föl som är uppfödd på flaska...

Moppa123

Trådstartare
... vad har ni för erfarenheter av hur deras häst-beteende blir???? utstötta ur en flock? svåra att hanskas med på olika sätt? inte förstå andra hästar mm mm mm???

har hört så många olika saker så jag måste bara fråga vad ni har för erfarenhet....

Har jag 15 hästar i en hage så märks det ganska snart vilken som är flaskuppfödd.
Inte beroende på flaskan i sig, utan att folk klemat bort dom och inte satt gränser.

Jag har inga erfarenheter av att ha haft ett sådant föl därimot har jag stått i stall där en "gubbe" hade ett "flaskfött föl". Hästen var from som ett lamm gick alltid utan grimma o alltid lös, vilket störde oss andra i stallet för till saken hör att hon var riktigt elak mot människor. Vet inte om detta beror på att hon var flaskfödd men jaja nu har jag delat med mig ialf *yrar* :)

men uppfostrar då de andra hästarna den flaskuppfödda? så att den lär sig uppföra sig efter ett tag? eller är det så att säga "för sent" ??

jag kan tänka mig att det är lätt att folk klemar bort så föl, så resonemanget kan jag helt klart förstå...

Men det hjälper inte att de övriga hästarna gör vad de kan, respekten för människor saknas i alla fall...
Det går ju bra så länge man gör allt på hästens villkor, men ifrågasätter man hästen får man svar på tal.

Har hört att det har med att flaskuppfödda hästar inte kan skilja på hästar och människor (jfr prägling) och därför har hästbeteende även mot människor. Det flaskuppfödda hästar jag träffat har varit väldigt gåpåiga.

nä, det stämmer iof

Jag var mera inne på tanken på hur de kan anpassas i en hästflock igen, om de alltid kommer att vara lite utanför, men nu när jag tänker efter så naturligtvis så uppfostrar de andra hästarna den ouppfostrade...

Har en granne som tog hand om ett fjordföl som mamman inte ville ha. Han är nu ett år och går inte att hantera, ej ledbar ,hingstar sig och försöker betäcka människor. Går det folk utanför hagen så springer han utmed staketet och hummar. Han har gått med två ponny ston som inte har orkat med honom. Är nu släppt ihop med en annan ett åring och dom skall gå med fler hingstar sedan. Ägarna är inte så rutinerade så dom har nog skaffat sig mer problem än dom räknade med.
Jag har för några år sedan flaskat ett stoföl hon slaktades som 4åring för hon var farlig.
Om jag själv skulle sättas i denna situation igen skulle jag vara stenhård(som mamma häst) och inte gulla med stackars fölis och låta den gå med vuxna hästar som kan fostra den ordentligt. :devil:

Min erfarenhet är att dessa hästar inte pratar samma språk som en flockuppfödd, sen har det varit olika om de kunnat anpassas i flock eller inte. Fn känner jag en pålle som visserligen går i flock, men är sk outsiders. Får alltså inte vara med i själva flocken, men däremot följa efter på ett lagom avstånd. Äta med dom, javisst när alla andra fått sin mat om höhögen är tillräckligt långt bort osv.

vi flaskfödde ett föl för tre år sedan. Mamman dog när han var 3 dagar. Efter ca 3 veckor (och försök med olika ston) fick han en "farbror". Det fungerade jättebra och dom kunde gå med övriga stoflocken. sen vid avvänjningen var han en av ledarna bland hingstfölen. Vi var mkt noga med att hantera honom extrem mycket som föl/åring bara för att hans storebror var en riktig :devil: att rida in. Allt gick jättebra och vi trodde att han skulle bli den lättaste av alla åringarna att träna men ICKE!! Det var en av dom hemskaste inridningar jag har haft. Han hade noll och ingen respekt för den som satt på. så fort jag klev av var han hur väluppfostrad som helst. det tog väl ett par veckor innan han insåg att samma regler gällde när jag satt på...........
sen blev han stallets mysigaste häst och vann ett antal löp som tvååring!

