mig saker. Jag behöver se den som pratar och jag kommer ihåg i bilder.

Vid Skype får jag inte alls samma visuella upplevelse, utan jag har SÅ SVÅRT att hålla fokus. Har till och med svårt att hålla mig vaken emellanåt :o:o:o.

Är det någon som har tips på strategier för att kunna behålla fokus vid skypemöten - eller är jag ett hopplöst fall... :crazy:

/Lizzie
Kan ni inte köra videomöten?

Oavsett om mötena är enbart ljud eller både ljud och bild så slår jag gärna ett slag för egna anteckningar på papper. Det kan vara slarvigt, grafiskt, mindmap, så strukturerat eller ostrukturerat som man själv känner behövs. Det får ta tid, jag tycker att det är helt ok att be om några sekunder ibland för att anteckna.

Alla har sina kameror avstängda. Man ser bara en stillbild på den som pratar. Använder Skype mest för att presentera dokument.

/Lizzie

Åh det skulle jag också tycka var jättejobbigt!

Kan du inte föreslå att ni har era kameror igång? Du kanske kan säga att du tycker att det bidrar till ett bättre möte eller att det ger en bättre gemenskap i gruppen?

Men vem håller i mötet? Har ni ingen agenda?

De som har skypemöten hos oss sammanfattar och mailar ut efteråt. Den delar ut APar etc

Åh det skulle jag också tycka var jättejobbigt!

Kan du inte föreslå att ni har era kameror igång? Du kanske kan säga att du tycker att det bidrar till ett bättre möte eller att det ger en bättre gemenskap i gruppen?

Har föreslagit det - men inte fått gehör alls för att ha kamerorna igång.

/Lizzie

Det går att spela in i Skype, om du gör det så kanske du kan gå tillbaka och påminna dig om vissa saker?

En del kan dock vara känsliga för att bli inspelade, kan vara värt att komma ihåg.

Men vem håller i mötet? Har ni ingen agenda?

De som har skypemöten hos oss sammanfattar och mailar ut efteråt. Den delar ut APar etc

Det är lite olika. Ingen tydlig agenda, utan mer av typen avstämningsmöten. Jobbar inom Regionen med hälsoinformatik och kvalitetsregister. Flera av mina möten handlar om att stämma av när det gäller kodning, hur arbetet ska gå vidare. Eftersom jag fortfarande är under upplärning sitter jag med och lyssnar på flera möten.

Ingen som mailar ut några anteckningar. Kommer det nåt så är det typ powerpointpresentationen.

/Lizzie

Använder ni Skype eller Skype for business? Om ni använder det sistnämnda går det utmärkt att alla har kameror igång och visa en PPT/annat samtidigt. Om ni inte har det, dissa Skype direkt! Det finns inget värre verktyg enligt mig, utan då använder jag hellre Google Hangout, Discord eller gammal hederlig konferenstelefon (sistnämnda ofta en gudagåva pga den dåliga kvalitéen det brukar vara på internet-baserade verktyg).
Sen är distans/videolänksmöten en helt annan teknik än att ha vanliga möten. Det går inte att använda samma struktur, utan det är en konst man måste lära sig och bli van vid.

Använder ni Skype eller Skype for business? Om ni använder det sistnämnda går det utmärkt att alla har kameror igång och visa en PPT/annat samtidigt. Om ni inte har det, dissa Skype direkt! Det finns inget värre verktyg enligt mig, utan då använder jag hellre Google Hangout, Discord eller gammal hederlig konferenstelefon (sistnämnda ofta en gudagåva pga den dåliga kvalitéen det brukar vara på internet-baserade verktyg).
Sen är distans/videolänksmöten en helt annan teknik än att ha vanliga möten. Det går inte att använda samma struktur, utan det är en konst man måste lära sig och bli van vid.

Vi har Skype för business - så jag vet att det inte borde vara något problem att köra med kameror igång. Jag frågade en kollega om varför kameror inte används. Fick till svar ett det är beslutat att inte använda kameror, men kunde inte redogöra för anledningen. Hen tror att det var problem med tekniken tidigare.

Jag får bli bättre på att göra egna anteckningar helt enkelt. Jag har varit fullt upptagen med att försöka lyssna och lära mig. Det nya jobbet är helt nytt för mig, så jag har ingenting av tidigare erfarenhet att använda mig av. Kan också vara en bidragande orsak till varför jag tycker det är så svårt att komma ihåg saker och ting. Eller så är det klimakteriet.... :crazy:

/Lizzie

/Lizzie

Jag kör mycket Skype, google Hangout, eller telefonmöten. Men då har vi alltid en dagordning, med sekreterare, justerare, och vanliga mötesregler som talarlista etc.

Håll mötena korta och koncisa är mitt trista förslag. Med dagordning, och protokoll eller minnesanteckningar.

De möten som drar iväg typ två-tre timmar blir jag också jäkligt trött på, och börjar tona in/ut lite beroende på frågan som avhandlas. Max en timme, och tydliga mötespunkter som tas upp med beslut.

Mina tips är:
* Ha alltid kameran på om det går, bara de som precis har vaknat har kameran av på våra möten (typ de som sitter i Kalifornien och har mötet kl 07.00 deras tid)
* Gör en tydlig sammanfattning av vad ni kommit fram till innan mötet avslutas, då kan eventuella oklarheter diskuteras när ni fortfarande är samlade. Därefter mailas det man kommit överrens om ut till alla.
* Om det är ett möte där folk är ojämt fördelade tex 5personer i ett rum och sen några som är själv, se till att avbryta om det mer blir en diskussion mellan de 5 som sitter i samma rum. Där är det jätteviktigt att ha kameran på så att man ser de som ringt in så de inte glöms bort.

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 673
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
827
Senast: Tilly_85
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 965
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större... 2
Svar
25
· Visningar
2 059

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Bygga om altan
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31