Föla ute respektive inne

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Insanity
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 314
I

Insanity

Jag har ju tänkt låta mitt sto föla utomhus.

Hur mycket är för kallt för en fölis?
Och hur dåligt kan man stå ut med att vädret är?

Inatt då jag hade mitt första fölvak så var det runt 13 grader och lite blåsigt. Själv tyckte jag att det kändes lite i kallaste laget, men det kanske inte är så farligt för en fölunge?

Hur länge behöver fölboxen vara väl rengjord för att det inte ska bli infektioner?

Det har krockat lite här så jag har fått stoppa in kaniner i stallet just nu, men ska flytta om där idag och fixa i ordning boxen då vädret just nu är blåsigt och det har även regnat lite lite.
Kanske inte så roligt att föla o det vädret om det fortsätter så här.

Är det väldigt viktigt att boxen även är "kliniskt" ren även efter att fölet fötts? Går det ta in en fölunge i en box som man inte har hunnit rengöra ordentligt?
Jag hoppas ju självfallet jag ska ha boxen klar så snart som möjligt, men ifall att fölet skulle födas innan dess?

Sv: Föla ute respektive inne

Förr förra året fölade vårt sto ute i vindskyddet den 3/4, det var 3+ grader den kvällen.
Men det var inga som helst problem.

Kommer låta mitt ston föla ute iår också.. men detta år blir det inte förens i början av juli.
Tycker nästan solen är värre än kylan..
:crazy:

Har inget vindskydd tillgängligt nu, men det finns en hel del träd i ena ändan av hagen så där är ju lite mer vindstilla iaf.

Vädret har ju varit bra fram tills igår, nu är det ju ganska blåsigt, men ligger iaf runt 17 grader just nu.

Förr förra året fölade vårt sto ute i vindskyddet den 3/4, det var 3+ grader den kvällen.
Men det var inga som helst problem.

Kommer låta mitt ston föla ute iår också.. men detta år blir det inte förens i början av juli.
Tycker nästan solen är värre än kylan..
:crazy:

Får dom fortsätta o va ute dygnet runt menar du eller tar du in sto + föl om nätterna sen efter fölning?

Jag fick ett föl ute i lördags kväll, de har inte gått in än.

Fast jag brukar ta in stona på nätterna när fölningen är nära, för att det är lättare att övervaka då. Men detta stoet fölade innan hon skulle tas in och eftersom vädret och framförallt underlaget är bra så fick de vara kvar ute.

Jag har ju delat av hagen så beroende på vilken de går i så kan jag antingen se henne från sovrumsfönstret, eller från badrummet, så jag har rätt bra koll på henne iaf.

Vad jag mest är orolig för är att det liksom ska vara för kallt för fölet.

Jag ska ta ett ryck i stallet nu i eftermiddag, och såvida det inte är regn så får hon nog föla ute. Och att jag sen tar in henne och fölet om vädret inte är godkänt i mina ögon.

Har bara en box ledig i stallet nu nämligen, och vill helst inte göra den andra boxen ledig då en kanin+2veckorsbebisar huserar i den boxen. I nödfall så får det ju självfallet bli omflyttning av dom också, då jag misstänker shettisen blir galen om hon är i stallet utan sin fullblodskompis som sällskap.

Det är ju torrt ute iaf, det har regnat ytterst lite denna veckan så det märks ju inte direkt i marken :)

Dom fick fortsätta att vara ute, vi har haft stona på lösdriften med kamera.
Dom har fölat ute på lösdriften i flera år såvida det inte varit minusgrader..

Alla fölungar har varit friska och fina..:)

Nu iår funderade jag på att låta stoet föla inne pga värmen/insekterna mm(fölar sent), men fick på inrådan av en stor uppfödare att låta henne föla ute då det ofta var lättare för sto och föl, inga väggar som ligger i vägen.

Kommer ändå ta in henne på nätterna, lättare att ett öga på henne via kameran då.

Ja fölar dom senare så är det ju bättre ute..insekterna kan ju va jobbiga förstås..

Har inte bestämt än om jag kommer att ha mitt förhoppningsvis dräktiga sto på lösdrift el.stall...har ingen erfarenhet om att ha dom till att föla på lösdrift...man lägger nog sina egna känslor där,rädd att det är för kallt osv.:crazy:

*kl*
Drar upp denna gamla tråden.
Är det många som har sina ston på lösdrift när de fölar? Låter ni dem fortsätta gå ute som vanligt med fölingen sen?
Tanken är att vi ska betäcka ett sto nästa år, men hon går på lösdrift, så undrar mest om jag måste ta in dem sen i box, eller om de klarar av att gå ute.
Tanken är att fölet skall komma april/maj .

Tacksam för hjälp!!

Jag har mina dräktiga ston på lösdrift. Ca 3-4 veckor före beräknad fölning brukar jag börja kolla (känna på) juvren. När jag så tror att det börjar bli nära fölning får stona gå i egen hage dagtid och stå i box på natten.

När stona går ute dagtid i egen hage kollas de många gånger per dag. Nattetid i box har jag övervakningskamera. Även under de veckorna före fölning då stona fortfarande går tillsammans med de övriga i flocken kollar jag lite extra på de dräktiga för att se eventuellt avvikande beteende.

Efter fölning fortsätter stona stå i box med sina föl. Boxarna vi har ligger i samma byggnad med samma ute/innetemperatur som för lösdriften. För de föl som föds tidigt på året (mars-april) kan temperaturen vara i det kallaste laget. Jag har köpt små hundtäcken som fölen får ha på sig när jag ser att de fryser. Kan tyckas "pjoskigt" men faktum är att fölen verkar uppskatta den extra värmen. Täckena gör även att jag kan låta sto och föl gå ute dagtid betydligt mer än om fölet var utan täcke. Det i sin tur uppskattas av både sto och föl. Mycket utevistelse är ju bra för båda men jag skulle aldrig våga ha dem ute i lösdriften dygnet runt från första stund. Fölen behöver lugn och ro och en torr plats att ligga på. I en lösdrift med många hästar tror jag det blir för jobbigt för både mamma och väldigt unga föl. Att ha dem på box under en period har ju också många andra fördelar. Betydligt lättare att hantera fölet t ex.

Alla har vi våra individuella anledningar och möjligheter till varför vi gör på ett speciellt sätt. Huvudsaken är att sto och föl mår bra och håller sig friska.

Jag har mina shettisston på lösdrift iår för första gången o de kommer troligen at få föla ute, den ena är beräknad till i mitten av april o den andra 3 veckor senare. Är bara vädret hyfsat så får dom som sagt föla ute, men är det kallt o blåsigt så får dom nog komma in

Alla har vi våra individuella anledningar och möjligheter till varför vi gör på ett speciellt sätt. Huvudsaken är att sto och föl mår bra och håller sig friska.

Så sant.Det är ju det man strävar efter o försöker hitta lösningar så att allt funkar men så ibland så dyker "kycklingmammasyndromet" fram o man börjar oroa sig för om det kommer fungera som man tänkt:crazy:
Jag hade mina på lösdrift för första gången i vintras som tur är var det en mild vinter,hade det blivit jättemycket snö vet jag inte om jag klarat det mentalt..:rofl:
Så för mig är det här med lösdrift väldigt nytt men jag anser att det är en väldigt bra lösning för hästarna,dom som inte tränas o tävlas alltså..tanken var ju att mitt dräktiga sto ska gå på lösdriften men jag har ju vacklat fram o tillbaka om jag törs,vet inte riktigt varför..kanske rädd att hon ska kasta..?
Nu ska ju inte hon föla förrän mitten på juni o det är väl tur eftersom jag inte har stall än där dom går nu.

Skulle va kul o höra om det är många som har sina dräktiga ston på lösdrift o hur ni tänker..?

Jag har mitt dräktiga sto på lösdrift, väldigt nytt för mej med. Men jag hästarna mår ju bättre av att få vara ute i naturen, med tillgång med vindskydd givetvis. Dom håller sig bättre friska och sådant.

Jag fråga om detta förut med och många som hade haft dräktiga ston sa att det varit bra. Så därför bestämde jag mej för lösdrift och nu är fallet så. Och kommer vara så tills vi ev flyttar hem till Dalarna igen. (Om minst 2år).

Min är beräknad 22Juni så det är ju bra väder då, oftast regn midsommarhelgen men jag hoppas på sol då :D

Det sto jag lånar mage på går på lösdrift. Tur för henne vill jag säga, sedan hon kom på lösdrift har hon bl.a. ätit sitt foder, som uppstallad stod hon mest och sparkade i väggen och vägrade många gånger äta sitt foder. Hon måtte ha gått upp närmare hundra kilo den första månaden hon stod hos oss.
Nu ska hon föla i slutet av april och det innebär att jag kommer att ha henne inne de sista 2 veckorna. Just nu håller jag bara tummarna och hoppas att det ska gå bra att ha henne installad trots hennes tidigare "stallproblem". Anledningen till att jag vill ha henne installad är att jag får lättare att hålla koll (hon står dessutom med en vakack som jag inte vill ha i hagen de första månaderna) och då jag bor långt norrut finns risken att det fortfarande kan bli kallt på nätterna.

Liknande trådar

Avel Den eviga diskussionen om när man ska och inte ska avvänja föl, jag vet, men jag reagerade så starkt just den här gången. Det är väl...
Svar
4
· Visningar
1 644
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 626
Senast: moster
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 527
A
Avel tidigt i morse hände det som inte fick hända. Min märr fick ett dödfött föl:cry: Jag ska förklara från början lite kortfattat: Jag...
Svar
12
· Visningar
4 567
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V