Föl som luftsnappar!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Agrimonia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 827
Sv: Föl som luftsnappar!!!

Fast provvia hjälper inte mot magsårsrelaterade åkommor då det hjälper på helt annan plats. Dålig mage och magsår behöver verkligen inte ha med varandra att göra!

Fast provvia hjälper inte mot magsårsrelaterade åkommor då det hjälper på helt annan plats. Dålig mage och magsår behöver verkligen inte ha med varandra att göra!

Jag har inte fått fram ett vet utlåtande att fölet har magsår. Du får gärna visa var det står:smirk:
Känslan (hur ont det gör) mellan magkatarr och magsår kan vara väldigt liten.

Nej inte har det konstaterats att fölet har magsår , det har väl egentligen inte konstaterats att fölet har några fysiska fel överhuvudtaget men diskussionen ovan har rört just magsår och benhandling av detta, ditt inlägg var därför lätt att tolka/ missuppfatta som att just provivia skulle kunna hjälpa mot magsår vilket det alltså inte gör.

Du skriver ju själv att ditt tips är för hästar som är dåliga i magen. Hästar med magsår är sällan dåliga i magen.
Det är en vanlig missuppfattning att just magsår och känsliga magar skulle ha något samband eller tillochmed vara samma sak, vilket det alltså inte är, det är två helt skilda problem. Det är väl därför också många missar att sin häst inte mår bra och har magsår då det ibland nästan saknas symptom eller då sjukdomen tar sig uttryck i krubbitning som vi sen barnsben fått lära oss är en olat och som botas med att förhindra hästen att krubbita med diverse remmar ,klet eller släta boxar!
Tänk dig själv att ha ont, och istället att få hjälp mot smärtan, straffas du för att din smärta tar sig i uttryck och du gör vad du kan för att lindra den!

Skulle fölet ha någon annan form av magåkomma som lös mage etc kan ditt tips vara behjälpligt. Som jag förstått det i nuläget hade väl dock fölet inga symptom som tydde på störd tarmflora ( ex diarre) där tarmflorastabiliserande medel (proviva ex. ) skulle hjälpa.

Senast ändrad:

På tal om proviva så kan jag relatera till mig själv, som har magKATARR, och ingen dålig mage - i form av dålig tex tarmflora etc, men märker endå att, har jag vid något tillfälle stora problem med katarren och har smärtor i magen osv, dricker proviva minskar smärtan, som om provivan la en extra hinna innanför magsäcken, så som tex losec o omeprazol verkar. Kan därför tänka mig att provivan kan lindra smärtan även hos hästar med magsår, däremot så verkar den ju inte i form av läkning av såret. Men tills man fått bukt på magsåret så tror jag att idén med proviva endå är en funktionell och provisorisk lösning. (ska testa på mitt sto som jag nu misstänker har magsår, tills vi fått tid hos vet för undersökning)

På tal om proviva så kan jag relatera till mig själv, som har magKATARR, och ingen dålig mage - i form av dålig tex tarmflora etc, men märker endå att, har jag vid något tillfälle stora problem med katarren och har smärtor i magen osv, dricker proviva minskar smärtan, som om provivan la en extra hinna innanför magsäcken, så som tex losec o omeprazol verkar. Kan därför tänka mig att provivan kan lindra smärtan även hos hästar med magsår, däremot så verkar den ju inte i form av läkning av såret. Men tills man fått bukt på magsåret så tror jag att idén med proviva endå är en funktionell och provisorisk lösning. (ska testa på mitt sto som jag nu misstänker har magsår, tills vi fått tid hos vet för undersökning)

:bow::bow::bow: Äntligen en som förstår.

[QUOTE

men lite "allmän fråga"
är det inte lustigt (läs konstigt) att ett föl kan få magsår? jag förknippar det med stress, och ett normalföl är ju inte direkt utsatt för stress (ok om de blir sjuka å åker till vet. eller morsan ska iväg å insemineras å det blir lite stökigt osv)...
tråkigt att det kan hända i så ung ålder :([/QUOTE]

Tycker själv att det är konstigt att det skulle kunna vara magsår då mitt lilla föl är en mycket cool kille som inte blir brydd över mycket. Tuff och nyfiken på det mesta och går med på det mesta man gör med honom. Det enda är väl då att han blir lite ledsen och står och ropar efter mamman när jag tar ut henne korta stunder, (precis som alla andra föl förmodligen gör). Då står han inne i stallet och har sin lektant i boxen bredvid som står och sover, hon är inte stressad! Förövrigt är det bara han, lektanten och hans mamma som går tillsammans i hagen och de funkar alldeles utmärkt tillsammans. Lektanten håller ordning på honom men leker med honom ibland sådär alldeles lagom och säger vänligt men bestämt åt honom när han leker "på fel sätt". Skulle jag själv säga det så är hans fölliv helt oklanderigt och det borde inte ha gett honom magsår. Då tror jag mer på att det skulle kunna bero på hans matvanor eller parasiter eller annat. Apropå matvanorna så började han äta både hö, gräs och kraftfoder mycket tidigare än vad som är normalt för ett föl och han äter ganska stora mängder.. Så det skulle vara det i sådana fall såhär i efterhand om det nu skulle visa sig vara magsår, men orsaken får vi väl aldrig egentligen veta.

Jo, jag kan också tycka det är konstigt och så länge man inte vet så är det ju bara spekulatoner.

Gällande min häst, som inte snappar eller krubbiter, men som skulle kunna ha tendens att bli en sådan har jag itne heller kollat via gastroskopi. Hon har också alltid varit ett matvrak, redan som fölunge...vilket jag så här efteråt undrar om om det kan ha med magsyran att göra, att hon har ett tugg och ätbehov som är lite mer än vanligt. Hon är rund och välmusklad.
Hon är dessutom ovanligt trygg, cool och självständig.
Hon biter gärna på grimskaft, grimmor eller om man skulle hänga ett täcke över boxkanten så har hon säkerligen gnagt hål i det.

*knapplån*

På människor så tror man även att magsår kan orsakas av en bakterie. Det behöver inte ha med stress att göra. Det kan finnas andra orsaker också som tex maskangrepp.

Något man kan prova är nått som heter probitin eller probimin eller något liknade. Det finns två produkter med snarlika namn. Det ena är speciellt för magsår hoss häst. Man kan köpa det via sin veterinär. Har själv varit med om en häst som slutade krubbita en kur av detta. Han hade då krubbitit i många år. Så jag tror själv att magen absolut har ett finger med i spelet när det kommer till krubbitning.

Det är som sagt två produkter som heter nästan lika dant. Jag har bara erfarenhet av det ena. Har för mig att den andra produkten inte alls har samma effekt.

Skall till det stallet som hade den hästen som faktiskt blev frisk från sin krubbitning på Onsdag så jag kan kolla upp namnet då mer exakt.

Mvh

Tora

Tack. det vore jättesnällt! Hur gör vet? Skriver de ut recept på magsårsmedicin eller vill du komma och "undersöka" först? Missade teletiden idag pga andra akuta problem och ville inte ringa på akutnumret. Ska prova imorgon igen men om det är så att vet skriver ut utan besök kan jag ringa till en annan station där det finns mer personal med bättre tid...

Jag kan inte se anledning för dem att kräva att få besöka då det inte går att se på hästen att den har magsår men ibland tycker jag de är krångliga... ;)

Har något svagt minne av att veterinärer inte får skriva ut recept utan att ha sett djuret. Dock är det väl så att har man en veterinär som känner till en kan de göra det ändå.
Jag bad en veterinär skriva ut recept på gastroguard till en bekants häst och det var inget problem.

hoppas verkligen inte du tog illa upp!!!!

det lär ju vara hög % på fullblod med ovana (krubb, vävning, boxwalker osv)!!!

men de är underbaaara :love:

Absolut inte, ärlighet varar längst... Ville bara kolla hur du såg på det hela.. Många tycker det är fel att avla på krubbitare. Men jag ser det som så att de också ska få en chans. Mitt sto har inte haft det så lätt tidigare i livet och därför får man ta henne som hon är nu. Hade kanske inte varit krubbitare om man tittat och lyssnat på henne tidigare. Som sagt på dessa 3 åren som jag haft henne har det hänt mycket...:D:D:D

Kom på att jag fick tipset av veterinärer att operera min då han var liten. Men pratade med en annan veterinär som inte tyckte det. Ja, då stod jag där och undrade vilket ska jag???:confused:
De veterinärer som tyckte och trodde på operation , trodde den kunde bli lyckad eftersom han var så ung, det var någon gång då han var o,5-1 år. Minns inte riktigt..
Den andra veterinären som avrådde mig sa att de kan bli deppiga efter en operation. Och jag vill ju inte ha en ledsen häst så jag vågade inte chansa. Krubbitningen är ju deras bästa vän. Jag gjorde kanske fel som inte opererade honom???????
Men han hade ju sin magnesium brist då också vilket jag inte visste då.. Det upptäcktes först då han var 1,5 år..... :o
Brist på Magnesium ger ju stressade hästar. ... Och stressade hästar mår dåligt och får lätt magsår.............:(

Jag har gett min probimin i 2½ år. Det är inte receptbelagt. Köper av vet.
Det finns annan probiotika att köpa i välsorterade foderaffärer.
Men det är ganska dyrt.

Jodå, jag har klart för mig att stress inte behöver vara uppkomsten för magsår.
Jag tar träck prov på mina hästar varje år, mest för att hålla koll på att hagarna inte är nermaskade.

*svarar fler samtidigt*

Detta är inte receptbelagt men det säljs bara genom veterinärer. Tanken är inte att man skall ge det hela tiden utan som en kur som dock kan behövas upprepas. Om man läser i faktabladet som kommer med burken (doseras per kg häst så ett föl blir inte så dyrt som vuxen häst, tror att en vuxen häst beräknas gå på ca 2500:-) så står det:

Används när man misstänker magsår hos häst när allt annat har uteslutits (det jag skrivit är inte ordagrant).

Har för mig att företaget finns i Helsingborg. Jag hittade en hemsida när jag googlade på produktnamnet (nu kommer jag som sagt inte ihåg riktigt vad prpdukten heter).

Men jag tar med mig faktabladet när jag åker ut till det stallet imorgon.

Mvh

Tora

DET stämmer!!

Har en bekant som gav sin häst detta, då den hade ständigt återkommande diareer, men var pigg för övrigt.

Men jag ger som sagt probimin. Mina andra får det vid foderbyten.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 211
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 500
Senast: Edla
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 996
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Om samvete vs effektivitet
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18