• Avel
  • Trådstartare Trådstartare timmona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 438
T

timmona

Hur vanligt är det att fölningen sker ute som inne? Eller det är ovanligt att föla ute om dom inte går på bete? Ja som ni vet så är man oerfaren och ställer kanske lite dumma frågor.

Mina halvblod har inte fölat ute om de inte gått på bete.

Däremot har mina ponnyer faktiskt passat på att föla ute i hagen när jag har vänt ryggen till :o

Lill / Stall Nöbbeled

Eftersom våra hästar går ute från 07-20 varje dag så är det ju många timmar. Jag kollar ju henne även när hon är ute för man vet ju aldrig, men kollar henne mest när hon är inne eftersom jag har fått för mig att de flesta fölningar inträffar på kvällen eller natten.

Två själar samma tanke...
Jag snokade upp en tidigare tråd om utefölning.
Tänker medt på kylan. Hos mig blåser det rejält.
Eva :)

Ja det gör det här också. Öppna fält överallt så det ger ju inte precis något lä för en fölning. Jag bara ser allt hö som flyger omkring härute, som jag får jaga ifatt. Så man undrar om dom kan knippa tills dom kommer in. Dom tycker inte precis om att vara ute när det blåser så här, men så länge det inte regnar också så får dom vara ute.

Jag bor i "de Skånska högländerna" uppe på Romeleåsen.
Vi har väldigt kulligt här,men ostvinden drar tyvär rakt in mot hagarna.
Eva :)

mitt sto ska få föla ute. hon fölar slutet av maj så hon är ju iförsig på bete då. vill helst att dom fölar ute.

Mitt sto fölade ute. Efter noggranna efterforskningar kom jag fram till:
1. Det kan aldrig bli så rent inne som ute.
2. Föl har en fantastisk anpassningsförmåga till det klimat de föds i så vädret är näst intill ovidkommande.

Mina fölar också ute. Naturligt, renare och mer plats dvs stona kan inte lägga sig mot nån vägg eller liknande. :D Skulle dom däremot föla tidigare skulle det nog få vara i boxen med tanke på vädret.
Årets föl är beräknat till mitten av maj så det blir med största sannolikhet utomhus.

Vi tycker det är bäst ute. Bonden på vårt förra stall sa att föds de ute klarar de klimatet mycke bra. men föds de inne så är det svårare när de ska ut. Han har ammkor som går ute året runt. Alla kalvar föds ute .
Så ponnyn fick sitt föl 29 aprill ute förra året. Vår fölis kom 25 maj. Det var dåligt väder förra året vid maj. Allt gick perfekt :bump:

Islandshästar föder så vitt jag vet alltid ute under vår- och sommarhalvåret.

Jag har haft både och...min Kung är född ute en regnig åskig majnatt, och han har varit förvånansvärt frisk(11 år)
Sen har jag haft ston som fölat mitt på dagen, en märr fölade på valborg, det var regnigt, blåsigt och iskallt...DÅ passade hon på mitt på dan att klämma ur sig...UTE :crazy:...men det gick bra det med....

Att tänka på om dom skall föla ute är ju att inte ha diken eller sluttningar, att se till att fölet inte föds "utanför staketet"
Jag har hört om en hel del föl som satt livet till för dom drunknat i diken......

Vårt sto visade alla tecken på fölning i torsdags kväll, i två timmar! Sen somnade hon... Åt sitt kraftfoder som vanligt på morron. Vid utsläpp halv nio ställde hon sej och åt hö i lugn och ro. Kvart i tio ringde grannen som varit fölvak på dagarna, hon fölade utan prut tio i tio mitt i hagen. Vårt andra sto (som ska föla 15/6) stod och höll vakt. :love: Har läst att ranghöga ston ofta fölar dagtid, men vet inte om det stämmer på alla.
/ady

Alla utom en fölar inne.
Undantaget heter Piece och fölar ute oavsett väder eller vind.

Jag hör till den kategorin att ston skall föla inne.
Att övervaka ett sto som går på ett stort bete anser jag är nästan omöjligt.
Och som fölstoägare så är man skyldig att övervaka ston som fölar.

Men om man har en mindre hage utanför sovrummet så tycker jag nog att dom kan föla ute.

Problemet boxväggar försvinner men i gengäld har du staketen.
Om ungen kommer på utsidan så kan det bli katastrof.

AM

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Freazer
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
756
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 052
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 247
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda-24