Vad gulligt med en hemmapappa :love:

Jag vet en ettårig hanhund som tog hand om och uppfostrade en liten valp. Hans systrar däremot var helt ointresserade.

när fölis skulle till ultuna och operera ett navelbrock fick "farbror" följa med och det pratar dom fortfarande om när vi kommer dit! alla kommer ihåg valacken som var hysterisk när fölis var borta!!

Hästen jag har hand om är inte flaskuppfödd, men däremot uppväxt som ensamt föl ihop med sin mamma. Som föl var hon familjens lilla bortskämda älskling och behandlades nog inte riktigt som en häst. Det har satt sina spår och hon är inte alltid så trevlig att ha att göra med. Hon har ju växt upp i en värld där man inte behövde ha respekt för människor och det är inget man så lätt lär om. Allra oftast är hon såklart en snäll och rar häst och jag avgudar henne verkligen. Men när det är något som inte passar fröken blir hon rabiat.

Exakt, det är ju mer den överdrivna kontakten med människor som är felet.
Har ett sto hemma nu från Norge, och ägaren meddelade glatt att hon minsann fick vara med på terassen och dicka sin mjölk när de hade grillkvällar.
Hon vill fortfarande sitta i knät på en och det går inte att sjasa iväg henne... :(

Redan från den stund fölet föds så UPPFOSTRAS det aktivt av mamman.
Väljer eller tvingas man föda upp ett föl med nappflaska måste man också se till att stå för dess uppfostran från första stund, annars blir det bara jobbigt i slutändan.
Att låta andra hästar uppfostra fölet emellanåt skadar inte, men man måste vara medveten och konsekvent i sitt beteende.

Ston nafsar efter sina föl, hotar, lägger öronen bakåt, bestraffar. Vi människor gör inte det för de är ju såååå gulliga och bara stackars små fölisar.

Känner en flaskuppfödd häst som nu är 1 år. Den är inte jobbig, utan kommer nog bli minst lika bra som min åring som haft sin mamma. Denna häst fick prova flera ammor o blev bortstött o fick problem med magen osv. men tillslut fick den vara med o dia på ett sto som hade ett föl.
Den är väldigt social, men lyssnar ändå. Tror inte den blir värre än andra unghästar sen.

Mitt sto är delvis uppfött på flaska. Hon föddes för tidigt och mamman hade inte tillräckligt med mjölk. Hon gick i trädgården tillsammans med stoet i två månader. Efter det föredrog hon mammas mjölk och har där efter varit i flock utan mer kontakt med människor än nödvänligt, till att få hovar verkade och avmaskning.

Hon är nu 5 år och under inridning. Mot de andra hästarna har hon aldrig betett sig annorlunda, förutom att hon är kanske inte är den snällaste mot sina kompisar.
Men hon är hittills den svåraste unghäst jag ridit in. Hade hon inte varit min egen och haft bra gångarter hade jag nog gett upp någon gång i mars.
Nu vet jag inte om det är de två månaderna med flaskmjölk som har gjort att hon är så tuff och inte hade någon vidare respekt mot människor. Men lite tror jag nog att det spelar in.
Nu efter 4 månaders strid verkar hon ha gett med sig och jag har aldrig upplevt så tydligt att en häst ser mig som ledare. Hon är som en ängel och verkar själv må mycket bättre nu när hon inte längre behöver slås om vem som bestämer.

Alla blir inte odrägliga och missanpassade. Mina föräldrar hade en för ungefär 25 år sedan, dom tvingades avliva mamman när fölet var 1 månad. Fölet flaskmatades men blev "adopterad" av shetlandsponnyn i hagen. Visst, hom kom när hon var hungrig när hon var liten, det lärde hon sig, men hon växte upp och blev helt normal. Hon var i proffsträning från hon var två till fem år och det var ingen som tyckte annat än att hon var snäll och lätthanterlig. Det tyckte vi också. Hon blev dessutom en hygglig tävlingshäst (trav) och en bra mamma efter det.

Hon hade inga problem med umgänge med andra hästar. Det kanske berodde en del på hennes "adoptivmamma" men jag tror det hänger mycket på individen också.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 502
Senast: Kajsalisa
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 973
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 054
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25