Föl i magen?!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Kafferosta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 747
K

Kafferosta

Hejsan!

Jag undrar om någon vet hur man kollar om en häst har blivit betäckt (oplanerat i sommar) och vad detta kostar på ett ungefär att ta reda på?

Har hört att en veterinär kan göra ett test med blodprov, men vet som sagt inget om detta. Jag är antagligen väldigt nojjig men mitt vbl.sto som jag köpte i somras, gick med en liiiten ponnyhingst på bete och risken finns ju att dessa två kan ha fått till det, även om det enligt ägaren är högst osannolikt. - men man ska aldrig säga aldrig så därför som jag frågar..

Tacksam för svar.

Mvh Tessan

Sv: Föl i magen?!

Det säkraste sättet är att låta en veterinär göra ett ultraljud på stoet. Har för mig att det kostade en femhundring sist jag var iväg, men en del veterinärer kommer till stallet och gör det.

Ja risken är stor att de har fått till det om hingsten är tillräckligt gammal. Jag har en shettis hingst hemma som helt enkelt nyper dem i benen så de lägger sig när han vill "fälla" någon, och ett brunstigt sto som mer än gärna vill borde inte vara svår att fälla ;)

Nåja, kommer veterinären hem till dig och du bor i sthlm går det nog oftast på ungefär 700-1000 kr. Min veterinär tar 700, men jag bor norr om sthlm, i utkanten.

Tack för era svar!

Jag är osäker på hur gammal hingsten var, har för mig att han var väldigt ung, men exakt hur ung eller liten/stor i storleken vet jag tyvärr inte. - Går ju iofs att ta reda på.

Själv bor jag i Vänersborg, en liten stad som ligger ca 8-9 mil nord-nordost om Göteborg. Det kan ju vara värt att ringa runt lite och höra sig för vad veterinärer säger. Som ny hästägare så rinner ju pengarna bara iväg och det är mycket som pengarna ska räcka till - därför som jag gärna vill veta vilka pengar det kan röra sig om. Givetvis borde man tagit upp detta vid köpet men då det bara nämndes i förbifarten av ägarna, lite "skämtsamt" så blev det snabbt bortglömt igen. Tyvärr. - För OM tösen ska ha föl så vill jag givetvis ge henne de allra bästa förutsättningarna till detta!

Mvh Therese

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 888
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december... 2
Svar
33
· Visningar
8 108
Senast: Hund!
·
Avel Går det att på ett ungefär veta hur stort ett föl troligtvis blir, baserat på föräldrarnas mankhöjd? Dvs om de är olika stora, annars är...
Svar
11
· Visningar
2 121
Senast: MayGrace
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 504
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår